Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
Predplatné
Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 487/2021 Z. z.

najpravo.sk • 25.3. 2022, 12:40

A. Všeobecná časť

Návrh zákona o Komore geodetov a kartografov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá predseda Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2021.

Návrh zákona nahrádza doterajší zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 216/1995 Z. z. o Komore geodetov a kartografov v znení neskorších predpisov, ktorý nedostatočne reflektuje zmeny v slovenskej legislatíve a v legislatíve EÚ.

Dôvodom vypracovania nového zákona je aj transpozícia Európskej legislatívy, a to smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES z 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (Ú. v. EÚ L 255, 30.9.2005) v platnom znení a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu (Ú. v. EÚ L 376, 27. 12. 2006) do našej legislatívy. Návrh zákona dopĺňa ustanovenia o spôsobe uznávania odbornej kvalifikácie, registráciu hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov, kompenzačné opatrenia a spoluprácu s registračnými orgánmi iných členských štátov EÚ. Definuje podobu pečiatky autorizovaného geodeta a kartografa a podobu pečiatky hosťujúceho autorizovaného geodeta a kartografa, ako aj ich práva a povinnosti, dopĺňa niektoré dôležité definície z legislatívy transponovanej zo smerníc EÚ. Geodetické a kartografické činnosti a činnosť autorizovaného geodeta a kartografa nepatria do automatického systému uznávania odbornej kvalifikácie, ale do všeobecného systému uznávania odbornej kvalifikácie v zmysle európskych smerníc a z nich transponovanej slovenskej legislatívy.

Návrh dopĺňa a precizuje ustanovenia doterajšieho zákona, ktoré neboli dostatočne obsiahnuté v pôvodnom znení a spôsobovali nejednoznačnosť v aplikačnej praxi. Spresňuje spôsob vedenia zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov, ustanovuje zápis a vedenie registra hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov, verejnú a neverejnú časť zoznamu a registra v zmysle právnej úpravy ochrany osobných údajov, spresňuje práva a povinnosti členov komory, spresňuje definíciu bezúhonnosti, spresňuje ustanovenia o povinnom poistení autorizovaných geodetov a kartografov, spresňuje ustanovenia o pozastavení činnosti, vyčiarknutí zo zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov, spôsob financovania komory, ustanovenia o  nezaplatení členských príspevkov a jeho dôsledkoch, ustanovenia o opätovnom zapísaní do zoznamu a jeho podmienkach, ochranu odmietnutých uchádzačov na súde. Návrh zákona dopĺňa definíciu a spôsob výkonu činnosti autorizovaného geodeta a kartografa v súlade s aplikačnou praxou, spresňuje organizáciu a činnosť orgánov komory a jej odborných komisií a postup disciplinárneho konania. Návrh zákona dopĺňa spôsob financovania administratívnej činnosti komory a dopĺňa ustanovenia o vydávaní bulletinu komory ako interného časopisu.

Potrebu vypracovania návrhu zákona si vyžiadala potreba logickejšieho usporiadania jednotlivých paragrafov a ustanovení doterajšieho zákona a doplnenie a spresnenie značného množstva ustanovení, ktoré už nebolo možné riešiť novelizáciou doterajšieho zákona.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálny vplyv, nemá vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana, nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani  vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pričom vyhodnotenie vplyvu na podnikateľské prostredie je uvedené v doložke vybraných vplyvov a následne vo vypracovanej analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

B. Osobitná časť

 

 

K § 1

Upravuje sa predmet právnej úpravy, ktorým je pôsobnosť Komory geodetov a kartografov, vytváraný zoznam autorizovaných geodetov a kartografov, register hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov, práva a povinnosti autorizovaných geodetov a kartografov, organizačné členenie a úlohy Komory autorizovaných geodetov a kartografov, disciplinárne konanie a disciplinárna zodpovednosť autorizovaných geodetov a kartografov.

 

K § 2

Upravujú sa definície základných pojmov používaných v zákone.

Zákon bližšie definuje, na koho sa vzťahuje tento zákon okrem občanov Slovenskej republiky. Na účely tohto zákona sa ďalej definujú pojmy ako členský štát, domovský členský štát a regulačný orgán domovského štátu, ktorý podľa práva domovského štátu je orgánom oprávneným uznávať odborné kvalifikácie pre povolanie autorizovaný geodet a kartograf. V  neposlednom rade sa definuje pojem kvalifikačná skúška.

 

K § 3

Upravuje sa definícia Komory autorizovaných geodetov a kartografov (ďalej len „komora“) ako samostatnej stavovskej organizácie. Zákonom zriadená komora združuje autorizovaných geodetov a kartografov, ktorí kontrolujú a garantujú  kvalitu vybraných geodetických a kartografických činností vykonávaných fyzickými a právnickými osobami. V záujme štátu je, aby vybrané geodetické a kartografické činnosti vykonávali a ich kvalitu garantovali len kvalitní odborníci, ktorých spôsobilosť na výkon tejto činnosti je objektívne preskúšaná a ktorí majú oprávnenie na výkon a autorizáciu vybraných činností definovaných v § 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení zákona č. 512/2007 Z. z. Činnosť autorizovaného geodeta a kartografa nepodlieha režimu zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, preto je potrebné upraviť jeho výkon osobitným zákonom.

 

K § 4

Zákon vymedzuje úlohy, ktoré komora plní, a to analogicky s obdobnými komorami v zahraničí. Hlavnými úlohami komory je evidencia autorizovaných geodetov a kartografov, a to ako tuzemských tak aj zahraničných. Zabezpečuje preverovanie odbornej spôsobilosti autorizovaných geodetov a kartografov formou kvalifikačnej skúšky alebo kompenzačného opatrenia. Spolupracuje s Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky  a inými organizáciami v Slovenskej republike alebo v zahraničí. Riadi a organizuje svoju vnútornú činnosť vydávaním interných predpisov, vrátane disciplinárnej pôsobnosti nad činnosťou autorizovaných geodetov a kartografov.

 

K § 5

Zákon ustanovuje spôsob hospodárenia komory a zdroje jej príjmov. Činnosť komory je financovaná z vlastných zdrojov, ktoré tvoria najmä členské príspevky členov komory, úhrady za účasť na kvalifikačných skúškach  a za účasť na preskúšaní , úhrady za vykonanie kompenzačného opatrenia, úhrady za vydanie oprávnenia na vykonávanie činnosti autorizovaného geodeta a kartografa, pokuty uložené v disciplinárnom konaní,  dobrovoľné príspevky a dary. Sumu úhrady za kvalifikačné skúšky a úhrady za vydanie oprávnenia na vykonávanie činnosti autorizovaného geodeta a kartografa určí komora a schvaľuje valné zhromaždenie komory.

 

K § 6

Zákon ustanovuje podmienky, za ktorých možno zapísať fyzickú osobu do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov. O zapísanie môže požiadať každá fyzická osoba, ktorá spĺňa podmienky predpísané zákonom. Definujú sa náležitosti žiadosti o zapísanie do zoznamu komory a jej prílohy. Žiadosť možno podať aj cez „jednotné kontaktné miesto“. Určuje sa komore spôsob a termíny na vybavenie žiadosti. Fyzická osoba, ktorá tvrdí, že splnila podmienky podľa tohto zákona a komora jej neumožnila vykonanie kvalifikačnej skúšky, odmietla ju zapísať do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov, rozhodla o pozastavení jej činnosti alebo rozhodla o jej vyčiarknutí zo zoznamov vedených komorou, má právo proti takémuto rozhodnutiu podať odvolanie a ak jej nebude vyhovené, domáhať sa ochrany na súde. Taktiež je zakomponovaná ochrana proti nečinnosti komory, kedy po márnom uplynutí lehoty na zapísanie do zoznamu bude vydané fiktívne rozhodnutie o odmietnutí zapísania, proti ktorému je možnosť odvolania. Zákon určuje, čo je predmetom zápisu do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov a zároveň definuje jeho verejnú a neverejnú časť. Zápisom do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov sa fyzická osoba stáva členom komory a zároveň vzniká fyzickej osobe právo overovať výsledky vybraných geodetických a kartografických činností. Komora vydá fyzickej osobe oprávnenie autorizovaného geodeta a kartografa, úradnú pečiatku so štátnym znakom a mandátny certifikát, ktorý umožní autorizovanému geodetovi a kartografovi autorizačne overovať výsledky geodetických a kartografických činností elektronicky.

K § 7

Definujú sa osobitné ustanovenia pre hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov, podmienky ich zápisu do registra hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov, obsah tohto registra, ako aj doba platnosti zápisu. Povinnosti ustanovené týmto zákonom a predpismi komory pre autorizovaného geodeta a kartografa zapísaného v zozname autorizovaných geodetov a kartografov sa primerane vzťahujú aj na hosťujúceho autorizovaného geodeta a kartografa. Rovnako ako u autorizovaných geodetov a kartografov zo Slovenskej republiky aj tu je zakotvená možnosť právnej ochrany pred nečinnosťou komory a tiež proti nezaevidovaniu do registra. Zápisom do registra hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov vzniká fyzickej osobe právo overovať výsledky vybraných geodetických a kartografických činností na území Slovenskej republiky. Register hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov predstavuje ekvivalent k zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov, v ktorom sú evidované osoby s miestom podnikania v Slovenskej republike, pričom v registri hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov ide o evidenciu osôb, ktoré vykonávajú činnosť na území Slovenskej republiky len prechodne.

 

K § 8

Upravujú sa všeobecné ustanovenia ohľadom kompenzačných opatrení. Toto ustanovenie sa vzťahuje na hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov a uplatňuje sa v prípade, že komora zistí podstatný rozdiel medzi odbornou kvalifikáciou uchádzača, ktorý chce autorizačne overovať výsledky geodetických a kartografických činností na území Slovenskej republiky a odbornou kvalifikáciou, ktorá sa vyžaduje v Slovenskej republike. Kompenzačné opatrenie u osoby, ktorá chce vykonávať vybrané geodetické a kartografické činnosti podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, u ktorých sa vyžaduje kvalifikačná skúška pred Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, vykoná kompenzačné opatrenie touto kvalifikačnou skúškou.

 

K § 9

Vzhľadom na skutočnosť, že autorizovaný geodet a kartograf je garantom kvality vybraných geodetických a kartografických činností dôležitých pre štát a obsahovej úplnosti a správnosti výslednej dokumentácie, ktorá musí zodpovedať všeobecne záväzným právnym predpisom a technickým predpisom, v prípade jeho pochybenia môže dôjsť k značným škodám pri vykonávaní vybraných geodetických a kartografických činností. Preto zákon ustanovuje povinnosť pred začatím činnosti uzatvoriť zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu pri výkone povolania. Zmluvu o poistení možno uzavrieť individuálne alebo hromadne prostredníctvom komory v súlade s doterajšou aplikačnou praxou, čo je administratívne i finančne výhodnejšie pre autorizovaného geodeta a kartografa.

 

K § 10

 

Zákon definuje čo sa rozumie pod výkonom činnosti autorizovaného geodeta a kartografa. Upresňuje tiež spôsob činnosti autorizovaného geodeta a kartografa v súlade s doterajšou aplikačnou praxou. Túto činnosť možno vykonávať vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť ako slobodné povolanie, alebo v mene a na zodpovednosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby ako jej zamestnanec, spoločník alebo konateľ.

 

K § 11

Zákon určuje podmienky, za ktorých komora dočasne pozastaví činnosť autorizovaného geodeta a kartografa, určuje účinky a dôsledky pozastavenia činnosti a povinnosti autorizovaného geodeta a kartografa, ktorému bola pozastavená činnosť. Ak tieto podmienky pozastavenia činnosti zaniknú, komora pozastavenie činnosti zruší. Zákon určuje aj administratívny postup komory pri pozastavení činnosti a zrušení pozastavenia činnosti autorizovaného geodeta a kartografa.

 

K § 12

Zákon určuje podmienky vyčiarknutia autorizovaného geodeta a kartografa zo zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov a uvádza práva a povinnosti vyčiarknutej osoby vo vzťahu ku komore. Definuje kedy a za akých podmienok a v akých časových horizontoch môže vyčiarknutá osoba požiadať o opätovné zapísanie do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov. Obdobne zákon definuje aj podmienky vyčiarknutia fyzickej osoby z registra hosťujúcich autorizovaných geodetov a kartografov ako aj podmienky opätovného zápisu do tohto registra.

 

K § 13

Zákon ustanovuje postavenie členov komory, ich práva a povinnosti, ktoré sú analogické s obdobnými komorami v Slovenskej republiky a v zahraničí. Medzi hlavné povinnosti člena komory, v súlade s európskymi smernicami transponovanými do slovenskej legislatívy pre regulované povolania, okrem iného patria: dodržiavanie kvality činnosti autorizovaného geodeta a kartografa, sústavné a kontrolované celoživotné vzdelávanie, dodržiavanie etického kódexu geodeta a kartografa a povinné poistenie voči škodám pri výkone činnosti autorizovaného geodeta a kartografa. Práva a povinnosti členov komory bližšie určujú stanovy a iné vnútorné predpisy komory, schválené valným zhromaždením komory. Zákon zároveň určuje, že komora za účelom výkonu verejnej moci zverenej jej na základe tohto zákona spracováva osobné údaje členov komory, ako aj osobné údaje uchádzačov o členstvo v komore, a to v rozsahu potrebnom na plnenie povinností komory podľa tohto zákona, ktoré sú v súlade s právnou úpravou ochrany osobných údajov.

 

K § 14

 

Zákon definuje orgány komory v súlade s doterajším zákonom a aplikačnou a overenou praxou. Počet a skladba orgánov komory primerane zodpovedajú podobným inštitúciám v Slovenskej republike i v zahraničí. Komora môže zriaďovať aj poradné orgány. Podrobnosti o zriadení a činnosti poradných orgánov komory určia predpisy komory. Funkcie v orgánoch sú čestné, nezastupiteľné a navzájom nezlučiteľné. Členovia orgánov komory a členovia poradných orgánov majú právo na náhradu za stratu času pri výkone funkcie v orgánoch komory vo výške schválenej valným zhromaždením a náhradu hotových výdavkov. Zákon ustanovuje volebné obdobie orgánov komory, ktoré je tri roky.

 

K § 15

Valné zhromaždenie všetkých členov komory ako najvyšší orgán komory volí členov ďalších orgánov komory, schvaľuje základné interné predpisy komory a uznáša sa na ďalších veciach, ktoré si vyhradilo. Valné zhromaždenie schvaľuje sumy úhrad, ktoré sú následne použité na činnosť komory. Valné zhromaždenie sa schádza sa najmenej raz za rok.

 

K § 16

Predstavenstvo komory je riadiacim a výkonným orgánom komory v období medzi zasadaniami valného zhromaždenia a rieši všetky záležitosti spojené s činnosťou komory, ktoré zákon určuje.

 

K § 17

Dozorná rada je päťčlenná a plní funkciu kontrolného orgánu vo vzťahu k ostatným orgánom komory. Zákon definuje jej právomoci a úlohy.

 

K § 18

Skúšobná a autorizačná komisia komory overuje odbornú spôsobilosť členov komory, posudzuje splnenie kvalifikačných podmienok na zápis do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov a v súčinnosti s ostatnými orgánmi komory zabezpečuje ďalšie vzdelávanie členov komory. Je zložená z popredných odborníkov teórie a praxe.

 

K § 19

Disciplinárnu právomoc vykonáva disciplinárna komisia za podmienok ustanovených zákonom a disciplinárnym poriadkom komory.

 

K § 20

Zákon určuje, kto môže podať podnet na začatie disciplinárneho konania, dokedy ho možno podať, ako sa začína disciplinárne konanie, určuje formu a obsah rozhodnutia o disciplinárnom opatrení, ako aj formu jeho doručovania. Ďalej určuje lehotu na prijatie rozhodnutia disciplinárnej komisie od začatia disciplinárneho konania, kto a dokedy môže podať odvolanie proti rozhodnutiu o disciplinárnom opatrení, kto rozhoduje o odvolaní, ako aj aký je ďalší postup. Určuje, kto a za akých podmienok znáša trovy disciplinárneho konania. Podrobnosti o postupe orgánov komory pred začatím disciplinárneho konania a postupe disciplinárnej komisie komory po jeho začatí podrobnejšie upraví disciplinárny poriadok komory schválený valným zhromaždením.

 

K § 21

Za disciplinárne previnenie podľa tohto zákona sa považuje závažné alebo opakujúce sa zavinené porušenie povinností ustanovených týmto zákonom, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, technickými predpismi a predpismi komory, ak nejde o priestupok alebo trestný čin. Zákon taxatívne vymenúva disciplinárne opatrenia, ktoré môže uložiť disciplinárna komisia.

 

K § 22

Zákon definuje vzťah tohto zákona k všeobecnému predpisu o službách na vnútornom trhu.

K § 23

Zákon v prechodných a záverečných ustanoveniach ustanovuje, že fyzická osoba zapísaná do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov podľa doterajšieho zákona, sa považuje za fyzickú osobu zapísanú do zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov podľa tohto zákona. Ďalej zákon ustanovuje, že ak má fyzická osoba pozastavený výkon činnosti autorizovaného geodeta a kartografa alebo  je vyčiarknutá zo zoznamu autorizovaných geodetov a kartografov podľa doterajšieho zákona, na zrušenie pozastavenia alebo na opätovný zápis do zoznamu sa použijú ustanovenia doterajšieho zákona. Rovnako sa postupuje pri disciplinárnom konaní, konaní pred skúšobnou komisiou komory, ktoré sa začalo a právoplatne neskončilo do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, t. j. takéto konanie sa dokončí podľa doterajšieho zákona. Osvedčenie o osobitnej odbornej spôsobilosti, oprávnenie na výkon činnosti autorizovaného geodeta a kartografa a okrúhla pečiatka, ktoré boli vydané autorizovanému geodetovi a kartografovi podľa doterajšieho zákona sa považujú za osvedčenie o osobitnej odbornej spôsobilosti, oprávnenie na výkon činnosti autorizovaného geodeta a kartografa a okrúhlu pečiatku podľa tohto zákona.

 

K § 24

Ustanovuje sa, že týmto právnym predpisom sa preberajú právne predpisy Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky.

 

K § 25

Upravuje sa, ktoré právne predpisy sa týmto zákonom zrušujú.

 

K § 26

Upravuje sa účinnosť zákona s dostatočnou legisvakančnou lehotou.

 

K prílohe č. 1 k zákonu č. ... /2021 Z. z.

V prílohe sú uvedené náležitosti pečiatky autorizovaného geodeta a kartografa.

 

K prílohe č. 2 k zákonu č. ... /2021 Z. z.

V prílohe sú uvedené náležitosti pečiatky hosťujúceho autorizovaného geodeta a kartografa.

K prílohe č. 3 k zákonu č. ... /2021 Z. z.

V prílohe je zoznam smerníc Európskej únie, ktoré sa týmto zákonom preberajú do právneho poriadku Slovenskej republiky.

 

Bratislava 22. september 2021

 

 

Eduard Heger, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

Ján Mrva, v. r.

predseda Úradu pre geodéziu, kartografiu a kataster 

Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 271

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: