Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
Predplatné
Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 132/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:14

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

 

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 v cestnej doprave (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.

 

Účelom návrhu zákona je navrhnúť legislatívne opatrenia v oblasti pôsobnosti ministerstva tak, aby bolo možné vhodným spôsobom znížiť riziko ohrozenia verejného zdravia a zmierniť negatívne dopady na oblasť cestnej dopravy. Vzhľadom na dlhodobý naliehavý verejný záujem spočívajúci v ochrane zdravia obyvateľstva na území Slovenskej republiky,  v snahe zamedziť šíreniu prenosného ochorenia COVID-19 a možným ohrozením verejného zdravia na území Slovenskej republiky, ktorými bol obmedzený a v niektorých prípadoch aj úplne pozastavený výkon určitých činností v oblasti cestnej dopravy sa ministerstvo rozhodlo prijať určité opatrenia na zníženie strát a výpadkov tržieb pre prevádzkovateľov taxislužieb, autoškôl, školiacich stredísk, pravidelnej osobnej dopravy a nákladnej cestnej dopravy (ďalej len „oblasť cestnej dopravy“) počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19.

 

Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k zamedzeniu šírenia prenosného ochorenia COVID-19 majú zásadný vplyv na fungovanie služieb v oblasti cestnej dopravy. Tieto subjekty čelia náhlemu nedostatku, dokonca až nedostupnosti likvidity počas tejto vyhlásenej krízovej situácie. Nielen zákaz a značné obmedzenia v tomto segmente, ale aj nezáujem o využívanie pravidelnej osobnej dopravy, taxislužieb a pod. prispievajú k značnej strate príjmov dotknutých jednotlivcov, ale aj celých spoločností podnikajúcich v oblasti cestnej dopravy.

 

S cieľom zabezpečiť čiastočnú kompenzáciu pre dotknuté subjekty v oblasti cestnej dopravy, návrh zákona vytvára legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci ,,de minimis” ministerstvom. Dané schémy sa zameriavajú na podporu podnikov v odvetví cestnej dopravy a zníženie negatívnych dopadov v súvislosti s ochorením COVID-19.

 

Vzhľadom na opatrenia prijaté na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19 nebolo možné sústavne počas trvania pandémie spôsobenej ochorením COVID-19 vykonávať vodičské kurzy v autoškolách, čím dochádzalo k situáciám, že účastníci vodičského kurzu nemohli ukončiť vodičský kurz do 12 mesiacov od začatia vodičského kurzu tak, ako to stanovuje vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 45/2016 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. K týmto situáciám dochádzalo na základe skutočností, ktoré nebolo možné ovplyvniť, tzv. skutočností "vis major". Legislatívnou úpravou sa zabezpečí, aby lehota na trvanie vodičského kurzu počas krízovej situácie neplynula.

 

Obdobne ako je to v súčasnosti pri autoškolách, aj pri kurzoch základnej kvalifikácie a v kurzoch pravidelného výcviku aplikačná prax ukázala, že je potrebné zaviesť možnosť počas trvania krízovej situácie absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v rozsahu 100 % za dodržania určitých podmienok a zaručiť plynulý výcvik vodičov profesionálov v oblasti pravidelnej osobnej dopravy a nákladnej cestnej dopravy.

 

Počas trvania krízovej situácie a vychádzajúc z aplikačnej praxe v súvislosti s využívaním určitých spojov pravidelných medzinárodných autobusových liniek počas trvania krízovej situácie dochádzalo k viacerým žiadostiam zo strany dopravcov, ktorí prevádzkujú medzinárodné linky o pozastavenie určitého spoja alebo spojov v medzinárodnej autobusovej doprave, či už z dôvodu malého vyťaženia alebo nezáujmu cestujúcich. Touto legislatívnou úpravou sa zabezpečí, aby bolo možné medzinárodnú linku, resp. linky pozastaviť a následne, na žiadosť dopravcu pozastavenú linku alebo linky opäť obnoviť.

 

Novelou zákona č. 106/2018 Z. z. o premávke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predlžujú niektoré zákonné lehoty ako pomoc pre podnikateľské subjekty počas krízovej situácie.

 

Materiál nebol predmetom pripomienkového konania, a to podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pretože je pripravovaný s cieľom reagovať na mimoriadnu situáciu v súvislosti s ochorením COVID-19.

Návrh zákona predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

Osobitná časť

 

K Čl. I

Tento článok obsahuje novelu zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

K bodu 1

Navrhovaná úprava rozširuje kompetencie ministerstva o možnosť poskytnutia príspevku na podporu prevádzkovateľov autoškôl v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.

K bodu 2

Z dôvodu obmedzených možností absolvovať vodičský kurz počas krízovej situácie sa navrhuje, aby lehota na trvanie vodičského kurzu neplynula.

K bodu 3

Za § 22d sa vkladá § 22e, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy pomoci „de minimis“ na podporu prevádzkovateľov autoškôl. Určuje sa povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii prostredníctvom Protimonopolného úradu SR a schému pomoci „de minimis“ na schválenie Protimonopolnému úradu SR. Zároveň sa definuje podstata a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zmierneniu negatívnych následkov pandémie spôsobených ochorením COVID-19 pre prevádzkovateľov autoškôl.

K Čl. II

Tento článok obsahuje novelu zákona č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov v znení neskorších predpisov.

K bodu 1

Navrhovaná úprava rozširuje kompetencie ministerstva o možnosť poskytnutia príspevku na podporu prevádzkovateľov školiacich stredísk v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.

K bodu 2

Zavádza sa možnosť počas krízovej situácie absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v kurzoch základnej kvalifikácie, kurzoch zrýchlenej základnej kvalifikácie a kurzoch pravidelného výcviku v rozsahu 100 % za dodržania určitých podmienok.

K bodu 3

Za § 13e sa vkladá § 13f, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy pomoci „de minimis“ na podporu prevádzkovateľov školiacich stredísk. Určuje sa povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii prostredníctvom Protimonopolného úradu SR a schému pomoci „de minimis“ na schválenie Protimonopolnému úradu SR. Zároveň sa definuje podstata a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zmierneniu negatívnych následkov pandémie spôsobených ochorením COVID-19 pre prevádzkovateľov školiacich stredísk.

K Čl. III

Tento článok obsahuje novelu zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.

K bodu 1

Navrhovaná úprava rozširuje kompetencie ministerstva o možnosť poskytnutia príspevku na podporu prevádzkovateľov taxislužby, pravidelnej osobnej dopravy alebo nákladnej cestnej dopravy v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.

K bodu 2

Vychádzajúc z aplikačnej praxe v súvislosti s využívaním určitých spojov pravidelných medzinárodných autobusových liniek počas trvania krízovej situácie dochádzalo k viacerým žiadostiam zo strany dopravcov o pozastavenie určitého spoja alebo spojov v medzinárodnej autobusovej doprave. Na základe tohto znenia bude možné pozastavenú linku alebo linky opäť obnoviť.

K bodu 3

Za § 56h sa vkladá § 56i, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy pomoci „de minimis“ na podporu prevádzkovateľov taxislužby, pravidelnú osobnú dopravu alebo nákladnú cestnú dopravu. Určuje sa povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii prostredníctvom Protimonopolného úradu SR a schému pomoci „de minimis“ na schválenie Protimonopolnému úradu SR. Zároveň sa definuje podstata a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zmierneniu negatívnych následkov pandémie spôsobených ochorením COVID-19 pre prevádzkovateľov taxislužby, pravidelnej osobnej dopravy alebo nákladnej cestnej dopravy.

K Čl. IV

Tento článok obsahuje novelu zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

K bodu 1

Z dôvodu nepriaznivej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 neboli všetky oprávnené osoby technickej kontroly, oprávnené osoby emisnej kontroly a oprávnené osoby kontroly originality zriadené do 19. mája 2018 schopné zaviesť certifikovaný systém protikorupčného manažérstva, preto sa navrhuje predĺženie lehoty pre zavedenie tohto systému o jeden rok do 20. mája 2022.

 

K bodom 2 a 3

Z dôvodu, že súčasné znenie zákona predlžuje niektoré lehoty, ktoré sú naviazané na ukončenie platnosti počas krízovej situácie, a takéto znenie predstavuje značnú mieru nepredvídateľnosti pre podnikateľské subjekty, navrhuje sa predĺženie lehoty posunúť aj na obdobie troch mesiacov po ukončení krízovej situácie, čo podnikateľským subjektom zabezpečí dostatočnú flexibilitu.

K Čl. V

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia z dôvodu predídenia negatívnym následkom v súvislosti s ochorením COVID-19.

 

Bratislava 17. marca 2021

 

 

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

Andrej Doležal, v. r.

minister dopravy a výstavby

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 323

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: