Najprávo.sk - najlepší právny poradca

Platenie súdnych a správnych poplatkov 2016

21.4. 2016, 19:37 |  najpravo.sk

Nový spôsob úhrady správnych a súdnych poplatkov prostredníctvom elektronických kolkov prináša zásadnú zmenu v platení týchto poplatkov na Slovensku. Platobný systém E-KOLOK tvorí súčasť elektronizácie verejnej správy a patrí k najmodernejším platobným systémom v Európe.                                             

Možné spôsoby úhrady správneho / súdneho poplatku cez platobný systém E-KOLOK (stav k aprílu 2016):

1. prostredníctvom samoobslužných platobných terminálov, tzv. kioskov, prevažne na  pracoviskách Ministerstva vnútra SR, Ministerstva spravodlivosti a orgánoch finančnej správy.

Poplatník po výbere požadovanej služby a úhrade v hotovosti alebo platobnou kartou obdrží Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku (eKolok) na konkrétnu službu.  eKolok je možné použiť na ktoromkoľvek úrade do 30 dní odo dňa zakúpenia.

 

2. prostredníctvom Potvrdení o úhrade správneho / súdneho poplatku (eKolok), ktoré si poplatník môže zakúpiť na požadovanú hodnotu na vybraných pobočkách Slovenskej  pošty.

Poplatník po úhrade v hotovosti, platobnou  alebo poštovou kartou obdrží od priehradkového pracovníka Slovenskej pošty Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku (eKolok) na požadovanú hodnotu, ktoré prikladá k podaniu. Takéto Potvrdenie je možné priložiť aj k Podaniu, ktoré je zasielané poštou na úrad. 

eKolok zakúpený na pobočkách Slovenskej pošty je možné použiť na ktoromkoľvek úrade do 2 rokov odo dňa zakúpenia.

Pôvodné Potvrdenia pre evidenciu poplatku, ktoré bolo možné zakúpiť na pobočkách Slovenskej pošty do 31.3.2016, môže poplatník vrátiť na pobočke Slovenskej pošty do 2 rokov od zakúpenia.

3. prostredníctvom mobilnej aplikácie eKolok, kde si môže poplatník zakúpiť Potvrdenie o úhrade správneho / súdneho poplatku (eKolok) na vybrané služby. Mobilná aplikácia eKolok je k dispozícii na GooglePlay zadarmo.

Poplatník po stiahnutí aplikácie na svoj mobilný telefón a registrácii, realizuje výber požadovanej služby a úhradu platobnou alebo poštovou kartou. Úhradu správneho/súdneho poplatku preukazuje poplatník zobrazením QR kódu eKolku na displeji svojho mobilného telefónu. eKolok je možné použiť na ktoromkoľvek úrade do 30 dní odo dňa zakúpenia.

4. prostredníctvom Platobného predpisu, ktorý vystaví úradník v prípade, ak poplatník nevie realizovať kúpu konkrétneho Potvrdenie o úhrade prostredníctvom horeuvedených spôsobov (poplatník nepozná výšku správneho/ súdneho poplatku).

Platobný predpis/ inštrukcia je dokument vo formáte A4, ktorý obsahuje informácie o poskytovanej službe/poplatku, jeho sume, ako aj
2D kód pre následnú úhradu, informácie pre úhradu prevodným príkazom a poštový poukaz.

Platobný predpis je možné uhradiť nasledovnými spôsobmi:

•    cez samoobslužný kiosk

Poplatník si zvolí na na displeji kiosku voľbu Úhrada platobného predpisu, načíta 2D kód a zaplatí príslušnú sumu v hotovosti alebo bezhotovostne. Informácia o úhrade platobného predpisu je zaevidovaná do centrálneho systému online (podanie poplatníka môže byť vybavované ihneď po úhrade).

•    cez softvérovú pokladňu úradu

Softvérová pokladňa je webová aplikácia fyzickej pokladne úradu  umožňujúca úhradu predpisu pomocou načítania 2D kódu predpisu. Úhrada v softvérovej pokladni je možná v hotovosti alebo bezhotovostne. Informácia o úhrade platobného predpisu je zaevidovaná do centrálneho systému online (podanie poplatníka môže byť vybavované ihneď po úhrade).

•    cez mobilnú aplikáciu eKolok

Poplatník si po stiahnutí aplikácie na svoj mobilný telefón a registrácii zvolí na displeji voľbu Úhrada predpisu, načíta 2D kód a zaplatí príslušnú sumu  prostredníctvom platobnej alebo poštovej karty. Informácia o úhrade platobného predpisu je zaevidovaná do centrálneho systému online (podanie poplatníka môže byť vybavované ihneď po úhrade).

•    na priehradke Slovenskej pošty poštovým poukazom

Poplatník realizuje úhradu v hotovosti, platobnou alebo poštovou kartou na priehradke Slovenskej pošty. Informácia o úhrade platobného predpisu je zaevidovaná do centrálneho systému online (podanie poplatníka môže byť vybavované ihneď po úhrade). Výnimkou sú prípady, kedy dôjde k nesprávne zadaným platobným údajom pri manuálnom spracovaní, v takomto prípade sa informácia o úhrade zobrazí do 2 dní od úhrady.

•    bankovým prevodom

Poplatník realizuje úhradu priamym vkladom na účet alebo prevodom z účtu na účet uvedený na platobnom predpise. Informácia o úhrade platobného predpisu je zaevidovaná do centrálneho systému v lehote štandardného spracovania medzibankového prevodu (spravidla do 2 dní).

Detailnejšie informácie o platobnom systéme E-KOLOK sú uvedené na stránke www.e-kolky.sk alebo kontaktujte infolinku na telefónnom čísle 18 666.

Zdroj a foto: posta.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk


Najprávo.sk - najlepší právny poradca