Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

217/2020 Z. z.

najpravo.sk • 20.10. 2020, 19:21

Dôvodová správa

 

I. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 468/2019 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2020 sa predkladá na základe vlastnej iniciatívy.

 

Pri zostavovaní štátneho rozpočtu na rok 2020 sa vychádzalo z údajov a prognóz, ktoré nepredpokladali vznik a negatívne dôsledky pandémie COVID-19. Účelom návrhu zákona je preto prijať nevyhnutné legislatívne úpravy reagujúce na situáciu odrážajúcu výrazný pokles ekonomickej aktivity vyvolaný pandémiou COVID-19 a najmä zabezpečiť finančné krytie opatrení zameraných na zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ako aj zohľadniť výpadok príjmov štátneho rozpočtu v roku 2020.

 

Novelou zákona sa zohľadňuje hotovostný výpadok daňových ako aj nedaňových príjmov kapitol štátneho rozpočtu v celkovej sume 1,4 mld. eur.

 

Celkové výdavky sa zvyšujú o takmer 7,8 mld. eur, pričom dôvody zvýšenia je možné rozdeliť do dvoch okruhov:

-           výdavky priamo súvisiace s pandémiou COVID-19 v sume 4,9 mld. eur,

-           výdavky na zabezpečenie v rozpočte nekrytých titulov v sume 2,9 mld. eur.

 

Úpravami príjmov a výdavkov sa zvyšuje hotovostný schodok o 9,2 mld. eur.

 

Naliehavosť prijatia zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 468/2019 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2020 vyplýva z aktuálnej situácie spôsobenej pandémiou COVID-19, ktorá si vyžaduje okamžité účinné riešenia zamerané na zmiernenie ekonomických dôsledkov pandémie. Novela reaguje na terajšiu situáciu vo verejných financiách po zohľadnení aktuálnej prognózy Ministerstva financií SR, ktorá očakáva historicky najsilnejší prepad slovenskej ekonomiky. Globálna pandémia stiahla v roku 2020 slovenskú ekonomiku do recesie. Očakávaný prepad HDP je na úrovni 9,8 %. Výkon ekonomiky klesne výrazne najmä v druhom štvrťroku, a to naprieč sektormi služieb, priemyslu a stavebníctva. HDP prepadne v roku 2020 nielen kvôli poklesu investícií a spomaleniu zahraničného dopytu, ale aj obmedzením domácej spotreby.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ďalšími zákonmi platnými v Slovenskej republike, ako aj medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

 

II. Osobitná časť

   

K Čl. I

K bodom 1. a 2.

Celkové príjmy štátneho rozpočtu sa znižujú o 1 426 248 764 eur najmä v súvislosti s negatívnymi dôsledkami pandémie COVID-19. Celkové výdavky štátneho rozpočtu sa zvyšujú v nadväznosti na zabezpečenie krytia nevyhnutných výdavkov o 7 758 202 534 eur. Zároveň sa upravuje aj schodok štátneho rozpočtu. 

 

K bodu 3.

Objem záväzkov štátu na splátky istín štátneho dlhu v roku 2020 sa mení vzhľadom na úpravu schodku štátneho rozpočtu na rok 2020.

 

K bodu 4.

V doplnených ustanoveniach sa vytvára možnosť poskytnúť záruku do Paneurópskeho záručného fondu v reakcii na COVID-19, z ktorého Európska investičná banka a Európsky investičný fond budú môcť poskytnúť záruky na financovanie a úvery priamo konečným príjemcom zo súkromného a verejného sektora alebo prostredníctvom finančných sprostredkovateľov. Poskytnutie záruky zo strany Slovenskej republiky je nevyhnutnou podmienkou pre prístup k nástrojom financovania poskytnutých zo záručného fondu. Zároveň sa vytvára aj možnosť čerpania úverovej pomoci z Európskeho nástroja dočasnej podpory na zmiernenie rizík nezamestnanosti (SURE).

 

K bodu 5.

Príloha č. 1 Bilancia príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu na rok 2020 sa mení v nadväznosti na úpravu jednotlivých položiek príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu a s tým súvisiacu zmenu schodku.

Daňové príjmy štátneho rozpočtu na hotovostnej báze v roku 2020 poklesnú v porovnaní so schváleným rozpočtom na roky 2020 až 2022 o 1 270,8 mil. eur. Dane zaznamenajú pokles z titulu prepadu ekonomiky spôsobenej pandémiou. Najväčšie zníženie výnosu dane zaznamenajú DPH (-514,6 mil. eur), DPPO (-313,7 mil. eur) a spotrebné dane (-194,5 mil. eur). Za poklesom je aj nezapočítanie vplyvu zavedenia eKasy a nanomarkerov do aktuálnej daňovej prognózy (-180,0 mil. eur). Pokles nedaňových príjmov v sume 155,4 mil. eur súvisí s nižším plnením príjmov z administratívnych poplatkov a iných poplatkov a platieb, výpadkom očakávaných príjmov z odvodov z hazardných hier a iných podobných hier, ako aj nižším plnením kapitálových príjmov súvisiacich predovšetkým s predajom prebytočného majetku štátu. Zvýšenie výdavkov je podrobnejšie uvedené v odôvodnení k bodu 6.

V prílohe č. 2 Príjmy kapitol na rok 2020 sa jednotlivé položky príjmov štátneho rozpočtu upravujú v súvislosti s ich očakávaným nižším plnením v dôsledku poklesu ekonomickej aktivity fyzických a právnických osôb, ako aj nižším počtom úkonov štátnych orgánov. V nadväznosti na uvedené sa upravujú a znižujú aj záväzné ukazovatele  príjmov v niektorých kapitolách štátneho rozpočtu.

 

K bodu 6.

V prílohe č. 3 Výdavky štátneho rozpočtu na rok 2020 sa v kapitole Všeobecná pokladničná správa upravuje záväzný ukazovateľ výdavkov spolu a výdavkov spolu bez prostriedkov podľa § 17 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. a prostriedkov z rozpočtu EÚ. Celkové výdavky štátneho rozpočtu sa v súvislosti s úpravou sumy výdavkov v kapitole Všeobecná pokladničná správa upravujú v riadku „Spolu“.

 

Celkové výdavky sa zvyšujú o takmer 7,8 mld. eur, pričom dôvody zvýšenia je možné rozdeliť do dvoch okruhov:

-           Výdavky priamo súvisiace s pandémiou COVID-19 v sume 4,9 mld. eur,

-           Výdavky na zabezpečenie v rozpočte nekrytých titulov v sume 2,9 mld. eur.

 

Uvedené zvýšenie celkových výdavkov sa alokuje v kapitole Všeobecná pokladničná správa z dôvodov, že nie je definitívna detailná štruktúra a použitie výdavkov v jednotlivých kapitolách štátneho rozpočtu a zároveň niektoré výdavky môžu byť refundované z realokovaných prostriedkov EÚ, pričom v súčasnosti nie sú zrejmé termíny vypísania výziev ani ich finančné objemy. Týmto spôsobom sa zabezpečí hospodárne a efektívne použitie výdavkov štátneho rozpočtu.

 

A.        Výdavky priamo súvisiace s pandémiou COVID-19 v sume 4,9 mld. eur

 

V rámci tohto okruhu sú zahrnuté predovšetkým tituly, ktoré kapitoly štátneho rozpočtu oznámili ministerstvu financií ako aktuálny priamy dosah súvisiaci s pandémiou spolu s ich očakávaným vplyvom do konca roka 2020.

 

Zvyšuje sa transfer pre Sociálnu poisťovňu v sume 1 122 mil. eur na zabezpečenie jej platobnej schopnosti. V dôsledku vplyvu pandémie dochádza k výpadku príjmov Sociálnej poisťovne a zároveň na výdavkovej strane je potrebné financovať opatrenia, v dôsledku ktorých má Sociálna poisťovňa zvýšené výdavky na ošetrovné a nemocenské. Rovnako sa zvyšujú výdavky poistenia v nezamestnanosti.

 

Pre kapitolu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa navrhuje zvýšenie výdavkov o 1 067 mil. eur. V rámci rozpočtu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR  je potrebné vykryť najmä opatrenia schválené vládou v rámci „prvej pomoci“ na udržanie zamestnanosti, a na podporu udržania zamestnanosti v predškolských zariadeniach.

 

Aj v prípade verejného zdravotného poistenia rovnako ako v prípade Sociálnej poisťovne dochádza vplyvom pandémie k zníženiu príjmov za ekonomicky aktívne obyvateľstvo. Zároveň je potrebné vykryť zvýšené výdavky verejného zdravotného poistenia, zdravotníckych zariadení, ako aj rozpočtových a príspevkových organizácií rezortu. Celkový predpokladaný vplyv predstavuje 358 mil. eur.

 

Zavedenie opatrenia na kompenzáciu nákladov na nájomné predpokladá potrebu navýšenia výdavkov kapitoly Ministerstvo hospodárstva SR v sume 200 mil. eur.

 

Vplyv na kapitolu Ministerstvo dopravy a výstavby SR v sume 195 mil. eur sa predpokladá najmä z dôvodu kompenzácie výpadku príjmov z tržieb dopravných spoločností ŽSR, ZSSK, NDS, SAD, MHD a Letových prevádzkových služieb SR, š. p.

 

Na zabezpečenie nákupu ochranných pomôcok a zdravotníckeho materiálu bolo potrebné zabezpečiť pre kapitolu Správa štátnych hmotných rezerv SR dodatočné výdavky v sume 123 mil. eur.

 

V prípade kapitoly Ministerstvo vnútra SR sa vplyv pandémie prejavil na zvýšenom výkone služby príslušníkov Policajného zboru ako aj Hasičského a záchranného zboru, rovnako bolo potrebné zabezpečiť ochranné a zdravotnícke pomôcky ako aj krytie nákladov na prevádzku karanténnych centier. Celkový vplyv predstavuje 84 mil. eur.

 

Ostatné výdavky predstavujú vplyv naprieč kapitolami štátneho rozpočtu najmä v súvislosti s nákupom a realizáciou dezinfekcie, materiálu, zdravotníckych a ochranných pomôcok, ako aj prostriedky na podporu ekonomiky.

 

B.        Výdavky na zabezpečenie v rozpočte nekrytých titulov v sume 2,9 mld. eur.

 

Rozpočet na rok 2020 bol schválený s istou mierou rizík, ktoré sa už v priebehu roka materializujú, a to výraznejšie aj v dôsledku súčasnej ekonomickej situácie ovplyvnenej pandémiou.

 

Zároveň predpokladaný vývoj v najbližších budúcich mesiacoch vytvára tlak na potrebu financovania dodatočných titulov nad rámec schváleného rozpočtu.

 

K bodu 7.

V prílohe č. 4 Výdavky štátneho rozpočtu na realizáciu programov vlády SR a častí programov vlády SR na rok 2020 sa v nadväznosti na zmenu výdavkov v kapitole Všeobecná pokladničná správa mení suma výdavkov spolu za kapitolu.

 

 

K Čl. II

Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť už dňom vyhlásenia.

 

 

 

 

 

V Bratislave 8. júla 2020

 

 

 

 

 

 

Igor Matovič  v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 Eduard Heger  v. r. 

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

 

 

             

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 292
PoUtStŠtPiSoNe
: