Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

69/2020 Z. z.

najpravo.sk • 7.4. 2020, 17:14

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

 

Vládny návrh zákonao mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

 

Tento zákon reaguje na potreby aplikačnej praxe v dôsledku súčasnej situácie. Okrem iného umožnuje právnickým osobám v pôsobnosti MZ SR, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj per rollam, čím sa v rámci protiepidemiologických opatrení minimalizuje nutnosť zhromažďovania sa väčšieho počtu osôb na jednom mieste.

 

V oblasti správneho trestania v pôsobnosti MZ SR je cieľom tohto zákona umožniť účastníkom správnych konaní, ktorých konanie v čase krízovej situácie by bolo správnym deliktom alebo priestupkom, aby sa mohli zbaviť zodpovednosti ak preukážu, že v dôsledku uplatňovania právnych predpisov, rozhodnutí správnych orgánov a prijatých opatrení v súvislosti s pandémiou, nemohli splniť povinnosti, ktorých porušenie je správnym deliktom alebo priestupkom podľa osobitných predpisov.

 

Zároveň sa rozšíruje definícia správneho poskytnutia zdravotnej starostlivosti tak aby aj v čase obmedzených materiálnych a personálnych zdrojov bola v čo najvyššej miere  pacientovi zabezpečená zdravotná starostlivosť.

 

 V čase krízovej situácie bude možné vydávať niektoré výnimočné opatrenia v oblasti ochrany verejného zdravia a liekovej politiky.

 

Nebude sa vykonávať aktualizačná odborná príprava osôb, ktoré sú držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Zamestnávatelia nemusia plniť niektoré povinnosti súvisiace s ochranou zdravia pri práci, vykonávanie lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci bude obmedzené, nebude sa posudzovať zdravotný stav fyzických osôb na účely uznania alebo neuznania choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania. Odborná príprava na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb sa môže vykonať dištančnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program.

 

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, predpokladá sa pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny a negatívny sociálny vplyv. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana,  ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Dôvodová správa- osobitná časť

 

 

Čl. I

 

K § 1

Ustanovuje sa vecná pôsobnosť zákona.

 

K § 2

Cieľom uvedeného ustanovenia je v oblasti správneho trestania v pôsobnosti MZ SR umožniť

účastníkom správnych konaní ktorých konanie v čase krízovej situácie by mohlo byť správnym deliktom alebo priestupkom, aby sa mohli zbaviť zodpovednosti ak preukážu, že v dôsledku uplatňovania právnych predpisov, rozhodnutí správnych orgánov a prijatých opatrení v súvislosti s pandémiou, nemohli splniť povinnosti, ktorých porušenie je správnym deliktom alebo priestupkom podľa osobitných predpisov.

 

K § 3

Cieľom tohto ustanovenia je umožniť právnickým osobám v pôsobnosti MZ SR, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj per rollam, čím sa v rámci protiepidemiologických opatrení minimalizuje nutnosť zhromažďovania sa väčšieho počtu osôb na jednom mieste.

 

K § 4

Cieľom je zabezpečiť bezproblémové zásobovanie osobnými ochrannými prostriedkami pre osoby, ktoré sú najviac vystavované riziku nákazy a je potrebné zabezpečiť ich ochranu. Požiadavka vyplynula z vysokého dopytu a nízkej ponuky týchto osobných ochranných prostriedkov v čase výskytu pandémie koronavírusu,

 

 

Čl. II

 

Počas celoplošného nedostatku materiálneho a personálneho vybavenia z dôvodu výnimočnej situácie, napr. pandémie, je potrebné naďalej poskytovať zdravotnú starostlivosť v čo najvyššej nevyhnutnej miere. Z tohto dôvodu sa navrhuje rozšíriť ustanovenie, ktoré definuje správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti o ustanovenie, ktoré poskytovateľom zdravotnej starostlivosti umožní poskytnúť potrebnú zdravotnú starostlivosť aj bez použitia prostriedkov, ktoré sú inak predpísanou súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti tak, aby v čo najvyššej miere bola pacientovi zabezpečená zdravotná starostlivosť. Zároveň sa odstraňuje prekážka, ktorá by v súvislosti s nedostatočným materiálnym vybavením a personálnym zabezpečením v dôsledku výnimočného stavu znamenala obmedzenie poskytovania zdravotnej starostlivosti z dôvodu povinnosti dodržať materiálno - technické zabezpečenie a personálne vybavenie podľa osobitného predpisu.

 

 

K čl. III

 

K bodu 1

V záujme rýchleho a efektívneho riešenia situácií a problémov, ktoré by mohli počas krízovej situácie nastať a ktoré môžu závažným spôsobom ohroziť verejné zdravie, pričom ich v tomto momente nie je možné presne predpokladať a v zákone presne definovať, Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky sa dáva možnosť nariaďovať opatrenia.

 

K bodu 2

V čase krízovej situácie sa nevykonávajú skúšky žiadateľov o overenie odbornej spôsobilosti na činnosti podľa § 15 pred komisiou zriadenou na Úrade verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnych úradoch verejného zdravotníctva. Z toho dôvodu sa nevydávajú osvedčenia o odbornej spôsobilosti na činnosti uvedené v § 15.

Odborná spôsobilosť na prácu s veľmi toxickými látkami a zmesami a s toxickými látkami a zmesami a odborná spôsobilosť na prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a na prácu s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie sa v čase krízovej situácie preukazuje dokladmi o vzdelaní a odbornej praxia dokladom o odbornej príprave vykonanej dištančnou formou od vzdelávacej inštitúcie, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program. Doklady je potrebné doplniť riadnym osvedčením o odbornej spôsobilosti najneskôr do 90 dní od skončenia krízovej situácie.

V čase krízovej situácie sa nevykonáva aktualizačná odborná príprava osôb, ktoré sú držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti, pričom neplynie lehota na jej absolvovanie.

 

K bodu 3

V čase krízovej situácie zamestnávatelia nemusia plniť niektoré povinnosti súvisiace s ochranou zdravia pri práci (napr. posudzovanie zdravotného rizika pri práci, oznamovacie povinnosti, vypracovanie prevádzkového poriadku z hľadiska ochrany a podpory zdravia zamestnancov pri práci), okrem povinnosti vykonať opatrenia na zníženie expozície zamestnancov a obyvateľov faktorom práce a pracovného prostredia.

Fyzické osoby - podnikatelia, ktoré nezamestnávajú iné fyzické osoby a vykonávajú prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, nemusia plniť niektoré povinnosti súvisiace s ochranou zdravia pri práci (napr. posudzovanie zdravotného rizika pri práci), okrem povinnosti vykonať opatrenia na zníženie svojej expozície a expozície obyvateľov faktorom práce a pracovného prostredia.

 

K bodu 4

V čase krízovej situácie majú celospoločenské preventívne opatrenia prioritu pred vykonávaním zdravotného dohľadu na pracoviskách (dohľad nad pracovnými podmienkami, posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu výkonom lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, poradenstvo zamerané na ochranu zdravia pri práci) poskytovateľmi pracovnej zdravotnej služby.

V čase krízovej situácie poskytovatelia pracovnej zdravotnej služby nevykonávajú činnosť na pracoviskách zamestnávateľov.

Poskytovatelia pracovnej zdravotnej služby vykonávajú v čase krízovej situácie najmä poradenstvo zamerané na ochranu zdravia pri práci a predchádzanie vzniku chorôb z povolania a ochorení súvisiacich s prácou, prednostne so zameraním na mimoriadnu epidemiologickú situáciu, najmä telefonicky alebo elektronickou formou.

 

 

K bodu 5

V čase krízovej situácie sa neposudzuje zdravotná spôsobilosť na prácu a nevykonávajú sa lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci u zamestnancov, u fyzických osôb-podnikateľov, ktoré nezamestnávajú iné fyzické osoby, ani u fyzických osôb, ktoré sa uchádzajú o zamestnanie. Dôvodom je, že celospoločenské preventívne opatrenia majú prioritu pred vykonávaním lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, pred dodržaním legislatívne určenej frekvencie posudzovania zdravotnej spôsobilosti na prácu a pred preukazovaním potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti na vykonávanie epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov.

 

Výnimkou je, že sa vykonáva posudzovanie zdravotnej spôsobilosti zdravotníckych pracovníkov, ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť v priamom ohrození života a zdravia v čase pandémie z dôvodu šírenia vysoko nebezpečnej nákazy. Dôvodom je, že v čase pandémie je potrebné individuálne posúdiť zdravotnú spôsobilosť jednotlivých zdravotníckych pracovníkov v súvislosti s ich komorbiditami (t. j. prítomnosťou jedného alebo viacerých závažných ochorení u zdravotníckeho pracovníka súčasne), ktoré predstavujú vysoké zdravotné riziko.

Závažnosť zdravotného rizika pri práci v čase pandémie ochorenia COVID-19 vyplýva aj z novej smernice Komisie (EÚ) 2019/1833 z 24. októbra 2019, ktorou sa menia prílohy I, III, V a VI k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2000/54/ES o ochrane pracovníkov pred rizikami súvisiacimi s vystavením biologickým faktorom pri práci. Podľa tejto smernice je skupina vírusov druhu Coronaviridae doplnená o vírus SARS a vírus MERS-CoV, ktoré spôsobujú závažný akútny respiračný syndróm a sú klasifikované v skupine 3 z dôvodu, že spôsobujú závažné ochorenie ľudí a predstavujú vážne nebezpečenstvo pre zamestnancov.

 

V čase krízovej situácie sa čestným vyhlásením fyzickej osoby nahrádza posúdenie zdravotnej spôsobilosti fyzickej osoby, ktorá sa uchádza o zamestnanie. Vzor čestného vyhlásenia je súčasťou prílohy zákona.

 

V čase krízovej situácie sa čestným vyhlásením fyzickej osoby nahrádza aj potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti fyzickej osoby na vykonávanie epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov. Vzor čestného vyhlásenia je súčasťou prílohy zákona.

Epidemiologicky závažná činnosť je pracovná činnosť, ktorou možno pri zanedbaní postupov správnej praxe a pri nedodržaní zásad osobnej hygieny spôsobiť vznik alebo šírenie prenosného ochorenia. Podľa nariadenia (ES) č. 852/2004 o hygiene potravín, prílohy II, kapitoly VIII, ods. 2 platí, že žiadnej osobe, ktorá trpí alebo je nosičom ochorenia, ktoré sa môže prenášať potravinami, alebo je postihnutá, napríklad infikovanými poraneniami, kožnými infekciami, vredmi alebo hnačkou, sa nepovoľuje manipulovať s potravinami alebo vstupovať v akomkoľvek postavení do akejkoľvek oblasti, v ktorej sa manipuluje s potravinami, ak existuje pravdepodobnosť priamej alebo nepriamej kontaminácie. Každá takto postihnutá osoba, ktorá je zamestnaná v potravinárskom podniku, a ktorá by mohla prísť do styku s potravinami, musí ochorenie alebo príznaky, a ak je to možné, ich príčinu, okamžite hlásiť prevádzkovateľovi potravinárskeho podniku.

 

 

K bodu 6

V čase krízovej situácie sa opätovné posúdenie zdravotnej spôsobilosti na prácu lekárskymi preventívnymi prehliadkami vo vzťahu k práci nevykonáva.

 

K bodu 7

V čase krízovej situácie špecializované pracoviská pracovného lekárstva a dermatovenerológie neposudzujú zdravotný stav fyzických osôb na účel uznania alebo neuznania choroby z povolania a neuznávajú chorobu z povolania.

V tejto súvislosti ani príslušné orgány verejného zdravotníctva neprešetrujú pracovné podmienky a spôsob práce posudzovanej osoby pri podozrení na chorobu z povolania.

Komisie na posudzovanie chorôb z povolania na regionálnej a celoslovenskej úrovni nevykonávajú činnosť.

 

K bodu 8

V čase krízovej situácie sa nevykonáva opätovné posúdenie uznanej choroby z povolania alebo neuznanej choroby z povolania Celoslovenskou komisiou na posudzovanie chorôb z povolania.

 

K bodu 9

V čase krízovej situácie sa odborná príprava na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb vykonáva dištančnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program. Neplynie lehota na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.

 

K bodu 10

V čase krízovej situácie postačí, ak povinná osoba oznámi príslušnému orgánu verejného zdravotníctva uskutočnenie činnosti s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie do 24 hodín po jej ukončení.

 

K bodu 11 a 13

V nadväznosti na doplnenie novej kompetencie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky sa dopĺňajú priestupky a správne delikty za porušenie opatrení nariadených počas krízového stavu.

K bodu 12

Pre fyzickú osobu, ktorá sa dopustila priestupku na úseku verejného zdravotníctva v čase ohrozenia verejného zdravia sa zvyšuje pokuta v blokovom konaní.

V tejto súvislosti sa dopĺňa kompetencia orgánov Policajného zboru a obecnej polície prejednávať tieto priestupky v blokovom konaní.

 

K bodu 14

V nadväznosti na doplnenie nových úprav v § 30e v súvislosti s posudzovaním zdravotnej spôsobilosti na prácu u fyzických osôb, ktoré sa uchádzajú o zamestnanie a s vykonávaním epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov v čase krízovej situácie sa dopĺňajú vzory čestného vyhlásenia.

 

 

K čl. IV

K bodu 1 a 2

Cieľom tohto ustanovenia je zabezpečiť bezproblémové zásobovanie obyvateľstva dezinfekčnými prostriedkami na likvidáciu čo najväčšieho počtu choroboplodných alebo nežiaducich mikroorganizmov na predmetoch a antiseptikami na zneškodnenie patogénnych mikroorganizmov v prostredí živých tkanív, na ranách, slizniciach a na koži. Požiadavka vyplynula z vysokého dopytu a nízkej ponuky týchto prostriedkov v čase výskytu pandémie koronavírusu, avšak túto náplň lekárenskej starostlivosti bude možné ďalej využívať aj po ukončení pandémie ako trvalý sortiment lekárne.

 

K bodu 3

Ustanovenie odseku 8 písm. a) sa vzťahuje najmä na držiteľov povolenia na veľkodistribúciu humánnych liekov a na dodávateľov zdravotníckych pomôcok, diagnostických zdravotníckych pomôcok in vitro alebo dietetických potravín zdravotníckym zariadeniam. Cieľom opatrení je v praxi zabezpečiť prioritne zásobovanie vo verejnej lekárni, v nemocničnej lekárni alebo vo výdajni zdravotníckych pomôcok vrátane výdajne ortopedicko-protetických pomôcok alebo výdajne audio-protetických pomôcok, aby sa zabezpečilo bezproblémové poskytovanie zdravotnej starostlivosti.

Ustanovenie odseku 8 písm. b) sa vzťahuje na držiteľov povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti. Cieľom možných prijatých opatrení je obmedziť napr. počet balení humánneho lieku najmä takého, ktorého výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, ktorý je predmetom „nákupnej horúčky“ obyvateľstva v krízovej situácii.

Ustanovenie odseku 8 písm. c) sa vzťahuje na lekárov oprávnených predpisovať lieky. V súčasnosti je potrebné zabezpečiť prioritné elektronické predpisovanie, aby sa na najmenšiu možnú mieru vylúčili kontakty medzi pacientmi a zdravotníckymi pracovníkmi, najčastejšie ide o lekárov a zdravotné sestry.

Ustanovenie odseku 8 písm. d) sa vzťahuje na držiteľov povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti, ktorým bude možné udeliť dočasné povinnosti s cieľom zabrániť šíreniu infekčnej nákazy. Ide napr. o využívanie výdajného okienka určeného na výdaj počas lekárenskej pohotovostnej služby.

 

K čl. V

 

K bodu 1

V čase krízovej situácie majú celospoločenské preventívne opatrenia prioritu pred vydávaním  osvedčení o odbornej spôsobilosti na vykonávanie činností vedúcich k ožiareniu.

 

K bodu 2

V čase krízovej situácie majú celospoločenské preventívne opatrenia prioritu pred absolvovaním aktualizačnej prípravy.

 

K bodu 3

V čase krízovej situácie majú celospoločenské preventívne opatrenia prioritu pred vykonávaním lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci a pred dodržaním legislatívne určenej frekvencie posudzovania zdravotnej spôsobilosti na prácu.

 

 

K čl. VI

 

Upravuje sa dátum nadobudnutia účinnosti.

 

V Bratislave dňa 2. apríla 2020

 

 

 

 

 

 

 

Igor Matovič v.r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

 

Marek Krajčí v.r.

minister zdravotníctva

Slovenskej republiky

 

 

Spoločná správa

 

 

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu  zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46a)vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky

 

 

            Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo  ako gestorský výbor pri rokovaní o  vládnom návrhu zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46); (ďalej len gestorský výbor) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona:

 

 

I.

 

 

            Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 54 z 3. apríla 2020 po prerokovaní vládneho návrhu zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač  ) v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c)  zákona  Národnej  rady   Slovenskej   republiky  č.  350/1996  Z. z.  o   rokovacom  poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a prideľuje návrh podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie

 

Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a

            Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo

II.

 

 

            Gestorský výbor  nedostal žiadne stanoviská  poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený (§ 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. ).

 

 

III.

 

 

            Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:

 

 

            Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46 ) dňa 3. apríla  2020 a odporučil  Národnej rade Slovenskej republiky  návrh zákona schváliť  (uznesenie č. 11. z 3. apríla  2020).        

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti prerokoval vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46 ) dňa 3. apríla  2020 a odporučil  Národnej rade Slovenskej republiky  návrh zákona schváliť  (uznesenie č. 9. z 3. apríla  2020).

            Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne  prerokoval vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46 ) dňa 3. apríla  2020 a odporučil  Národnej rade Slovenskej republiky  návrh zákona schváliť  (uznesenie č. 14 z 3. apríla  2020).

            Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh zákona  o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač  ) dňa   2. apríla  2020 a odporučil  Národnej rade Slovenskej republiky  návrh zákona schváliť  s pozmeňujúcimi a doplňujúcim návrhmi (uznesenie č. 3 z 3. apríla 2020).

 

IV.

 

      Z uznesení výborov uvedených pod bodom III. tejto správy  vyplývajú pozmeňujúce návrhy:

 

  1. 1.  V čl. I, v § 2 poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 2 znejú:

1) Čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.

2) Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.

 

Legislatívno-technická úprava.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

  1. 2.  V čl. I, v § 3 sa vypúšťajú slová „(ďalej len „ministerstvo“)“.

 

Vypúšťa sa z dôvodu nadbytočnosti.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

 

 

3. V čl. 1 § 4 ods. 1 sa vypúšťajú slová „a  osobný ochranný prostriedok kategórie KN95 vyrábaný podľa normy GB/T 32610-2016“.

   Vypúšťa sa označenie, ktoré sa používa výlučne v Číne. Toto označenie sa v Európskej únii oficiálne nepoužíva. Ak majú byť tieto výrobky uvedené ako Osobné ochranné prostriedky na trh Európskej únie alebo slovenský trh, musia byť posúdené podľa požiadaviek platných v Európskej únii a v Slovenskej republike, to znamená podľa požiadaviek nariadenia 2016/425 a podľa požiadaviek príslušnej harmonizovanej normy EN 149 + A1 a byť označené označeniami EÚ - FFP1, FFP2, FFP3

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

4. V čl. I, v § 4 ods. 1 sa za písmeno d) vkladajú nové písmená e) až g), ktoré znejú:

„e) právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá má uzatvorenú zmluvu o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad pre dohľad“),

f)  právnickej osobe alebo fyzickej – osobe podnikateľovi, ktorá poskytuje pohrebné   služby na území Slovenskej republiky,

g) zamestnancovi súdnolekárskeho a patologickoanatomického pracoviska úradu pre dohľad.“.

 

Doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno h).

 

V nadväznosti na vloženie nových písmen e) až g) sa upraví vnútorný odkaz v čl. I, v § 4 ods. 1 písm. e).“.

 

Precizovanie textu, doplnenie subjektov, na ktoré sa nevzťahuje obmedzenie distribúcie ochranných prostriedkov.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

5. 1. V čl. I  § 4 ods. 1 sa za písm. d) vkladá nové písmeno e),  ktoré znie:

   „e)    osobe, pri ktorej na to existujú zdravotné dôvody.“.

 

Doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno f).

Vloženie nového písmena e) sa premietne do vnútorného odkazu v § 4 ods. 1 písm. e).

 

Navrhuje sa doplniť výnimku zo zákazu predaja a prevádzania vybraných osobných ochranných prostriedkov pre osoby, u ktorých na to existujú zdravotné dôvody. Zoznam diagnóz, ktorých sa to bude týkať, ako aj ďalšie podrobnosti o spôsobe poskytovania týchto osobných ochranných prostriedkov dotknutým osobách upraví ministerstvo zdravotníctva vyhláškou.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

6. V čl. I sa § 4 dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:

„(9) Zoznam diagnóz, pri ktorých existujú zdravotné dôvody pre výnimku podľa odseku 1 písm. e) a podrobnosti o poskytovaní osobných ochranných prostriedkov osobám s takýmito diagnózami ustanoví Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom.“.

Navrhuje sa doplniť výnimku zo zákazu predaja a prevádzania vybraných osobných ochranných prostriedkov pre osoby, u ktorých na to existujú zdravotné dôvody. Zoznam diagnóz, ktorých sa to bude týkať, ako aj ďalšie podrobnosti o spôsobe poskytovania týchto osobných ochranných prostriedkov dotknutým osobách upraví ministerstvo zdravotníctva vyhláškou.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

7. Príloha k zákonu č. ..../2020 sa presúva na koniec zákona.

 

Legislatívno-technická úprava.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

8. V čl. II (§ 4 ods. 7) sa slová „stavom,7aa) núdzovým stavom7ab) alebo mimoriadnou situáciou7ac)“ nahrádzajú slovami „stavom, núdzovým stavom alebo mimoriadnou situáciou“.

 

Poznámky pod čiarou k odkazom 7aa až 7ac a 7e sa vypúšťajú.

 

Vypustenie poznámok pod čiarou z dôvodu nadbytočnosti.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

9. V čl. III, 1. bode (§ 4 ods. 1 písm. g)) sa slová „pripája sa táto veta: „počas výnimočného stavu,4aa) núdzového stavu4ab)“ sa nahrádzajú slovami „pripájajú sa tieto slová: „počas výnimočného stavu, núdzového stavu“.

 

Poznámky pod čiarou k odkazom 4aa a 4ab sa vypúšťajú.

 

Legislatívno-technická úprava a vypustenie poznámok pod čiarou z dôvodu nadbytočnosti.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

10. V čl. III, 2. bode sa vypúšťajú poznámky pod čiarou k odkazom 23b a 23c. 

 

Vypustenie poznámok pod čiarou z dôvodu nadbytočnosti.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča   s c h v á l i ť

 

 

11. V čl. III sa za 11. bod vkladá nový 12. bod, ktorý znie:

„12. V § 56 ods. 2 sa na konci prvej vety pripája čiarka a tieto slová: „ak odsek 3 neustanovuje inak.“.

 

Nasledujúce body sa primerane preznačia.

 

Vzhľadom na špecifickú úpravu ukladania pokút sa upravuje všeobecné ustanovenie tak, aby nedochádzalo k výkladovým pochybeniam.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

12. V čl. III, sa za 12. bod vkladá nový 13. bod, ktorý znie:

„13. V § 56 ods. 4 sa na konci prvej vety pripája čiarka a tieto slová: „ak odsek 3 neustanovuje inak.“.

 

Nasledujúce body sa primerane preznačia.

 

Vzhľadom na špecifickú úpravu ukladania pokút sa upravuje všeobecné ustanovenie tak, aby nedochádzalo k výkladovým pochybeniam.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

13. V čl. III, 14. bode, prílohe č. 3ca sa za slová „ČESTNÉ VYHLÁSENIE na posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu“ vkladajú slová „v čase krízovej situácie“.

 

Ide o drobné technické doplnenie do názvu Príloh č. 3ca a 3cb k zák. č. 355/2007 Z. z. by sa mohlo vložiť "v čase krízovej situácie" (aby bolo jasné, zo samého formulára, kedy sa môže použiť): 

    Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

14. V čl. III, 14. bode, prílohe č. 3cb sa za slová „ČESTNÉ VYHLÁSENIE na posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na vykonávanie epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov“ dopĺňajú slová „v čase krízovej situácie“.

Ide o drobné technické doplnenie do názvu Príloh č. 3ca a 3cb k zák. č. 355/2007 Z. z. by sa mohlo vložiť "v čase krízovej situácie" (aby bolo jasné, zo samého formulára, kedy sa môže použiť). 

   Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

15. V čl. III, 14 bode (príloha 3cb) sa slová „osobitnom predpise,3)“ nahrádzajú slovami „osobitnom predpise,*)“. Poznámka pod čiarou sa primerane preznačí. Poznámka pod čiarou sa presúva na koniec tlačiva.

 

Navrhuje sa úprava, ktorá sprehľadní formát tlačiva.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

16. V čl. IV, 3. bode (§ 128) odsek 11 znie:

„(11) Právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ, ktorá koná v rozpore s rozhodnutím vydaným podľa odseku 8 sa dopustí správneho deliktu a ministerstvo jej za tento správny delikt uloží pokutu vo výške od 500 do 25 000  eur. Fyzická osoba, ktorá koná v rozpore s rozhodnutím vydaným podľa odseku 8 sa dopustí priestupku a ministerstvo jej za to uloží pokutu vo výške od 200 do 10 000  eur.“.

 

Navrhuje sa úprava, ktorá bude presnejšie definovať, kto bude sankcionovateľný za porušenie uvedených opatrení.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

17. V čl. V, 1. bode sa slová „stavu,34a) núdzového stavu34b)“ nahrádzajú slovami „stavu, núdzového stavu“. Poznámky pod čiarou k odkazom 34a a 34b sa vypúšťajú.

 

Vypustenie poznámok pod čiarou z dôvodu nadbytočnosti.

 

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

 

gestorský výbor odporúča  s c h v á l i ť

 

 

V.

 

 

            Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vládnom návrhu zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46)  vyjadrených  v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky Vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46)   s c h v á l i ť   s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.

  1. Spoločná správa obsahuje 17 pozmeňujúcich návrhov.

     Súčasne   navrhol,   aby   sa 

 o   bodoch 1 až  17  hlasovalo s p o l o č n e   s návrhom      gestorského    výboru    s c h v á l i ť.

             2. Poveril spoločnú spravodajkyňu výborov Janu  C i g á n i k o v ú  predniesť v súlade s § 80  zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.

 

            Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní  Vládneho návrhu zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 46a)  bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo (gestorský výbor) č. 5  z 3. apríla  2020.

 

 

Bratislava,  3.  apríla 2020

 

 

 

Jana  C i g á n i k o v á, v. r.

predsedníčka

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky

pre  zdravotníctvo

 

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 530
PoUtStŠtPiSoNe
: