Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

342/2020 Z. z.

najpravo.sk • 3.1. 2021, 16:38

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.

 

Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Novelizáciou zákona dochádza k predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19.

 

Doplnenie prechodného ustanovenia § 31e zákona reaguje na mimoriadnu situáciu spojenú pandémiou COVID-19 a umožňuje pri výpočte výšky poskytnutej dotácie organizáciám cestovného ruchu zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rokoch 2022 a 2023 vychádzať zo súhrnných údajov o vybraných členských príspevkoch a súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, u ktorých hodnota výberu dane za ubytovanie a/alebo hodnota vybraných členských príspevkov v rokoch 2020 a 2021 nedosiahli hodnoty dosiahnuté v roku 2019.

 

Taktiež sa do zákona vkladá § 27j, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ pre podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktorých účelom je znížiť negatívne dopady pandémie ochorenia COVID-19.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh nemá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

 

 

B. Osobitná časť

 

K čl. I

K bodu 1 [§ 27a]

 

Navrhovaná úprava rozširuje zoznam nástrojov financovania rozvoja cestovného ruchu o bod d), ktorý predstavuje schému štátnej pomoci alebo schému minimálnej pomoci podľa zákona o štátnej pomoci.

 

K bodu 2 [§ 27j]

 

Za § 27i sa vkladá § 27j, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci a schémy pomoci „de minimis“ pre podniky v odvetví cestovného ruchu. Odsek 2 určuje povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii a schému pomoci de minimis na schválenie Protimonopolnému úradu SR a zároveň definuje podstatu a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zníženiu negatívnych dopadov pandémie ochorenia COVID-19 na odvetvie cestovného ruchu a pre podniky v ňom fungujúce.

 

K bodu 3 [§ 31d]

 

Navrhovaná právna úprava predlžuje prechodné obdobie, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok               podľa § 14 ods. 1 zákona.

Cieľom právnej úpravy je zabrániť zániku oblastných organizácií cestovného ruchu, ktoré aj bez nesplnenia tejto povinnosti, už v tomto roku čelia nepriaznivým dôsledkom mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19, čo pre niektoré z nich môže mať negatívne alebo až likvidačné následky.

Ministerstvo však bude organizácie cestovného ruchu počas tohto predĺženého prechodného obdobia upozorňovať na skutočnosť, že k 31. decembru 2022 budú povinné preukázať splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona a vyzývať ich na operatívne riešenie vzniknutej situácie. Ide najmä o organizácie, pri ktorých je podľa počtu prenocovaní za predchádzajúci kalendárny rok odôvodnená obava z nesplnenia tejto povinnosti. Riešením je napr. zvýšenie celkového počtu prenocovaní vstupom nových obcí medzi členov organizácie, zlúčenie s inou organizáciou cestovného ruchu s uvedením aj prípadných dôsledkov, a to zánik organizácie cestovného ruchu alebo zlúčenie s inou organizáciou cestovného ruchu.

 

K bodu 4 [§ 31e]

 

Organizácie cestovného ruchu sú stabilnou súčasťou systému riadenia cestovného ruchu od platnosti zákona. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je vzhľadom na pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19 doplnenie prechodného ustanovenia § 31e zákona, ktoré umožňuje organizáciám cestovného ruchu žiadať o dotáciu poskytovanú Ministerstvom dopravy a výstavby SR podľa údajov predkrízového roka 2019 v prípade, že organizácia cestovného ruchu má výpadky členských príspevkov a/alebo výpadky výberu dane za ubytovanie v dôsledku COVID-19. Právna úprava je definovaná ako prechodné ustanovenie na roky 2022 a 2023, nakoľko sa predpokladá dopad pandémie na cestovný ruch najenormnejší v rokoch 2020 a 2021 (podľa UNWTO dopady krízy v cestovnom ruchu sú očakávané na najbližší päť rokov). Výpadok poskytovania dotácií pre organizácie cestovného ruchu môže mať až likvidačný charakter, preto Ministerstvo dopravy a výstavby SR predkladá túto legislatívnu úpravu, aby sa činnosť týchto organizácií udržala, pretože pre systém destinačného manažmentu a destinačného marketingu je prínos činnosti týchto organizácií cestovného ruchu práve v čase krízy významný a dôležitý, prispieva k ekonomickej činnosti subjektov cestovného ruchu a vytvára motiváciu potenciálnych návštevníkov cestovať v čase, keď to bezpečnostná epidemiologická situácia umožňuje.

 

 

K čl. II

Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu.

 

 

 

Bratislava 21. október 2020.

 

 

 

 

 

Igor Matovič

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

Andrej Doležal

minister dopravy a výstavby

Slovenskej republiky

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 313
PoUtStŠtPiSoNe
: