DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo pôdohospodárstva“) predkladá návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona").
Návrh zákona vychádza z odporúčaní kontrolných orgánov a z poznatkov získaných z aplikačnej praxe.
Pokiaľ ide o poskytovanie dotácií, navrhuje sa nová právna úprava, ktorá nahradí doterajšiu právnu úpravu, ktorá je ustanovená v § 12 zákona č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Navrhuje sa, aby poskytovanie dotácie v pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva tak, ako je to v prípade ostatných ministerstiev, upravoval samostatný zákon.
Pokiaľ ide o poskytovanie štátnej pomoci a minimálnej pomoci (ďalej len „pomoc“) v pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva, návrh zákona nadväzuje na existujúci európsky právny rámec a predovšetkým na existujúci vnútroštátny právny základ poskytovania pomoci, t. j. zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci), ktorý vo vzťahu k poskytovaniu pomoci ministerstvom pôdohospodárstva dopĺňa o ustanovenia, ktoré zohľadňujú špecifiká poskytovania pomoci ministerstvom pôdohospodárstva.
Návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne a negatívne sociálne vplyvy tak, ako je uvedené v doložke vybraných vplyvov a príslušných analýzach vybraných vplyvov, nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť
K čl. I
Dotácia je v návrhu zákona vnímaná z dvoch pohľadov, a to ako finančný transfer z verejných zdrojov na zabezpečenie účelov, ktoré nepredstavujú poskytnutie pomoci, a ako jedna z foriem pomoci poskytovaná prostredníctvom schém pomoci.
K § 1
Navrhuje sa vymedzenie predmetu úpravy.
K § 2
Navrhuje sa ustanovenie účelov, na ktoré môže ministerstvo pôdohospodárstva poskytnúť dotáciu zo štátneho rozpočtu.
Účely poskytovania dotácií podľa odseku 1 vychádzajú z doterajšej úpravy. Z dôvodu spresnenia sa však v odsekoch 2 a 3 ustanovuje podrobnejšie členenie služieb verejného záujmu a verejnoprospešných účelov v poľnohospodárstve, potravinárstve, lesnom hospodárstve, poľovníctve, rybnom hospodárstve a pri rozvoji vidieka. Účely na podporu podnikania v poľnohospodárskej výrobe, potravinárskej výrobe, spracovaní a odbyte poľnohospodárskych a potravinárskych komodít a výrobkov, lesnom hospodárstve vrátane zhodnotenia surového dreva, rybnom hospodárstve a vo vidieckych oblastiach sú ustanovené v príslušných právnych predpisoch Európskej únie pre poskytovanie pomoci. Ide osobitne najmä o nariadenie Komisie (EÚ) č. 360/2012 z 25. apríla 2012 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v prospech podnikov poskytujúcich služby všeobecného hospodárskeho záujmu (Ú. v. EÚ L 114, 26.4.2012) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 352, 24.12.2013) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 1408/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v sektore poľnohospodárstva (Ú. v. EÚ L 352, 24.12.2013) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26.6.2014) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 717/2014 z 27. júna 2014 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v sektore rybolovu a akvakultúry (Ú. v. EÚ L 190, 28.6.2014) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 2022/2472 zo 14. decembra 2022, ktorým sa určité kategórie pomoci v odvetví poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom pri uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022), nariadenie Komisie (EÚ) č. 2022/2473 zo 14. decembra 2022, ktorým sa určité kategórie pomoci poskytovanej podnikom pôsobiacim vo výrobe, v spracovaní a odbyte produktov rybolovu a akvakultúry vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022). Pri nariadeniach, ktoré sú účinné do 31. decembra 2023 nemá ministerstvo pôdohospodárstva informácie, či Európska komisia bude tieto nariadenia nahrádzať novými nariadeniami, alebo predĺži ich účinnosť na základe novely nariadenia. V prípade nahradenia nariadení, ktoré sú uvedené ako legislatívny základ v tomto zákone, novými nariadeniami, budú sa v zmysle legislatívnych zásad uplatňovať nové nariadenia od termínu nadobudnutia ich účinnosti. Pre aplikačnú prax budú rovnako relevantné aj Usmernenia Európskej únie o štátnej pomoci v odvetviach poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach na roky 2014 až 2020 (Ú. v. EÚ C 204, 1.7.2014) v platnom znení, Usmernenia k preskúmaniu štátnej pomoci pre odvetvie rybolovu a akvakultúry (Ú. v. EÚ C 217, 2.7.2015) v platnom znení.
Dotácie na účely zamerané na podporu podnikania podľa § 2 ods. 1 písm. c) sú poskytované v rámci schém pomoci a administrovať ich bude môcť poverená právnická osoba (napríklad Pôdohospodárska platobná agentúra, Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky, Národné lesnícke centrum, Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum).
Služby verejného záujmu sú služby, ktoré podľa verejných orgánov členských štátov Európskej únie reprezentujú všeobecný záujem. Služby verejného záujmu sú činnosti, ktorých výsledkom je všeobecný verejný prospech, a ktoré by sa na trhu nevyskytovali bez verejnej intervencie (alebo by boli poskytnuté za iných podmienok, pokiaľ ide o kvalitu, bezpečnosť, dostupnosť, rovnaký prístup alebo všeobecný prístup). Záväzok podpory služby vo verejnom záujme poskytovateľovi vzniká prostredníctvom poverenia a na základe kritéria všeobecného záujmu, čím je zabezpečené, aby sa služba poskytovala za podmienok, ktoré jej umožňujú splniť svoju úlohu.
V odseku 2 sa navrhuje ustanoviť služby verejného záujmu, ktoré vykonávajú štátne podniky v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva. Trh v Slovenskej republike nevygeneroval žiadny iný subjekt, ktorý by bol schopný vykonávať tieto jedinečné služby v rozsahu a kvalite, ktoré by zodpovedali rozsahu a kvalite služieb poskytovaných štátnymi podnikmi v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva. Ministerstvo pôdohospodárstva identifikovalo ako služby verejného záujmu niektoré činnosti vykonávané štátnymi podnikmi v svojej zakladateľskej pôsobnosti:
- zabezpečenie chráneného chovu plemien koni vrátane zachovania a rozvoja majetku štátu využívaného na tento účel,
- činnosť Dostihovej autority vrátane organizácie dostihov vrátane zachovania a rozvoja majetku štátu využívaného na tento účel,
- správu a prevádzku hydromelioračných zariadení,
- zachovanie a rozvoj hydromelioračného majetku štátu, starostlivosť o drobné vodné toky,
- preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami a múzejnícku činnosť.
Verejnoprospešné účely v poľnohospodárstve, potravinárstve, lesnom hospodárstve, rybnom hospodárstve a pri rozvoji vidieka predstavujú účely, ktoré môžu a nemusia predstavovať hospodársku činnosť. Ide o činnosti vykonávané organizáciami neziskového sektora (neziskové organizácie, občianske združenia, nadácie), rezortnými komorami a v prípade náhrad škôd aj fyzickými osobami–nepodnikateľmi. Takýmito účelmi sú napríklad práca s mladou generáciou, účasť v medzinárodných organizáciách, organizácia vzdelávacích a prezentačných aktivít, poskytovanie údajov, informácií a odborných podkladov pre potreby ministerstva pôdohospodárstva. Pri poskytovaní dotácie na verejnoprospešné účely v poľnohospodárstve, potravinárstve, lesnom hospodárstve, poľovníctve, rybnom hospodárstve a pri rozvoji vidieka nie je vylúčená ani existencia prvku pomoci, v čoho dôsledku bude musieť ministerstvo pôdohospodárstva vypracovať schémy pomoci prípadne využiť inštitút pomoci ad hoc.
V odseku 4 sa navrhuje zadefinovať chránený chov plemien koní v štátnych podnikoch v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva a zachovanie a rozvoj majetku štátu využívaného na chov koní v štátnych podnikoch v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva ako služby všeobecného hospodárskeho záujmu [napríklad v zmysle rozhodnutia Komisie z 20. decembra 2011 o uplatňovaní článku 106 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na štátnu pomoc vo forme náhrady za službu vo verejnom záujme udeľovanej niektorým podnikom povereným poskytovaním služieb všeobecného hospodárskeho záujmu (2012/21/EÚ) (Ú. v. EÚ L 7, 11.1.2012), nariadenia Komisie (EÚ) č. 360/2012 z 25. apríla 2012 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v prospech podnikov poskytujúcich služby všeobecného hospodárskeho záujmu (Ú. v. EÚ L 114, 26.4.2012) v platnom znení, oznámenia Komisie o uplatňovaní pravidiel štátnej pomoci Európskej únie na náhrady za služby všeobecného hospodárskeho záujmu (2012/C 8/02) (Ú. v. EÚ C 8, 11.1.2012), rámca Európskej únie pre štátnu pomoc vo forme náhrady za služby vo verejnom záujme (2011) (2012/C 8/03) (Ú. v. EÚ C, 11.1.2012)]. Aj keď ide o zabezpečenie ochrany genofondu vzácnych plemien koní a zachovanie jeho historickej hodnoty, ako aj rozvoj a skvalitnenie plemenitby, ktoré sú jedinečné z hľadiska ich výkonu na území Slovenskej republiky, sú tieto činnosti vykonávané v trhovom prostredí a poskytnutím verejných finančných zdrojov dôjde k poskytnutiu pomoci. Na uvedený účel bude vypracovaná schéma pomoci podľa rozhodnutia Komisie z 20. decembra 2011 o uplatňovaní článku 106 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na štátnu pomoc vo forme náhrady za službu vo verejnom záujme udeľovanej niektorým podnikom povereným poskytovaním služieb všeobecného hospodárskeho záujmu (Ú. v. EÚ L 7, 11.1.2012). Ostatné služby verejného záujmu ustanovené v § 2 ods. 2 návrh zákona neustanovuje ako služby všeobecného hospodárskeho záujmu. Tieto služby možno považovať buď za výkon verejných právomocí (správa, prevádzka hydromelioračných zariadení a zachovanie a rozvoj hydromelioračného majetku štátu, starostlivosť o drobné vodné toky a preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami), za hospodársku činnosť zlučiteľnú s vnútorným trhom na základe rozhodnutí Európskej komisie (činnosť Dostihovej autority vrátane organizácie dostihov a zachovanie a rozvoj majetku štátu využívaného na činnosť Dostihovej autority Slovenskej republiky a organizáciu dostihov), alebo za nehospodársku činnosť (múzejnícka činnosť, kde príjmy pokryjú menej ako 50 % nákladov).
K § 3
Navrhuje sa ustanoviť okruh oprávnených žiadateľov o dotáciu (ďalej len „žiadateľ“) pre jednotlivé účely uvedené v § 2, pričom okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľmi, bližšie určí ministerstvo pôdohospodárstva alebo právnická osoba poverená ministerstvom pôdohospodárstva na vykonávanie časti úloh pri poskytovaní dotácie (ďalej len „poverená právnická osoba“) vo výzve na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie (ďalej len „výzva“).
V odsekoch 5 až 8 sa navrhuje úprava podmienok poskytovania dotácií. Ide jednak o podmienky vyplývajúce z návrhu zákona, jednak o podmienky ustanovené v § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov; ak poskytnutie dotácie bude predstavovať pomoc, pôjde aj o podmienky ustanovené právnymi predpismi Európskej únie pre poskytovanie pomoci (viď odôvodnenie k § 2 a predpisy Európskej únie tam uvádzané). Nakoľko účely, na ktoré môže ministerstvo pôdohospodárstva poskytnúť dotáciu, sú veľmi špecifické, nie je možné, aby všetky podmienky poskytnutia dotácie boli obsiahnuté v návrhu zákona. Navrhuje sa, aby jednotlivé ďalšie podmienky poskytnutia konkrétnej dotácie mohlo určiť ministerstvo pôdohospodárstva v schémach pomoci a vo výzve.
K § 4
Navrhuje sa úprava spôsobu poskytnutia dotácie vrátane obsahu žiadosti o poskytnutie dotácie (ďalej len „žiadosť“) a výzvy. Žiadosť predkladá žiadateľ v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe podľa toho, aký spôsob určí výzva.
V odseku 2 sa ustanovujú náležitosti žiadosti. Z dôvodu rôznorodosti účelov sa navrhuje, aby ďalšie náležitosti žiadosti alebo aj druhy príloh žiadosti určila priamo výzva. Navrhujú sa náležitosti výzvy a úprava zmeny alebo doplnenia vyhlásenej výzvy. V prípade potreby bude môcť ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba ešte pred uplynutím lehoty určenej na predloženie žiadosti meniť alebo doplniť výzvu formou dodatku – dôsledkom dodatku k výzve bude povinnosť ministerstva pôdohospodárstva alebo poverenej právnickej osoby predĺžiť lehotu na predloženie žiadosti.
S cieľom znižovania administratívnej záťaže žiadateľov sa ustanovuje, že údaje evidované v informačnom systéme verejnej správy bude ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba získavať prostredníctvom týchto informačných systémov. Žiadateľ tak už nebude musieť predkladať ministerstvu pôdohospodárstva alebo poverenej právnickej osobe doklady preukazujúce skutočnosti, ktoré ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba získa z informačných systémov verejnej správy. Splnenie ostatných podmienok bude ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba preverovať na základe predložených dokladov.
K § 5
Ustanovenie upravuje spôsob posudzovania a vyhodnocovania žiadostí.
Po doručení žiadosti ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba preskúma podanú žiadosť. Ak žiadosť podala neoprávnená osoba, ak bola žiadosť podaná na účel, ktorý nebol uvedený vo výzve, alebo ak bola žiadosť podaná po termíne určenom vo výzve, ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba nebude žiadosť vôbec posudzovať. Ak má žiadosť formálne nedostatky alebo ak žiadosť neobsahuje všetky náležitosti a prílohy, ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba vyzve žiadateľa na ich odstránenie. Ak žiadateľ v určenej lehote (nie kratšej ako sedem dní) tieto nedostatky neodstráni, ministerstvo pôdohospodárstva alebo poverená právnická osoba žiadosť zamietne.
Žiadosť posudzuje a vyhodnocuje komisia, ktorú zriaďuje minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, okrem žiadostí, ktoré sa týkajú poskytnutia pomoci. Tieto žiadosti sa posudzujú a vyhodnocujú spôsobom uvedeným v schéme pomoci alebo na základe stanoviska koordinátora pomoci k poskytnutiu pomoci ad hoc. Rozdielnosť v postupoch pri posudzovaní a vyhodnocovaní žiadostí na služby verejného záujmu a verejnoprospešné účely na jednej strane a na podporu podnikania na druhej strane vyplýva najmä z predpokladaného množstva prijatých žiadostí a z delegovania kompetencií pri poskytovaní pomoci na poverenú právnickú osobu. Pri službách verejného záujmu a verejnoprospešných účeloch ide o dopytovo orientované projekty, ktoré sú posudzované na základe kritérií zohľadňujúcich napĺňanie strategických záujmov v pôdohospodárstve. O poskytnutí dotácií na predmetné účely rozhoduje minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky na základe odporúčaní ním menovanej komisie. Pri poskytovaní pomoci sú strategické zámery v pôdohospodárstve premietnuté do schémy pomoci, ktorá definuje podmienky na poskytnutie pomoci. Ide o opatrenia, ktoré plošne pokrývajú celé sektory pôdohospodárstva, potravinárstva prípadne lesného hospodárstva alebo rybného hospodárstva. Z dôvodu veľkého množstva žiadateľov na jednotlivé výzvy sú činnosťami pri poskytovaní pomoci poverované iné právnické osoby. Z hľadiska administratívnej záťaže nie je možné, aby jednotlivé žiadosti v rámci poskytovania pomoci hodnotila komisia a o ich schválení rozhodoval minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Proces posudzovania a vyhodnocovania nastavený v schémach pomoci je rovnako nediskriminačný, transparentný a pomoc je poskytnutá každému žiadateľovi, ktorý splní podmienky uvedené v schéme pomoci resp. vo výzve pri zohľadnení rozpočtových možností kapitoly. Ustanovujú sa dôvody zaujatosti člena komisie, pre ktoré je člen komisie vylúčený z posudzovania a vyhodnocovania žiadosti žiadateľa.
K § 6
Dotácia sa poskytuje na základe písomnej zmluvy o poskytnutí dotácie. Uzavretím zmluvy o poskytnutí dotácie sa stáva žiadateľ príjemcom dotácie. Navrhujú sa náležitosti zmluvy.
K § 7
Hospodárenie s dotáciou a dodržiavanie podmienok jej poskytnutia bude podliehať kontrole. Pri porušení finančnej disciplíny sa postupuje podľa § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K § 8
Spoločné ustanovenie ustanovuje, že na poskytnutie dotácie nie je právny nárok. V súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi o pomoci sa uvádza, že pri poskytovaní dotácií podľa tohto zákona sa plne rešpektujú právne predpisy o poskytovaní pomoci. Ďalej sa ustanovuje účel a rozsah spracúvaných a vyžadovaných osobných údajov, okruh dotknutých osôb a spôsob nakladania s týmito osobnými údajmi.
Navrhuje sa vymedzenie účelov spracúvania osobných údajov. Rovnako sa navrhuje ustanoviť rozsah spracúvaných osobných údajov. Okrem základných osobných údajov sa medzi spracúvané osobné údaje navrhuje ustanoviť aj číslo cestovného dokladu, rodné číslo a číslo občianskeho preukazu, nakoľko ide o osobné údaje potrebné pre identifikovanie, že daná osoba je oprávnená konať v mene príslušného subjektu. Pri osvedčovaní podpisu sa totožnosť môže preukazovať rodným číslom, prípadne číslom preukazu totožnosti (občiansky preukaz alebo cestovný doklad). Aktuálne sa v žiadostiach uvádza rodné číslo, no ak žiadateľ nedisponuje slovenským rodným číslom, udáva číslo preukazu totožnosti. Pre účely poskytovania dotácií a kontroly sa navrhuje ustanoviť desaťročná doba uchovávania osobných údajov Desaťročnú lehotu ustanovuje aj čl. 13 nariadenie Komisie (EÚ) 2022/2472 zo 14. decembra 2022, ktorým sa určité kategórie pomoci v odvetví poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom pri uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022), na základe ktorého členské štáty uchovávajú podrobné záznamy s informáciami a podpornou dokumentáciou, ktoré sú potrebné na určenie toho, či došlo k splneniu všetkých podmienok stanovených v tomto nariadení. Takéto záznamy sa vedú počas desiatich rokov odo dňa poskytnutia pomoci ad hoc alebo poskytnutia poslednej pomoci v rámci danej schémy pomoci.
Vzhľadom na širokú škálu opatrení využívaných rezortom pôdohospodárstva pri poskytovaní dotácií, nie je možné celý administratívny proces zastrešiť kapacitami ministerstva pôdohospodárstva. S cieľom zabezpečiť čo najväčšiu efektívnosť pri poskytovaní dotácií sa pri dotáciách, ktoré sú zároveň poskytnutím pomoci, navrhuje, aby ministerstvo pôdohospodárstva mohlo poveriť vykonávaním niektorých úloh pri poskytovaní dotácie právnickú osobu, ktorá má odborné, personálne a materiálne predpoklady na ich plnenie. Práva a povinnosti ministerstva pôdohospodárstva spojené s poskytovaním dotácií, môže ministerstvo pôdohospodárstva preniesť na poverenú právnickú osobu, ktorá je štátnou rozpočtovou organizáciou alebo štátnou príspevkovou organizáciou, v rozsahu poverenia podľa schémy pomoci. Takouto právnickou osobou môže byť najmä Pôdohospodárska platobná agentúra, Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky, Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum, Národné lesnícke centrum, ktoré disponujú dostatočnými kapacitami, nevyhnutnými pre efektívne zabezpečenie procesov spojených s poskytovaním dotácií. Poskytovateľom dotácií bude stále ministerstvo pôdohospodárstva, čo vyplýva aj z navrhovaného doplnenia v čl. III. Poverená právnická osoba bude v prípade poverenia zo strany ministerstva pôdohospodárstva uzatvárať zmluvy v mene ministerstva pôdohospodárstva a na účet žiadateľa zasielať finančné prostriedky, ktoré sú prostriedkami rozpočtovej kapitoly ministerstva pôdohospodárstva. Nepôjde o poskytovanie prostriedkov (dotácií) v pôsobnosti poverenej právnickej osoby, ale o poskytovanie dotácií v pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva.
Ustanovuje sa rozsah povinne zverejňovaných informácií o poskytovaní dotácií v pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva.
K čl. II
K bodu 1
Navrhuje sa úprava kompetencie Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Slovenskej republiky v oblasti poskytovania pomoci.
K bodu 2
Navrhovaným znením právnej úpravy sa vypúšťa povinnosť držiteľov hospodárskych zvierat zasielať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa z chovu, v ktorom je hospodárske zviera chované alebo držané, do chovu, v ktorom bude hospodárske zviera chované alebo držané, do centrálneho registra hospodárskych zvierat z dôvodu duplicity. Povinnosť zasielať hlásenie zmien v chove hospodárskych zvierat do centrálneho registra hospodárskych zvierat je ustanovená v § 37 ods. 2 písm. b) siedmom bode a subsumuje aj povinnosť zasielať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa podľa § 37 ods. 2 písm. b) ôsmeho bodu, pretože zmenou v chove sa rozumie okrem narodenia a úhynu hospodárskeho zvieraťa aj jeho premiestnenie. Vypustením povinnosti zasielať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa v listinnej podobe sa zjednodušuje proces nahlasovania zmien do centrálneho registra hospodárskych zvierat a administratívna záťaž držiteľov hospodárskych zvierat.
K bodu 3
Súčasné znenie § 45 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov obsahuje viaceré podmienky, ktoré spôsobujú problémy v aplikačnej praxi, najmä vzhľadom na skutočnosť, že predmetnú problematiku regulujú priamo uplatniteľné právne predpisy Európskej únie, napríklad nariadenie Komisie (EÚ) č. 2022/2472 zo 14. decembra 2022, ktorým sa určité kategórie pomoci v odvetví poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom pri uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022). Z uvedených dôvodov sa navrhuje vypustenie predmetného ustanovenia.
K bodom 4 až 6
Upravuje sa skutková podstata priestupku [§ 48 ods. 2 písm. d)] a iného správneho deliktu [§ 50 ods. 1 písm. ao)] v nadväznosti na vypustenie povinnosti zasielať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa z ustanovenia § 37 ods. 2 písm. b) ôsmeho bodu. Ustanovenie § 50 ods. 1 písm. aw) sa vypúšťa z dôvodu duplicity.
K bodom 7 a 8
Upravuje sa možnosť dokladovať splnenie opatrení v súvislosti s poskytovanou dotáciou alebo pomocou potvrdením príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správy, čím sa umožní skoršie poskytnutie dotácií alebo pomoci pri odškodňovaní, nakoľko v súčasnosti je dokladom preukazujúcim splnenie opatrení rozhodnutie regionálnej veterinárnej a potravinovej správy o zrušení veterinárnych opatrení. Súčasné legislatívne nastavenie neumožňuje regionálnej veterinárnej a potravinovej správe vydávať potvrdenia o priebežnom plnení opatrení, čím sa značne predlžuje doba na poskytnutie dotácie alebo pomoci. Žiadateľ musí čakať na úplné zrušenie veterinárnych opatrení, ktoré podlieha veterinárnym predpisom. V praxi nastávajú situácie, keď chovateľovi sú zlikvidované všetky zvieratá, ale regionálna veterinárna a potravinová správa ešte nemôže zrušiť veterinárne opatrenia. Preto sa navrhuje ustanoviť pre regionálnu veterinárnu a potravinovú správu kompetenciu vydávať potvrdenia o priebežnom plnení opatrení, ktoré budú slúžiť ako podklad pre poskytnutie dotácie alebo pomoci na odškodnenie.
K čl. III
K bodom 1 až 4
Legislatívno-technické úpravy vzhľadom na zmeny a doplnenia navrhované v piatom novelizačnom bode a ôsmom až dvanástom novelizačnom bode.
K bodu 5
Nakoľko poskytovanie dotácií v pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva má riešiť osobitný predpis, dochádza k vypusteniu legálnej definície pojmu dotácia v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka.
K bodu 6
Navrhuje sa úprava kompetencie ministerstva pôdohospodárstva vzhľadom na čl. I.
K bodom 7 a 8
Ministerstvo pôdohospodárstva sa ustanovuje ako poskytovateľ pomoci. Precizujú sa kompetencie ministerstva pôdohospodárstva pri poskytovaní pomoci, ktoré dopĺňajú kompetencie poskytovateľa podľa zákona o štátnej pomoci.
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na čl. I.
K bodu 10
Navrhuje sa kompetencia Pôdohospodárskej platobnej agentúry pri poskytovaní pomoci.
K bodu 11
V navrhovanom znení § 12 ods. 1 a 2 sa ustanovuje účel pomoci a špecifikujú sa zdroje krytia pomoci. Pokiaľ ide o účel pomoci, navrhuje sa všeobecné vymedzenie účelu pomoci konkretizovateľné s prihliadnutím na jednotlivé účely pomoci ustanovené právnymi predpismi Európskej únie. Ide osobitne najmä o nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 352, 24. 12. 2013) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 1408/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v sektore poľnohospodárstva (Ú. v. EÚ L 352, 24. 12. 2013) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26.6.2014) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 717/2014 z 27. júna 2014 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v sektore rybolovu a akvakultúry (Ú. v. EÚ L 190, 28. 6. 2014) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) 2022/2472 zo 14. decembra 2022, ktorým sa určité kategórie pomoci v odvetví poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom pri uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022), nariadenie Komisie (EÚ) č. 2022/2473 zo 14. decembra 2014, ktorým sa určité kategórie pomoci poskytovanej podnikom pôsobiacim vo výrobe, v spracovaní a odbyte produktov rybolovu a akvakultúry vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022). Pre aplikačnú prax budú rovnako relevantné aj Usmernenia Európskej únie o štátnej pomoci v odvetviach poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach na roky 2014 až 2020 (Ú. v. EÚ C 204, 1.7.2014) v platnom znení, Usmernenia k preskúmaniu štátnej pomoci pre odvetvie rybolovu a akvakultúry (Ú. v. EÚ C 217, 2.7.2015) v platnom znení.
Pokiaľ ide o zdroje krytia pomoci, pomoc poskytovaná v súlade s § 12 bude financovaná výlučne z národných zdrojov a nebude zahŕňať opatrenia spolufinancované napríklad z prostriedkov Európskej únie.
V navrhovanom znení § 12 ods. 3 sa ustanovujú základné dokumenty, ktorými sa riadi poskytovanie pomoci. Ide najmä o schému pomoci a výzvu. Pri poskytovaní pomoci ad hoc bude týmto dokumentom stanovisko koordinátora pomoci k poskytnutiu pomoci ad hoc.
Navrhované znenie § 12 ods. 4 až 8 obsahuje o. i. vymedzenie oprávneného príjemcu pomoci, základné podmienky na poskytnutie pomoci a spôsob predkladania žiadostí o poskytnutie pomoci, pričom ďalšie podmienky a celkový proces poskytovania pomoci bude uvedený v schémach pomoci a upresnený v jednotlivých výzvach.
V § 12 ods. 9 a 11 sa navrhuje ustanoviť spôsob poskytovania pomoci formou dotovanej služby. Aplikačná prax ukázala, že pri uzavretí zmluvy o poskytnutí pomoci pred poskytnutím dotovanej služby nie je možné kvantifikovať presnú celkovú sumu poskytnutej pomoci. Zámerom návrhu je ustanoviť možnosť poskytovania pomoci na základe oznámenia. Spôsob oznámenia a jeho ďalšie podrobnosti budú upravené v schéme pomoci. Dotovaná služba je poskytovaná ministerstvom pôdohospodárstva prostredníctvom organizácie, ktorá je určená na zabezpečenie niektorých činnosti pre príjemcu dotovanej služby, napríklad uznaná chovateľská organizácia alebo uznaná plemenárska organizácia podľa zákona č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. Subjektu zabezpečujúcemu poskytnutie dotovanej služby budú podľa odseku 11 poskytnuté finančné prostriedku z rozpočtovej kapitoly ministerstva pôdohospodárstva prostredníctvom poverenej právnickej osoby podľa odseku 15. Subjekt zabezpečujúci poskytnutie dotovanej služby vykrýva svoje náklady spojené s poskytovaním dotovanej služby z finančných prostriedkov, ktoré prijme z rozpočtovej kapitoly ministerstva pôdohospodárstva. Použitie finančných prostriedkov rozpočtovej kapitoly ministerstva pôdohospodárstva podlieha zúčtovaniu. Celý proces poskytovania pomoci formou dotovanej služby bude upravený v schémach pomoci.
V rámci poskytovania pomoci formou dotovanej služby sa uzatvára zmluva, ak medzi subjektami dochádza k finančnému transferu. Poverená právnická osoba podľa odseku 15 (napríklad Pôdohospodárska platobná agentúra) poskytne inej poverenej právnickej osobe podľa odseku 15 (napríklad Plemenárske služby, š. p.) finančné prostriedky z rozpočtovej kapitoly ministerstva pôdohospodárstva na pokrytie nákladov spojených s poskytovaním dotovanej služby (napríklad kontrola úžitkovosti hospodárskych zvierat) v prospech poľnohospodára. Medzi Pôdohospodárskou platobnou agentúrou a Plemenárskymi službami, š. p., je uzavretá zmluva o poskytnutí finančných prostriedkov na zabezpečenie dotovanej služby (odsek 11).
Plemenárske služby, š. p., z finančných prostriedkov prijatých od Pôdohospodárskej platobnej agentúry financujú poskytovanie pomoci formou dotovanej služby pre poľnohospodára. Poľnohospodár za službu platí časť „cenníkovej“ sumy za poskytnutú službu po zohľadnení výšky finančných prostriedkov poskytnutých Plemenárskym službám, š. p. od Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Po poskytnutí služby vystavujú Plemenárske služby, š. p., poľnohospodárovi faktúru, v ktorej uvedú „cenníkovú“ sumu, sumu pomoci a sumu k úhrade. O poskytnutí pomoci medzi Plemenárskymi službami, š. p., a poľnohospodárom sa neuzatvára zmluva, ale Plemenárske služby poskytnutie pomoci poľnohospodárovi oznámia (odsek 9).
Plemenárske služby, š. p. na základe vystavených faktúr pre poľnohospodára a v nich uvedenej výšky pomoci, zúčtujú Pôdohospodárskej platobnej agentúre sumu prijatých finančných prostriedkov na účel zabezpečenia poskytnutia pomoci formou dotovanej služby.
V § 12 ods. 10 sa ustanovujú formy pomoci. Nadväzuje sa na okruh foriem pomoci ustanovený zákonom o štátnej pomoci, ktorý sa navrhuje rozšíriť o dotovanú službu, ručenie za úver a odpustenie poplatku za ručenie za úver; v súlade s navrhovaným znením § 12 ods. 12 sa ručenie za úver bude riadiť § 303 až 312 Obchodného zákonníka.
Podľa navrhovaného znenia § 12 ods. 13 a 14 bude príjemca pomoci povinný dodržiavať podmienky, za ktorých bola pomoc poskytnutá, počas celej doby trvania zmluvy o poskytnutí pomoci. Poskytnutie pomoci je nenárokovateľné.
V návrhu § 12 ods. 15 až 18 sa s cieľom dosiahnuť čo najväčšiu efektívnosť pri poskytovaní pomoci navrhuje umožniť delegovať niektoré úlohy ministerstva pôdohospodárstva na právnickú osobu, ktorá má odborné, personálne a materiálne predpoklady na plnenie týchto úloh. Ministerstvo pôdohospodárstva má aj vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti právnické osoby, ktoré disponujú dostatočnými kapacitami nevyhnutnými pre efektívne zabezpečenie procesov spojených s poskytovaním dotácií a iných foriem pomoci. Pri niektorých formách pomoci, napríklad pri dotovanej službe, či ručení za úver, bude musieť do procesu poskytovania pomoci na základe poverenia ministerstva pôdohospodárstva vstúpiť viac poverených právnických osôb. Právne vzťahy medzi týmito právnickými osobami upraví písomná zmluva. Návrh zákona špecifikuje právnické osoby, ktoré nemusia mať s ministerstvom pôdohospodárstva uzavretú písomnú zmluvu o vykonávaní činnosti pri poskytovaní pomoci. Ministerstvo pôdohospodárstva bude uzatvárať zmluvy len s tými poverenými právnickými osobami, s ktorými bude mať priame vzťahy pri poskytovaní pomoci.
K bodu 12
Navrhuje sa vypustenie § 12a ako nadbytočného, nakoľko úprava poskytovania finančnej pomoci bude obsiahnutá v novo navrhnutom znení § 12.
K bodom 13 a 17
Navrhuje sa úprava vzhľadom na ostatné novelizačné body.
K bodu 14
Ustanovuje sa možnosť využívania informačného systému ITMS2014+ Pôdohospodárskou platobnou agentúrou pre účely administrovania poskytovania pomoci. Ustanovuje sa účel a rozsah spracúvaných a vyžadovaných osobných údajov, okruh dotknutých osôb a spôsob nakladania s týmito osobnými údajmi.
Navrhuje sa vymedzenie účelov spracúvania osobných údajov. Rovnako sa navrhuje ustanoviť rozsah spracúvaných osobných údajov. Okrem základných osobných údajov sa medzi spracúvané osobné údaje navrhuje ustanoviť aj číslo cestovného dokladu, rodné číslo a číslo občianskeho preukazu, nakoľko ide o osobné údaje potrebné pre identifikovanie, že daná osoba je oprávnená konať v mene príslušného subjektu. Pri osvedčovaní podpisu sa totožnosť môže preukazovať rodným číslom, prípadne číslom preukazu totožnosti (občiansky preukaz alebo cestovný doklad). Aktuálne sa v žiadostiach uvádza rodné číslo, no ak žiadateľ nedisponuje slovenským rodným číslom, udáva číslo preukazu totožnosti. Na základe preverenia v rámci systému ITMS2014+, ktorý má spracúvanie a ochranu osobných údajov vo svojej kompetencii (https://www.itms2014.sk/ochrana-osobnych-udajov-old) sa žiadateľ prihlasuje dvomi spôsobmi – má k dispozícii slovenské rodné číslo alebo nemá k dispozícii slovenské rodné číslo (v tomto prípade systém ITMS2014+ vyžiada meno, priezvisko a dátum narodenia). Tieto údaje požaduje samotný monitorovací systém, na základe ktorých z ďalších referenčných registrov automaticky stiahne údaje. Pre účely poskytovania dotácií a kontroly sa navrhuje ustanoviť desaťročná doba uchovávania osobných údajov Desaťročnú lehotu ustanovuje aj čl. 13 nariadenie Komisie (EÚ) 2022/2472 zo 14. decembra 2022, ktorým sa určité kategórie pomoci v odvetví poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a vo vidieckych oblastiach vyhlasujú za zlučiteľné s vnútorným trhom pri uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ L 327, 21.12.2022), na základe ktorého členské štáty uchovávajú podrobné záznamy s informáciami a podpornou dokumentáciou, ktoré sú potrebné na určenie toho, či došlo k splneniu všetkých podmienok stanovených v tomto nariadení. Takéto záznamy sa vedú počas desiatich rokov odo dňa poskytnutia pomoci ad hoc alebo poskytnutia poslednej pomoci v rámci danej schémy pomoci.
K bodu 15
Vzhľadom na potreby aplikačnej praxe sa na výkon kontroly navrhuje recepcia § 8 až 12 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
K bodom 16, 18 a 19
Vypúšťajú sa ustanovenia, ktoré sú v dôsledku navrhovanej úpravy obsolentné.
K bodu 20
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, pokiaľ ide o poskytovanie dotácie na základe § 12 v znení do 31. júla 2023.
K bodu 21
Navrhuje sa derogačné ustanovenie.
K čl. IV
Navrhovaný dátum účinnosti poskytuje dostatočný čas na oboznámenie sa s novou právnou úpravou. Návrh zákona ráta so zachovaním 15 dňovej legisvakačnej doby v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V Bratislave dňa 14. apríla 2023