Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť

Justičná revue 5/2012

3.5. 2014, 13:31 |  najpravo.sk

Obsah Justičnej revue č.5/12

Štúdia

ROSPUTINSKÝ, P. - PAULÍK, D.:

Zmluvná sloboda pri vyporiadaní bezpodielového spoluvlastníctva manželov dohodou;

(Contractual freedom in taking measure of tenancy by entirety by an agreement)

Príspevok je venovaný problematike zmluvnej slobody manželov alebo bývalých manželov pri vyporiadavaní ich bezpodielového spoluvlastníctva manželov dohodou po jeho zániku, a to s dôrazom na otázku, či môžu účastníci vyporiadania svoje bezpodielové spoluvlastníctvo manželov vyporiadať bez zohľadnenia zákonných zásad, resp. uzatvoriť dohodu o vyporiadaní s akýmkoľvek obsahom vo vzťahu k podielom oboch manželov určeným na základe ich vlastných úvah.

[strana 635]

Články

KOLLÁR, Š.:

Právoplatnosť a vykonateľnosť statusových rozhodnutí Slovenskej advokátskej komory;

(Validity and enforceability of status decisions of the Slovak Bar Association)

Autor uvažuje o niektorých aspektoch tretej hlavy piatej časti Občianskeho súdneho poriadku (v ďalšom aj „OSP") vo väzbe na právoplatnosť a vykonateľnosť statusových rozhodnutí Slovenskej advokátskej komory, vydaných pred účinnosťou novely zákona o advokácii č. 304/2009 Z. z., teda pred 1. septembrom 2009, ktoré boli napadnuté opravným prostriedkom podľa tretej hlavy piatej časti OSP. Obsahom príspevku je príslušnými argumentmi zdôvodniť neprávoplatnosť a nevykonateľnosť uvedených statusových rozhodnutí Slovenskej advokátskej komory v nadväznosti na eventuálne trestné stíhanie pre trestný čin neoprávneného podnikania (§ 251 Trestného zákona), ktoré by sa vo svetle prezentovaných záverov javilo ako nedôvodné.

[strana 653]

TKÁČ, J.:

Poskytovanie informácií o verejnom obstarávaní na základe žiadosti podanej v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám;

(Providing of information on public procurement on the basis of an application lodged according to the Act on Free Access to Information)

Účelom oboch zákonov, zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní i zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám, je, okrem iného, prostredníctvom verejnej kontroly zabezpečiť transparentné čerpanie verejných zdrojov. Ak z obsahu žiadosti o sprístupnenie informácie vyplýva, že žiadateľ požaduje sprístupniť informácie týkajúce sa verejného obstarávania, prima facie by teda nemalo dôjsť ku konfliktu oboch zákonov. Tento príspevok analyzuje rozsah poskytovania informácií o verejnom obstarávaní na základe žiadosti o slobodnom prístupe k informáciám.

[strana 659]

BOJMÍROVÁ, S.:

Novela daňového poriadku;

(Amendment of Tax Order)

Článok rozoberá problematiku novelizácie daňového poriadku, poukazuje na zmeny, ktoré novely do daňového poriadku priniesli, komparuje ich s predchádzajúcou právnou úpravou, ako aj s právnou úpravou zákona o správe daní a poplatkov. Článok sústreďuje pozornosť najmä na otázku zastupovania daňového subjektu, registračnej povinnosti, podania, daňovej kontroly a na otázku odkladu platenia dane.

[strana 667]

IKRÉNYI, I.:

Vymedzenie skutkovej podstaty zločinu terorizmu v Trestnom zákone;

(Qualification of elements of the crime of terrorism in the Criminal Code)

Článok podrobne analyzuje definíciu skutkovej podstaty trestného činu terorizmu podľa právneho poriadku Slovenskej republiky. Autor sa zameriava najmä na jednotlivé znaky skutkovej podstaty, ktoré porovnáva s terorizmu príbuznými trestnými činmi, najmä terorom. Nevyužíva pritom len popisnú metódu a komparáciu, ale na základe analýzy a syntézy jednotlivých znakov skutkovej podstaty podrobuje legálnu definíciu terorizmu čiastočnej kritike. V závere autor prezentuje svoj návrh upravenej definície terorizmu.

[strana 674]

ŠRAMEL, B.:

Prostriedky kontroly diskrečných oprávnení prokurátora v trestnom konaní;

(Controll means of discretional powers of prosecutor in criminal proceedings)

Autor sa vo svojom článku zaoberá problematikou diskrečných právomocí prokurátora v trestnom konaní. Aj keď je prokurátor v trestnom konaní viazaný zásadou legality, prikazujúcou mu stíhať všetky trestné činy, o ktorých sa dozvedel, práve široký rozsah diskrečných oprávnení prokurátora priniesol značné oslabovanie tejto zásady. V tejto súvislosti analyzuje jednotlivé diskrečné oprávnenia prokurátora, a súčasne poukazuje na nedostatočné rozpracovanie kontrolných mechanizmov nad uplatňovaním diskrečných oprávnení. V poslednej časti autor podáva návrhy de lege ferenda, smerujúce k zlepšeniu súčasného stavu kontroly diskrečných oprávnení prokurátora.

[strana 687]

CEHLÁR, V.:

Evaluácia trestu povinnej práce a činnosti probačného a mediačného úradníka „pred" a „po" rozhodnutí súdu;

(Evaluation of the penalty of community service and role of the probation and mediation official „before" and „after" the court decision)

Autor príspevku sa zaoberá inštitútom trestu povinnej práce, hodnotí súčasný stav z pohľadu empirickej praxe a poukazuje na činnosti, ktoré v tomto procese zabezpečuje probačný a mediačný úradník. V krátkosti približuje problematiku probácie aj v zahraničí a zviditeľňuje jednotlivé činnosti. Navrhuje východiská a riešenia, ktoré možno aplikovať, bez legislatívnych zmien, pred uložením trestu povinnej práce. Za kľúčovú považuje skutočnosť, že trest povinnej práce môže byť „ušitý na mieru páchateľovi", čím sa zvýši efektivita trestu (vykonateľnosť) a prevencia. Prostredníctvom tohto uhla pohľadu súčasne ponúka možnosti, ako a v ktorých prípadoch je vhodné využívať probačnú činnosť „pred rozhodnutím".

[strana 701]

Diskusia

REPA, O.:

Vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu - priestupok či trestný čin?;

(Driving of a motor vehicle under influence of alcohol - misdemeanour or criminal offence?)

Autor v príspevku analyzuje trestný čin ohrozovania pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 v znení novely zákona č. 313/2011 Z. z., pričom polemizuje nad potrebou prijatia takejto zmeny najmä s poukazom na legislatívne nedostatky vyskytujúce sa pri aplikácii daného ustanovenia. Poukazuje najmä na súčasnú neprehľadnosť právnej úpravy, keďže vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu je aj naďalej priestupkom, ale už aj trestným činom. Autor v článku zároveň vyjadruje svoj názor k rozpornosti ust. § 289 ods. 2 Trestného zákona so základnými zásadami trestného konania, najmä na rozpor s prezumpciou neviny a právom osoby, proti ktorej sa vedie trestné konanie, na obhajobu. V závere sa autor napokon zamýšľa nad sankciami, ktoré za nastolené protiprávne konanie dotknutej osobe hrozia.

[strana 707]

Zo zahraničia

DZURENDOVÁ, L.:

Odozvy v SRN na Návrh nariadenia o spoločnom európskom kúpnom práve;

Tento príspevok má za účel zhrnúť v krátkosti pomerne rozporuplné prijatie Návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o spoločnom európskom kúpnom práve v Nemecku. Zatiaľ čo odborná prax návrh predovšetkým z praktických dôvodov uvítala, Spolkový snem a Spolková rada vyjadrili svoje námietky v odôvodnených stanoviskách podľa Protokolu (č. 2) o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality.

[strana 743]

Zo súdnej praxe

Rozhodnutia Súdneho dvora EÚ

Vozár, I.:

Aplikácia čl. 9 ods. 3 Aarhuského dohovoru podľa rozhodnutia Súdneho dvora EÚ

[strana 749]

Recenzie - anotácie

Záhora, J.:

Jelínek, J. - Herczek, J.: Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob. Komentář s judikaturou. Leges Praha 2012, strán 208

[strana 757]

Jalč, A.:

Klátik, J.: Zrýchlenie a zhospodárnenie trestného konania - Monografia. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Právnická fakulta 2010, strán 330

[strana 760]

Šošková, I.:

Židlická, M. - Salák, P. jr. (eds.): Actiones, condictiones, exceptiones. (13. setkání právních romanistů České a Slovenské republiky, MU Brno, 13. - 14. 5. 2011.) Brno, Masarykova univerzita 2011, strán 139

[strana 762]

Európska únia a Slovensko

KLIMEK, L.:

Európsky príkaz na dohľad v predsúdnom konaní;

(European warrant to surveillance in preliminary proceedings)

Za účelom zlepšenia justičnej spolupráce v trestných veciach v EÚ bol predstavený nový procesný nástroj - európsky príkaz na dohľad v predsúdnom konaní. Príspevok prezentuje právnej verejnosti všeobecné východiská tohto nástroja, jeho právny základ, ktorým je Rámcové rozhodnutie Rady 2009/829/SVV o uplatňovaní zásady vzájomného uznávania na rozhodnutia o opatreniach dohľadu ako alternatíve väzby medzi členskými štátmi EÚ, následne predstavuje procesné postupy jeho aplikácie a neopomína ani poznatky týkajúce sa implementácie uvedeného rámcového rozhodnutia do právnych poriadkov členských štátov EÚ.

[strana 716]

Jurčová, M.:

Návrh nariadenia o spoločnom európskom kúpnom práve (1. časť);

(Draft of a Regulation on Common European Purchasing Law (Part I))

Návrh nariadenia o spoločnom európskom kúpnom práve je preukázateľným výsledkom aktivít EÚ v oblasti zmluvného práva, ktorý by mal dostať šancu nájsť reálne uplatnenie v cezhraničnom obchode na vnútornom trhu. Cieľovou skupinou, ktorá má profitovať z navrhovanej úpravy, sú najmä spotrebitelia a malí a strední podnikatelia. Návrhom sa má do národných právnych poriadkov implantovať relatívne samostatný súbor pravidiel spoločného európskeho kúpneho práva. Spoločné európske kúpne právo sa okrem kúpnej zmluvy môže použiť aj na zmluvy o dodaní digitálneho obsahu a súvisiace služby. Keďže spoločné európske kúpne právo sa má považovať za národné právo, nebude nutné zohľadňovať osobitný režim ochrany spotrebiteľa podľa nariadenia Rím I. Spoločné európske kúpne právo je založené na vysokom štandarde ochrany spotrebiteľa, takže jeho použitie nemusí nutne znamenať zníženie ochrany spotrebiteľa.

[strana 727]

Príloha

Judikatúra súdov Slovenskej republiky - Správne právo

Vychádza na CD

[strana 0] 


Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť