287/2012 Z. z.
28.1. 2013, 21:41 | najpravo.skDôvodová správa
A. Všeobecná časť
Účelom predloženého návrhu zákona v čl. I je predovšetkým reagovať na skutočnosť, že vo vláde Slovenskej republiky vymenovanej prezidentom Slovenskej republiky 4. apríla 2012 sa už nepočíta s funkciou podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, konkrétne podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny. V tejto súvislosti je potrebné presunúť právomoc podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo v oblasti podpory kultúry národnostných menšín na Úrad vlády SR a v oblasti rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
V čl. I sa v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR významne posilňujú právomoci Ministerstva zahraničných vecí SR, ktoré bude koordinovať presadzovanie obchodno-ekonomických záujmov Slovenskej republiky v zahraničí a bude zodpovedné za jednotnú prezentáciu Slovenskej republiky v zahraničí. V tejto súvislosti sa zároveň dopĺňa názov Ministerstva zahraničných vecí SR o agendu európskych záležitostí.
V čl. IV sa Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí napája na rozpočet Ministerstva zahraničných vecí SR. V tejto súvislosti sa zároveň Ministerstvu zahraničných vecí SR v čl. I dopĺňa kompetencia výkonu štátnej politiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí.
V čl. V sa upravuje dotačný zákon Úradu vlády SR tak, že dotačné tituly v oblasti ľudských práv prechádzajú na Ministerstvo zahraničných vecí SR a dotačný titul v oblasti riešenia situácie rómskej komunity prechádza na Ministerstvo vnútra SR.
Prechodom dotačných titulov v oblasti ľudských práv z pôsobnosti Úradu vlády SR do pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí SR sa zároveň Ministerstvu zahraničných vecí SR vymedzuje aj kompetencia v oblasti ľudských práv, pretože kompetenčný zákon v spoločných ustanoveniach ukladá ministerstvám aj plnenie ďalších úloh ustanovených v osobitných predpisoch.
V čl. VIII sa ustanovuje, že úlohy a právomoci podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny v súvislosti zo zrušením Protidrogového fondu bude vykonávať Úrad vlády SR.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ostatnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Vypúšťajú sa právomoci podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, ktorým bol v minulom volebnom období podpredseda vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny.
K bodu 2
Medzi stále poradné orgány vlády SR sa opätovne zaraďuje Rada vlády SR pre vedu, techniku a inovácie, ktorá bude vytvárať prostredie pre riešenie zásadných úloh v oblasti vedy a techniky a prispievať k utváraniu konsenzu medzi vládou SR a predstaviteľmi rôznych sektorov vedy a výskumu.
K bodom 3, 5, 6, 7
Názov ministerstva zahraničných vecí SR sa dopĺňa aj o agendu európskych záležitostí, čím sa zvýrazní zodpovednosť ministerstva ako ústredného orgánu štátnej správy aj pre oblasť európskej politiky.
K bodom 4 a 8
Tieto ustanovenia sa vypúšťajú z dôvodu, že výber zamestnancov, ktorí sú poverovaní výkonom obchodno-ekonomickej diplomacie sa riadi zákonom o štátnej službe, zákonom o zahraničnej službe a interným systémom výberu týchto zamestnancov na Ministerstve zahraničných vecí SR.
K bodu 9
Navrhuje sa doplniť pôsobnosť Ministerstva zahraničných vecí SR o výkon štátnej politiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí.
V súlade s Programovým vyhlásením vlády SR sa významne posilňujú právomoci Ministerstva zahraničných vecí SR, ktoré bude koordinovať presadzovanie obchodno-ekonomických záujmov Slovenskej republiky v zahraničí a bude zodpovedné za jednotnú prezentáciu Slovenskej republiky v zahraničí. Uvedená kompetencia zahŕňa aj koordináciu a riadenie dvojstranných medzivládnych komisií v oblasti medzinárodnej hospodárskej spolupráce.
K bodu 10
Právomoc podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo v oblasti rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí sa presúva na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
K bodu 11
Legislatívnotechnická úprava, ktorá súvisí s novelizačným bodom 1.
K bodu 12
Uvedené doplnenie je potrebné z dôvodu, že platové náležitosti riaditeľa Národného bezpečnostného úradu sú ustanovené v zákone o ochrane utajovaných skutočností.
K bodu 13
V prechodnom ustanovení § 40t sa upravuje prechod kompetencie z pôsobnosti podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo na Úrad vlády SR v oblasti podpory kultúry národnostných menšín.
V § 40u sa reaguje na zmenu názvu Ministerstva zahraničných vecí SR.
K čl. II
K bodom 1 až 6
V súvislosti so zánikom funkcie podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny sa jeho jednotlivé právomoci vyplývajúce zo zákona o jazykoch národnostných menšín presúvajú na Úrad vlády SR ako vecne príslušný ústredný orgán štátnej správy.
K bodu 7
Toto prechodné ustanovenie rieši postup prejednania správnych deliktov, o ktorých sa konanie začalo a právoplatne neskončilo podľa zákona o používaní jazykov národnostných menšín.
K čl. III
Vypúšťa sa ustanovenie, ktoré umožňuje určiť ako záväzný ukazovateľ štátneho rozpočtu výdavky rozpočtované v kapitole Úradu vlády Slovenskej republiky na zabezpečenie úloh podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
K čl. IV
K bodom 1 a 2
Ide o zosúladenie používaných pojmov s predmetom úpravy zákona o Slovákoch žijúcich v zahraničí.
K bodu 3
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí sa napája na rozpočet Ministerstva zahraničných vecí SR.
K bodu 4
Navrhuje sa doplniť, že predsedu Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí vymenúva a odvoláva vláda na návrh ministra zahraničných vecí SR.
K bodu 5
V súvislosti s doplnením pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí SR o výkon štátnej politiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí, sa navrhuje doplniť ustanovenie, ktorým sa vymedzuje pôsobnosť Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí o podieľanie sa na zabezpečovaní tvorby štátnej politiky v tejto oblasti.
K čl. V
K bodom 1, 2, 4, 6 až 8 a 12
V súvislosti so zánikom funkcie podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny sa v dotačnom zákone Úradu vlády SR menia ustanovenia, ktoré upravujú účely poskytovania dotácií, ktoré boli v gescii podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Tieto dotačné tituly budú na základe svojich dotačných zákonov poskytovať Ministerstvo zahraničných vecí SR a Ministerstvo vnútra SR.
K bodu 5
Právomoc podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo v oblasti rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí sa presúva na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
K bodom 3, 9 a 10
V súvislosti so zánikom funkcie podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny sa vypúšťa dotačných titul v oblasti presadzovania cieľov a zámerov protidrogovej stratégie.
K bodom 11, 13, 15 a 16
Vypúšťajú sa ustanovenia, ktoré umožňovali poskytnúť dotáciu fyzickej osobe.
K bodu 14
V tomto novelizačnom bode sa upravuje postup pri vybavení žiadostí o poskytnutie dotácií, ktoré boli predložené Úradu vlády SR a o ktorých bude ďalej konať Úrad vlády SR, Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo zdravotníctva SR na základe dotačného zákona Úradu vlády SR. Zároveň sa ustanovuje subjekt, ktorý bude vykonávať následnú finančnú kontrolu hospodárenia s poskytnutou dotáciou a kontrolu dodržiavania podmienok zmluvy o poskytnutí dotácie.
K čl. VI
Do dotačného zákona Ministerstva vnútra SR sa dopĺňa nový dotačný titul v oblasti riešenia situácie rómskej komunity.
K čl. VII
K bodom 1 a 2
Do dotačného zákona Ministerstva zahraničných vecí SR sa dopĺňajú dve nové dotácie: dotácia na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a dotácia na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, homofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavov intolerancie. Zároveň sa ustanovuje spôsob a podmienky poskytnutia týchto dotácií. Prechodom vyššie uvedených dotačných titulov z pôsobnosti Úradu vlády SR do pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí SR sa zároveň Ministerstvu zahraničných vecí SR vymedzuje aj kompetencia v oblasti ľudských práv. Kompetenčný zákon v spoločných ustanoveniach totiž ukladá ministerstvám aj plnenie ďalších úloh ustanovených v osobitných predpisoch.
K čl. VIII
Ustanovuje sa, že úlohy a právomoci podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny v súvislosti zo zrušením Protidrogového fondu bude vykonávať Úrad vlády SR.
K čl. IX
Ustanovuje sa delená účinnosť návrhu zákona.
V Bratislave, 31. mája 2012
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky