TlačPoštaZväčšiZmenši

Policajt a osobná prehliadka

28.9. 2011, 18:32 |  Gabriel Závodský

Tento príspevok si kladie za cieľ ozrejmiť pojem „osobná prehliadka“ ako aj zákonné dôvody jej vykonania ako aj právomoc príslušníkov policajného zboru takúto osobnú prehliadku vykonať.

Osobná prehliadka je jedným zo zákonných prostriedkov z ktorých orgány činné v trestnom konaní získavajú dôkazy, resp. iné informácie dôležité pre trestné konania. Vykonanie osobnej prehliadky predstavuje však aj zásah do základných práv garantovaných Ústavou SR a to práva na osobnú slobodu (čl. 17 ods. 1) a práva na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života (čl. 19 ods. 2). V zmysle Ústavy SR povinnosti možno ukladať zákonom  alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd (čl. 13 ods. 1), preto aj vykonanie, resp. získavanie dôkazov v trestnom konaní možno vykonať len v súlade a v intenciách posledného citovaného článku Ústavy. Akýkoľvek exces z tohto článku Ústavy a zákona má za následok, že dôkaz  bude v trestnom konaní absolútne neplatný.

Osobná prehliadka podľa Trestného poriadku

Ako som spomenul vyššie osobná prehliadka je dôkazným  prostriedkom, čiže je nositeľom možného dôkazu dôležitého pre trestné konanie. V zmysle trestného poriadku  za dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť na náležité objasnenie veci a čo sa získalo z dôkazných prostriedkov podľa tohto zákona alebo podľa osobitného zákona (§ 119 ods. 2).

Keďže vykonanie osobnej prehliadky je zásahom do ústavou garantovaných základných práv a slobôd, možno ju vykonať len ak ju nariadi predseda senátu a pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom  konaní prokurátor a s jeho súhlasom policajt. (§ 102 TP.) Osobnú prehliadku následne vykoná orgán, ktorý ju nariadil, spravidla ju však na jeho prekaz (najčastejšie prokurátora vykoná policajt – osoba rovnakého pohlavia.. Kto sa rozumie policajtom pre účely trestného zákona definuje samotný trestný poriadok v § 10 ods. 8. Zákon pamätá aj na prípady ak súhlas oprávneného orgánu nemožno získať. Ak nastane takáto situácia možno osobnú prehliadku vykonať len  ak vec neznesie odklad, ak ide o osobu   pristihnutú pri trestnom čine, alebo o osobu, na ktorú bol vydaný príkaz na zatknutie. Bez príkazu možno vykonať osobnú prehliadku aj u zadržanej osoby a u osoby, ktorá bola zatknutá alebo ktorá sa berie do väzby avšak len v tom prípade ak existuje podozrenie, že má pri sebe zbraň alebo inú vec, ktorou by mohla ohroziť život alebo zdravie osoby. (§99 ods.4). Samotnú osobnú prehliadku musí osoba u ktorej sa vykonáva zniesť. Tejto povinnosti predchádza povinnosť orgánu činného v trestnom konaní vyzvať, že u osoby bude vykonaná osobná prehliadka. Následne orgán, ktorý osobnú prehliadku vykonal najneskôr do 24 hodín vydá písomné potvrdenie o výsledku úkonu.

Osobná prehliadka vs. bezpečnostná prehliadka

Bezpečnostnú prehliadku upravuje zákon o Policajnom zbore ako oprávnenie policajta presvedčiť sa, či osoba, proti ktorej vykonáva služobný zákrok, nemá pri sebe zbraň, a ak ju má, odňať ju. Zbraňou sa rozumie čokoľvek, čím možno urobiť útok proti telu dôraznejším. Teda nemusí ísť len o strelnú zbraň, ale aj nôž, palicu a pod.

Služobný  zákrok  podľa  §  9  ods.  3  zák.  č.  171/1993  Z.  z.  o Policajnom  zbore je zákonom ustanovená a v jeho medziach vykonávaná činnosť policajta, pri ktorom sa bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby.

Samotná skutočnosť, že hliadkujúci policajti vykonávajú bezpečnostnú prehliadku podľa § 22 ods. 1 zák. o Policajnom zbore svedčí o tom, že vykonávajú služobný zákrok, lebo len pri služobnom zákroku možno postupovať podľa § 22 ods. 1 zákona o Policajnom zbore.

Vzhľadom na skutočnosť, že služobným zákrokom sa zasahuje do dôležitej oblasti ústavou  garantovaných  práv  a slobôd  jednotlivca,  nemôže policajt  vykonať  kedykoľvek služobný zákrok.

Ustanovenie § 9 ods. 1 zákona o Policajnom zbore (zák. č. 171/1993 Z. z., v znení neskorších predpisov) jednoznačne ukladá policajtovi v službe povinnosť v medziach tohto zákona  vykonať  služobný  zákrok,  ak  je páchaný  trestný  čin  alebo  priestupok  alebo je   dôvodné  podozrenie   z ich   páchania.   Týmto   je   vymedzená   zákonná  dôvodnosť služobného zákroku.

Oprávnenie v zmysle § 22 ds. 1 zákona o policajnom zbore môže policajt použiť vždy len v spo­ji­tos­ti s vy­ko­ná­va­ním slu­žob­né­ho zá­kro­ku. V žiad­nom prí­pa­de tak po­li­cajt ne­mô­že uro­biť bez vy­ko­ná­va­nia slu­žob­né­ho zá­kro­ku, te­da len z dô­vo­du pre­ven­cie (nap­rík­lad pre­to, že sa po­li­caj­to­vi oso­ba zda­la „po­doz­ri­vá“, „ner­vóz­na“, a už vô­bec tak po­li­cajt ne­mô­že uro­biť za úče­lom pát­ra­nia po iných ve­ciach (nap­rík­lad je nep­rí­pus­tné, ak po­li­cajt vy­ko­ná osob­nú pre­hliad­ku oso­by, kto­rú zdô­vod­ní a dek­la­ru­je ako vy­uži­tie op­ráv­ne­nia pod­ľa § 22 ods.1 zá­ko­na o po­li­caj­nom zbo­re, pri­čom pri pre­hliad­ke sa za­me­ria­va na hľa­da­nie omam­ných ale­bo psy­chot­rop­ných lá­tok, tak ako to bo­lo v po­su­dzo­va­nom prí­pa­de).

Z hľa­dis­ka zá­kon­nos­ti nes­mie vy­uži­tie op­ráv­ne­nia pod­ľa § 22 ods.1 zá­ko­na o po­li­caj­nom zbo­re sle­do­vať iný zá­ujem, než vy­ko­na­nie bez­peč­nos­tnej pre­hliad­ky za­me­ra­nej na zis­te­nie a prí­pad­né za­is­te­nie zbra­ne.

Preto pre­hliad­ku oso­by, v zmys­le § 22 ods.1 zá­ko­na o po­li­caj­nom zbo­re, mô­že po­li­cajt vy­ko­nať len ak vy­ko­ná­va slu­žob­ný zá­krok, te­da, ak vy­ko­ná­va čin­nosť pri kto­rej bez­pros­tred­ne za­sa­hu­je do zá­klad­ných práv a slo­bôd oso­by (§ 9 ods.3 zá­ko­na o po­li­caj­nom zbo­re) a jej cie­ľom (úče­lom) mô­že byť len bez­peč­nos­tná pre­hliad­ka oso­by, pro­ti kto­rej po­li­cajt vy­ko­ná­va slu­žob­ný zá­krok, za­me­ra­ná na zis­te­nie zbra­ne, kto­rá by moh­la oh­ro­ziť ži­vot ale­bo zdra­vie po­li­caj­ta (tzv. bez­peč­nost­ný dô­vod pre­hliad­ky). Z hľa­dis­ka zá­kon­nos­ti nes­mie vy­uži­tie op­ráv­ne­nia pod­ľa § 22 ods.1 zá­ko­na o po­li­caj­nom zbo­re sle­do­vať iný zá­ujem, než vy­ko­na­nie bez­peč­nos­tnej pre­hliad­ky za­me­ra­nej na zis­te­nie a prí­pad­né za­is­te­nie zbra­ne.

V tejto súvislosti poukazujem tiež na zá­kaz nú­tiť oso­bu, aby pris­pe­la k svoj­mu ob­vi­ne­niu, či us­ved­če­niu zna­me­ná nie­len zá­kaz nú­tiť po­doz­ri­vú, či ob­vi­ne­nú oso­bu k vý­po­ve­di, ale aj zá­kaz nú­tiť ta­kú­to oso­bu k sú­čin­nos­ti ale­bo k ak­tív­ne­mu ko­na­niu, kto­ré je pot­reb­né na us­ved­če­nie ta­kej­to oso­by, te­da nap­rík­lad ide aj o zá­kaz nú­tiť po­doz­ri­vú oso­bu, aby vy­da­la, či vy­lo­ži­la „dob­ro­voľ­ne“ ve­ci, a to aj ve­ci, kto­ré ju mô­žu „spo­jiť“ s tres­tnou čin­nos­ťou.

Prípadná vý­zva po­li­caj­tov, aby si oso­ba, vo­či kto­rej sa ne­vy­ko­ná­va žiad­ny slu­žob­ný zá­krok, vy­lo­ži­la všet­ky ve­ci (nap­rík­lad na ka­po­tu vo­zid­la) je ab­so­lút­ne nep­ri­ja­teľ­ná a v roz­po­re so zá­ko­nom (ob­vi­ne­ný vy­po­ve­dal, že mu bo­lo naj­skôr pri­ká­za­né vy­lo­žiť všet­ko zo svo­jich vre­ciek). Uve­de­ný pos­tup po­li­caj­tov je evi­den­tne ne­zá­kon­ný, na­koľ­ko op­ráv­ne­nie po­li­caj­ta vy­zvať oso­bu na vy­lo­že­nie ve­cí, kto­ré má u se­ba, tak­tiež neexis­tu­je, t. j. nie je up­ra­ve­né v zá­ko­ne o po­li­caj­nom zbo­re. Ta­ký­to pos­tup po­li­caj­tov je nep­ri­ja­teľ­ný aj z to­ho dô­vo­du, že vý­zva po­li­caj­tov na vy­lo­že­nie ve­cí je uk­la­da­ná oso­be ako po­vin­nosť na vy­lo­že­nie ve­ci, te­da ako po­vin­nosť, kto­rá mu­sí byť spl­ne­ná a nie je mož­nú ju od­miet­nuť.

Ak sa oso­ba zdá po­li­caj­tom po­doz­ri­vá (nap­rík­lad pre spá­chanie ne­ja­ké­ho pries­tup­ku) ma­jú po­vin­nosť naj­skôr ta­kú­to oso­bu pou­čiť o je­ho prá­vach (§ 8 ods. 2 zá­ko­na o po­li­caj­nom zbo­re) a to naj­mä o prá­ve, že k priz­na­niu sa zo spá­chania pries­tup­ku, či tres­tné­ho či­nu ho ne­mož­no nú­tiť (nap­rík­lad pri­me­ra­ne pod­ľa § 73 ods. 2 zá­ko­na o pries­tup­koch, či pri­me­ra­ne pod­ľa § 34 Tr. por.).

Uve­de­né je pod­stat­né aj pre­to, že zá­kaz do­nú­te­nia k priz­na­niu za­hŕňa nie­len prá­vo ne­vy­po­ve­dať (prá­vo ml­čať), ale aj prá­vo nep­ris­pieť žiad­nym ak­tív­nym spô­so­bom, či už pria­mo ale­bo ne­pria­mo, k svo­ju ob­vi­ne­niu.

Zá­kaz nú­tiť oso­bu, aby pris­pe­la k svoj­mu ob­vi­ne­niu, či us­ved­če­niu te­da zna­me­ná nie­len zá­kaz nú­tiť po­doz­ri­vú, či ob­vi­ne­nú oso­bu k vý­po­ve­di, ale aj zá­kaz nú­tiť ta­kú­to oso­bu k sú­čin­nos­ti ale­bo k ak­tív­ne­mu ko­na­niu, kto­ré je pot­reb­né na us­ved­če­nie ta­kej­to oso­by, te­da nap­rík­lad ide aj o zá­kaz nú­tiť po­doz­ri­vú oso­bu, aby vy­da­la, či vy­lo­ži­la ve­ci, a to aj ve­ci, kto­ré ju mô­žu „spo­jiť“ s tres­tnou čin­nos­ťou. V tej­to sú­vis­los­ti pou­kazujeme na ju­di­ka­tú­ru Európ­ske­ho sú­du pre ľud­ské prá­va, kto­rý ju­di­ko­val, že ani  ve­rej­ný zá­ujem na od­ha­ľo­va­ní, stí­ha­ní tres­tné­ho či­nu a pot­res­ta­ní pá­cha­te­ľa ne­mô­že os­pra­vedl­niť ta­ký pos­tup, kto­rý za­sa­hu­je do sa­mot­nej pod­sta­ty prá­va ob­vi­ne­né­ho na ob­ha­jo­bu, vrá­ta­ne prá­va ne­byť nu­te­ný ob­vi­niť sám se­ba (roz­su­dok vo ve­ci Hea­ney a McGuin­ness v. Írsko z ro­ku 2000). K to­mu Európ­sky súd pre ľud­ské prá­va pri­po­mí­na, že prá­vo nep­ris­pieť k ob­vi­ne­niu vlas­tnej oso­by pre­dov­šet­kým vop­red pred­pok­la­dá, že ob­ža­lo­ba v tres­tnej ve­ci sa sna­ží preu­ká­zať dô­ka­zy pro­ti ob­vi­ne­né­mu bez pou­ži­tia dô­ka­zov zís­ka­ných me­tó­da­mi do­nú­te­nia, či nát­la­ku na ob­vi­ne­né­ho (roz­su­dok vo ve­ci Saun­ders v. Spo­je­né krá­ľov­stvo z ro­ku 1996).

Gabriel Závodský

Mgr. Gabriel Závodský
advokátsky koncipient,
externý doktorand Paneurópskej vysokej školy, fakulty práva
www.zavodsky.org 

 

Použité rozhodnutia:

Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky 5 Tdo 47/2010

Uznesenie o zastavení trestného stíhania 3T 21/2011 Okresného súdu v Pezinku

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1706
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

 
Odpoved policajtovi teda znie ?

Nazdar, velmi dobry clanok podlozeny faktami co to ale znamena v praxi? konkretne co povedat policajtom ked vas vyzvu o vylozenie veci ? a na zaklade coho ich teda uz prinalezi vylozit? iba odrecitovanim prav a slobod ? dakujem

 
Cajka | 09.09.2016 12:48

Najčítanejšie (Rady a vzory)

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Rozhodnutie sudcu v prípade, ak zákon zveruje rozhodovanie vyššiemu súdnemu úradníkovi

Iba to, že v danej veci rozhodol sudca, a nie vyšší súdny úradník, keď zákon ukladá rozhodovanie vyššiemu súdnemu úradníkovi, nemôže ...

Nárok na zaplatenie zmluvného úroku po zosplatnení úveru, kumulácia s úrokom z omeškania

V prípade vyhlásenia predčasnej splatnosti úveru veriteľovi náleží úrok z istiny vo výške, akú by pri riadnom plnení povinností dlžník ...

Nekalá súťaž, neopodstatnené oznámenie prevádzkovateľovi sociálnej siete

Ak súťažiteľ neopodstatnene oznámi prevádzkovateľovi komunikačného kanálu na internete (prevádzkovateľovi siete Facebook), že iný ...

Použitie profilovej fotografie užívateľa sociálnej siete

V prípade použitia profilovej fotografie užívateľa sociálnej siete Facebook nemožno bez ďalšieho vyvodzovať konkludentný súhlas s jej ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Len za december podali na OS BA I 39.000 návrhov na obchodný registerhttps://www.teraz.sk/slovensko/jgolian-len-za-december-podali-na-os-b/479175-clanok.html

Na obchodnom úseku Okresného súdu (OS) Bratislava I je aktuálne priemerná nevybavenosť na ...

Ústavný súd nebude môcť zamietať podnety z procesných dôvodov, docieli to reforma justíciehttps://www.webnoviny.sk/ustavny-sud-nebude-moct-zamietat-podnety-z-procesnych-dovodov-docieli-to-reforma-justicie/

Pripravovaná reforma justície má za cieľ zmeniť pravidlá konania pred ústavným súdom a ...

Vysokoškolské tituly sa budú odoberať aj spätne, Gröhlingovo ministerstvo má v rukách nový zákonhttps://www.webnoviny.sk/vskolstve/vysokoskolske-tituly-sa-budu-odoberat-aj-spatne-grohlingovo-ministerstvo-ma-v-rukach-novy-zakon/

Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) informuje, že jeho rezort pripravil zákon, na ...

Největší soud v zemi může vést žena. Přísná, náročná a téměř neznámáhttps://www.idnes.cz/zpravy/domaci/mestsky-soud-v-praze-vyberove-rizeni-predseda-libor-vavra-jaroslava-pokorna-funkce-prezident-ministe.A200702_190112_domaci_iri

Za čtvrt roku se může stát Jaroslava Pokorná, předsedkyně Obvodního soudu pro Prahu 10, ...

O post ústavného sudcu sa uchádza aj R. Šorlhttps://www.teraz.sk/slovensko/o-post-ustavneho-sudcu-sa-uchadza-aj/479015-clanok.html

Okrem Šorla sa o post ústavného sudcu zatiaľ uchádzajú aj Stanislav Irsák, Ladislav Juszkó, ...

Smer-SD: Zákon na pomoc podnikateľom nerieši hospodárske problémyhttps://www.teraz.sk/slovensko/smer-sd-zakon-na-pomoc-podnikatelom-n/479002-clanok.html

Zákon z dielne Ministerstva hospodárstva SR, ktorý má pomôcť podnikateľskému prostrediu, je ...

Nové časopisy

Justičná revue 5/2020

Justičná revue 5/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Bulletin slovenskej advokácie 5/2020

Bulletin slovenskej advokácie 5/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Bulletin slovenskej advokácie 4/2020

Bulletin slovenskej advokácie 4/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Právny obzor 3/2020

Právny obzor 3/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Verejné obstarávanie  - právo a prax 3/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 3/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Justičná revue 4/2020

Justičná revue 4/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

PoUtStŠtPiSoNe
: