Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť

511/2011 Z. z.

4.3. 2012, 14:46 |  najpravo.sk

D ô v o d o v á s p r á v a

I. Všeobecná časť

Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2012 sa predkladá podľa článku 58 Ústavy Slovenskej republiky a podľa § 6 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „rozpočtové pravidlá verejnej správy").

Návrh rozpočtu odráža konsolidáciu verejných financií. Rozpočet verejnej správy sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy na obdobie troch rokov, t. j. roky 2012, 2013 a 2014. Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2012, ktorým sa v súlade s rozpočtovými pravidlami verejnej správy schvaľuje štátny rozpočet, je predložený v rámci materiálu „Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014" na rokovanie vlády Slovenskej republiky.

Princípy zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014, osobitne rozpočtu na rok 2012 tak v príjmovej ako aj výdavkovej časti rozpočtu sú podrobne uvedené v texte a jednotlivých prílohách návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ďalšími zákonmi platnými v Slovenskej republike, ako aj medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

II. Osobitná časť

K § 1

Ustanovenia tohto paragrafu určujú základné rozpočtové rámce príjmovej a výdavkovej časti štátneho rozpočtu. V rámci príjmov a výdavkov sa rozpočtujú aj prostriedky Európskej únie v súlade s § 7 ods. 2 rozpočtových pravidiel verejnej správy.

Príjmy štátneho rozpočtu sa rozpočtujú v sume 15 360 284 502 eur. Záväzné ukazovatele príjmov kapitol sú uvedené v prílohe č. 2. Výdavky štátneho rozpočtu sa určujú v sume 18 680 908 359 eur. Rozdelenie výdavkov do jednotlivých kapitol obsahuje príloha č. 3. Schodok štátneho rozpočtu sa určuje v sume 3 320 623 857 eur. Tento schodok možno v priebehu rozpočtového roka v súlade so systémovými ustanoveniami zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy (§ 8 ods. 7 a 8) prekročiť alebo znížiť v závislosti od čerpania prostriedkov štátneho rozpočtu a prostriedkov Európskej únie v príslušnom rozpočtovom roku. V prílohe č. 4 sú uvedené jednotlivé časti programov, ktoré sú záväznými ukazovateľmi. Záväznými limitmi výdavkov v rámci programov sú záväzné limity uvedené v prílohe č. 4 a zároveň rozpísané v rozpisovom liste. Ostatné časti programov, na ktoré nie sú alokované výdavky, môže kapitola financovať v rámci ustanovených záväzných ukazovateľov.

V samostatnom ustanovení sa stanovuje suma finančných prostriedkov poskytnutá zo štátneho rozpočtu do rozpočtov obcí rozpočtovaná v kapitole Všeobecná pokladničná správa na kompetencie obcí, ktoré neboli zahrnuté do fiškálnej decentralizácie a sú naďalej financované prostredníctvom dotácií zo štátneho rozpočtu (zariadenia sociálnych služieb, dotácie na záchranu a obnovu kultúrnych pamiatok a dotácie na individuálne potreby obcí) a dotácie na prenesený výkon štátnej správy zabezpečovaný obcami a vyššími územnými celkami, ktoré sú rozpočtované v kapitolách, do pôsobnosti ktorých predmetné kompetencie patria (príloha č. 5).

V súlade s ustanovením § 10 rozpočtových pravidiel verejnej správy sa v rámci celkových výdavkov štátneho rozpočtu uvedených v odseku 1 vytvárajú v štátnom rozpočte rezervy na krytie nevyhnutných a nepredvídaných výdavkov, ktorých prehľad je uvedený v prílohe č. 6 k zákonu.

K § 2

Splnomocnenie vlády, resp. ministra financií na úpravu schválených záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu v priebehu roka v súlade s rozpočtovými pravidlami verejnej správy súvisí s vývojom hospodárenia Slovenskej republiky, ktorý nebolo možné pri zostavovaní rozpočtu plne postihnúť. V roku 2012 je rozsah splnomocnenia pre vykonávanie rozpočtových opatrení vládou, resp. ministrom financií v objemovom vyjadrení 1 % celkových rozpočtovaných výdavkov rovnako ako v roku 2011.

Vláda SR sa v súlade s osobitnými predpismi splnomocňuje na vykonávanie úprav systemizácie v priebehu roka 2012.

K § 3

V súlade so zákonom č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa percentuálna výška štátneho príspevku a štátneho príspevku pre mladých určuje na jednotlivé kalendárne roky zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a v tom istom roku platí pre všetky zmluvy o hypotekárnom úvere, okrem zmlúv uzatvorených pred 1. júlom 2003. Pri týchto zmluvách sa poskytuje štátny príspevok, ktorý bol určený zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, v ktorom bola zmluva uzatvorená v nezmenenej výške počas celej lehoty splatnosti hypotekárneho úveru.

Pri zmluvách o mladomanželskom úvere sa v súlade so zákonom č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov poskytuje štátny príspevok pre mladomanželov, ktorý sa určuje zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, v ktorom bola zmluva uzatvorená, v nezmenenej výške počas celej lehoty splatnosti mladomanželského úveru.

K § 4

V navrhovanom ustanovení sa deklaruje potreba prefinancovania štátneho dlhu splatného v roku 2012, t. j. nevyhnutná úhrada záväzkov vnútorného a zahraničného dlhu, predstavujúca splatné čiastky istín štátneho dlhu v roku 2012 vo výške 7 218 777 467 eur.

K § 5

Pre štátnych zamestnancov a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa pre rok 2012 nenavrhuje úprava platových taríf podľa zákona o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Od 1. januára 2012 sa navrhuje zvýšenie stupníc platových taríf o 0 %.

V roku 2012 sa nenavrhuje ani úprava stupníc platových taríf pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby, od 1. januára 2012 sa navrhuje zvýšenie stupníc platových taríf o 0 %.

V súlade s osobitnými zákonmi sa príslušníkom Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, Národného bezpečnostného úradu, colníkom a profesionálnym vojakom zákonom o štátnom rozpočte stanovuje výška a termín zvýšenia platov v danom roku. Pre rok 2012 sa od 1. januára 2012 navrhuje zvýšenie funkčných platov policajtov, colníkov a hodnostných platov profesionálnych vojakov o 0 %.

K § 6

V súlade so zákonom č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov sa určuje osobitný odvod štátneho podniku do štátneho rozpočtu zo zisku po zdanení. Pre Lesy Slovenskej republiky, š. p. sa v roku 2012 ukladá osobitný odvod vo výške 20 000 000 eur. Uvedené prostriedky budú odvedené na príjmový rozpočtový účet kapitoly štátneho rozpočtu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do 30. novembra 2012.

K § 7

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2012.

V Bratislave 12. októbra 2011

Iveta Radičová v. r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Ivan Mikloš v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky 


Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť