Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť

366/2018 Z. z.

12.1. 2019, 14:50 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

 

Cieľom návrhu zákona je posunutie termínu posudzovania znakov závislej práce u fyzickej osoby, ktorá odplatne vykonáva šport za športovú organizáciu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu  z pohľadu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná,  zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.

 

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.

 

Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.

 

B. Osobitná časť

 

K Čl. I a II

 

Podľa prechodného ustanovenia § 102 ods. 4 zákona č. 400/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov „Športové kluby, v ktorých športovci do 31. decembra 2015 vykonávajú šport spôsobom, ktorý spĺňa znaky závislej práce, upravia svoje zmluvné vzťahy so športovcami v súlade s týmto zákonom do 31. decembra 2018. Po uplynutí tejto lehoty sa zmluva medzi športovcom a športovým klubom vykonávajúcim šport spôsobom, ktorý spĺňa znaky závislej práce bude považovať za zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu podľa tohto zákona.“.

 

Podľa prechodného ustanovenia § 293do zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení „Zamestnanec podľa tohto zákona nie je v období od 1. januára 2016 do 31. decembra 2018 fyzická osoba v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu podľa osobitného predpisu.124)“.

 

Podľa prechodného ustanovenia § 38ei zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení„Zamestnanec na účely tohto zákona nie je v období od 1. januára 2017 do 31. decembra 2018 fyzická osoba, ktorá odplatne vykonáva šport za športovú organizáciu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu podľa osobitného predpisu.64)“.

 

Z citovaných ustanovení vyplýva, že po 31.decembri 2018 budú športové kluby za športovcov, ktorí vykonávajú šport spôsobom spĺňajúcim znaky závislej práce, hradiť plné odvodové zaťaženie.

 

Viaceré ligové kluby už v súčasnosti avizujú, že nebudú schopné ekonomicky zvládnuť zvýšené náklady osobné náklady športovcov, a nebudú sa vedieť ďalej starať o rozvoj profesionálneho športu na Slovensku.

 

Slovenské profesionálne kluby sú prínosom pre celú slovenskú spoločnosť, pretože okrem participácie na najvyššej národnej súťaži sa starajú o veľké množstvo mladých športovcov, vytvárajú komplexné možnosti fyzickej aktivity pod odborným dohľadom, vychovávajú a pripravujú športovcov pre slovenskú reprezentáciu a vytvárajú športové možnosti na športový zážitok.

 

Napriek tomu, že v súlade s terminológiou Zákonníka práce sa športovec v kolektívnych športoch považuje za zamestnanca klubu (Uznesenie Európskeho parlamentu k európskemu rozmeru v športe (2011/2087(INI)); Čl. 165 Zmluvy o fungovaní Európskej únie), treba prihliadať na viaceré dôležité špecifiká tejto pracovnej činnosti. Profesionálny športovec je iným zamestnancom ako bežný zamestnanec a to s poukazom na osobitnú povahu športu, krátkodobosť a nepredvídateľnosť kariéry profesionálnych športovcov, ako aj vzhľadom na mnohé pozitívne prínosy, ktoré profesionálny šport prináša spoločnosti.

 

Na základe vyššie uvedeného sa navrhuje upraviť lehota, ktorou sa bude za zamestnanca považovať fyzická osoba v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu z pohľadu zákona o sociálnom poistení a zákona o zdravotnom poistení.

 

Poskytnutím dostatočnej lehoty športovým klubom na prispôsobenie sa na  zvýšenú finančnú náročnosť, im bude umožnené hľadať riešenie tejto situácie v prospech celého slovenského športu a súčasne na strane štátu sa poskytne obdobie na vytvorenie takých podmienok, ktoré budú zohľadňovať osobitnú povahu športu.

 

K Čl. III

Ustanovenie upravujúce účinnosť návrhu zákona na 30. decembra 2018, vzhľadom na to, že návrh sa týka lehoty v prechodnom ustanovení, ktorá je 31. decembra 2018. Je teda nevyhnutné, aby návrh zákona nadobudol účinnosť najmenej deň pred rozhodujúcim dátumom.


Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť