Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011 návrh zákona o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva.
Navrhovaným predpisom sa realizuje prvá fáza reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov v dôsledku čoho sa vytvorí nové Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky, pričom zostanú zachované daňové a colné úrady. Uvedeným krokom sa predíde nárazovému prerušeniu ustálených procesov, čo by mohlo nežiaduco pôsobiť na riadnu funkčnosť finančnej správy a negatívne ovplyvniť prístup relevantných subjektov k tejto správe. Súčasne s týmto návrhom sa predkladá aj návrh zákona o finančnej správe, ktorým dôjde k zlúčeniu daňových a colných úradom a vytvoria sa finančné úrady. Takto sa vytvoria predpoklady pre inštitucionálne zjednotenie výberu daní, cla a poistných odvodov k 1. januáru 2013.
V súčasnosti existujúci colný kriminálny úrad sa týmto zákonom transformuje na kriminálny úrad finančnej správy, ktorý bude zabezpečovať plnenie širokého spektra špecifických úloh s primárnym zameraním na boj proti porušovaniu colných a vybraných daňových právnych predpisov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2012.
II. Osobitná časť
K § 1
V § 1 sa ustanovuje okruh spoločenských vzťahov, ktoré návrh zákona o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva upravuje. Súčasne sa odkazuje na právne predpisy, ktoré upravujú postavenie, organizáciu, pôsobnosť a právomoc daňových úradov a colných úradov.
K § 2
V súlade s reformou daňovej a colnej správy sa ustanovuje sústava orgánov štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Týmito orgánmi sú Ministerstvo financií SR, Finančné riaditeľstvo SR, daňové úrady, colné úrady a Kriminálny úrad finančnej správy. Toto ustanovenie odkazuje aj na použitie zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a zákona č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov pri spracúvaní informácií a osobných údajov finančnou správou.
K § 3
Kompetencie Ministerstva financií SR v daňovej a colnej oblasti sú vo všeobecnej rovine zakotvené v zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy. Návrh zákona tieto kompetencie špecifikuje, pričom ich rozsah stanovený zákonom č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákonom č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov zostáva zachovaný. Zakotvuje sa oprávnenie Ministerstva financií SR spracúvať osobné údaje a informácie o fyzických osobách. Ustanovuje sa postavenie Ministerstva financií SR v procese vytvárania, spravovania, rozvíjania a prevádzkovania informačných systémov finančnej správy, pričom bude možné realizovať len tie zámery Finančného riaditeľstva SR, s ktorými vysloví súhlas Ministerstvo financií SR.
K § 4
V § 4 sa ustanovujú kompetencie Finančného riaditeľstva SR, v súčasnosti vykonávané Daňovým riaditeľstvom SR a Colným riaditeľstvom SR. Finančné riaditeľstvo SR bude tieto kompetencie vykonávať na celom území Slovenskej republiky. Na čele Finančného riaditeľstva SR je prezident, ktorý riadi finančnú správu a ktorého vymenúva a odvoláva minister financií SR.
Počas účinnosti tohto zákona (od 1. 1. 2012 do 1. 1. 2013) nebude finančná správa vykonávať žiadne právomoci v oblasti poistných odvodov, a preto nie je potrebné aby počas tohto obdobia bol volený jej štatutár ( prezident finančnej správy) nezávislým orgánom. Navrhuje sa zachovať status quo, ako v súčasne platnej a účinnej legislatívnej úprave, keďže nedochádza k zmenám v rozsahu oblastí, ktoré spadajú do právomoci novej finančnej správy, ale len k zmenám organizačného charakteru. V súlade so zákonom o finančnej správe, ktorého finálne znenie bude vypracované v rámci pracovnej skupiny, na činnosti ktorej budú participovať zástupcovia všetkých relevantných skupín, aby bol plne konformný s cieľom inštitucionálne zjednotiť výber daní, cla a poistných odvodov s účinnosťou k 1. 1. 2013, bude prezident finančnej správy vymenovaný v novoupravených intenciách podľa konečného znenia tohto predpisu.
K § 5
V súlade s navrhovaným znením § 2 ods. 1 písm. d) je Kriminálny úrad finančnej správy jedným z orgánov finančnej správy. Kriminálny úrad finančnej správy sa transformuje z colného kriminálneho úradu, ktorý sa v súčasnosti orientuje predovšetkým na boj proti organizovanému zločinu v oblasti drogovej delikvencie, colným a daňovým únikom v oblasti spotrebných daní, ale aj nezákonnému dovozu, vývozu a tranzitu chránených druhov rastlín, živočíchov a exemplárov, teda na odhaľovanie nezákonných aktivít v daňovej a colnej oblasti.
Zachovaný je inštitút sledovanej dodávky, ktorou sa realizuje výmena operatívnych informácií v oblasti colných a daňových únikov najmä pri senzitívnom tovare podliehajúcom spotrebným daniam.
Finančné zabezpečenie Kriminálneho úradu finančnej správy sa bude realizovať v rámci limitu výdavkov schválených pre Finančné riaditeľstvo SR a nevyžiada si zvýšené finančné požiadavky na bežné a kapitálové výdavky zo štátneho rozpočtu.
K § 6
Pri plnení svojich úloh spolupracujú orgány finančnej správy s inými štátnymi orgánmi, medzinárodnými organizáciami, ako aj daňovými a colnými správami iných štátov, pričom rozsah, forma a podmienky tejto spolupráce sú stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými dohodami.
K § 7
Vymedzuje sa postavenie vyšetrovateľov finančnej správy vo vyšetrovaní a poverených pracovníkov finančnej správy v skrátenom vyšetrovaní s dôrazom na ich procesnú samostatnosť a viazanosť všeobecne záväznými právnymi predpismi, resp. pokynmi a príkazmi prokurátora a súdu. Zároveň sa ustanovuje oprávnenie vyšetrovateľov vyžadovať potrebnú súčinnosť od Finančného riaditeľstva SR, daňových úradov, colných úradov a Kriminálneho úradu finančnej správy.
K § 8
V nadväznosti na novo zavedené pojmy sa upravuje terminológia doterajších právnych predpisov.
K § 9
V súlade s reformou daňovej a colnej správy sa v navrhovanom ustanovení upravuje prechod právomocí a pôsobnosti z doterajšieho Daňového riaditeľstva SR a Colného riaditeľstva SR, resp. colného kriminálneho úradu na Finančné riaditeľstvo SR, resp. Kriminálny úrad finančnej správy. Zároveň sa ustanovuje prechod práv a povinností z pracovnoprávnych a iných právnych vzťahov z Daňového riaditeľstva SR a Colného riaditeľstva SR na Finančné riaditeľstvo SR.
Navrhuje sa, aby do konca roka 2016 bolo možné naďalej používať služobnú rovnošatu, služobné preukazy a služobné odznaky, ktoré colná správa, resp. daňová správa používa v súčasnosti. Dôvodom je zabezpečenie kontinuity využívania týchto materiálnych náležitostí a identifikačných prostriedkov aj po zlúčení colnej správy a daňovej správy do finančnej správy, čím sa zabezpečí hospodárne nakladanie s verejnými rozpočtovými prostriedkami.
K § 10
Navrhuje sa účinnosť zákona.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 8. júna 2011.
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky