Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 65/2021 Z. z.

najpravo.sk • 25.3. 2022, 12:42

Dôvodová správa

 

  1. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladájú do legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky poslanci Tomáš Šudík, Jaromír Šíbl, Vojtech Tóth a Jozef Pročko.  

 

Navrhovaným zákonom sa precizuje text zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2010/63/EÚ z 22. septembra 2010 o ochrane zvierat používaných na vedecké účely v platnom znení (ďalej len „smernica“) konkrétne čl. 23, čl. 41 a čl. 60 vrátane prílohy V smernice z dôvodu, že Slovenská republika transponovala príslušné časti smernice do právneho poriadku iba čiastočne, a to do zákona a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 377/2012 Z. z.  v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 199/2019 Z. z.

 

Pre úplnú transpozíciu smernice je nevyhnutné prebratie príslušných ustanovení smernice úpravou a doplnením zákona. Citovanú skutočnosť vytkla Slovenskej republike Európska komisia formálnym oznámením, ktorým iniciuje nové konanie o porušení zmlúv (infringement) registrované pod č. 2018/2160.

 

Upravuje sa predovšetkým spôsob získania odbornej spôsobilosti na vykonávanie úloh súvisiacich s manipuláciou so zvieratami používanými na vedecké účely alebo vzdelávacie účely, kedy sa vzdelávanie, ktoré doteraz pozostávalo z akreditovaného vzdelávacieho programu (ďalej len „vzdelávací program“) dopĺňa o praktickú prípravu na základe pripomienok Európskej Komisie a následným vykonaním záverečnej skúšky. Zároveň sa návrhom zákona dopĺňajú sankcie za porušenie niektorých povinností vyplývajúcich zo smernice, ktoré boli transponované do nariadenia vlády a zákona, avšak ich porušenie nebolo zahrnuté medzi skutkové podstaty iných správnych deliktov v zákone, čím boli prakticky nevykonateľné.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.

 

Predložený návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie a  ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Pri vypracovaní návrhu zákona predkladateľ spolupracoval s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.

 

 

  1. B.     Osobitná časť

K čl. I 

 

Bod 1

Legislatívno-technická úprava pojmu farmový chov.

 

Bod 2

            Doplnenie primeraného dôvodu na prípady, ktorými sa predíde závažným škodám na úrode, hospodárskych zvieratách, lesoch, chove rýb, vodnom hospodárstve.

 

Bod 3

            Legislatívno-technická úprava nesprávneho vnútorného odkazu.

 

Bod 4

            Upravuje sa spôsob získania odbornej spôsobilosti na vykonávanie úloh súvisiacich s manipuláciou so zvieratami používanými na vedecké účely alebo vzdelávacie účely. Vzdelávanie bude pozostávať z akreditovaného vzdelávacieho programu (ďalej len „vzdelávací program“) a z praktickej prípravy. Vzdelávací program sa uskutočňuje vo vzdelávacom zariadení, ktorým je Inštitút vzdelávania veterinárnych lekárov v Košiciach vo forme akreditovaného vzdelávacieho programu. Praktická príprava sa bude uskutočňovať v schválenom zariadení chovateľa, dodávateľa alebo užívateľa po skončení teoretického vzdelávacieho programu pod dozorom osoby vykonávajúcej dohľad. Po skončení praktickej prípravy vydá schválené zariadenie, v ktorom sa uskutočnila praktická príprava, osobe potvrdenie o absolvovaní praktickej prípravy najneskôr do 10 dní od jej skončenia. Po absolvovaní vzdelávacieho programu a najneskôr do šiestich mesiacov od úspešného absolvovania praktickej prípravy, musí osoba vykonať záverečnú skúšku. Po úspešnom vykonaní záverečnej skúšky osoba získa osvedčenie o získaní odbornej spôsobilosti na manipuláciu so zvieratami používanými na vedecké účely alebo vzdelávacie účely. Po získaní osvedčenia je osoba oprávnená vykonávať tieto činnosti samostatne, bez dohľadu. Povinnosť absolvovať vzdelávací program a praktickú prípravu a vykonať záverečnú skúšku budú mať aj osoby, ktoré sú držiteľmi osvedčenia o odbornej spôsobilosti, avšak nemanipulovali so zvieratami na vedecké účely alebo vzdelávacie účely viac ako päť rokov. Preto je potrebné, aby kurz absolvovať opätovne.

 

Bod 5

Upravuje sa názov ustanovenia upravujúceho minimálne požiadavky na vzdelanie a odborné vzdelávanie a požiadavky na získanie, udržiavanie a preukazovanie odbornej spôsobilosti na vykonávanie úloh súvisiacich s manipuláciou  zvierat používaných na vedecké alebo vzdelávacie účely.

 

Bod 6

Upresňuje sa vzdelanie osoby, ktorá navrhuje postupy a projekty.

 

Bod 7

            Upravuje sa označenie osoby vykonávajúcej postup na zvieratách.

 

Bod 8

            Dopĺňa sa ustanovenie o osobu, ktorá sa stará o zvieratá v schválenom zariadení chovateľa, dodávateľa alebo užívateľa.

 

Bod 9

            Upravuje sa systém a  rozsah preškoľovania a vydávania dokladu o jeho absolvovaní.

 

Bod 10

            Legislatívno-technická úprava.

 

Bod 11

            Ustanovuje povinnosť prevádzkovateľa schváleného zariadenia chovateľa, dodávateľa alebo užívateľa zabezpečiť odbornú spôsobilosť zamestnancov v závislosti od vykonávaných úloh pri manipulácii so zvieratami.

 

Bod 12

Vypúšťa sa ods. 7 z § 37b s presúva sa úprava do § 37a zákona.

 

Bod 13

Spresnenie textu, vzhľadom na nesprávne použitie slova „len“.

 

Bod 14

Upravuje sa možnosť ukladania blokových pokút pri nedodržaní veterinárnych požiadaviek.

 

Bodom  15 až 17

Dopĺňajú sa skutkové podstaty iných správnych deliktov v súvislosti s úpravou povinností pri manipulácii so zvieratami pri vykonávaní postupov a projektov.

 

Bod 18

Upravuje sa ustanovenie, aby bolo možné veterinárnym opatrením nariadiť obmedzenie chovu alebo držby zvierat alebo zákaz chovu alebo držby zvierat v prípade nedodržania veterinárnych požiadaviek nie len v prípade hospodárskych zvierat, ale aj spoločenských zvierat.

 

Bod 19

            Upravuje sa ustanovenie o skutočnosť,  že lehota na rozhodnutie o schválení projektu 40 pracovných dní zahŕňa aj obdobie hodnotenia projektu. Ide o nesprávne prevzaté ustanovenie smernice.

 

Bod 20

Vkladá sa nová príloha 5a upravujúca jednotný vzor potvrdenia o absolvovaní praktickej prípravy.

 

 

K čl. II 

 

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2021.

 


 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 220
PoUtStŠtPiSoNe
: