Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 64/2022 Z. z.

najpravo.sk • 15.4. 2022, 14:12

A. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.

Cieľom predkladaného návrhu zákona je doplnenie zákona o verejnom obstarávaní o skutočnosť, že na podlimitnú zákazku a zákazku s nízkou hodnotou, ktorej predmetom je  dodanie krmív určených pre chovné a rehabilitačné stanice sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní. Navrhovaná právna úprava zároveň vymedzuje jasné pravidlá pri nakladaní s kauciou vo väzbe na výsledok rozhodovania Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

Návrh zákona má pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne sociálne vplyvy, pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, žiadne vplyvy na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.

 

 

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodu 1

Navrhuje sa doplnenie znenia § 1 odseku 12 písm. y) o skutočnosť, že na podlimitnú zákazku a zákazku s nízkou hodnotou, ktorej predmetom je  dodanie krmív určených pre chovné a rehabilitačné stanice a zabezpečovanie starostlivosti o nájdené hendikepované chránené živočíchy sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní.

Predmetná legislatívna zmena je podľa predkladateľa potrebná z dôvodu, že pri zabezpečovaní krmív (rovnako ako potravín) je problematické správne zadefinovať kritériá na vyhodnocovanie ponúk. Kritériom by nemala byť iba najnižšia cena, ale aj iné kritériá, ktoré pri obstarávaní krmiva sú objektívne problematicky definovateľné. Rovnako ako v prípade zabezpečovania krmív pre zoologické záhrady, aj zabezpečovanie krmív pre chovné a rehabilitačné stanice by nemalo podliehať verejnému obstarávaniu.

Rovnako zmena týkajúca sa doplnenia obstarávania zabezpečovania starostlivosti o nájdené hendikepované chránené živočíchy medzi výnimky je potrebná z dôvodu, že v zmysle platného zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny môže starostlivosť o nájdené hendikepované živočíchy zabezpečovať iba chovná a rehabilitačná stanica zriadená v zmysle zákona, pričom často zabezpečenie starostlivosti konkrétnou stanicou závisí aj od jej kapacít, dostupnosti a iných subjektívnych skutočností. Navyše získanie štatútu chovnej alebo rehabilitačnej stanice podlieha správnemu konaniu a úhrada výdavkov spojených so zabezpečením starostlivosti o hendikepované živočíchy sa riadi jednotným cenníkom, ktorý stanovuje odborná organizácia ochrany prírody po dohode s Ministerstvom životného prostredia SR.

K bodom 2 až 4

Navrhovaná úprava rieši situáciu, ktorá v súčasne platnom a účinnom zákone o verejnom obstarávaní absentuje a ktorá vzniká v dôsledku namietania niekoľkých skutočností v rámci jedného smerovania námietok podľa § 170 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní. V praxi môže pri tejto situácií vzniknúť potreba vydať rozhodnutie s kombinovaným výrokom a to z dôvodu, že časť namietaných skutočností je opodstatnená a časť nie. V takom prípade úrad vydá rozhodnutie s kombinovaným výrokom, teda v časti podaným námietkam vyhovie a v časti námietky zamietne. Pre tieto situácie, kedy má navrhovateľ sčasti úspech v konaní navrhovaná úprava vo vzťahu ku kaucii upravuje pravidlo podľa ktorého sa bude navrhovateľovi vracať  50% zo zloženej kaucie a zvyšná časť kaucie prepadne.   Navrhovaná úprava uplatňuje rovnaké pravidlo aj na situáciu, ak kontrolovaný na základe podaných námietok urobí v priebehu konania sčasti "autoremedúru"  a v časti úrad námietky zamietne. V tejto situácií vzniká kombinácia meritórneho a procesného výroku, pričom aj v tejto situácii možno konštatovať, že navrhovateľ bol na základe podaných námietok sčasti úspešný. 

K Čl. II

Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 15. marca 2022.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 153
PoUtStŠtPiSoNe
: