Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 141/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:17

D ô v o d o v á   s p r á v a

Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „zákon o VO“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky Anna Zemanová.

 

Oblasť verejného obstarávania je v základných rámcoch regulovaná na európskej úrovni smernicou č. 2014/24/EÚ v platnom znení. Súčasná slovenská právna úprava je v niektorých aspektoch prísnejšia, a to aj v oblastiach postupov subjektov, ktorých zákazky sú spolufinancované viac ako 50 % verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom. V súčasnosti tieto subjekty musia zabezpečiť obstaranie služieb v oblasti výskum a vývoja prísnejšími postupmi podľa zákona o VO.

 

Cieľom novely je odstránenie národného goldplatingu a zosúladenie národnej úpravy s európskou v oblasti služieb zameraných na výskum a vývoj. Úprava má veľký potenciál zjednodušiť najmä implementáciu projektov a zabezpečiť efektívne a včasné využitie finančných prostriedkov poskytnutých Slovenskej republike z európskych štrukturálnych a investičných fondov na podporu inovácií, rozvoj regiónov a znižovanie regionálnych rozdielov. Osobitne je takéto zosúladenie vhodné v prípade  podpory výskumno-vývojových projektov, ktoré boli vyhodnotené ako vysoko kvalitné v rámci komunitárnych nástrojov podpory Európskej únie.

 

Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje pätnástym dňom od jeho vyhlásenia.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na životné prostredie, na služby pre občana,  nemá sociálne vplyvy ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.


B.                    Osobitná časť

 

K čl. I

 

Navrhovaná právna úprava približuje národnú právnu úpravu obstarávania služieb v oblasti výskumu a vývoja dotovanými subjektami so smernicou č. 2014/24/EÚ v platnom znení. Neaplikovanie zákona sa v súlade s predmetnou smernicou týka aj subjektov, ktorým na zákazku na služby vo výskume a vývoji poskytol verejný obstarávateľ viac ako polovicu finančných prostriedkov. Čiastočne sa tak odbúrava prísnejšie stanovenie podmienok v tejto oblasti na národnej úrovni oproti európskej regulácii. Rozdiel v regulácii je osobitne vypuklý v prípadoch, kedy obstarávanie sa má realizovať v rámci výskumno-vývojových projektov, ktoré boli vyhodnotené ako vysoko kvalitné v rámci komunitárnych nástrojov podpory Európskej únie, a zároveň majú byť realizované aj v národných podmienkach. V týchto prípadoch dochádza k dualite, kedy hodnotenie na európskej úrovni zohľadňuje vyňatie týchto situácií z pôsobnosti predmetnej smernice, zatiaľ čo na národnej úrovni obstarávanie podlieha postupom podľa zákona.

 

K čl. II

 

Ustanovuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom od jeho vyhlásenia.

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 335

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: