Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

257/2020 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2020, 16:59

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

 

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

 

Cieľom návrhu je prijať dve podporné opatrenia pre vozidlá ukončenej série z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov, ktoré vznikli v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 a to:

  1. Umožnenie predaja vozidiel ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek na základe nariadenia Komisie (ES) č. 692/2008 ktorým sa vykonáva, mení a dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (Euro 5 a Euro 6) a o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel (Ú. v. EÚ L 199, 28. 7. 2008) v platnom znení, nariadenia Komisie (EÚ) č. 582/2011 ktorým sa vykonáva, mení a dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 vzhľadom na emisie z ťažkých úžitkových vozidiel (Euro VI) a ktorým sa menia a dopĺňajú prílohy I a III k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES (Ú. v. EÚ L 167, 25. 6. 2011) v platnom znení a nariadenia Komisie (EÚ) 2017/1151 z 1. júna 2017, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (Euro 5 a Euro 6) a o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel, ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES, nariadenie Komisie (ES) č. 692/2008 a nariadenie Komisie (EÚ) č. 1230/2012 a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 692/2008 (Ú.  v. EÚ L 175, 7. 7. 2017) v platnom znení po 31. auguste 2019.

Vozidlám ukončenej série pre skladové zásoby je zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydávané dodatočné povolenie tzv. dopredaj vozidiel, ktorý je časovo obmedzený pre dokončené vozidlá na 12 mesiacov a pre dokončované vozidlá na 18 mesiacov. Na základe prijímaných opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 boli predajne vozidiel zatvorené od 16. 3. 2020 do 22. 4. 2020 a ani v súčasnosti predaje vozidiel nedosahujú hodnoty spred krízy. Ťažké nákladné vozidlá sa predávajú len minimálne a autobusy sa nepredávajú vôbec. Táto situácia spôsobila, že predajcom vozidiel zostali na skladoch vozidlá ukončenej série, ku ktorým nemajú zákazníka a tieto vozidlá nestíhajú včas zaregistrovať. Z tohto dôvodu sa navrhuje prijať opatrenie a predĺžiť platnosti vydaných povolení tzv. dopredajov vozidiel o šesť mesiacov.

  1. Umožniť povoľovanie tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení nie len na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), kedy boli predaje zasiahnuté korona krízou, ale umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie.

 

Na vzniknutý stav zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky upozorňovali Európsku komisiu od apríla tohto roka s tým, že bolo žiadané prijať celoeurópske riešenie, ktoré by reagovalo na vzniknuté dopady. Zástupcovia Európskej komisie až 22. 7. 2020 oznámili členským štátom, že Európska komisia neprijme celoeurópske riešenie, pretože jednotlivé členské štáty boli korona krízou zasiahnuté rôzne. Preto si členské štátu majú prijať vlastné vnútroštátne opatrenia, keďže práve oni najlepšie poznajú, aký dopad má korona kríza na predaje vozidiel v jednotlivých štátoch.

 

Zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky navrhované vnútroštátne opatrenia v Slovenskej republiky konzultovali s Európskou komisiou, ktorá ich dňa x. 8. 2020 schválila ako vhodné opatrenia.

 

Materiál nebol predmetom pripomienkového konania, a to podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pretože je pripravovaný s cieľom reagovať na mimoriadnu situáciu v súvislosti s ochorením COVID-19 a čo najskôr tak predísť negatívnym následkom na predajcov vozidiel.

 

Predložený návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyv na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Vyhodnotenie vybraných vplyvov je uvedené v doložke vybraných vplyvov.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 

Dátum účinnosti návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia z dôvodu predídenia negatívnym následkom na predajcov vozidiel.

 

B. Osobitná časť

 

K čl. I – Doplnenie § 170b o nové odseky 11 a 12

V odseku 11 sa navrhuje predĺženie platnosti povolenia podľa § 14 zákona vydaného vozidlu ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek po 31. auguste 2019 o šesť mesiacov.

V odseku 12 sa navrhuje pri výpočte maximálneho počtu povolení vozidiel ukončenej série v roku 2021 vychádzať z počtu predaných vozidiel podľa roku 2020 alebo roku 2019 podľa toho, ktorý počet je vyšší.

 

K čl. II – Účinnosť

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia z dôvodu predídenia negatívnym následkom na predajcov vozidiel.

 

 

 

Bratislava 19. august 2020.

 

 

 

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

Andrej Doležal, v. r.

minister dopravy a výstavby

Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 437

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: