Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši
Číslo:

Justičná revue 3/2012

najpravo.sk • 3.5. 2014, 13:31

Obsah Justičnej revue č.3/12 
Štúdia
IKRÉNYI, I.:
Problematika právnej definície terorizmu z medzinárodnoprávneho hľadiska;
(Problem of legal definition of terrorism from the international point of view)
Štúdia podrobne analyzuje medzinárodný trestnoprávny rámec postihu teroristických trestných činov. Autor sa zameral najmä na formulačnú problematiku terorizmu v snahe o izolovanie základných znakov skutkovej podstaty tohto trestného činu, v rámci čoho osobitne rozvíja problematiku aplikačnej praxe vychádzajúcu z rozdielnych pohľadov na subjekt teroristického trestného činu. Na základe analýzy a syntézy formuluje v závere štúdie perspektívy a odporúčania pre ďalší postup medzinárodného spoločenstva v oblasti medzinárodného trestného práva a odôvodňuje potrebu univerzálnej definície terorizmu.
[strana 323]
Články
BABIAKOVÁ, E.:
Analógia v oblasti správneho trestania;
(Analogy in the domain of admnistrative punishment)
Problematika správneho trestania je zložitá s ohľadom na to, že skutkové podstaty správnych deliktov sú zakotvené v celom rade právnych predpisov, a aj správny poriadok ako procesný predpis nie je garantom jednotného postupu v obdobných prípadoch správneho trestania. V prípadoch autorka venuje pozornosť inštitútu analógie v správnom práve z hľadiska historického exkurzu. Poukazuje na niektoré súdne rozhodnutia v oblasti správneho trestania v Slovenskej republike a judikáty Najvyššieho správneho súdu Českej republiky, ktoré sa zaoberali analógiou v tejto oblasti. Na záver s ohľadom na roztrieštenosť právnej úpravy v oblasti správneho trestania nastoľuje námety de lege ferenda.
[strana 343]
ULAHER, J.:
Ústavná konformita legislatívneho procesu na príklade daňového zákonodarstva;
(Constitutional conformity of legislative process in the example of tax legislation)
Proces tvorby a prijímania zákonov, vrátane jeho výsledku, nemožno vždy považovať za konformný s ústavnoprávnymi princípmi. Medzi tieto nedostatky patrí aj nedostatočný odstup medzi publikáciou a nadobudnutím účinnosti zákona a z toho vyplývajúci časový priestor pre oboznámenie sa adresátov právnych noriem s ich obsahom. Ďalším problémom je znižovanie prehľadnosti platnej právnej úpravy prijímaním rôznych tzv. prílepkov k obsahovo vzájomne nesúvisiacim zákonom. Na túto prax už reagoval český ústavný súd, ktorého právne závery možno považovať za progresívne a inšpiratívne.
[strana 349]
ČUNDERLÍK, Ľ.:
O odbornej spôsobilosti a dôveryhodnosti správcu banky, zástupcu správcu banky a pribratého odborného poradcu v právnej úprave výkonu nútenej správy nad bankou;
(About professional capacity and credibility of a bank trustee, vice bank trustee and designated professional adviser in the domain of legal regulation forcible bank administration)
Autor v príspevku rozoberá významné aplikačné problémy vyplývajúce z procesu posudzovania podmienok odbornej spôsobilosti a dôveryhodnosti správcu banky, zástupcu správcu banky a pribratého odborného poradcu. Súčasne sa zaoberá problémami týkajúcimi sa kreovania funkcie správcu banky a jeho zástupcu Národnou bankou Slovenska. Prostredníctvom svojich návrhov de lege ferenda predostiera riešenia pre prax.
[strana 354]
ŽILINKA, M.:
Zmena v inštitúte podmienečného zastavenia trestného stíhania v zmysle novely Trestného poriadku vykonanej zákonom č. 262/2011 Z. z.;
(Change of the conditional suspension of the criminal proceedings under the amendment of the Criminal Code done by the Act no. 262/2011 Coll.)
V príspevku autor poukazuje na zmeny dotýkajúce sa inštitútu podmienečného zastavenia trestného stíhania, ktoré priniesla novela Trestného poriadku č. 262/2011 Z. z. a súčasne predkladá konkrétne návrhy de lege ferenda na jeho skvalitnenie a ešte výraznejšie priblíženie potrebám aplikačnej praxe.
[strana 366]
Diskusia
DRGONEC, J.:
Základné právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť na náklady zdravotného poistenia;
(Fundamental right to a free medical care on costs of medical insurance)
Komplex spoločenských vzťahov spätých s vymedzením základného práva na bezplatnú zdravotnú starostlivosť na náklady zdravotného poistenia podľa čl. 40 a s jeho vymáhaním podľa čl. 51 ods. 1 ústavy sa týka troch skupín subjektov práva, ktoré zjednodušene možno vyjadriť ako trojuholník, ktorého vrcholmi sú chorí, zdravotnícke zariadenia a zdravotné poisťovne. Štát do tohto trojuholníka vstupuje tak, aby sa sám odbremeňoval od záťaže svojej účasti na zdravotnej starostlivosti na náklady zdravotného poistenia. Zároveň dbá o to, aby správca systému (zdravotné poisťovne) dosahoval zisk z prostriedkov získaných od poistencov. Oba štátom privilegované záujmy možno presadzovať jedine tak, ako sa to v praxi deje. Zaťažovaním poistenca vyššími platbami na zdravotné poistenie a znižovaním dostupnej zdravotnej starostlivosti, ktorú poistenec za vyššie platby môže očakávať. Takto vytváraná bezplatná zdravotná starostlivosť na náklady zdravotného poistenia je nepoctivá, vo svojej podstate amorálna a veľmi pochybne zlučiteľná s čl. 40 Ústavy SR.
[strana 371]
DEÁK, M.:
Prečo nevieme (nechceme) trestať verejných funkcionárov za ich pochybenia? Corporate governance aj na úradoch?
Autor v predkladanom článku reaguje na iniciatívu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Radoslava Procházku, ktorý do parlamentu predložil návrh novely zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. Autor hodnotí celkový legislatívny návrh, zaoberá sa jeho prínosom vo vzťahu k problematike, ktorú zákon reguluje, poukazuje na jeho úskalia a snaží sa načrtnúť isté smery, ktorými by sa mohla v budúcnosti právna úprava regulácie zodpovednosti verejných funkcionárov za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci uberať. Autor hľadá odpoveď na otázku, či by nebolo vhodné i pre oblasť zodpovednosti verejných funkcionárov za škodu spôsobenú pri nakladaní s verejnými prostriedkami zakotviť princíp objektívnej zodpovednosti, tak ako ho poznáme pri výkone pôsobnosti štatutárnych orgánov kapitálových obchodných spoločností.
[strana 392]
Zo súdnej praxe
Rozhodnutia Ústavného súdu SR
K náhrade škody v obchodnoprávnom vzťahu - subsidiárne použitie Občianskeho zákonníka
[strana 448]
Za a proti
DESET, M.:
Trestno-procesné dôsledky neuzavretia dohody o vine a treste v prípravnom konaní po uznaní viny obvineného zo spáchania stíhaného skutku;
Dohoda o vine a treste má popri určitých prínosoch pre trestné konanie aj značné negatíva, ktoré sa týkajú najmä obvineného a možností jeho obhajoby, obzvlášť v prípadoch, keď obvinený uznal vinu zo spáchania stíhaného skutku v konaní o dohode o vine a treste, vedeného v rámci prípravného konania, ale k dohode napokon nedošlo (pre nezhodu o treste). V článku sa preto skúma, ako by sa mohli tieto negatíva konania o dohode o vine a treste pre obvineného minimalizovať, resp. úplne odstrániť tak, aby v ďalšom konaní nebola obmedzená jeho obhajoba.
[strana 441]
SAMAŠ, O.:
Trestno-procesné dôsledky sú iné;
[strana 446]
Informácie
DOBRÍK, Ľ.:
90 rokov od ustanovujúcej schôdze Československého ústavného súdu;
Príspevok sa v historických súvislostiach vracia k 90. výročiu vzniku prvého Ústavného súdu na území Československa a jeho činnosť. Jeho súčasťou je aj pripomenutie kolokvia, ktoré pri tejto príležitosti organizoval Ústavný súd Českej republiky, a vydanie dvoch publikácii súvisiacich s históriou ústavného súdnictva a jeho rozhodovania.
[strana 453]
Recenzie - anotácie
PAULIČEK, R.:
Fekete, I.: Občiansky zákonník. Veľký komentár. 1. diel (§ 1 - § 459), 2. diel (§ 460 - § 880). Bratislava, Eurokódex 2011, strán 2589
[strana 458]
ČENTÉŠ, J.:
Jiří Jelínek - Marta Uhlířová: Obhájce v trestním řízení, I. vydání. Praha, Leges 2011, strán 416
[strana 461]
Európska únia a Slovensko
BARANCOVÁ, H.:
Pracovný čas podľa Zákonníka práce vo svetle aktuálnej judikatúry Súdneho dvora EÚ;
Prevažná časť početných legislatívnych zmien Zákonníka práce v predchádzajúcom roku mala charakter zvýšenia flexibility pracovnoprávnych vzťahov. Osobitne sa to týka právnej úpravy pracovného času, ktorá je od 1. 9. 2011 v Zákonníku práce upravená podstatne flexibilnejšie. Niektoré zmeny zamerané na zvýšenie flexibility pracovnoprávnych vzťahov v oblasti pracovného času znížili doterajšiu úroveň sociálnoprávnej ochrany zamestnanca. Autorka poukazuje na právne požiadavky úpravy pracovného času, ktoré vyplývajú z práva EÚ, najmä z aktuálnej judikatúry Súdneho dvora. Na viacerých miestach článku autorka poukazuje na nesúlad slovenskej pracovnoprávnej úpravy pracovného času so smernicou 2003/88/ES o určitých aspektoch pracovného času, ako aj s medzičasom prijatou judikatúrou Súdneho dvora EÚ.
[strana 413]
KOTIRA, P.:
Účel zakotvenia modrej karty v smernici 2009/50/ES a jej implementácia do slovenského právneho poriadku;
Autor v článku približuje význam právnej úpravy tzv. modrej karty v smernici 2009/50/ES. Poukazuje na príčiny, ktoré Európsku úniu viedli k právnej úprave migrácie vysokokvalifikovaných zamestnancov z krajín mimo EÚ. Súčasne rozoberá tento nástroj vo vzťahu k cirkulačnej migrácii a snahy EÚ o jej podporu a zabránenie úniku mozgov z krajín, ktoré majú ich akútny nedostatok. Podrobne rozoberá zakotvenie právneho postavenia vysokokvalifikovaných migrantov ako držiteľov modrej karty a ich rodinných príslušníkov. Venuje sa aj názorovým rozdielom, ktoré sa pri prijatí smernice 2009/50 vyskytli. V závere podrobne rozoberá ustanovenia zákona o pobyte cudzincov, do ktorého bola smernica 2009/50 implementovaná, najmä zákonom z 29. júna 2011 č. 223/2011 Z. z.
[strana 429]
Nad jedným rozhodnutím
DUDOR, L. - HAŠANOVÁ, J.:
Iura novit curia?
Článok analyzuje uznesenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorým rozhodol v spore o právomoc medzi krajským súdom a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, pričom sa zamýšľa nad tým, či súdy skutočne vykladajú právo v súlade so zákonom a v jeho medziach.
[strana 405]
Príloha
Judikatúra súdov Slovenskej republiky - Správne právo
CD
Judikáty NS SR k príspevku DUDOR, L. – HAŠANOVÁ, J.: Iura novit curia? a Občianske právo
[strana 0] 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 875
PoUtStŠtPiSoNe
: