Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 67/2022 Z. z.

najpravo.sk • 20.4. 2022, 09:30

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.

Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zjednodušenie prístupu k výkonu niektorých zdravotníckych povolaní zrušením  podmienky preukazovať odbornú spôsobilosť na výkon odborných pracovných činností u zdravotníckych povolaní psychológ, logopéd, liečebný pedagóg, fyzik a laboratórny diagnostik získaním osvedčenia o príprave na výkon práce v zdravotníctve. Ďalej sa precizujú ustanovenia týkajúce sa podmienok akreditácie študijných programov a povinností vzdelávacích ustanovizní, ktoré získali akreditáciu na uskutočňovanie študijných programov ďalšieho vzdelávania. Na základe potrieb aplikačnej praxe a v súlade s cieľmi  rezidentského štúdia ako nástroja na doplnenie systému poskytovania zdravotnej starostlivosti príslušnými špecialistami sa upravujú niektoré ustanovenia týkajúce sa rezidentského štúdia. V nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na  roky 2021 – 2024 sa z dôvodu zjednodušenia a zrýchlenia uplatnenia zdravotníckych pracovníkov z cudziny upravujú podmienky overovania ovládania štátneho jazyka v rozsahu nevyhnutnom na výkon zdravotníckeho povolania. Skracujú sa lehoty uznávania dokladov o ďalšom vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov vydaných vzdelávacími inštitúciami alebo inými oprávnenými orgánmi podľa právnych predpisov členských štátov Európskej únie alebo tretích štátov. V súlade s Plánom obnovy a odolnosti SR sa možnosť výkonu dočasnej odbornej stáže predlžuje aj na obdobie po ukončení krízovej situácie spôsobenej pandémiou ochorenia Covid-19.

Ďalej sa nahrádzajú časti prílohy č. 3 „Uznávanie diplomov o špecializácii v súvislosti s transpozíciou Delegovaného rozhodnutia Komisie (EÚ) 2019/608 zo 16. januára 2019, ktorým sa mení príloha V k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES, pokiaľ ide o doklady o formálnej kvalifikácii a názvy špecializačných odborov (Ú. v. EÚ L 104, 15.4.2019 ) a Delegovaného rozhodnutia komisie (EÚ) 2020/548 z 20. januára 2020, ktorým sa mení príloha V k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES, pokiaľ ide o doklady o formálnej kvalifikácii a názvy špecializačných odborov (Ú. v. EÚ L 131, 24.4.2020 ).

 

Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie,  životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má vplyvy na služby verejnej správy pre občana a sociálne vplyvy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a právom Európskej únie.

Účinnosť zákona sa navrhuje vzhľadom na legisvakanciu a predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.

 

Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

Mení sa názov zdravotníckeho povolania „zdravotnícky asistent „  na názov “praktická sestra - asistent“.  Úprava vyplynula z čiastočnej akceptácie zásadných pripomienok vznesených v medzirezortnom pripomienkovom konaní Asociácie nemocníc Slovenska (ANS), Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení Slovenskej republiky (AZZZSR), Asociácie súkromných lekárov (ASL), Asociácie stredných zdravotníckych škôl Slovenskej  republiky (ASZŠ SR), Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky (KOZSR), ktoré žiadali zmenu názvu zdravotníckeho povolania „zdravotnícky asistent „  na názov “praktická sestra “. Názov zdravotníckeho povolania praktická sestra nebolo možné akceptovať z dôvodu rozhodnutia Európskej komisie vo vzťahu k Slovenskej republike   o podaní žaloby na Súdny dvor EÚ podľa čl. 258 ZFEÚ v konaní  o porušení č. 2018/2304.

 

K bodu 2

Úprava súvisiaca s vypustením ods. 3 § 33. V súvislosti so zrušením prípravy na výkon práce v zdravotníctve.

 

K bodom 3 až 5

Zachováva sa inštitút dočasnej odbornej stáže aj po skončení krízovej situácie spôsobenej ochorením Covid 19, u jedného poskytovateľa. V prípade začatia výkonu  dočasnej odbornej stáže po skončení krízovej situácie možno ju vykonávať najviac 18 mesiacov nepretržite bez možnosti jej opakovania.“. V prípade ak bol výkon dočasnej odbornej stáže začatý počas krízovej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19, stáž možno vykonávať najdlhšie do 180 dní odo dňa skončenia krízovej situácie. Ide o naplnenie jednej z úloh komponentu 10 „Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky

 

K bodu 6

Zavádza sa legislatívna skratka v nadväznosti na doplnenie nových ustanovení v § 31, týkajúcich sa overenia ovládania štátneho jazyka.

 

K bodu 7

Zrušuje sa podmienka preukazovania odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností v zdravotníctve v zdravotníckych povolaniach psychológ, logopéd, liečebný pedagóg, fyzik a laboratórny diagnostik osvedčením o príprave na výkon práce v zdravotníctve. Uvedená požiadavka je v súčasnosti neopodstatnená a spôsobuje komplikácie s prijímaním týchto zdravotníckych pracovníkov do zdravotníckych zariadení, čo  spomaľuje proces získavania potrebných špecializácií.

 

K bodu 8

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením ods. 3 § 33. V súvislosti so zrušením prípravy na výkon práce v zdravotníctve.

 

K bodu 9

Z dôvodu jednoznačnosti ustanovenia sa uvádzajú presné oficiálne štátne názvy bývalého Československa. 

 

K bodu 10

Upravuje sa jedna z podmienok výkonu  zdravotníckeho povolania, ovládanie štátneho jazyka v rozsahu nevyhnutnom na výkon zdravotníckeho povolania. Ustanovuje sa postup pri overení ovládania štátneho jazyka. Určujú sa podmienky, podľa ktorých sa u cudzinca overenie ovládania štátneho jazyka nevyžaduje. Súčasne sa splnomocňovacím ustanovením umožňuje všeobecne záväzným právnym predpisom vymedziť podrobnosti o priebehu overenia ovládania štátneho jazyka a hodnotení ovládania štátneho jazyka. Rozsah osobných údajov uvedených v žiadosti o overenie ovládania štátneho jazyka je potrebný k identifikácii cudzinca s uvedením dátumu narodenia a korešpondenčnej adresy vo výrokovej časti Rozhodnutia o ovládaní štátneho jazyka na výkon príslušného zdravotníckeho povolania.

 

K bodu 11

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 3 v § 33.

 

K bodu 12

Zjednodušujú sa podmienky uznávania dokladov o špecializáciách, znížením administratívnej záťaže žiadateľov. Vyžadovať sa budú iba kópie rozhodnutia o uznaní dokladu o vzdelaní (podľa § 35 ods. 1) alebo kópia dokladu o odbornej spôsobilosti získanom na území Slovenskej republiky alebo na území bývalého Československa.

 

K bodu 13

Zjednodušujú sa podmienky uznávania dokladov o špecializáciách, znížením administratívnej záťaže žiadateľov. Vyžadovať sa budú iba kópie dokladov o špecializáciách.

 

K bodu 14

Zjednodušujú sa podmienky uznávania dokladov o špecializáciách, znížením administratívnej záťaže žiadateľov. V prípade dokladov o špecializáciách lekárov a zubných lekárov uvedených v prílohe č. 3 (automaticky uznávané doklady) sa nebudú vyžadovať úradne osvedčené preklady.

 

K bodu 15

Skracujú sa lehoty uznávania dokladov o špecializáciách. Ide o naplnenie jednej z úloh komponentu 10 „Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky“.

 

K bodu 16

Rozširujú sa kompetencie ministerstva zdravotníctva vo vzťahu k posudzovaniu obsahu a rozsahu vzdelania v procese uznávaniu certifikátov získaných v zahraničí.

 

K bodu 17

Zavádza sa lehota pre posudzujúcu vzdelávaciu ustanovizeň na preskúmanie obsahu a rozsahu získaných vedomostí a zručností v certifikovanej pracovnej činnosti do 15 dní.

 

K bodu 18

Výrazne sa skracujú lehoty uznávania certifikátov získaných v zahraničí. Ide o naplnenie jednej z úloh komponentu 10 „Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky“.

 

K bodu 19

Cieľom navrhovanej úpravy je odstránenie neprimeraného zásahu do používania označenia terapeut v iných rezortoch ako je zdravotníctvo. Existuje široké spektrum terapií, ktoré nie sú výlučne viazané na poskytovanie zdravotnej starostlivosti a ich poskytovateľom je týmto znemožňované označovať svoju odbornú činnosť primeraným spôsobom. Ide napr. o arteterapiu, muzikoterpiu, biblioterapiu, kanisterapiu a iné, ktoré sú viazané napr. na výkon činnosti špeciálnych pedagógov, sociálnych pracovníkov, psychológov mimo rezortu zdravotníctva a ďalších profesií. Dané ustanovenie spôsobuje v systéme značnú právnu neistotu. Upravená definícia zákazu používania profesijných titulov v časti vety predchádzajúcej textu, ktorý je navrhnutý na odstránenie, je postačujúca, aby bol naplnený zámer zákonodarcu zabrániť neoprávnenému používaniu titulov viazaných na odbornú spôsobilosť na vykonávanie špecializovaných alebo certifikovaných činností v zdravotníctve.

 

K bodu 20

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením prípravy na výkon práce v zdravotníctve (§ 27ods. 2).

 

K bodu 21

V § 39 sa dopĺňajú nové ustanovenia týkajúce sa zaraďovania zdravotníckych pracovníkov do ďalšieho vzdelávania (špecializačného štúdia a certifikačnej prípravy). Ustanovuje sa lehota pre vzdelávaciu ustanovizeň na zaradenie zdravotníckeho pracovníka do ďalšieho vzdelávania a lehota pre zamestnávateľa na podanie žiadosti vzdelávacej ustanovizni o zaradenie zamestnanca do špecializačného štúdia a certifikačnej prípravy. Rovnako sa ustanovuje lehota aj pre samosprávne kraje na zaradenie zdravotníckeho pracovníka do špecializačného štúdia a certifikačnej prípravy. Ďalej sa definujú doklady, ktoré majú byť súčasťou žiadosti o zaradenie zdravotníckeho pracovníka do špecializačného štúdia alebo  certifikačnej prípravy.  Doposiaľ určenie lehôt v právnych predpisoch a definovanie uvedených dokladov absentovalo, čo spôsobovalo nejednotný postup vzdelávacích ustanovizní, zamestnávateľov a samosprávnych krajov pri zaraďovaní. Navrhovanou úpravou sa zjednotí a zefektívni systém zaraďovania zdravotníckych pracovníkov do ďalšieho vzdelávania. Ďalej sa rušia lehoty (1. február a 1. október) pre vzdelávaciu ustanovizeň, podľa ktorých mohla zdravotníckeho pracovníka zaradiť do špecializačného štúdia, ktoré boli ustanovené v nariadení vlády č. 296/2010 Z. z. Cieľom je zefektívnenie a urýchlenie vyvzdelávania a následne  čo najrýchlejšie doplnenie potrebných  špecialistov do systému zdravotnej starostlivosti. Problematika  odsekov 8, 9 a 10 je aktuálne upravená  v nariadení vlády č. 296/2010 Z. z., avšak z dôvodu, že sa v zákone určujú nové podmienky a lehoty na zaraďovanie zdravotníckeho pracovníka do ďalšieho vzdelávania, je potrebné, aby táto problematika bola komplexne upravená v zákone.

 

K bodom 22 až 25 

Systém úhrad nákladov rezidentského štúdia platný do 31.12.2020 bol nastavený tak, že na vzdelávacej ustanovizni sa schádzali všetky aspekty a informačné toky súvisiace s rezidentským štúdiom, čiže vzdelávacia ustanovizeň zhromažďovala a krížovo preverovala informácie o priebehu rezidentského štúdia (porovnávanie záznamníkov výkonov, prerušení a dochádzky, overovanie školiteľov, komunikácia so zamestnávateľmi ohľadom plánovaných vzdelávacích aktivít a cirkulácií) a podklady k financovaniu rezidentského štúdia. Vďaka vyššie uvedenému systému mohla vzdelávacia ustanovizeň v prípade potreby operatívne riešiť prípadné otázky a problémy, resp. korigovať nesprávne nastavené procesy u zamestnávateľov.

Pri zmene systému financovania od 01.01.2021, keď financovanie mzdových nákladov rezidentov prebieha prostredníctvom ministerstva zdravotníctva, došlo k prerušeniu týchto ustálených informačných tokov medzi zamestnávateľmi a vzdelávacou ustanovizňou, resp. k ich duplicite, nakoľko časť nákladov spojených s rezidentským štúdiom je naďalej financovaná cez vzdelávaciu ustanovizeň (odmena školiteľov v ambulancii), ale refundácia mzdových nákladov príslušného rezidenta je realizovaná cez ministerstvo zdravotníctva. Z toho vyplýva, že pri kontrole výšky odmeny školiteľa dochádza k duplicite procesov a príslušnej dokumentácie (napr. vzdelávacia ustanovizeň si musí skopírovať podklady z MZ SR, resp. si ich musí vyžiadať od zamestnávateľa). Aby mohla vzdelávacia ustanovizeň riadne skontrolovať priebeh rezidentského štúdia, ktoré trvá minimálne 3 roky, je potrebné zo všetkých dokladov, ktoré sú doručené na ministerstvo zdravotníctva v rámci refundácie mzdových nákladov, uchovať ich kópiu potrebnú ku kontrole celého priebehu rezidentského štúdia. Výrazné procesné duplicity spôsobujú nedorozumenia a celý proces komplikujú. Navrátením systému financovania do stavu platného do 31.12.2020 sa opäť proces administratívne zjednoduší a nebude rozdelená väzba medzi rezidentmi, zamestnávateľmi a vzdelávacou ustanovizňou, ktorá zabezpečuje plynulý proces realizácie rezidentského štúdia. Súčasne v nadväznosti na zmenu minimálnych štandardov pre špecializačné odbory všeobecné lekárstvo a pediatria, v ktorých sa zmenila  dĺžka odbornej zdravotníckej praxe vo všeobecnej ambulancii pre dospelých a vo všeobecnej ambulancii pre deti a dorast, ktorá v súčasnosti nie je rovnaká pre obidva odbory, ako tomu bolo v minulosti, navyše sa môže do budúcna ešte zmeniť, sa dĺžka odbornej zdravotníckej praxe už nebude uvádzať.

 

K bodu 26

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 3 v § 33.

 

K bodu 27

V súčasnosti sú lehoty na zaraďovanie do bežného špecializačného štúdia a rezidentského štúdia rovnaké, a to 1. február a 1. október. V nadväznosti na zrušenie týchto lehôt na zaraďovanie do bežného špecializačného štúdia,  je potrebné kvôli jednoznačnosti explicitne ustanoviť lehoty na zaraďovanie do rezidentského štúdia.

 

K bodu 28

Ustanovuje sa lehota na uskutočnenie špecializačnej skúšky a lehota na uskutočnenie opravnej špecializačnej skúšky v rámci rezidentského štúdia. Vzhľadom k efektívnemu využívaniu účelovo viazaných finančných prostriedkov  z rozpočtovej kapitoly ministerstva zdravotníctva vyhradených na rezidentské štúdium, je potrebné ustanoviť maximálne lehoty pre vzdelávacie ustanovizne na uskutočnenie špecializačnej skúšky, aby vzdelávacie ustanovizne postupovali rovnako a rezidentské štúdium sa neopodstatnene nepredlžovalo.

 

K bodu 29

V aplikačnej praxi sa stretávame s mnohými prípadmi, kedy rezidenti žiadajú o prerušenie nielen z dôvodov uvedených v platnej právnej úprave ale aj z iných nepredvídateľných dôvodov a okolností, ktoré sa môžu vyskytnúť počas štúdia a ktoré rezident nemohol ovplyvniť svojím konaním.

 

K bodu 30

Ide o nadbytočnú povinnosť pre rezidenta, ktorý úspešne ukončil rezidentské štúdium v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo. Uvedenú povinnosť rezident ani v súčasnosti nemusel preukazovať.

 

K bodu 31

Ide o odstránenie legislatívno-technickej chyby.

 

K bodu 32

S prihliadnutím na závažnosť, následky a povahu porušenia povinnosti rezidenta prihlásiť sa na špecializačnú skúšku do 14 dní odo dňa splnenia podmienok určených v akreditovanom špecializačnom študijnom programe v príslušnom špecializačnom odbore sa znižuje sankcia za porušenie tejto povinnosti.

 

K bodu 33

Dopĺňa sa povinnosť pre vzdelávacie ustanovizne zasielať zoznam absolventov rezidentského štúdia s kontaktnými údajmi zdravotníckeho pracovníka samosprávnym krajom. Zasielanie uvedených údajov je potrebné na informačné účely samosprávnych krajov v súvislosti s možnosťou kontaktovania absolventov a prípadného ponúknutia práce v príslušnom samosprávnom kraji.

 

K bodu 34

Ide o precizovanie textu, nakoľko praktická časť ďalšieho vzdelávania sa uskutočňuje nielen u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ale aj v iných inštitúciách ako napríklad na regionálnych úradoch verejného zdravotníctva alebo v zdravotných poisťovniach a pod., ktoré  nie sú poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.

 

K bodu 35

Súvisiaca úprava s navrhovanou úpravou v § 40 ods. 6 (praktická časť ďalšieho vzdelávania sa uskutočňuje nielen u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ale aj v iných inštitúciách ako napríklad na regionálnych úradoch verejného zdravotníctva alebo v zdravotných poisťovniach a pod., ktoré  nie sú poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti).

 

K bodu 36

Doposiaľ sa platná právna úprava v aplikačnej praxi nevyužívala a je nadbytočná. V prípade, že by mala vzdelávacia ustanovizeň z iného členského štátu záujem získať akreditáciu na uskutočňovanie ďalšieho vzdelávania na Slovensku, je povinná splniť podmienky podľa právnych predpisov platných na území Slovenskej republiky.

 

K bodu 37

Ruší sa podmienka na podanie žiadosti o akreditáciu špecializačného študijného programu najneskôr do 31. januára príslušného kalendárneho roka, v ktorom sa má začať uskutočňovať príslušný špecializačný študijný program a zároveň sa ruší podmienka na podanie žiadosti o akreditáciu certifikačného študijného programu, študijného programu sústavného vzdelávania, kurzu prvej pomoci a kurzu inštruktora prvej pomoci najmenej 6 mesiacov pred plánovaným začatím vzdelávania. Zrušením týchto lehôt sa zefektívni a zrýchli proces získania akreditácie pre žiadateľov o akreditáciu, čím sa následne urýchli proces zaraďovania zdravotníckych pracovníkov do ďalšieho vzdelávania.

 

K bodu 38

Skracuje sa lehota pre ministerstvo zdravotníctva na vydanie osvedčenia o akreditácii zo 150 dní na tri mesiace od doručenia kompletnej žiadosti o akreditáciu. Skrátením lehoty sa urýchli a zefektívni proces získania akreditácií, čím vzdelávacie budú môcť ustanovizne skôr uskutočňovať vzdelávanie.

 

K bodu 39

Predlžuje sa lehota platnosti osvedčenia o akreditácii z piatich rokov na desať rokov. Predĺžením lehoty sa znižuje administratívna záťaž pre vzdelávacie ustanovizne, ktoré podľa platnej právnej úpravy musia každých päť rokov, ak chcú pokračovať vo vzdelávaní, predkladať ministerstvu zdravotníctva opakovane kompletnú žiadosť s rozsiahlym projektom a všetkými povinnými dokladmi a dokumentmi. 

 

K bodu 40

Zoznam osobných údajov  v zozname účastníkov akreditovaného programu a zoznamu absolventov akreditovaného programu, ktoré má povinnosť viesť vzdelávacia ustanovizeň sa rozširuje o telefónne číslo a emailovú adresu z dôvodu zavedenia novej povinnosti pre vzdelávacie ustanovizne zasielať príslušným samosprávnym krajom zoznam absolventov rezidentského štúdia. Uvedený zoznam obsahuje okrem iných údajov aj kontaktné údaje absolventa pre efektívne skontaktovanie sa samosprávnych krajov s absolventmi rezidentského štúdia a prípadného ponúknutia práce v príslušnom samosprávnom kraji.

 

K bodu 41

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodu 42

Povinnosť predkladania študijného poriadku ministerstvu zdravotníctva, na základe jeho vyžiadania, je nadbytočná. Študijný poriadok je interný predpis vzdelávacej ustanovizne, ktorý je verejne dostupný na webovej stránke vzdelávacej ustanovizne.

 

K bodu 43

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodom 44 a 45

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 9 v § 40.

 

K bodu 46

Súvisiaca úprava s navrhovanou úpravou v § 40 ods. 6 (praktická časť ďalšieho vzdelávania sa uskutočňuje nielen u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ale aj v iných inštitúciách ako napríklad na regionálnych úradoch verejného zdravotníctva alebo v zdravotných poisťovniach a pod., ktoré  nie sú poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti). Zoznam výučbových zdravotníckych zariadení alebo iných inštitúcií, v ktorých prebieha praktická časť vzdelávania a ktorý má povinnosť vzdelávacia ustanovizeň zverejňovať a priebežne aktualizovať na webovej stránke, sa kvôli prehľadnosti, bude uvádzať podľa príslušného študijného programu.

 

K bodu 47 a 48

Ustanovujú sa lehoty na uskutočnenie špecializačnej skúšky a lehoty na uskutočnenie opravnej špecializačnej skúšky, ktoré má vzdelávacia ustanovizeň zverejňovať na svojom webovom sídle. Doposiaľ tieto lehoty v právnych predpisoch neboli explicitne upravené. Zadefinovaná bola len lehota na uskutočnenie špecializačnej skúšky v rámci rezidentského štúdia. Vzdelávacie ustanovizne majú lehoty na vykonanie špecializačnej skúšky a opravnej špecializačnej skúšky určené vo svojich interných predpisoch, avšak tieto lehoty sa líšia a v praxi sa stáva, že v niektorých vzdelávacích ustanovizniach museli účastníci špecializačného štúdia čakať neprimerane dlho na uskutočnenie špecializačnej skúšky a napríklad v prípade opravnej špecializačnej skúšky bolo možné v niektorých vzdelávacích ustanovizniach absolvovať opravnú skúšku až o jeden rok. Cieľom navrhovanej úpravy je rýchlejšie začlenenie špecialistov do systému zdravotnej starostlivosti.

 

K bodu 49

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením v § 40 odsek 9. Lehota uvedená v dňoch sa mení na lehotu uvedenú v mesiacoch. Ide o zjednotenie terminológie časových údajov.

 

K bodu 50

V nadväznosti na zrušenie povinnosti vzdelávacej ustanovizne oznamovať ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 40 ods. 7 písm. a) (obchodné meno alebo názov, právnu formu, sídlo a identifikačné číslo vzdelávacej ustanovizne) sa upravuje ustanovenie vypustením lehoty na vyznačenie zmeny údajov v osvedčení o akreditácií.

 

K bodu 51

Podľa súčasnej právnej úpravy ministerstvo zdravotníctva zruší osvedčenie o akreditácii vzdelávacej ustanovizni, ktorá poruší niektorú z povinností podľa § 40 ods. 13 a 16, zároveň ministerstvo zdravotníctva uloží vzdelávacej ustanovizni aj pokutu podľa § 82 ods. 6 písm. d). Ministerstvo zdravotníctva prehodnotilo mieru porušení jednotlivých povinností, ktoré vedú ku zrušeniu osvedčenia o akreditácii a navrhuje, že za porušenie povinností uvedených v odseku 12 a 15 (pôvodne odseky 13 a 16) postačuje uloženie pokuty.

 

K bodu 52

Skracuje sa lehota pre vzdelávaciu ustanovizeň na podanie novej žiadosti o akreditáciu, po zrušení osvedčenia o akreditácii, z jedného roka na šesť mesiacov. Dôvodom je zabezpečenie čo najskoršieho pokračovania ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov po splnení zákonom stanovených podmienok.

 

K bodu 53

Podľa súčasnej úpravy ministerstvo zdravotníctva zverejňuje a aktualizuje na svojom webovom sídle zoznam vzdelávacích ustanovizní, ktoré získali osvedčenie o akreditácii, pričom jedným z údajov zoznamu je „kód a názov akreditovaného programu a jeho typ“. Uvedená formulácia je neúplná, pretože ministerstvo zverejňuje aj údaje o akreditovaných kurzoch prvej pomoci a akreditovaných kurzoch inštruktora prvej pomoci, ktoré  nebudú mať národným centrom zdravotníckych informácií pridelený kód. Z tohto dôvodu je potrebné jasne zadefinovať, ktoré údaje ministerstvo zdravotníctva na svojom webovom sídle zverejňuje.  Ďalej ide  o precizovanie textu vo vzťahu k poskytovaniu údajov zo zoznamu, ktoré má zasielať ministerstvo zdravotníctva národnému centru zdravotníckych informácií. Povinnosť zasielania týchto údajov sa vzťahuje len na akreditované programy (špecializačné a certifikačné), ktoré sú súčasťou centrálneho registra zdravotníckych pracovníkov v ďalšom vzdelávaní. Údaje o akreditovaných študijných programoch sústavného vzdelávania, akreditovaných kurzoch prvej pomoci a akreditovaných kurzoch inštruktora prvej pomoci nie sú súčasťou tohto centrálneho registra, takže tieto údaje ministerstvo zdravotníctva nebude zasielať národnému centru zdravotníckych informácií.

 

K bodu 54

Súvisiaca úprava s navrhovaným zruším podmienky na podanie žiadosti o akreditáciu certifikačného študijného programu, študijného programu sústavného vzdelávania, kurzu prvej pomoci a kurzu inštruktora prvej pomoci najmenej 6 mesiacov pred plánovaným začatím vzdelávania. Uvedená lehota je nadbytočná, nakoľko vzdelávacie ustanovizne si budú môcť podávať žiadosti o akreditáciu počas celého kalendárneho roka a je ustanovená pre ministerstvo zdravotníctva zákonná lehota na vydanie osvedčenia o akreditácii.

 

K bodom 55 až 58

Súvisiaca úprava s navrhovaným vypustením ods. 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodu 59

Ide o precizovanie ustanovenia, podľa ktorého sa jednoznačne určuje, že v skúšobnej komisii musia byť zastúpení špecialisti zo všetkých vzdelávacích ustanovizní, ktoré uskutočňujú príslušný akreditovaný špecializačný študijný program. Súčasná úprava to presne neustanovovala a umožňovala, aby vzdelávacie ustanovizne neprizývali do skúšobných komisií špecialistov zo všetkých vzdelávacích ustanovizní uskutočňujúcich príslušný akreditovaný špecializačný študijný program.

 

K bodu 60

Súvisiaca úprava s navrhovaným vypustením ods. 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodom 61 a 62

Úprava súvisiaca so zmenou názvu zdravotníckeho povolania „zdravotnícky asistent „  na názov “praktická sestra - asistent“.

 

K bodu 63 až 66

Súvisiaca úprava s navrhovaným vypustením ods. 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodu 67

Ide o odstránenie legislatívno-technickej chyby, dopĺňa sa chýbajúci obsah poznámky pod čiarou k odkazu 60c.

 

K bodu 68

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 22 v § 40.

 

K bodu 69

Určuje sa výška pokuty pre vzdelávaciu ustanovizeň v nadväznosti na ustanovenie novej povinnosti v § 39b ods. 26 (zasielanie zoznamu absolventov rezidentského štúdia samosprávnym krajom).

 

K bodu 70 až 72

Súvisiace úpravy s navrhovaným vypustením ods. 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodu 73

Z pohľadu nadobúdania odbornej zdravotníckej praxe počas špecializačného štúdia a certifikačnej prípravy zdravotníckeho pracovníka je údaj o rozsahu pracovného úväzku nepodstatný, nakoľko  v praxi tento údaj neposkytuje reálnu informáciu o rozsahu vykonanej odbornej praxe zdravotníckeho pracovníka.

 

K bodom 74 a 75

Legislatívno-technická úprava s navrhovaným vypustením ods. 3 v § 33 (zrušenie prípravy na výkon práce v zdravotníctve).

 

K bodu 76

Prechodné ustanovenia nadväzujúce na navrhované úpravy súvisiace so zrušením prípravy na výkon práce v zdravotníctve a predĺžením lehoty platnosti osvedčenia o akreditácii z piatich rokov na desať rokov a zmenou názvu zdravotníckeho povolania „zdravotnícky asistent„  na názov “praktická sestra - asistent“. 

 

K bodu 77

V prílohe č. 1 sa dopĺňa zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie.

 

K bodu 78

Na základe početných aktualizácií legislatívnych, regulačných a správnych ustanovení týkajúcich sa vydávania dokladov v jednotlivých členských štátoch sa v prílohe č. 3 časti A písmene a) v tabuľke č. 1 menia označenia názvov udeľujúcich orgánov a názvov dokladov, ktoré sa uznávajú  ako diplom o špecializácii v príslušnom špecializačnom odbore v zdravotníckom povolaní lekár získaný v Slovenskej republike podľa tabuľky č. 2, v ktorej jednotlivé členské štáty taktiež zmenili, doplnili alebo vypustili názvy špecializačných odborov. Do návrhu zákona sa premietajú len zmeny vyplývajúce z delegovaných rozhodnutí Komisie meniacich prílohu V smernice 2005/36/ES v častiach týkajúcich sa uznávania špecializovaných kvalifikácií lekárov a zubných lekárov. Ostatné zmeny prílohy V smernice 2005/36/ES sú predmetom úprav právnych predpisov v pôsobnosti iných rezortov.

 

K bodu 79

Na základe početných aktualizácií legislatívnych, regulačných a správnych ustanovení týkajúcich sa vydávania dokladov v jednotlivých členských štátoch sa v prílohe č. 3 v časti A  písmene c) v tabuľke č. 3 menia označenia názvov profesijných titulov ako aj názvov dokladov, ktoré sa uznávajú ako diplom o špecializácii v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo v zdravotníckom povolaní lekár získaný v Slovenskej republike. Do návrhu zákona sa premietajú len zmeny vyplývajúce z delegovaných rozhodnutí Komisie meniacich prílohu V smernice 2005/36/ES v častiach týkajúcich sa uznávania špecializovaných kvalifikácií lekárov a zubných lekárov. Ostatné zmeny prílohy V smernice 2005/36/ES sú predmetom úprav právnych predpisov v pôsobnosti iných rezortov.

 

K bodu 80

Na základe početných aktualizácií legislatívnych, regulačných a správnych ustanovení týkajúcich sa vydávania dokladov v jednotlivých členských štátoch sa v prílohe č. 3 v časti B písmene a)  v tabuľke č. 1 menia označenia názvov udeľujúcich orgánov ako aj názvov dokladov, ktoré sa uznávajú  ako diplom o špecializácii v  špecializačnom odbore  čeľustná ortopédia v zdravotníckom povolaní  zubný lekár získaný v Slovenskej republike. Do návrhu zákona sa premietajú len zmeny vyplývajúce z delegovaných rozhodnutí Komisie meniacich prílohu V smernice 2005/36/ES v častiach týkajúcich sa uznávania špecializovaných kvalifikácií lekárov a zubných lekárov. Ostatné zmeny prílohy V smernice 2005/36/ES sú predmetom úprav právnych predpisov v pôsobnosti iných rezortov.

 

K bodu 81

Na základe početných aktualizácií legislatívnych, regulačných a správnych ustanovení týkajúcich sa vydávania dokladov v jednotlivých členských štátoch sa v prílohe č. 3 v časti B v písmene b)  v tabuľke č. 2 menia označenia názvov udeľujúcich orgánov ako aj názvov dokladov, ktoré sa uznávajú ako diplom o špecializácii v špecializačnom odbore  maxilofaciálna chirurgia v zdravotníckom povolaní zubný lekár získaný v Slovenskej republike. Do návrhu zákona sa premietajú len zmeny vyplývajúce z delegovaných rozhodnutí Komisie meniacich prílohu V smernice 2005/36/ES v častiach týkajúcich sa uznávania špecializovaných kvalifikácií lekárov a zubných lekárov. Ostatné zmeny prílohy V smernice 2005/36/ES sú predmetom úprav právnych predpisov v pôsobnosti iných rezortov.

 

K čl. II

Nevyhnutná legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou v čl. 1 v bode 21 (§ 39).

 

K čl. III

Nevyhnutná legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou v čl. 1 v bode 21 (§ 39).

 

K čl. IV

Dátum účinnosti sa navrhuje s prihliadnutím na  legisvakanciu a predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 123
PoUtStŠtPiSoNe
: