Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

290/2017 Z. z.

najpravo.sk • 28.11. 2017, 18:09

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

A.        Všeobecná časť

 

 

Zákon č. 525/2010 Z.z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky upravuje účel, rozsah, spôsob a podmienky poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.

 

Uvedený návrh zákona reaguje predovšetkým na požiadavky aplikačnej praxe pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácie podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona.

 

Žiadosti o poskytnutie dotácie podľa § 2 ods. 1 písm. a) vyhodnocuje Vedecká rada ministerstva, ktorá ako odborný poradný orgán ministra zdravotníctva plní v rámci svojej činnosti aj iné úlohy vedecko-výskumného zamerania rezortu zdravotníctva. Vzhľadom na odbornosť zamerania činností Vedeckej rady, musia jej členovia spĺňať kvalifikačné predpoklady na vykonávanie vedecko-výskumných úloh v oblasti zdravotníctva. Z tohto dôvodu sú členovia Vedeckej rady vymenovaní z pracovísk zaoberajúcich sa vedeckými úlohami výskumu a vývoja v oblasti biomedicíny ako sú napr. univerzity, vysoké školy, Slovenská akadémia vied, vedecké parky, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a pod.

 

V  rámci doterajšej právnej úpravy nie je tak možné hodnotiť mnohé žiadosti a kvalitné projekty, pri ktorých je člen Vedeckej rady vo vzťahu k žiadateľovi (napr. ako  štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu žiadateľa alebo spoločník právnickej osoby, ktorá je žiadateľom, zamestnanec žiadateľa a pod.) Vo veľkej väčšine prípadov pritom sú žiadateľmi kvalitné vedecké a  vzdelávacie inštitúcie, ako  boli vyššie zmienené, ktoré doterajšia právna úprava takýmto spôsobom diskvalifikuje. 

 

Cieľom predkladanej novely je preto upraviť možnosť hodnotenia žiadostí, ktorých žiadatelia sú vo vzťahu k členovi Vedeckej rady, tak aby sa zachovala nestrannosť a objektivita pri hodnotení žiadostí, aby sa zamedzil konflikt záujmov členov Vedeckej rady vo vzťahu k žiadateľovi a súčasne vytvoriť priestor pre kvalitné vedecké projekty v záujme podpory výskumu a vývoja v oblasti zdravotníctva.

 

Návrhom zákona nevznikajú žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana. (---www.najpravo.sk --- )

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a  nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s ostatnými všeobecne právnymi predpismi,  ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

Osobitná časť

 

 

K čl. I

 

k bodu 1

Oproti platnej právnej úprave sa vzhľadom na požiadavky aplikačnej praxe navrhuje možnosť vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácie na účely výskumu a vývoja v prípade, ak je žiadateľ vo vzťahu k členovi Vedeckej rady tak, aby sa zachovala nestrannosť a transparentnosť vyhodnocovania žiadosti a súčasne, aby sa vytvoril väčší priestor  pre kvalitné vedecké inštitúcie (napr. univerzity, vysoké školy, Slovenskú akadémiu vied a pod.), ktoré sú žiadateľmi o poskytnutie dotácie na účely výskumu a vývoja. Súčasná právna úprava v praxi totiž spôsobuje, že  množstvo  žiadostí  o dotáciu musí byť odmietnutých práve z dôvodu, že členovia Vedeckej rady sú v drvivej väčšine v pracovnoprávnom  resp. v inom vzťahu  s týmito inštitúciami. Navrhuje sa preto, aby bol z hodnotenia žiadosti vylúčený člen Vedeckej rady u ktorého vo vzťahu k žiadateľovi o dotáciu existuje niektorý z dôvodov podľa navrhovaného znenia odseku 8 v § 3. 

 

k bodu 2

V nadväznosti na bod 1. návrhu ide o zosúladenie navrhovanej  úpravy aj vo vzťahu ku komisii, ktorá vyhodnocuje žiadosti o poskytnutie dotácie podľa § 2 ods. 1 písm. b) až m).

 

K čl. II

 

Navrhuje sa účinnosť zákona s prihliadnutím na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.

 

 

 

Bratislava, 28. júna 2017

 

 

 

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

  Tomáš Drucker v. r.

  minister zdravotníctva

  Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 774

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: