Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

148/2020 Z. z.

najpravo.sk • 2.9. 2020, 19:10

DôvodovÁ sprÁva

 

A. Všeobecná časť

 

Cieľom návrhu zákona je reakcia na vyhlásenie mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a vyhlásenie núdzového stavu uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020, č. 115 z 18. marca 2020, č. 169 z 27. marca 2020 a č. 207 zo 6. apríla 2020 podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.

Návrh upravuje okruhy riešení v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (ďalej len „krízová situácia“), ktorý obmedzuje činnosť športových organizácií a môže zapríčiniť nemožnosť plnenia niektorých ustanovení zákona, a to bez zavinenia športovej organizácie. Navrhovaná právna úprava sa zameriava najmä na činnosť orgánov športových organizácii počas krízovej situácie, zefektívnenie použitia finančných prostriedkov v športe v súvislosti s krízovou situáciou a spôsobilosťou športových organizácií a fyzických osôb byť prijímateľom verejných prostriedkov, ktorú by mohla negatívne ovplyvniť vyhlásená krízová situácia.

Právna úprava sa zameriava v súvislosti s krízovou situáciou na:

  • možnosť kolektívnych orgánov športovej organizácie hlasovať v listinnej podobe s využitím poštových služieb alebo hlasovať prostredníctvom elektronických prostriedkov a možnosť zasadnutia týchto orgánov prostredníctvom videokonferencie alebo iných prostriedkov informačnej a komunikačnej technológie,
  • zmenu povinností pri prerokúvaní účtovnej závierky a výročnej správy športovej organizácie,
  • zmenu zákonnej lehoty na uskutočnenie riadneho zasadnutia najvyššieho orgánu národného športového zväzu,
  • zefektívnenie použitia verejných prostriedkov - príspevku uznanému športu s prihliadnutím na potrebu zmeny ich alokácie vzhľadom na zníženie počtu organizovaných športových podujatí a vynútenú zmenu športovej prípravy v súvislosti s vyhlásenou krízovou situáciou na celom území Slovenskej republiky na viac ako mesiac.  

Uvedené opatrenia sú koncipované ako opatrenia dočasného charakteru, pričom ich dočasnosť je daná obdobím trvania krízovej situácie, ktoré možno aplikovať vo všeobecnosti len v čase mimoriadnej situácie podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov alebo v čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov a bezprostredne po jeho uplynutí.

Zároveň súčasná situácia vyvolala potrebu osobitnej prechodnej právnej úpravy na obdobie rokov 2020 a 2021 v súvislosti s opatrením Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/2731/2020, ktorým sa zakazuje organizovať a usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy podľa § 48 ods. 4 písm. d) zákona č. 355/2007 Z. z. a § 7 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, ako aj v súvislosti s opatreniami Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/2576/2020 a č. OLP/3795/2020, ktorými sa zakazuje prevádzka telovýchovno-športových zariadení podľa § 22 zákona č. 355/2007 Z. z., v dôsledku ktorých národné športové zväzy a národné športové organizácie nemali možnosť získania dostatočného počtu aktívnych športovcov.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné  prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona nebol predmetom pripomienkového konania, a to podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pretože je pripravovaný s cieľom reagovať na mimoriadnu situáciu, resp. na vyhlásený núdzový stavy v súvislosti so šírením ochorenia Covid-19.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 

 

B. Osobitná časť

 

K Čl. I

 

K bodu 1

 

K § 101a ods. 1

 

Cieľom je umožniť športovým organizáciám, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj  korešpondenčným spôsobom, tzv. per rollam, alebo realizovať zasadnutie týchto orgánov využitím elektronických prostriedkov, ako je napríklad videokonferencia, čím sa minimalizuje nutnosť zhromažďovania sa väčšieho počtu osôb na jednom mieste.

 

K § 101a ods. 2

 

Dočasná zmena spôsobu prerokovávania a zverejňovania účtovnej závierky a výročnej správy športovej organizácie v období trvania krízovej situácie má za cieľ upraviť tento proces tak, aby športová organizácia nestratila spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov podľa § 67 ods. 2  písm. e), pri zachovaní transparentnosti informovania členov športovej organizácie o svojom hospodárení. 

 

K § 101a ods. 3

 

Navrhované znenie vzhľadom na špecifickosť stavu počas trvania krízovej situácie upravuje povinnosti športovej organizácie mať zriadenú a obsadenú funkciu kontrolóra športovej organizácie tak, aby jej nezriadenie a neobsadenie počas obdobia trvania krízovej situácie a posledného dňa tretieho kalendárneho mesiaca po jej skončení, nemalo za následok stratu spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov.

 

K § 101a ods. 4

 

Národný športový zväz má povinnosť uskutočniť riadne zasadnutie najvyššieho orgánu najmenej raz za rok. S ohľadom na skutočnosť, že riadne zasadnutie najvyššieho orgánu by malo byť organizované použitím § 101a ods. 1 len mimoriadne, návrh zákona upravuje lehotu na uskutočnenie riadne zasadnutie najvyššieho orgánu národného športového zväzu počas trvania krízovej situácie a bezprostredne po nej, a to najmä v súvislosti so stratou spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov.

 

K § 101a ods. 5 a 6

 

Úprava percentuálneho rozdelenia príspevku uznanému športu podľa 69 ods. 4 a 5 umožní efektívne, účelné a hospodárne použitie verejných prostriedkov - príspevku uznanému športu,  s prihliadnutím na zrušenie domácich a medzinárodných športových podujatí alebo zmenu termínu ich organizovania a s tým súvisiacou zmenou športovej prípravy, resp. jej obmedzením v súvislosti s vyhlásenou krízovou situáciou na celom území Slovenskej republiky na viac ako mesiac.  

 

 

 

 

K bodu 2

 

K § 106e ods. 1

 

Úprava uvedená v ustanovení § 59 ods. 4 sa nepoužije, ak národný športový zväz z dôvodu trvania krízovej situácie v roku 2020 nespĺňa podmienku mať 100 aktívnych športovcov registrovaných za športový klub v registri fyzických osôb v športe, alebo neorganizoval celoštátnu súťaž dospelých alebo celoštátnu súťaž mládeže. Dôvodom tejto úpravy je skutočnosť, že za aktívneho športovca sa považuje v zmysle § 4 ods. 6 športovec, ktorý sa v poslednom roku zúčastnil najmenej na troch súťažiach organizovaných športovou organizáciou, za ktorú je registrovaný v zdrojovej evidencii; za účasť na súťaži sa nepovažuje účasť na súťaži športu pre všetkých. V súvislosti s opatrením Úradu verejného zdravotníctva č. OLP/2731/2020, ktorým sa zakazuje organizovať a usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy podľa § 48 ods. 4 písm. d) zákona č. 355/2007 Z. z. a § 7 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, ako aj v súvislosti s opatrením Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/2576/2020, ktorým sa zakazuje prevádzka telovýchovno-športových zariadení podľa § 22 zákona č. 355/2007 Z. z., národné športové zväzy a národné športové organizácie nemali možnosť získania dostatočného počtu aktívnych športovcov. 

 

 

K § 106e ods. 2 a 3

 

Z rovnakého dôvodu aký je uvedený v odseku 1 nie je možné vypočítať podiely uznaných športov pre rok 2021, a preto sa použijú podiely totožné s výškou vypočítaných podielov uznaných športov pre rok 2020. Rovnaká zásada sa uplatní aj pre zohľadnenie váh športových odvetví a váh pre kategóriu mužov, kategóriu žien a zmiešanú kategóriu pre rok 2023 podľa váh uvedených pre rok 2022 (platí pravidlo troch rokov spätne).

 

Vzhľadom na uvedené sa nebude vydávať nariadenie vlády o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2021.

 

 

K § 106e ods. 4

 

Rovnaká situácia sa vzťahuje aj na príspevok športovcom podľa zoznamu športovcov top tímu v roku 2021, a teda vo výške príspevku jednotlivým športovcom ako v roku 2020, pokiaľ spĺňajú kritériá uvedené v § 3 písm. u) aj v roku 2021, a teda pokiaľ ide športových reprezentantov a zoskupení v individuálnych športoch v kategórii dospelých a talentovaných športovcov zostavený na základe dosiahnutých športových výsledkov na významnej súťaži. Z uvedeného vyplýva, že športovec, ktorý skončil športovú kariéru v roku 2021, nedostane príspevok pre športovcov top tímu v roku 2021.

 

 

 

 

 

 

 

 

K čl. II

 

Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť opatrení súvisiacich s ochorením COVID-19 sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.

 

 

V Bratislave 27. mája 2020

 

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

Branislav Gröhling, v. r.

 minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 347
PoUtStŠtPiSoNe
: