Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 125/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:11

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A.           Všeobecná časť

 

Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2016 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 545/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 617/2007 Z. z. o oficiálnej rozvojovej pomoci a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 287/2012 Z. z. v znení zákona č. 274/2017 Z. z. (ďalej len „návrh zákona“).

 

Účelom predloženého návrhu zákona je odstránenie nedostatkov, ktoré vzišli z aplikačnej praxe týkajúcej sa procesu poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálny vplyv, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Informácia o plánovanej zmene zákona č. 302/2016 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 545/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 617/2007 Z. z. o oficiálnej rozvojovej pomoci a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 287/2012 Z. z. v znení zákona č. 274/2017 Z. z. bola zverejnená vo forme predbežnej informácie na portáli Slov-Lex (pod číslom PI/2020/139 v čase od 15. júla 2020 do 14. augusta 2020). V zmysle uverejnenej predbežnej informácie sa verejnosť mohla zapojiť do prípravy prostredníctvom zaslania svojich pripomienok alebo námetov v elektronickej podobe. V uvedenom termíne, ani po ňom, neboli predkladateľovi zaslané žiadne návrhy alebo pripomienky.

Návrh zákona bol predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania, ktorého vyhodnotenie je súčasťou predkladaného materiálu. Dňa 24. novembra 2020 bol návrh zákona prerokovaný Legislatívnou radou vlády Slovenskej republiky. Vláda Slovenskej republiky návrh zákona prerokovala a schválila 16. decembra 2020.

 

B.            Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

                V rezorte Ministerstva kultúry Slovenskej republiky existuje dotačný program na podporu kultúry znevýhodnených skupín, do ktorého spadajú práve tieto aktivity. Zároveň sú lokálne spoločenské aktivity niekedy menej efektívne v porovnaní s inými, na ktoré môžu byť obmedzené dotačné prostriedky použité. Z uvedených dôvodov sa podpora kultúrnych aktivít v oblasti ľudských práv a slobôd a predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie, vypúšťa z účelu dotácie, na ktorý môže Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) dotáciu poskytnúť.

 

K bodu 2

 

Aj v tomto prípade vyplynulo z aplikačnej praxe, že zadefinovanie použité v zákone je nadbytočné. V prípade, že subjekt, ktorému ministerstvo poskytuje dotáciu (t. j. žiadateľ), používa na dofinancovanie realizácie projektu tzv. „prostriedky z iných zdrojov“ (napr. od obchodných spoločností, ktoré takéto granty na projekty poskytujú), stávajú sa tieto prostriedky z pohľadu ministerstva po ich poskytnutí danému subjektu jeho vlastnými zdrojmi. Týmito prostriedkami môže potom subjekt dofinancovať uskutočnenie projektu, na podporu ktorého žiada financie (dotáciu) od ministerstva. Z uvedeného dôvodu sa zo zákona vypúšťajú slová „alebo iných zdrojov“ ako nadbytočné.

K bodu 3

                V nadväznosti na odbremenenie byrokratickej záťaže žiadateľov (vyplývajúce zo zákona o e-Governmente) sú ústredné orgány štátnej správy povinné si sami overovať informácie týkajúce sa žiadateľa. Na tento účel slúži webový portál www.oversi.gov.sk, ktorý je prístupný aj pre ministerstvo. Údaje k žiadateľovi, ktorý je fyzickou osobou sú však prístupné len po zadaní jeho rodného čísla do systému. Uvedenie rodného čísla v žiadosti je preto nevyhnutné a dopĺňa sa do zákona.

K bodu 4

                Pozri odôvodnenie k bodu 2.

K bodu 5

                Funkcia člena komisie na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie (ďalej len „komisia“) bola doteraz čestnou funkciou. Navrhuje sa, aby ministerstvo malo možnosť poskytnúť odmenu za vykonanie práce odborníkom a odborníčkam v hodnotiacej komisii, osobitne tým, ktorí/ktoré nie sú zamestnancami alebo zamestnankyňami štátnej správy. Ministerstvo pristúpilo k tejto zmene z dôvodu, že vyhodnocovanie žiadostí si vyžaduje zo strany člena/členky komisie investovanie času pri hodnotení jemu/jej pridelených žiadostí (viď § 5 ods. 3 vyhlášky č. 322/2016 Z. z. v znení neskorších predpisov), pričom pri externých expertoch to nemožno považovať za súčasť výkonu ich práce, ako aj preto, že komisia od roku 2019 po zavedení verejných vypočutí, rokuje niekoľko dní, počas ktorých vypočúvajú žiadateľov v rámci ústnej prezentácie ich projektov, ktorá je poslednou fázou hodnotenia žiadostí. Členovia komisie počas týchto dní venujú svoj čas naplno len hodnoteniu žiadostí. Čestnosť funkcie je neudržateľná vzhľadom k tomu, že práca člena komisie si vyžaduje veľa voľného času členov a zasahuje aj do ich pracovného času. Na zabezpečenie odbornosti a prítomnosti členov sa preto navrhuje možnosť poskytnúť finančné ohodnotenie za túto funkciu formou priznania odmeny v prípade, ak to umožní aktuálny stav rozpočtu ministerstva v príslušnom roku a ak ministerstvo o tom rozhodne.

K bodu 6

Medzi dôvody zaujatosti sa dopĺňa prípad, keď je člen komisie vo vzťahu k žiadateľovi blízkou osobou. Tento dôvod sa vzhľadom na rozsah žiadateľov ustanovený v § 4 ods. 1 zákona bude vzťahovať na žiadateľov podľa písmena m) alebo n), t. j. ak je žiadateľom fyzická osoba alebo podnikateľ. Táto možnosť doteraz v texte zákona absentovala. Zároveň sa pri právnických osobách upravuje popri spoločníkovi vzťah k členovi alebo zakladateľovi po vzore dotačného zákona rezortu hospodárstva.

K bodu 7

Ministerstvo zverejňuje výzvu na podanie žiadostí o poskytnutie dotácie zväčša v októbri roku predchádzajúceho kalendárnemu roku, v ktorom bude poskytovať dotáciu. V tomto čase však ešte ministerstvo nemá k dispozícií informácie k výške rozpočtu, ktorý mu bude poskytnutý na ďalší rozpočtový rok, v ktorom bude dotáciu poskytovať. Parlament schvaľuje návrh zákona o rozpočte na ďalší rozpočtový rok spravidla koncom novembra alebo začiatkom decembra predchádzajúceho roka. Ministerstvo taktiež nevedelo v praxi realisticky uvádzať výšku rozpočtu na nasledujúce dva roky. Pre žiadateľa je podstatné vedieť aspoň predpokladaný rozpočet na najbližší rozpočtový rok, ktorý sa bude prerozdeľovať medzi žiadateľov o poskytnutie dotácií z rozpočtu ministerstva. Preto sa namiesto „schváleného rozpočtu na dotácie“ bude na webovom sídle ministerstva zverejňovať „predpokladaný rozpočet na dotácie podľa ich účelu pre príslušný rozpočtový rok“ bez uvádzania ďalších podrobností.

K bodu 8

                Ide výlučne o jazykové spresnenie informácie, ktorá sa zverejňuje na webovej stránke ministerstva.

K bodu 9

                Ministerstvo dotačný program eviduje pod číslom a názvom programu. Zverejňovanie čísla dotačného programu je z pohľadu potreby informovanosti verejnosti zbytočným údajom, ktorý sa zverejňuje. Uvedené ustanovenie bolo prevzaté pri prechode dotačnej schémy z ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí, zverejňovanie čísla programu je však nadbytočné. Slová „čísla a“ sa preto vypúšťajú; názov programu sa bude naďalej zverejňovať na webovom sídle ministerstva.

K čl. II

Účinnosť zákona sa vzhľadom na lehoty určené pre jednotlivé štádiá legislatívneho procesu navrhuje od 1. mája 2021.

 

V Bratislave, 16. decembra 2020

 

 

 

 

 

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

Mária Kolíková, v. r.

ministerka spravodlivosti Slovenskej republiky

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 274
PoUtStŠtPiSoNe
: