Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
Predplatné
Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 58/2023 Z. z.

najpravo.sk • 5.4. 2023, 17:05

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2020 Z. z. o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v znení zákona č. 350/2020 Z. z. (ďalej len „návrh zákona“) predkladá Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny návrh. Ministerstvo vypracovalo návrh zákona v spolupráci s Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym v Bratislave (ďalej len „kontrolný ústav“) na vykonanie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 z 30. mája 2018 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 834/2007 v platnom znení (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/848“) a jeho nedávno prijatých vykonávacích a delegovaných nariadení Komisie v oblasti dovozu ekologických produktov a produktov z konverzie z tretích krajín do EÚ a nedávno prijatého delegovaného nariadenia k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2017/625“):

-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2306 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 o pravidlá týkajúce sa úradných kontrol v súvislosti so zásielkami produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie, ktoré sú určené na dovoz do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa certifikátu o inšpekcii,

-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2307 z 21. októbra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá týkajúce sa dokumentov a oznámení požadovaných pre produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie určené na dovoz do Únie,

-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2305 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok sú produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach prvého príchodu do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa miesta úradných kontrol takýchto produktov, a ktorým sa menia delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2019/2123 a (EÚ) 2019/2124.

Zmena príslušných ustanovení zákona č. 282/2020 Z. z. je navrhnutá v záujme správneho fungovania vnútorného trhu.

Návrhom zákona sa má zabezpečiť implementácia predpisov EÚ o výkone úradnej kontroly zásielok produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín na hraničných kontrolných staniciach alebo v kontrolných miestach Slovenskej republiky vykonávanej kontrolným ústavom.

Dôvodom prípravy návrhu zákona je zmena pri dovozných kontrolách produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby. Podľa čl. 45 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2018/848 majú byť od 1. januára 2022 dovozné kontroly produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby vykonávané podľa čl. 47 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2017/625 na hraničných kontrolných staniciach. Čl. 47 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2017/625 ustanovuje druhy tovarov, ktorých kontrola musí byť vykonaná na hraničných kontrolných staniciach a podľa jeho čl. 48 písm. h) môžu byť tovary predstavujúce nízke alebo žiadne osobitné riziko vyňaté z kontrol. Nakoľko produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby možno považovať za takýto typ produktov, môže byť výkon dovozných kontrol vykonávaný podľa čl. 48 písm. h) nariadenia (EÚ) 2017/625 v miestach uvoľnenia do voľného obehu, ktoré určí kontrolný ústav. Týmito miestami môžu a nemusia byť hraničné kontrolné stanice. Ak však produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby spadajú do kategórie produktov ustanovených v čl. 47 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2017/625, musí byť dovozná kontrola v súlade s právnym rámcom kvalitatívnej schémy ekologickej produkcie vykonaná v priestoroch hraničných kontrolných staníc.

Nový legislatívny balík upravujúci systém dovozných kontrol v ekologickej poľnohospodárskej výrobe sa začal uplatňovať od 1. januára 2022 vstupom nariadenia (EÚ) 2018/848 do platnosti. Schválením celého balíka sekundárnej legislatívy došlo k výraznej zmene procesu výkonu dovozných kontrol zásielok ekologickej poľnohospodárskej výroby na území Slovenskej republiky. V súčasnosti dovozné kontroly vykonávajú inšpekčné organizácie, na ktoré bol delegovaný výkon úradných kontrol v ekologickej poľnohospodárskej výrobe. Predmetom návrhu zákona je doplnenie výlučnej právomoci kontrolného ústavu na vykonávanie dovozných kontrol ekologických produktov a produktov z konverzie z tretích krajín, úprava hlásení prevádzkovateľov vykonávajúcich takéto dovozy a príslušných hlásení kontrolného ústavu voči Európskej komisii.

Ďalej sa návrhom zákona vypúšťa vstupné preverenie pre prevádzkovateľov ekologickej poľnohospodárskej výroby, zjednodušuje sa formát registra prevádzkovateľov a bližšie sa upravujú údaje potrebné pre posúdenie vstupov výroby ekologicky spracovaných potravín.

Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právnymi aktmi Európskej únie.

Dátum nadobudnutia účinnosti sa navrhuje s ohľadom na potrebu, aby adresáti zákona mali dostatok času na oboznámenie sa s novou právnou úpravou.

 

B. Osobitná časť

K čl. I bodu 1

Vypúšťa sa úprava vstupného preverenia, a to preto, že každý žiadateľ o registráciu je povinný mať vykonané vstupné preverenie bez ohľadu na to akú činnosť chce v ekologickej poľnohospodárskej výrobe vykonávať. Žiadatelia však nemusia spĺňať žiadne podmienky, kým nie sú registrovaní v ekologickej poľnohospodárskej výrobe, a preto inšpekčná organizácia nemôže zamietnuť žiadneho žiadateľa. Žiadateľ musí za takéto vstupné preverenie platiť nezávisle od veľkosti svojho pozemku, či má niekoľko árov alebo hektárov. Je to záťaž, ako finančná tak aj byrokratická, hlavne pre malých farmárov, ktorí si toľko výdavkov nemôžu dovoliť, a preto do ekologickej poľnohospodárskej výroby nevstúpia.

K čl. I bodu 2

Doplnenie kompetencie ministerstva, ktoré sa týka vypracovania a vydania Národného akčného plánu v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby.

K čl. I bodu 3

Rozšírenie právomoci kontrolného ústavu vykonávať úradné kontroly v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby tak, aby bol zabezpečený jej výkon aj v prípade, že výkonom úradnej kontroly nebude poverená žiadna inšpekčná organizácia. Právomoc vykonávať úradné kontroly subjektov, ktoré klamlivo označujú svoj produkt za produkt ekologickej poľnohospodárskej výroby ostáva touto zmenou zachovaná.

K čl. I bodu 4

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.

K čl. I bodu 5

Zmena nesprávneho odkazu na čl. 113 nariadenia EÚ 2017/625. Správne má byť čl. 109.

K čl. I bodu 6

Doplnenie ustanovenia o vypracovaní výročnej správy aj na základe podkladov od inšpekčných organizácií, čo v konečnom dôsledku skvalitní výročnú správu, ktorá tak bude reflektovať celú šírku kontrolnej činnosti v oblasti ekologickej poľnohospodárskej činnosti. Súčasne sa dopĺňa a opravuje poznámka pod čiarou k odkazu 10, kde je v súčasnom texte chybne namiesto čl. 109 uvedený čl. 113.

K čl. I bodu 7

Rozširuje sa vedenie databáz kontrolného ústavu o databázu ekologickej živočíšnej výroby z dôvodu zmeny európskych legislatívnych podmienok. Súčasne sa vypúšťajú ustanovenia, ktoré sú následne zakomponované ako samostatné písmená v rámci kompetencií.

K čl. I bodu 8

§ 4 sa dopĺňa písmenami s) až aa) ustanovujúcimi právomoci kontrolného ústavu ako sú tvorba a zverejnenie katalógu porušení opatrení v rámci kontrolnej činnosti a ich klasifikáciu, nariadenie alebo zrušenie opatrení, uloženie sankcií za priestupky a iné správne delikty, určenie, pozastavenie alebo zrušenie hraničných kontrolných staníc, určenie, pozastavenie alebo zrušenie činnosť miesta prepustenia do voľného obehu, delegovanie na inšpekčnú organizáciu oprávnenie ukladať, meniť a rušiť opatrenia a nakoniec sa úprava zaoberá aj výkonom kontroly zásielok dovozu produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo z konverzie z tretích krajín. Cieľom tejto úpravy je, že sa kontrolnému ústavu udeľuje právomoc nariaďovať promptné opatrenia najmä s cieľom zabránenia protiprávneho konania, podľa doterajšej praxe ako napríklad použitia klamlivej informácie o tom, že poľnohospodársky produkt alebo potravina uvádzaná na trh pochádza z ekologickej poľnohospodárskej výroby. Ďalej sa v súvislosti s  prijatím delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2021/2305, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok sú produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach, ako aj o pravidlá týkajúce sa miesta úradných kontrol takýchto produktov, a ktorým sa menia delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2019/2123 a (EÚ) 2019/2124; v zmysle splnomocňovacích ustanovení nariadenia (EÚ) 2018/848 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby v oblasti dovozu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie z tretích krajín do Európskej únie upravujú právomoci určenia hraničných kontrolných staníc, pozastavenia ich činností alebo ich zrušenia v prípade nedodržania minimálnych požiadaviek, určenia miest prepustenia do voľného obehu a súvisiace informačné povinnosti kontrolného ústavu voči Európskej komisii. Ustanovuje sa povinnosť inšpektorov kontrolného ústavu vykonávať úradnú kontrolu dovozu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín do EÚ na notifikovaných hraničných kontrolných staniciach. Táto úradná kontrola pozostáva z dokladovej kontroly, kontroly identity a na základe analýzy rizika odoberania vzoriek z tovarov pre následné akreditované analytické  stanovenie. Tieto kroky sa pre jednotlivé zásielky s príslušným certifikátom o inšpekcii (COI) vydaným oprávnenou inšpekčnou organizáciou v tretej krajine zaznamenávajú v Obchodnom kontrolnom a expertnom systéme (TRACES). Účinnosť týchto delegovaných nariadení Komisie v oblasti dovozu do EÚ je v súlade s účinnosťou rámcového nariadenia (EÚ) 2018/848 od 1. januára 2022. Dopĺňa sa povinnosť kontrolného ústavu podieľať sa na vypracovávaní Národného akčného plánu pre oblasť ekologickej poľnohospodárskej výroby.

K čl. I bodu 9

Zavádza sa druh činnosti „príprava“ z dôvodu vymedzenia týchto pojmov predmetných činností na úrovni EÚ. Európsky predpis určuje, ktoré dokumenty sa musia ukladať na účely systému vnútorných kontrol (ICS) a v tomto kontexte ide o záznamy o vysledovateľnosti vrátane informácií o množstvách z hľadiska prípravy výrobkov ekologickej poľnohospodárskej výroby.

K čl. I bodu 10

Zavádza sa druh činnosti „umiestnenie na trh alebo distribúcia“ z dôvodu vymedzenia týchto pojmov predmetných činností na úrovni EÚ. Európsky predpis určuje, ktoré dokumenty sa musia ukladať na účely systému vnútorných kontrol (ICS) a v tomto kontexte ide o záznamy o vysledovateľnosti vrátane informácií o množstvách z hľadiska umiestnenia na trh alebo distribúcie výrobkov ekologickej poľnohospodárskej výroby.

K čl. I bodu 11

Vypúšťajú sa údaje o inšpekčnej organizácii a sú nahradené údajom o kóde inšpekčnej organizácie; predmetné údaje sú už uvedené v registri inšpekčných organizácií pod príslušným kódom inšpekčnej organizácie.

K čl. I bodu 12

V registri prevádzkovateľov ekologickej poľnohospodárskej výroby sa vypúšťa údaj o dátume registrácie, keďže potrebným údajom pre inšpekčné organizácie ako aj pre orgány štátnej správy v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby je dátum zápisu činnosti.

K čl. I bodu 13

Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.

K čl. I bodu 14

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na to, že kontrolný ústav už nebude vydávať osvedčenie o výmaze, ale rozhodnutie o výmaze prevádzkovateľa z registra prevádzkovateľov.

K čl. I bodu 15

Legislatívno-technická úprava ustanovenia o dobe platnosti v registri prevádzkovateľov.

K čl. I bodu 16

Vypúšťa sa úprava vstupného preverenia, a to preto, že každý žiadateľ o registráciu je povinný mať vykonané vstupné preverenie bez ohľadu na to akú činnosť chce v ekologickej poľnohospodárskej výrobe vykonávať. Žiadatelia však nemusia spĺňať žiadne podmienky, kým nie sú registrovaní v ekologickej poľnohospodárskej výrobe, a preto inšpekčná organizácia nemôže zamietnuť žiadneho žiadateľa. Žiadateľ musí za takéto vstupné preverenie platiť nezávisle od veľkosti svojho pozemku, či má niekoľko árov alebo hektárov. Je to záťaž, ako finančná tak aj byrokratická, hlavne pre malých farmárov, ktorí si toľko výdavkov nemôžu dovoliť, a preto do ekologickej poľnohospodárskej výroby nevstúpia.

K čl. I bodu 17

Legislatívno-technická úprava odseku 1 na základe vypustenia § 6 sa presúva definícia žiadateľa do § 7 ods. 1.

K čl. I bodom 18 a 19

Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu a tiež úprava vzhľadom na vypustenie § 6.

K čl. I bodu 20

Z dôvodu kontroly dodržiavania princípov ekologickej poľnohospodárskej výroby inšpekčnou organizáciou sa do § 8 ods. 2 zákona dopĺňa aj zmena alebo doplnenie nového miesta výkonu činnosti prevádzkovateľa, ktorú zapíše kontrolný ústav do registra prevádzkovateľov až po úspešnom výsledku vykonania vstupného preverenia inšpekčnou organizáciou.

K čl. I bodu 21

Legislatívno-technická úprava vypustenie odsekov 3 a 4, ktoré pri zmene registrácie upravovali podmienku prvotného preverenia na uskutočnenie zmien.

K čl. I bodu 22

Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.

K čl. I bodu 23

Spresňuje sa ustanovenie týkajúce sa výmazu prevádzkovateľa z registra prevádzkovateľov, čo sa týka dodržiavania podmienok výkonu ekologickej poľnohospodárskej výroby nielen podľa osobitných predpisov ale aj podľa tohto zákona.

K čl. I bodu 24

Ustanovuje sa ďalší dôvod na uskutočnenie výmazu prevádzkovateľa z registra prevádzkovateľov, a to z dôvodu opakovaného neplnenia opatrenia uloženého kontrolným ústavom alebo inšpekčnou organizáciou v časom úseku 3 mesiacov, toto porušenie súčasne musí byť klasifikované ako závažné alebo kritické.

K čl. I bodu 25

Osvedčenie sa vydáva, ako je uvedené v § 9 ods. 4, v prípade, keď sa prevádzkovateľovi vymazáva činnosť a/alebo miesto výkonu činnosti s tým, že prevádzkovateľ naďalej môže vykonávať ekologickú poľnohospodársku výrobu s inou činnosťou a/alebo na inom mieste výkonu činnosti. Z tohto dôvodu sa nemôže pri úplnom výmaze prevádzkovateľa vydať spolu s rozhodnutím o výmaze z registra prevádzkovateľov aj osvedčenie. Po vypustení časti ustanovenia o doručovaní osvedčenia sa ustanovenie stáva zbytočným, vypúšťa sa celý odsek 3, pretože doručovanie rozhodnutia účastníkovi konania vyplýva priamo zo správneho poriadku, ktorým sa toto konanie riadi.

K čl. I bodu 26

Legislatívno-technická úprava textu vzhľadom na vypustenie odseku 3.

K čl. I bodu 27

Dôvodom zmeny je rozšírenie o miesto výkonu činností, z dôvodu doplnenia a upresnenia zrušených zmien.

K čl. I bodu 28

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.

K čl. I bodu 29

Ustanovenie o povinnosti prevádzkovateľa informovať kontrolný ústav o dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby z tretích krajín sa upravuje tak, aby informácia bola podaná kontrolnému ústavu a aby ten disponoval predmetnými informáciami pred príchodom zásielky a na ich základe vykonal úradnú kontrolu v súlade s novou európskou legislatívou. Skracuje sa doba, v ktorej sa má táto informácia poskytnúť, s cieľom rýchlejšej reakcie v rámci výkonu úradnej kontroly.

K čl. I bodu 30

Podľa Čl. 3 vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/2307 sú prevádzkovatelia, ktorí dovážajú ekologické produkty alebo produkty z konverzie z tretích krajín do EÚ povinní pred tým, než umiestnia tieto produkty na trh, svoju činnosť oznámiť príslušným orgánom členských štátov, v ktorých sa ich činnosť vykonáva a v ktorých ich podnik podlieha systému kontroly, a inšpekčným organizáciám. Toto oznámenie sa bude podávať v položke 19 systému TRACES, ku ktorému majú prístup zodpovední pracovníci kontrolného ústavu, ktorý je príslušný orgán dozoru nad dovozmi ekologických alebo konverzných produktov z tretích krajín, takže nebude potrebné toto oznámenie vykonať priamo voči kontrolnému ústavu, ale len prostredníctvom uvedeného informačného systému.

K čl. I bodu 31

Doplnenie povinnosti prevádzkovateľa uhradiť náklady spojené s výkonom úradnej kontroly, v súlade s požiadavkami legislatívy EÚ. V zmysle čl. 80 nariadenia (EÚ) 2017/625 sa ustanovuje povinnosť prevádzkovateľov dovážajúcich ekologické produkty alebo produkty z konverzie pochádzajúce z tretích krajín uhradiť náklady spojené s vykonávaním dovozných kontrol na notifikovaných a Európskou komisiou schválených hraničných kontrolných staniciach, výšku poplatkov určuje kontrolný ústav.

K čl. I bodom 32 až 38

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.

K čl. I bodu 39

Mení sa lehota inšpekčnej organizácii na nahlasovanie zistení z úradných kontrol na kratšiu dobu, z dôvodu efektívnejšej komunikácie s kontrolným ústavom, s cieľom včasne zabrániť protiprávnemu konaniu predovšetkým v oblasti závažných a kritických porušení opatrení.

K čl. I bodu 40

Zavádza sa povinnosť inšpekčnej organizácie poskytnúť kontrolnému ústavu údaje potrebné na vypracovanie výročnej správy kontrolného ústavu a informovať kontrolný ústav o zámere ukončiť svoju činnosť najmenej 60 dní vopred, kvôli informovaniu verejnosti v dostatočnom časovom predstihu, aby sa neporušila povinnosť prevádzkovateľov z bodu 1 písmeno b) § 10 mať uzavretú zmluvu s inšpekčnou organizáciou o výkone úradnej kontroly a nenarušil sa chod ekologického poľnohospodárstva.

K čl. I bodu 41

Ustanovuje sa povinnosť inšpekčnej organizácii hlásiť aj menej závažné porušenia povinností prevádzkovateľom, aby kontrolný ústav mal komplexný prehľad o situácii v dodržiavaní opatrení v rámci ekologickej poľnohospodárskej výroby.

K čl. I bodom 42 až 44

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.

K čl. I bodu 45

Doplnenie kompetencií inšpekčnej organizácii na ukladanie, zmenu alebo zrušenie opatrení, ktoré môže v rámci kontroly ukladať prevádzkovateľovi.

K čl. I bodu 46

Ustanovujú sa skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov vzhľadom na povinnosti prevádzkovateľa uvedené v § 10 ods. 1 písm. d) a e) § 10 ods. 3 zákona.

K čl. I bodu 47

Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.

K čl. I bodu 48

Ustanovujú sa skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov vzhľadom na povinnosti prevádzkovateľa uvedené v § 10 ods. 1 písm. d) a e) § 10 ods. 3 zákona.

K čl. I bodu 49

Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.

K čl. I bodu 50

Oprava textu vzhľadom na zavedenú legislatívnu skratku.

K čl. I bodu 51

Ustanovujú sa skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov vzhľadom na povinnosti prevádzkovateľa uvedené v § 10 ods. 1 písm. d) a e) § 10 ods. 3 zákona.

K čl. I bodom 52 až 56

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.

K čl. II

Ustanovuje sa účinnosť zákona s dostatočnou legisvakančnou lehotou.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 96
PoUtStŠtPiSoNe
: