Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 115/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:09

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

Návrhom zákona sa z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej pandemickej situácie navrhuje zjednodušiť daňovým subjektom doručovanie oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania. Navrhuje sa umožniť takéto oznámenie podať aj  iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom.

 

Zároveň s ohľadom na ustanovenie povinnosti všetkým osobám používať v určitých vnútorných priestoroch prekrytie horných dýchacích ciest osobným osobným ochranným prostriedkom, ktorým je respirátor naplňujúci minimálne všetky technické podmienky a požiadavky pre filtračnú polmasku s klasifikáciou najmenej FFP2 podľa normy STN EN 149+A1, sleduje predĺženie doby uplatňovania nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré sú filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3 do 30. júna 2021.

Ďalej návrh zákona nastavuje dopredaj cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021. Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.

Z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov pandémie na prevádzkovateľov hazardných hier sa návrhom zákona upravuje aj odklad úhrady odvodov počas roku 2021 tak, že termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastane od účinnosti tohto zákona do konca augusta 2021, sa posúvajú na koniec decembra 2021. Týmto sa najmä pre prevádzkovateľov hazardných hier, ktorí platia paušálne odvody do štátneho rozpočtu, ktorých prvú polovicu musia zaplatiť do 30. apríla 2021 a druhú polovicu do 31. augusta 2021, dá možnosť ich uhradiť do konca decembra 2021. Odklad úhrady odvodov však bude umožnený všetkým prevádzkovateľom hazardných hier za komerčných podmienok, to znamená, že za obdobie odkladu budú povinní zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb. Týmto postupom tak nebude týmto opatrením poskytovaná štátna ani minimálna pomoc.

Návrh zákona tiež rieši posun termínov ročného vyúčtovania a správy o činnosti spoločenstiev vlastníkov a správcov bytových domov a nebytových budov za rok 2020, ako aj elektronické hlasovanie vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome  počas pandémie.

Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.

Návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv a vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.   

Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.

Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Návrh zákona  nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

B. Osobitná časť

 

 

K článku I

 

K bodu 1 (§ 3a)

Daňový subjekt, ktorý nie je povinný komunikovať s finančnou správou elektronickými prostriedkami (cez portál FS alebo UPVS), môže oznámenie o  predlžení lehoty na podanie daňového priznania, podať aj iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom. Takéto podanie sa bude považovať za doručené a  nie je potrebné doručiť ho do piatich dní aj v listinnej podobe. Daňový subjekt môže takéto oznámenie vytlačiť, podpísať a následne naskenované alebo odfotené zaslať ako prílohu prostredníctvom e-mailovej komunikácie. Finančná správa potvrdí doručenie oznámenia.

 

K bodu 2 (§ 24ja)

Navrhuje sa predĺženie uplatňovania nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na vybrané ochranné prostriedky, ktorými sú filtračné tvárové polmasky typu FFP2 alebo FFP3 (tzv. respirátory) spĺňajúce podmienky podľa osobitných predpisov, do 30. júna 2021

 

K bodu 3 (§24ma)

            Návrhom ustanovenia sa sleduje najmä nastavenie dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021.

Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.

 

K bodu 4 (§ 30oa)

Navrhuje sa upraviť odklad platenia odvodov z hazardných hier počas roku 2021 tak, ako je to podrobne popísané vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Z navrhovanej dikcie ustanovenia § 30oa ods. 1 je zrejmé, že počas odkladu úhrady odvodu nebude prevádzkovateľ hazardnej hry musieť platiť úrok z omeškania podľa zákona o hazardných hrách (pretože ex lege nebude v omeškaní), za obdobie odkladu však bude povinný zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb.

Ustanovením odseku 2 sa zároveň zabezpečí, že doba presahujúca jeden mesiac, počas ktorej je prevádzkovateľ hazardnej hry v omeškaní s úhradou odvodu, a po uplynutí ktorej mu Úrad pre reguláciu hazardných hier môže siahnuť na finančnú zábezpeku podľa § 67 ods. 5 písm. f) prvého bodu zákona o hazardných hrách, sa začne počítať až od uplynutia lehoty na odklad úhrady odvodu podľa tohto zákona, to znamená až od 1. januára 2022.

 

K bodu 5

 

K § 36e

V súvislosti s vyhlásením núdzového stavu, zákazom vychádzania a iných dlhotrvajúcich obmedzení v dôsledku šírenia pandémie COVID-19 aj v roku 2021 sa spoločenstvá a správcovia dostávajú do časovej tiesne pri plnení zákonnej povinnosti predložiť ročné vyúčtovanie a správu o činnosti za rok 2020. Situácia je problematická aj preto, že osoby reálne vykonávajúce správu bytových domov a nebytových budov sú takisto zasiahnuté ochorením COVID-19, čo komplikuje napr. zabezpečenie odpočtu meradiel spotreby energii a vody. Ani vykonanie odpočtu meradiel samotnými vlastníkmi bytov a nebytových priestorov prakticky nerieši dĺžku času nevyhnutného na predloženie ročného vyúčtovania a správy o činnosti, pretože vyvoláva potrebu manuálneho spracovania údajov, teda spracovanie vyúčtovania si vyžiada dlhší čas, ako obvykle.

 

Zákon NR SR č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov ukladá spoločenstvám a správcom povinnosť najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti a zároveň vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome. Za nesplnenie tejto povinnosti zákon umožňuje vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome sankcionovať správcu neuhradením poplatku za správu. Nesplnenie tejto povinnosti sa považuje takisto za porušenie spotrebiteľskej zmluvy, za ktorú sa pokladá aj zmluva o výkone správy. V súčasnej situácii je možné predpokladanú stratu nároku za platbu považovať za diskriminačné, správcami nezavinené nesplnenie povinnosti spôsobené okolnosťami, ktoré nemôžu ovplyvniť.

 

Navrhované „posunutie“ termínu predloženia správy a vyúčtovania nemá žiadny vplyv na povinnosť vlastníkov zaplatiť nedoplatok z vyúčtovania, resp. na povinnosť správcov a spoločenstiev vrátiť preplatok, prípadne na reklamáciu vyúčtovania.

 

K § 36f

 

Súčasné znenie zákona NR SR č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov umožňuje vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome zúčastňovať sa na správe domu osobnou účasťou na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní, ak vlastník nesplnomocnil inú osobu, aby ho zastupovala. Vzhľadom na skutočnosť, že účasť vlastníkov na schôdzach a na písomnom hlasovaní je z dôvodu pandémie problematická, navrhuje sa umožniť vlastníkom okrem priamej účasti na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní aj hlasovanie prostredníctvom elektronických prostriedkov.

 

Použitie elektronických prostriedkov nepredstavuje nový osobitný typ hlasovania (novú formu účasti a hlasovania). Ide len o možnosť uľahčiť vlastníkom počas pandémie výkon ich vlastníckych práv aj iným spôsobom, než osobnou účasťou.

 

Za elektronické prostriedky možno považovať také technické prostriedky na prenos obrazu a zvuku zo schôdze vlastníkov v reálnom čase, ktoré umožňujú obojsmernú komunikáciu, ako aj iné prostriedky informačnej a komunikačnej technológie, umožňujúce individualizovaný prejav vôle, napríklad elektronická pošta alebo iný komunikačný program, ktorý identifikuje vlastníka nezameniteľným spôsobom, napríklad pridelením identifikátora správcom alebo spoločenstvom.

 

Z dôvodu zachovania právnej istoty je potrebné v zákone aspoň rámcovo ustanoviť podmienky, ktoré musí elektronický prostriedok spĺňať a umožniť, napr. overenie totožnosti a účasti vlastníka (autenticita), špecifikáciu prejavu vôle (hlasu), ochranu hlasovania a jeho výsledkov pred zneužitím.

Vzhľadom na individuálny prístup k technickým prostriedkom pri elektronickom hlasovaní nebude možné zabezpečiť zastupovanie vlastníka bytu alebo nebytového priestoru. Elektronické hlasovanie má umožniť priamy prejav vôle vlastníka, pretože z dôvodu protiepidemických opatrení nie je vhodné združovanie občanov na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní.

 

Za riadny a nerušený priebeh elektronického hlasovania zodpovedá spoločenstvo, správca alebo vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome, ktorí zvolali schôdzu vlastníkov alebo vyhlásili písomné hlasovanie. V zápisnici zo schôdze vlastníkov alebo z písomného hlasovania musia byť osobitne uvedení vlastníci, ktorí hlasovali elektronicky, aby bolo zrejmé, ktorí vlastníci uplatnili svoj hlas elektronicky nielen z dôvodu kontroly priebehu hlasovania zo strany vlastníkov, ale aj z dôvodu prípadného uplatnenia práva prehlasovaného vlastníka na súde.

 

K článku II

 

Navrhuje sa ustanoviť účinnosť zákona dňom vyhlásenia.

 

Bratislava 17. marca 2021

 

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

Eduard Heger, v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 276
PoUtStŠtPiSoNe
: