Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

274/2020 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2020, 17:08

Dôvodová správa

 

  1. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) podáva skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, Marián Saloň, Peter Šuca a Jaroslav Baška.

 

            Dôvodom na predloženie navrhovaného zákona je opätovné zavedenie tzv. zbraňovej amnestie, v dôsledku ktorej zaniká trestnosť nedovoleného ozbrojovania osobám, ktoré bez povolenia držia vymedzené strelné zbrane alebo strelivo do týchto zbraní a v zákonom ustanovenej lehote odovzdajú tieto zbrane alebo strelivo do úschovy Policajnému zboru.

 

            Navrhovaná zmena zákona (doplnenie § 72i, Zánik trestnosti činu nedovoleného ozbrojovania od 1. novembra 2020 do 30. apríla 2021) má za cieľ vytvoriť na časovo obmedzené obdobie, za podmienky zániku trestnosti nedovoleného ozbrojovania, možnosť dobrovoľne odovzdať zbraň kategórie A, kategórie B alebo kategórie C alebo strelivo do týchto zbraní definovaných kategórií ktorémukoľvek útvaru polície, ktorú osoba prechováva bez povolenia

 

            Cieľom navrhovanej zmeny zákona (zbraňovej amnestie) je zníženie počtu nelegálne držaných zbraní a streliva a tým zníženie rizika, že sa týmito strelnými zbraňami bude páchať trestná činnosť, ako aj prípadná identifikácia zbraní, ktoré mohli byť použité v súvislosti s páchaním trestnej činnosti.

 

            Predložený návrh vychádza zo skúseností z predchádzajúcich zbraňových amnestií.

 

Inštitút zbraňovej amnestie bol v minulosti ustanovený zákonom č. 132/2005 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 14. 4. 2005. Táto právna úprava vytvorila na časovo obmedzené obdobie 12 mesiacov (od 14. apríla 2005 do 14. apríla 2006) možnosť dobrovoľne odovzdať strelnú zbraň ktorémukoľvek útvaru Policajného zboru s tým, že počas tohto obdobia zanikla trestnosť nedovoleného ozbrojovania dobrovoľným odovzdaním strelnej zbrane. V priebehu týchto 12 mesiacov bolo celkovo odovzdaných 3 463 ks. zbraní, pričom v posledných týždňoch pred skončením 12 mesačného obdobia narastal počet odovzdaných zbraní.

           

            Tendenciu v rámci zbraňovej amnestie odovzdávať strelné zbrane a strelivo ešte zvýraznila tzv. druhá zbraňová amnestia, ktorá prebehla od 1. novembra 2009 do 31. mája 2010 (zákon č. 440/2009 Z. z.), v rámci ktorej počas siedmich mesiacov bolo odovzdaných celkovo 4 367 ks. zbraní a 45 684 ks. streliva.

           

            Úspešná bola aj zbraňová amnestia (tretia zbraňová amnestia), ktorá prebehla od 1. decembra 2014 do 31. mája 2015 (zákon č. 300/2014 Z. z.). Počas tejto zbraňovej amnestie sa predovšetkým odovzdávali lovecké zbrane (lovecké brokovnice, opakovacie a samonabíjacie guľovnice, kombinované lovecké zbrane a malokalibrovky), ktoré tvorili asi 40 percent z odovzdaných zbraní.  Ďalších 42 percent boli krátke palné zbrane, predovšetkým rôzne pištole a revolvery. Samopaly, útočné pušky a guľomety tvorili cca 8  percent a zvyšných 10 percent boli ostatné zbrane (perkusné, podomácky upravené a vyrobené zbrane, vzduchovky, expanzné zbrane, historické zbrane, hlavné časti a súčasti zbraní). Na políciu priniesli občania aj zbrane pochádzajúce z 19. storočia, ako aj z obdobia 1. a 2. svetovej vojny. Počas tejto zbraňovej amnestie bolo odovzdaných 3 035 ks. zbraní a 36 326 ks. streliva.

 

            Výsledok prechádzajúcich zmien zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol úspešný a význam zbraňovej amnestie spočíva hlavne v prevencii. Z doteraz preskúmaných zbraní, ktoré boli odovzdané v rámci zbraňovej amnestie, nebolo zistené spáchanie trestného činu ani s jednou z nich.

           

Počas zbraňových amnestií bolo celkovo odovzdaných 10 865 ks. zbraní a 82 010 ks. streliva.

 

            Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

 

            Predkladaný návrh novelizácie zákona nepredpokladá zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu. Predkladaný návrh nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie

 

  1. Osobitná časť

 

            K čl. I

 

            Podobne ako pri predchádzajúcich zbraňových amnestiách sa navrhuje možnosť vo vymedzenom časovom období šiestich mesiacov odovzdať strelné zbrane a strelivo ktorémukoľvek útvaru Policajného zboru s tým, že osoba, ktorá takúto zbraň a strelivo odovzdá, sa nedopustí trestného činu nedovoleného ozbrojovania.

 

            Taktiež sa umožňuje, aby táto osoba, ak spĺňa podmienky podľa zákona o strelných zbraniach a strelive na držanie zbrane, si takúto zbraň zaevidovala za podmienky, že s touto zbraňou podľa odborného vyjadrenia špecializovaného útvaru ministerstva vnútra nebol spáchaný trestný čin a že si podá žiadosť o zaevidovanie do dvoch mesiacov od doručenia tohto odborného vyjadrenia. Osoba, ktorá odovzdala zbraň, môže tiež v uvedenej lehote a za podmienky, že so zbraňou nebol spáchaný trestný čin, previesť vlastníctvo zbrane alebo streliva na osobu, ktorá spĺňa podmienky na držanie zbrane.

 

            K čl. II

 

            Vzhľadom na charakter navrhovanej úpravy je vhodné, aby úprava nadobudla účinnosť dňom vyhlásenia.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 385
PoUtStŠtPiSoNe
: