Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

218/2020 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2020, 16:39

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

  1. A.      Všeobecná časť

 

 

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „návrh zákona“). Ide o novelizáciu dvoch zákonov v oblasti starostlivosti o životné prostredie v nadväznosti na mimoriadne opatrenia v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19, ktoré boli ustanovené zákonom č. 74/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19.

 

Cieľom návrhu zákona je prijatie mimoriadnych opatrení, ktoré umožnia pokračovať v konaniach, v ktorých bolo pozastavené plynutie lehôt z dôvodu mimoriadnych opatrení súvisiacich s ochorením COVID-19.

Právna úprava vo vzťahu k zákonu č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a  zákonu č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa týka spriechodnenia konaní, v ktorých nebolo možné pokračovať, nakoľko nemohli byť vykonané ústne pojednávania, miestne ohliadky a nazerania do spisov z dôvodu vyhlásených opatrení Úradu verejného zdravotníctva.

 

Dátum účinnosti návrhu zákona sa z dôvodu potreby jeho čo najskoršej účinnosti navrhuje dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy a ani vplyvy na služby pre občana.

 

Návrh zákona nebol predmetom pripomienkového konania, a to podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pretože je pripravovaný s cieľom reagovať na mimoriadnu situáciu, resp. na vyhlásený núdzový stavy v súvislosti so šírením ochorenia Covid-19.

 

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. B.       Osobitná časť

 

K čl. I 

 

Úpravou prechodného ustanovenia sa zabezpečí, aby sa miestna ohliadka a ústne pojednávanie  mohli uskutočniť v takom režime, aby bolo zabezpečené vykonanie opatrení nariadených Úradom verejného zdravotníctva. Umožnením uskutočnenia miestnych ohliadok a ústnych pojednávaní sa bude môcť pokračovať v konaniach o integrovanom povolení. Tým sa zároveň posilnení podnikateľské prostredie, nakoľko navrhovatelia budú môcť pokračovať v konaniach, ktoré sú predpokladom pre získanie integrovaných povolení.

 

K čl. II

 

Úpravou prechodných ustanovení v odsekoch 1 a 3 sa zabezpečí, aby miestna ohliadka zástupcu okresného úradu a zástupcu obce, ktorou sa overí, či rozsah nezákonne umiestneného odpadu nasvedčuje tomu, že bol alebo nebol spáchaný trestný čin, prípadne akákoľvek iná miestna ohliadka a ústne pojednávanie vyplývajúce zo zákona o odpadoch, mohli byť uskutočnené v takom režime, aby bolo zabezpečené vykonanie opatrení nariadených Úradom verejného zdravotníctva. Umožnením uskutočnenia miestnych ohliadok a ústnych pojednávaní sa bude môcť pokračovať napríklad v zisťovacích konaniach o určenie osoby zodpovednej za umiestnenie nezákonne umiestneného odpadu,  konaniach o udelenie súhlasov a pod. Tým sa zároveň posilnení podnikateľské prostredie, nakoľko navrhovatelia budú môcť pokračovať v konaniach, ktoré sú predpokladom pre získanie rozhodnutí o udelení súhlasov. Pri zvažovaní nevyhnutného rozsahu je potrebné prihliadať aj na ohrozenie života alebo zdravia ľudí alebo  poškodenie životného prostredia.

Úprava odseku 2 mení doposiaľ striktne zastavené plynutie lehoty na povinné odstránenie nezákonne umiestneného odpadu na možnosť okresného úradu predĺžiť lehotu na zabezpečenie  zhodnotenia alebo zneškodnenie nezákonne umiestneného odpadu. Pri predĺžení tejto lehoty je potrebné vziať do úvahy predovšetkým opatrenia Úradu verejného zdravotníctva v súvislosti s ochorením COVID-19.

           

K čl. III

 

Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia, čo je odôvodnené všeobecným záujmom umožniť pokračovať v konaniach, v ktorých z dôvodu nemožnosti vykonať ústne pojednávanie, miestnu ohliadku alebo nazeranie do spisov bolo pozastavené plynutie lehôt.

 

V Bratislave, 13. júla 2020

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

Ján Budaj, v. r.

minister životného prostredia

                                                           Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 332
PoUtStŠtPiSoNe
: