Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

242/2020 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2020, 16:47

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

 

Návrhom zákona sa umožní rýchla a efektívna identifikácia potenciálnych nositeľov nákazy a kontrola dodržiavania opatrení nariadených na zamedzenie šírenia nákazy formou poskytnutia relevantných dát orgánom vykonávajúcim monitoring vývoja epidemiologickej situácie a kontrolu dodržiavania nariadených opatrení, nakoľko uvoľnením opatrení prijatých na zamedzenie šírenia ochorenia nevyhnutie dôjde k zvýšeniu rizika šírenia nákazy. Okrem rizika komunitného šírenia ostáva hlavným rizikom import ochorenia zo zahraničia. Poskytnuté dáta budú výlučne umožňovať identifikáciu užívateľov, ktorí sa pred svojím vstupom na územie slovenskej republiky nachádzali v štáte, ktorý je z hľadiska výskytu ochorenia OCVID-19 a epidemiologickej situácie charakterizovaný ako štát, ktorý nie je bezpečný. Takáto úprava umožní adresnejšie smerovanie opatrení a ich vynucovanie bez potreby plošného uzatvárania hraníc a zamedzenia cezhraničného pohybu osôb. Uzatvorenie hraníc by totiž malo nie len potenciálne negatívny vplyv na uplatňovanie základných práv a slobôd občanov Slovenskej republiky a osôb, ktoré majú oprávnený záujem vstúpiť na územie Slovenskej republiky, ale v končenom dôsledku môže mať aj nesmierne negatívny vplyv na ekonomickú situáciu a môže spôsobiť značné hospodárske škody. Účelom návrhu zákona je predchádzať riziku týchto škôd súčasne so zachovaním čo najväčšej miery ochrany zdravia a predchádzania šíreniu ochorenia COVID-19. 

 

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.    

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Účinnosť sa navrhuje dňom vyhlásenia vzhľadom na potrebu prijatia navrhovanej úpravy v súvislosti s chorobou COVID-19.

 

Osobitná časť

 

K Čl. I

K bodu 1 a 2

Navrhované doplnenia zákona upravujú skutočnosť, že orgány plniace úlohy v súvislosti s ohrozením života a zdravia a prijímajúcimi opatrenia v tejto oblasti sa zaraďujú medzi tzv. iné orgány štátu v kontexte zákona o elektronických komunikáciách a zabezpečuje sa tak povinnosť podnikov poskytujúcich elektronické komunikačné služby poskytovať im súčinnosť a potrebné informácie a údaje za zákonom stanovených podmienok a na vymedzený účel.

 

K bodu 3

Spresňuje sa právo podniku spracovávať lokalizačné údaje bez súhlasu účastníka na účely poskytovania informácií účastníkovi vo verejnom záujme, napr. pri zasielaní varovných SMS správ.

 

K bodu 4

Ustanovuje sa povinnosť podniku poskytovať na základe žiadosti Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky telefónne čísla účastníkov za účelom, aby Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky mohol prijať zodpovedajúce opatrenie na ochranu osôb pred hroziacim nebezpečenstvom alebo za účelom prijímania opatrení pri ohrození života a zdravia.

Ustanovenie umožňuje určitú dodatočnú kontrolu osôb, ktoré sa majú prihlásiť podľa príslušného opatrenia Úradu verejného zdravotníctva pri príchode z tzv. „červenej krajiny“ vydaného v súlade so zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (v súčasnosti opatrenie zo dňa 9. 6. 2020).

Zároveň sa upravuje rozsah údajov, ktoré je podnik oprávnený spracovávať pre splnenie si tejto povinnosti bez súhlasu účastníka.

 

 

K Čl. II

K bodu 1

Upravuje sa právo Úradu verejného zdravotníctva požadovať poskytnutie nevyhnutnej súčinnosti pri plnení svojich úloh, tak od orgánov štátu ako aj od súkromných osôb.

 

K bodu 2

Účelom tohto návrhu zákona je zefektívniť kontrolu dodržiavania opatrení na ochranu pred šírením ochorenia Covid-19 a s tým súvisiace správne trestanie s použitím údajov poskytnutých úradu verejného zdravotníctva podľa § 63 ods. 19 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.

 

K bodu 3

Dopĺňa sa nový priestupok, ktorého sa dopustí osoba, ktorá sa v čase krízovej situácie nepodrobí nariadenej izolácie alebo nariadenému karanténnemu opatreniu po vstupe na územie Slovenskej republiky z krajiny, ktorá nie je označená ako bezpečná krajina v súvislosti so vznikom pandémie alebo šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby podľa opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Zvyšuje sa aj sankcia, ak sa osoba dopustí takého priestupku. Príslušný orgán verejného zdravotníctva uloží pokutu až do výšky 5000 eur.

 

K bodu 4 a 5

Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 3.

 

 

K Čl. III

Navrhuje sa dátum účinnosti zákona dňom vyhlásenia.

 

Bratislava 13. júla 2020

 

 

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

Andrej Doležal, v. r.

minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 416
PoUtStŠtPiSoNe
: