Najprávo.sk - najlepší právny poradca

Registrácia vozidiel s pravostranným riadením v Slovenskej republike

31.5. 2015, 20:19 |  najpravo.sk

Dňa 20. marca 2014 Súdny dvor EÚ rozhodol vo veci C-61/12, ktorej predmetom bola žaloba o nesplnenie povinnosti podaná Európskou komisiou voči Litve a ktorú podporilo Estónsko, Lotyšsko a Poľsko. Toto rozhodnutie sa týkalo prihlásenia motorových vozidiel s pravostranným riadením do evidencie, pričom Súdny dvor EÚ v ňom konštatoval, že existencia prekážok v registrácii tohto typu áut je porušením povinnosti členských štátov plynúcich z platných predpisov európskeho práva.

V tejto súvislosti sa obrátil poslanec Miroslav Kadúc na podpredsedu vlády a ministra vnútra Slovenskej republiky Roberta Kaliňáka ako aj na ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Počiateka s otázkou či je na Slovensku možná registrácia áut s pravostranným riadením a ak nie, ako sa mieni právny stav na Slovensku uviesť do súladu s európskym právom. Prinášame vám odpoveď ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiateka:

Slovenská legislatíva v minulosti, ale aj v súčasnosti prostredníctvom zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách zakazuje evidovanie vozidiel s pravostranným riadením. Jediná výnimka, ktorá sa uplatňovala, bola pre vozidlá jednoúčelového využitia, ktoré si vyžaduje takéto umiestnenie riadenia. Predovšetkým ide o zametacie vozidlá.

Táto legislatíva, pričom nejde o legislatívu za posledné obdobie, ale ide o legislatívu, ktorá na území Slovenska platila desiatky rokov, vychádzala z predpokladu, že pri väčšej koncentrácii vozidiel s pravostranným riadením v cestnej premávke, by mohol mať tento počet negatívny dopad na bezpečnosť cestnej premávky. To by podľa názoru Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako aj názoru dopravnej polície mohlo spôsobiť zvýšenú dopravnú nehodovosť.

Slovenská republika k 1. januáru 2008 menila zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, týkajúci sa najmä schvaľovania jednotlivo dovezených vozidiel (preregistrácia vozidiel) na základe požiadaviek Európskej komisie tak, aby nedochádzalo k obmedzeniam pri jednotlivo dovážaných vozidlách. Celý text zákona bol konzultovaný s Európskou komisiou, pričom k zneniu zákona ani k zákazu preregistrácie vozidiel s riadením na pravej strane neboli žiadne výhrady.

V roku 2011 Súdny dvor Európskej únie začal konanie na podnet Európskej komisie voči Poľsku a Litve z dôvodu, že zakazovali registráciu a schválenie dovezených vozidiel, ktoré mali riadenie na pravej strane. K týmto konaniam sa ako vedľajší účastníci pripojili ešte Lotyšsko a Estónsko. Voči Slovenskej republike také konanie Európskej komisie zatiaľ nebolo nikdy iniciované.

Dňa 20. marca 2014 boli konania ukončené a vydané rozsudku C-639/11 Európska komisia v. Poľsko a C-61/12 Európska komisia v. Litva, v ktorých sa konštatuje, že príslušné štáty nesplnili svoju povinnosť vyplývajúcu z príslušnej legislatívy. Podľa článku 34 Zmluvy o fungovaní EÚ sú medzi členskými štátmi zakázané množstevné obmedzenia dovozu a všetky opatrenia s rovnocenným účinkom.

Rezort dopravy spolu s rezortom vnútra v súčasnosti analyzuje a prehodnocuje prípadné riziká spojené s prevádzkou vozidiel s pravostranným riadením v pravostrannej premávke, z dôvodu, že na Slovensku už došlo v minulosti k dopravným nehodám, kedy slovenskí občania prevádzkovali v cestnej premávke takéto vozidlá na evidenčných číslach Veľkej Británie.

"Po celkovej analýze hroziacich rizík v súvislosti s prevádzkou takýchto vozidiel v cestnej premávke na území Slovenskej republiky, prisútpime v potrebnom rozsahu k úprave predpisov týkajúcich sa schvaľovania a evidencie takýchto vozidiel" dodal Ján Počiatek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v odpovedi na interpeláciu poslanca Miroslava Kadúca.

Zdroj: Národná rada Slovenskej republiky
Ilustračné foto: najprávo.sk


Najprávo.sk - najlepší právny poradca