Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

149/2017 Z. z.

najpravo.sk • 14.6. 2017, 19:19

Dôvodová správa a spoločná správa výborov Národnej rady SR

 

A.           Všeobecná časť

 

Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „novela Správneho poriadku“) reaguje na súčasné ustanovenie v prípade fikcie doručenia do vlastných rúk pre občanov, ktoré je voči občanom svojou právnou úpravou nespravodlivé – nakoľko nezohľadňuje skutočný deň prevzatia písomnosti na pošte počas úložnej lehoty vo všeobecnom správnom konaní podľa Správneho poriadku.

 

V zmysle v súčasnosti platného a účinného ustanovenia § 24 ods. 2 Správneho poriadku „ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do troch dní od uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.“.

 

Máme za to, že súčasná právna úprava fikcie doručenia do vlastných rúk je voči občanom Slovenskej republiky - ako adresátom písomností správnych orgánov – nespravodlivá a nekorektná a to najmä z dôvodu, že v prípade – ak si občan vyzdvihne na pošte písomnosť napr. 18. deň lehoty od uloženia – má sa právne za to, že mu bola písomnosť doručená už tretí deň lehoty a teda napríklad v prípade všeobecnej odvolacej lehoty podľa Správneho poriadku v dĺžke 15 dní – mu vlastne plynie v správnom konaní posledný deň lehoty na podanie odvolania voči prvostupňovému rozhodnutiu správneho orgánu; Súčasne ale v prípade doručovania písomností právnickým osobám a podnikateľom – fyzickým osobám platí iná fikcia doručenia a to taká, že písomnosť sa považuje po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu za doručenú, a to aj vtedy, ak sa právnická osoba alebo podnikateľ – fyzická osoba o tom nedozvie.

 

Predkladaná novela Správneho poriadku zavádza novú fikciu doručenia do vlastných rúk pre občanov – v zmysle ktorej „ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do 18 dní od jej uloženia, považuje sa posledný deň tejto lehoty za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel“. V zmysle predkladanej novely bude teda zmena fikcie doručenia v tom, že v prípade prevzatia uloženej písomnosti na pošte sa bude považovať za deň doručenia deň reálneho prevzatia tejto písomnosti na pošte (čo sa dnes po 3 dňoch od uloženia u občanov nezohľadňuje a to aj v prípade, ak si zásielku počas uloženia na pošte prevzal) a len v prípade - ak si adresát zásielku počas jej uloženia nevyzdvihne, bude sa považovať 18. deň  lehoty za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. Takáto právna úprava je plne v súlade aj s princípmi na ktorých sú založené fikcie doručenia písomností napríklad v daňovom konaní podľa Daňového poriadku, v trestnom konaní podľa Trestného poriadku alebo v civilnom súdnom konaní – kde sa podobná nespravodlivá fikcia doručenia ako v súčasnom Správnom poriadku v dnes už neplatnom Občianskom súdnom poriadku po pár rokoch zmenila na fikciu plne zohľadňujúcu skutočný deň prevzatia písomnosti – t.j. v prípade prevzatia uloženej písomnosti na pošte sa považuje za deň doručenia deň reálneho prevzatia tejto písomnosti na pošte. Taktiež máme za to, že žiadnym spôsobom predkladaná novela neruší samotnú fikciu doručenia, len ju upravuje tak, aby bola spravodlivá voči občanom Slovenskej republiky aj vo všeobecnom správnom konaní podľa Správneho poriadku.

 

Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Nemá vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Zároveň predložený návrh zákona nemá negatívny sociálny vplyv a ani vplyv na hospodárenie obyvateľstva.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh  zákona je v súlade s právom Európskej únie.

 

B.            Osobitná časť

 

K čl. I

 

V ustanovení § 24 ods. 2 posledná veta Správneho poriadku sa mení fikcia doručenia do vlastných rúk pre občanov na novú fikciu v zmysle ktorej - ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do 18 dní od jej uloženia, bude sa považovať posledný deň tejto lehoty za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.

V zmysle predkladanej novely bude teda zmena fikcie doručenia v tom, že v prípade prevzatia uloženej písomnosti na pošte sa bude považovať za deň doručenia deň reálneho prevzatia tejto písomnosti na pošte (čo sa dnes po 3 dňoch od uloženia u občanov nezohľadňuje a to aj v prípade, ak si zásielku počas uloženia na pošte prevzal) a len v prípade, ak si adresát zásielku počas jej uloženia nevyzdvihne, bude sa považovať 18. deň  lehoty za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.

 

 

K čl. II

 

                S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. júl 2017.

 

 

S p o l o č n á    s p r á v a

 

výborov Národnej rady Slovenskej republiky

 

 

 

Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

 

1.            V čl. I novelizačný bod znie:

 

„V § 24 ods. 2 tretia veta znie: „Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť počas uloženia na pošte, písomnosť sa považuje za doručenú dňom vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu, aj keď sa adresát o tom nedozvedel.“.

 

Tým, že sa predložený poslanecký návrh nedotýka ustanovení § 25 ods. 2 a 3 správneho poriadku upravujúcich právnu fikciu doručenia právnickej osobe a fyzickej osobe-podnikateľovi, ponecháva týmto subjektom v porovnaní s fyzickou osobou o niečo dlhšiu, a teda výhodnejšiu lehotu, a  súčasne v rámci správneho poriadku ponecháva  aj rozdielnu úpravu právnej fikcie doručenia. Okrem toho, predloženým poslaneckým návrhom by sa prehĺbila súčasná roztrieštenosť právnej úpravy fikcie doručenia do vlastných rúk, keďže: daňový poriadok ustanovuje za deň doručenia pätnásty deň od  uloženia písomnosti na pošte a do poštového priečinku, resp. deň jej vrátenia správcovi dane, ak  nemožno doručiť na miesto doručenia; trestný poriadok napríklad ustanovuje za deň doručenia písomnosti tretí pracovný deň od uloženia písomnosti do poštového priečinku, resp. deň jej vrátenia orgánu činnému v trestnom konaní, ak sa písomnosť vráti s tým, že adresát je neznámy; a Civilný sporový poriadok ustanovuje za deň doručenia deň vrátenia nedoručenej zásielky súdu.

Predložený pozmeňovací návrh jednak zjednocuje úpravu právnej fikcie doručenia v správnom poriadku vo vzťahu ku všetkým účastníkom konania, a jednak ju tým zjednocuje aj s Civilným sporovým poriadkom. Navrhovaným znením sa tak prispeje k zníženiu súčasnej roztrieštenosti právnej úpravy fikcie doručenia a zároveň sa dôslednejšie naplní cieľ poslaneckého návrhu odstrániť nerovnaké postavenie občana v porovnaní s právnickou osobou a fyzickou osobou-podnikateľom.

 

Ústavnoprávny výbor NR SR

 

                                           Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

 

 

2.            V čl. I sa novelizačný bod označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bod 2, ktorý znie:

 

„2. V § 25 ods. 2 a 3 sa slová „po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu za doručenú“ nahrádzajú slovami „za doručenú dňom vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu“.“.

 

Tým, že sa predložený poslanecký návrh nedotýka ustanovení § 25 ods. 2 a 3 správneho poriadku upravujúcich právnu fikciu doručenia právnickej osobe a fyzickej osobe-podnikateľovi, ponecháva týmto subjektom v porovnaní s fyzickou osobou o niečo dlhšiu, a teda výhodnejšiu lehotu, a  súčasne v rámci správneho poriadku ponecháva  aj rozdielnu úpravu právnej fikcie doručenia. Okrem toho, predloženým poslaneckým návrhom by sa prehĺbila súčasná roztrieštenosť právnej úpravy fikcie doručenia do vlastných rúk, keďže: daňový poriadok ustanovuje za deň doručenia pätnásty deň od  uloženia písomnosti na pošte a do poštového priečinku, resp. deň jej vrátenia správcovi dane, ak nemožno doručiť na miesto doručenia; trestný poriadok napríklad ustanovuje za deň doručenia písomnosti tretí pracovný deň od uloženia písomnosti do poštového priečinku, resp. deň jej vrátenia orgánu činnému v trestnom konaní, ak sa písomnosť vráti s tým, že adresát je neznámy; a Civilný sporový poriadok ustanovuje za deň doručenia deň vrátenia nedoručenej zásielky súdu.

Predložený pozmeňovací návrh jednak zjednocuje úpravu právnej fikcie doručenia v správnom poriadku vo vzťahu ku všetkým účastníkom konania, a jednak ju tým zjednocuje aj s Civilným sporovým poriadkom. Navrhovaným znením sa tak prispeje k zníženiu súčasnej roztrieštenosti právnej úpravy fikcie doručenia a zároveň sa dôslednejšie naplní cieľ poslaneckého návrhu odstrániť nerovnaké postavenie občana v porovnaní s právnickou osobou a fyzickou osobou-podnikateľom.

 

Ústavnoprávny výbor NR SR

 

                                          Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

 

3.            V čl. I § 24 ods. 2 sa slová „jej uloženia, považuje sa posledný deň tejto lehoty“ sa nahrádzajú slovami „uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje“

 

Ide o zosúladenie textu s aktuálnym znením ustanovenia.

 

                                           Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

 

                                           Gestorský výbor odporúča neschváliť.

 

Gestorský výbor odporúča hlasovať o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:

a)            spoločne o bodoch 1 a 2, s odporúčaním schváliť,

b)           osobitne o bode 3, s odporúčaním neschváliť.

 

 

V.

 

 

                Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (tlač 460) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúča schváliť.

 

Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov v druhom čítaní (tlač 460a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 210 z 9. mája 2017.

 

Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Ladislava Andreánskeho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.

 

 

 

 

                                                                                                                                            Róbert Madej 

                                                           predseda Ústavnoprávneho výboru

                                                                                                                         Národnej rady Slovenskej republiky

 

Bratislava  9. mája 2017

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 848
PoUtStŠtPiSoNe
: