Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 86/2022 Z. z.

najpravo.sk • 20.4. 2022, 09:52

A.Všeobecná časť

Návrh zákona,  ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál. Bezprostredným dôvodom na predloženie návrhu zákona je aktuálna situácia vyvolaná vojnou na Ukrajine.

Návrh zákona obsahuje dve oblasti úprav - doplnenie mechanizmu na obmedzenie účasti vo verejnom obstarávaní a zjednotenie podmienok použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie.

Úprava v zákone obsiahnutého mechanizmu obmedzenia účasti vo verejnom obstarávaní (§ 10 ods. 4 a nadväzujúce ustanovenia § 40 a 41) sa navrhuje s cieľom umožniť vláde Slovenskej republiky nariadením ustanoviť tretie štáty, prípadne v spojení s typom zákazky, kedy sa tento mechanizmus obmedzenia účasti uplatní povinne. Cieľom je umožniť na centrálnej úrovni reagovať najmä na bezpečnostné hrozby a situácie, podobné dnešnej situácii na Ukrajine, ale aj umožniť vláde Slovenskej republiky precíznejšie reagovať na prístup slovenských hospodárskych subjektov na trhy v tretích štátoch.

Zjednocujúca úprava použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie odstraňuje zjavnú chybu v právnej úprave, ktorá umožňovala použitia výnimky podľa § 11 ods. 2 len pre civilné zákazky a len pre verejných obstarávateľov.

Predbežná informácia k návrhu zákona nebola zverejnená z dôvodov podľa § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov. Z rovnakého dôvodu nebol návrh zákona predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje v jednom bode dňom vyhlásenia a vo zvyšných ustanoveniach od 1. apríla 2022.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Návrh zákona nebol predmetom rokovania Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky a ani Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky z dôvodov podľa § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na životné prostredie a na služby pre občana a nemá ani sociálne vplyvy.

 

B.Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1 (§ 10 ods. 4)

Platná právna úprava § 10 ods. 4, ktorá nadobudne účinnosť 31. marca 2022, sleduje precíznejšiu reguláciu možnosti obmedzenia prístupu záujemcov, uchádzačov a skupiny dodávateľov, ako aj subdodávateľov alebo iných osôb z tretích krajín do verejného obstarávania v podmienkach Slovenskej republiky. Uvedené obmedzenie prístupu k verejnému obstarávaniu sa bude týkať subjektov so sídlom v štáte, ktorý nie je členským štátom EÚ (tretí štát), a ktorý zároveň nie je zmluvnou stranou GPA alebo obdobnej medzinárodnej zmluvy. Navrhované ustanovenie zároveň umožňuje nielen paušálne obmedziť účasť vymenovaných subjektov z tretích krajín, ale taktiež umožňuje, aby verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vopred paušálne neobmedzoval účasť subjektov z tretích štátov vo verejnom obstarávaní, ale zaoberal sa ich ponukou, ktorá môže byť kvalitnejšia/inovatívnejšia ako ponuky od uchádzačov zo SR alebo EÚ a následne zvážil, či takúto ponuku z tretej krajiny vylúči alebo nie, pričom môže zohľadniť napr. bezpečnostné, hospodárske alebo ekonomické záujmy SR.

Navrhované doplnenie zavádza mechanizmus, kedy verejný obstarávateľ a obstarávateľ budú povinný takéto obmedzenie účasti použiť, pričom kritériom bude štát usídlenia hospodárskeho subjektu, vrátane subdodávateľa, prípadne v kombinácii s typom zákazky (z vecného hľadiska, alebo z hľadiska rozsahu). Cieľom je umožniť na centrálnej úrovni reagovať najmä na bezpečnostné hrozby a situácie, podobné dnešnej situácii na Ukrajine, ale aj umožniť vláde Slovenskej republiky precíznejšie reagovať na prístup slovenských hospodárskych subjektov na trhy v tretích štátoch.

K bodu 2 (§ 11 ods. 1)

Legislatívno-technická úprava vyvolaná zmenou v bode 1.

K bodu 3 (§ 11 ods. 2)

Účinné znenie § 11 ods. 2 umožňuje použitie výnimky z povinnosti zápisu do registra partnerov verejného sektora vo vzťahu k určitým typom zmlúv, ak sú uzatvárané za núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie, pričom vyžaduje splnenie podmienok podľa § 81 písm. c) alebo § 115 ods. 1 písm. c). Takto ustanovený odkaz na konkrétne dôvody použitia priamych rokovacích konaní zakladá výkladový problém vo vzťahu k priamemu rokovaciemu konaniu obstarávateľa, resp. priamemu rokovaciemu konaniu pri obranných zákazkách, ktoré majú rovnaké podmienky použitia, avšak sú upravené v iných ustanoveniach. Inak povedané, formálne ich dnešné znenie neumožňuje využiť, materiálne však áno. Z tohto dôvodu sa navrhuje odkaz na konkrétne ustanovenia zákona nahradiť slovným vyjadrením, že musia byť splnené podmienky pre priame rokovacie konanie z konkrétnych dôvodov (mimoriadna situácia, resp. kríza).

K bodom 4 a 5 (§ 40 a 41)

Ustanovenia § 40 ods. 5 písm. e) a § 41 ods. 2 sú premietnutím úpravy § 10 ods. 4 do procesov hodnotenia ponúk a vylučovania uchádzačov, resp. nahradzovania navrhovaných subjektov (či už preukazujúcich splnenie podmienky účasti, alebo subdodávateľov). Nadväzne na navrhovanú úpravu § 10 ods. 4 sa aj v týchto ustanoveniach, z rovnakých dôvodov, navrhuje doplniť nový mechanizmus.

K bodu 6 (§ 186)

Doplnenie splnomocňovacieho ustanovenia vo väzbe na zmeny navrhnuté v bodoch 1, 4 a 5.

K čl. II (účinnosť)

Účinnosť sa navrhuje dňom vyhlásenia, a to vo vzťahu k jednému bodu (zjednocujúca úprava v § 11 ods. 2), keďže skorá účinnosť tohto bodu je pre obranné zákazky dôležitá. Vo vzťahu k ostatným bodom sa navrhuje účinnosť 1. apríla 2022.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 116
PoUtStŠtPiSoNe
: