Vyhlásenie ZOJ k návrhu novely Ústavy SR a zákona o sudcoch
29.5. 2014, 07:59 | najpravo.skPrinášame vám oficiálne vyjadrenie združenia Za otvorenú justíciu k poslaneckému návrhu strán SMER-SD a KDH novely Ústavy SR a zákona o sudcoch. Vyjadrenie uvádzame v plnom, nekomentovanom znení:
„Minister spravodlivosti SR Tomáš Borec a Pavol Hrušovský ako zástupca KDH k prebiehajúcim dohodám na zmene Ústavy SR a statusových zákonov sudcov v súvislosti s tzv. bezpečnostnými previerkami sudcov zhodne uviedli, že „pôjde o preverenie odbornej spôsobilosti sudcov na výkon sudcovskej funkcie", že „sudcovská spôsobilosť je niečo iné ako previerky. Previerky sú podstatne širšie a majú úplne iný zámer" .
Sudcovia konkrétne návrhy nemajú možnosť oficiálne pripomienkovať, pretože nie sú zverejnené ani na stránke Národnej rady SR. Z ich obsahu je však nepochybné, že sú takmer identické s pôvodným návrhom Ministerstva spravodlivosti SR z februára 2014, ktorý bol pripravený pre vládu a bol zverejnený na stránke Úradu vlády SR ako nezaradený materiál pod č. ÚV-12166/2014. Nejde tak o nový návrh na základe spoločnej dohody strán SMER a KDH.
Obsah niektorých ustanovení návrhu, dáva jasnú odpoveď, že sa pripravujú plošné previerky sudcov širokým zisťovaním údajov o ich súkromnom živote, ktoré nemajú nič spoločné s „odbornou spôsobilosťou sudcov", a ktoré následne majú subjektívne vyhodnocovať členovia Súdnej rady SR mimo dokazovania v disciplinárnom prípadne trestnom konaní.
Napríklad tieto ustanovenia návrhu novely zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch :
§ 5 ods. 7:
Súdna rada pri rozhodovaní o splnení predpokladov sudcovskej spôsobilosti vychádza z komplexného posúdenia uchádzača o funkciu sudcu, ako aj z podkladov Národného bezpečnostného úradu,4c) ktorými sa zisťuje či sudca4d) alebo uchádzač o funkciu sudcu4e)
a) nie je pod preukázateľným nátlakom v dôsledku finančnej situácie,
b) nie je preukázateľne závislý od konzumácie alkoholických nápojov alebo od iných návykových látok,
c) neprijíma neoprávnené platby, dary alebo iné výhody alebo zneužíva postavenie a funkciu na získavanie neoprávnených požitkov,
d) nedisponuje s majetkom, ktorého hodnota je neprimeraná priznaným príjmom a ktorého legálnosť pôvodu nie je schopný alebo ochotný preukázať,
e) nemá obchodné, majetkové alebo finančné vzťahy s osobami z prostredia organizovaného zločinu, alebo
f) nespráva sa korupčne.".
§ 69a
Zhromažďovanie informácií :
(2) Úrad pri zabezpečovaní podkladov podľa odseku 1 pre overenie skutočností podľa osobitného predpisu28b) zhromažďuje informácie o sudcovi alebo o kandidátovi na vymenovanie za sudcu, ktorými sú
vyplnený dotazník fyzickej osoby v rozsahu údajov uvedených v prílohe č. 3 časť A a B,
informácie o fyzickej osobe z evidencií Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby a Vojenského spravodajstva,
informácie o fyzickej osobe z previerok vykonaných v mieste bydliska Policajným zborom, Slovenskou informačnou službou alebo Vojenským spravodajstvom,
informácie vyžiadané od obce, v ktorej má fyzická osoba trvalý pobyt alebo prechodný pobyt,
informácie z previerok vykonaných Policajným zborom, Slovenskou informačnou službou alebo Vojenským spravodajstvom o bezpečnosti prostredia, v ktorom fyzická osoba žije a pohybuje sa, a o možnosti výskytu rizík,
informácie o fyzickej osobe vyžiadané od ďalších štátnych orgánov, iných právnických osôb a fyzických osôb.
Sudcovská spôsobilosť je schopnosť sudcu vykonávať svoju funkciu nezávisle a nestranne. Okamihom prijatia sudcu do systému platí ústavná prezumpcia, že vymenovaný sudca túto podmienku spĺňa. Vyvrátiť ju možno v riadnom disciplinárnom alebo trestnom konaní. Podľa platných zákonov je v súčasnosti odborná spôsobilosť sudcu počas výkonu jeho funkcie pravidelne vyhodnocovaná celým systémom prieskumov a kontrolných mechanizmov, ktoré pri riadnom využívaní sú dostatočné na očistu súdnictva.
S návrhom novely v tejto časti preto zásadne nesúhlasíme a vnímame ho ako neústavný zásah do nezávislosti súdnej moci, umožňujúci jeho zneužívanie voči sudcom, u ktorých bude najmä politický záujem zbaviť ich funkcie.
Za neprijateľný považujeme aj legislatívny spôsob prijímania tak zásadných zmien týkajúcich sa sudcov, bez ich účasti a možnosti návrhy riadne pripomienkovať.
Apelujeme preto predovšetkým na poslancov strán SMER-SD a KDH, aby ďalej nepokračovali v procese schvaľovania týchto noviel, a návrhy predložili ministrovi spravodlivosti SR na ich prípravu za účasti sudcov a riadne pripomienkovanie.
V Bratislave 22. mája 2014
JUDr. Katarína Javorčíková
prezidentka ZOJ"
Zdroj: zoj.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk