Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

107/2020 Z. z.

najpravo.sk • 10.5. 2020, 17:21

DÔVODOVÁ SPRÁVA

všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 540/2001 z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.

Podľa úlohy A.30 z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 174 z 27. 3. 2020 k opatreniam vyplývajúcim zo zasadnutia Ústredného krízového štábu na riešenie ochorenia COVID-19 spôsobeným korona virusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky je predseda Štatistického úradu Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“) povinný bezodkladne identifikovať vo svojej vecnej pôsobnosti legislatívne prekážky v súvislosti s plynutím hmotnoprávnych a procesnoprávnych lehôt a informovať o nich ministerku spravodlivosti, ktorá vypracuje súhrnné uznesenie vlády SR.

Naliehavosť prijatia návrhu zákona vyplýva z aktuálnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky, ktorá si vyžaduje dočasné opatrenia v oblasti štátnej štatistiky umožňujúce spravodajským jednotkám, sústrediť sa na riešenie najvážnejších dopadov pandémie na ich vlastnú činnosť.

Cieľom návrhu zákona je pomoc podnikateľom a ostatným spravodajským jednotkám spočívajúca v možnosti orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku vydávať opatrenia, ktoré v súčasnej vládou vyhlásenej mimoriadnej situácii a bezprostredne po nej modifikujú ich spravodajskú povinnosť ustanovenú v § 18 ods. 3, 5 a 8 zákona č. 540/2001 Z. z.: „(3) Spravodajské jednotky sú povinné úplne, pravdivo, v ustanovených termínoch a bezplatne poskytovať údaje požadované na štatistické zisťovania zahrnuté v programe štátnych štatistických zisťovaní ustanoveným spôsobom podľa odseku 5. (5) Spravodajská jednotka poskytuje úradu údaje požadované na štatistické zisťovanie vyplnením a odoslaním elektronického formulára. Spravodajská jednotka, ktorá je fyzickou osobou alebo fyzickou osobou - podnikateľom a k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka nemá žiadneho zamestnanca, alebo spravodajská jednotka, ktorá má sídlo v obci bez internetového pripojenia alebo signálu, môže povinnosť podľa odseku 3 splniť aj odovzdaním vyplneného formulára v písomnej podobe. (8) Spravodajská jednotka nemôže odmietnuť spravodajskú povinnosť podľa tohto zákona.“.

Je potrebné upozorniť, že dôležitosť plnenia spravodajskej povinnosti sa vyhlásením výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie nezmenšuje, pretože získané štatistické údaje sú podkladom na analýzu sociálno-ekonomického vývoja spoločnosti a pre svoju objektívnu výpovednú hodnotu umožňujú prijímať verejnosťou očakávané, adekvátne opatrenia v hospodárskej politike a iných verejných politikách.

Opatrenia v oblasti realizácie štatistických zisťovaní sú už na vnútroštátnej úrovni operatívne prijímané zo strany Štatistického úradu SR formou komunikácie so spravodajskými jednotkami. Keďže rozsah spravodajských povinností a čiastkové termíny ich plnenia v priebehu kalendárneho roka sú ustanovené vyhláškou Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 250/ 2017 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2018 až 2020 v znení neskorších predpisov, a v súčasnosti nie je možné predpokladať vývoj alebo trvanie mimoriadnej situácie, je novelizácia vyhlášky neefektívna a je potrebné derogovať jej príslušné ustanovenia osobitným normatívnym aktom, na ktorého vydanie v prípade existencie zákonom ustanovených skutočností splnomocní vedúceho príslušného orgánu štátnej správy novelizovaný zákon č. 540/2001 Z. z. Navrhované doplnenie zákona č. 540/2001 Z. z. zabezpečí jednotnosť a adekvátnosť postupu všetkých orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku.

Predložený návrh obsahuje takú úpravu mimoriadnych opatrení, aby ich orgány vykonávajúce štatistické zisťovania mohli prijímať aj v obdobných situáciách (núdzový stav, výnimočný stav, mimoriadna situácia) v budúcnosti.

V súvislosti s aktuálnou situáciou vyvolanou ochorením COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území všetkých členských štátov sa na úrovni Európskej únie nepredpokladá prijatie žiadnych predpisov, ktorým by sa osobitne upravili spravodajské povinnosti. Podľa článku 6 ods. 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 z 11. marca 2009 o európskej štatistike a o zrušení nariadenia (ES, Euratom) č. 1101/2008 o prenose dôverných štatistických údajov Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev, nariadenia Rady (ES) č. 322/97 o štatistike Spoločenstva a rozhodnutia Rady 89/382/EHS, Euratom o založení Výboru pre štatistické programy Európskych spoločenstiev v platnom znení: „Na úrovni Spoločenstva Komisia (Eurostat) zabezpečuje tvorbu európskej štatistiky v súlade so stanovenými predpismi a štatistickými zásadami. V súvislosti s tým má výhradnú zodpovednosť za rozhodovanie o procesoch, štatistických metódach, normách a postupoch a o obsahu a načasovaní uverejňovania štatistík.“.

Uvedené znamená, že opatrenia orgánov vykonávajúcich časť štatistických zisťovaní, ktoré spadajú pod aktuálny Európsky štatistický program, musia byť v súlade s príslušnými právne záväznými aktami Európskej únie v oblasti európskej štatistiky. Čiže nemôžu byť prijaté konkrétne také opatrenia, ktorých aplikáciou by sa nedodržali periodicita a lehoty na zaslanie údajov Komisii stanovené príslušnými účinnými nariadeniami Európskej únie, napríklad v

-        nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013 o európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 174, 26.6.2013; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 10/zv. 008) v platnom znení;

-        nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1091 z 18. júla 2018 o integrovaných štatistikách fariem, ktorým sa zrušujú nariadenia (ES) č. 1166/2008 a (EÚ) č. 1337/2011 (Ú. v. EÚ L 200, 7.8.2018);

-        nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2152 z 27. novembra 2019 o európskych podnikových štatistikách, ktorým sa zrušuje 10 právnych aktov v oblasti podnikových štatistík (Ú. v. EÚ L 327, 17.12.2019).

Ak by boli  prijaté v súvislosti s aktuálnou pandémiou nového korona vírusu alebo v súvislosti s inými budúcimi mimoriadnymi okolnosťami nariadenia Európskej únie ustanovujúce spravodajskú povinnosť v oblasti európskej štatistiky osobitne na dobu, počas ktorej je objektívne sťažené alebo nemožné riadne plnenie štatistických povinností, vnútroštátne opatrenia podľa návrhu zákona sa im budú musieť prispôsobiť, resp. budú musieť byť odvolané.

Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Návrh zákona nemá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana. Samotný návrh nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, ale opatrenia orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku, ktoré môžu byť realizované na jeho základe, budú mať časovo ohraničený pozitívny vplyv na administratívnu záťaž podnikateľov.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

Osobitná časť

K čl. I

k bodu 1

Demonštratívnym spôsobom sa stanovujú opatrenia, ktoré môže prijať štatistický úrad a iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku podľa § 4 ods. 2 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov (ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy, orgány štátnej správy zriadené podľa osobitných predpisov) realizáciou programu štátnych štatistických zisťovaní na roky 2017 až 2020 (vyhláška č. 255/2017 Z. z. v znení neskorších predpisov) v situáciách, ktoré bránia vo fungovaní štatistických jednotiek a spravodajských jednotiek bežným spôsobom z hľadiska organizácie práce, personálneho pokrytia plnenia spravodajskej povinnosti, obmedzení využívania IKT a internetu alebo v odklade iných právnych povinností osobitnými zákonmi, ktoré majú priamy dopad na plnenie spravodajskej povinnosti. Ide o situácie v čase vyhláseného núdzového stavu, výnimočného stavu alebo mimoriadnej situácie ako aj v čase, ktorý nasleduje po ich skončení z dôvodu trvania niektorých následkov alebo prijatých opatrení.

Stanovuje sa časové obmedzenie platnosti prijatých opatrení, pričom sa umožňuje, aby v rozsahu svojej odvetvovej vecnej príslušnosti takýto akt vydal nielen predseda štatistického úradu, ale aj vedúci iného orgánu štátnej správy vykonávajúceho program štátnych štatistických zisťovaní.

Z dôvodu právnej istoty adresátov opatrenia sa ukladá povinnosť zverejniť opatrenie na webovom sídle príslušného orgánu. Vylúčenie opatrenia ako predmetu správneho konania vyplýva z jeho povahy – opatrenie ako osobitný správny akt vydaný na základe zákona deroguje dočasne ustanovenie účinného vykonávacieho právneho predpisu.

k bodu 2

Ustanovením sa zabezpečuje, aby sa nesplnenie spravodajskej povinnosti v rozsahu, v akom je modifikovaná opatrením, nebolo posudzované ako nesplnenie spravodajskej povinnosti.

 

 

K čl. II

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje s ohľadom na dopad opatrení prijatých na ochranu verejného zdravia počas pandémie nového korona vírusu na realizáciu štátnych štatistických zisťovaní.

Bratislava 28. apríla 2020

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

Alexander Ballek, v. r.

predseda Štatistického úradu

Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 538

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: