D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) sa predkladá novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predloženého návrhu zákona je zabezpečiť ochranu efektívneho fungovania národnej rady počas jej schôdzí. Navrhované opatrenia smerujúce k predchádzaniu rušenia poriadku počas schôdzí národnej rady sledujú legitímny cieľ, ktorým je zabezpečenie plynulého chodu schôdzí národnej rady a zároveň ochranu nerušeného výkonu mandátu poslancov pri súčasnom rešpektovaní výkonu ich práva na slobodu prejavu.
Predložený návrh zákona v nadväznosti na sledovaný cieľ upravuje najmä ustanovenia týkajúce sa
• zabezpečenia poriadku v rokovacej sále (výzva na zachovanie poriadku v ustanovených prípadoch narušenia poriadku v rokovacej sále, vykázanie poslanca z rokovacej sály, disciplinárne konanie za narušenie poriadku v rokovacej sále),
• dĺžky rečníckeho času (obmedzenie dĺžky rečníckeho času),
• rozpravy (napr. možnosť vystúpiť v rozprave len raz, možnosť voľby len jedného spôsobu prihlasovania sa do rozpravy, vystúpenie rečníka bez možnosti zvukovej prezentácie, obrazovej prezentácie a obrazovo-zvukovej prezentácie),
• spôsobu zisťovania prítomnosti poslancov národnej rady,
• účasti iných osôb na rokovaní národnej rady (vystúpenie významných osobností politického života),
• pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov (ich odovzdanie najneskôr pred ich prednesením),
• vrátenia zákona prezidentom (možnosť zmeny ustanovenia o účinnosti zákona a ustanovení súvisiacich s účinnosťou).
Navrhované zmeny vychádzajú aj z poznatkov získaných z právnych úprav krajín Európskej únie, Európskeho združenia voľného obchodu a Európskeho parlamentu.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nezakladá nárok na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 17 ods. 1)
Navrhuje sa precizovanie ustanovenia.
K bodu 2 (§ 21 ods. 1)
Ustanovenie týkajúce sa vystúpenia iných osôb na schôdzi národnej rady sa dopĺňa o možnosť, aby so súhlasom národnej rady vystúpili na schôdzi národnej rady aj osoby politického života napr. poslanci Európskeho parlamentu, ktorí boli pozvaní národnou radou alebo predsedom národnej rady.
K bodu 3 (§ 23 ods. 4)
Do zákona sa navrhuje prebrať ustanovenie z uznesenia národnej rady zo 4. februára 1997 č. 523, ktoré problematiku prezentácie poslancov upravuje. Prítomnosť poslancov na schôdzi národnej rady sa zisťuje prostredníctvom technického zariadenia v rokovacej sále.
K bodu 4 (§ 24 ods. 2)
Vo vzťahu k návrhu na zmenu alebo doplnenie programu schôdze národnej rady sa ustanovuje povinnosť poslanca, ktorý takýto návrh podal, odovzdať bezprostredne po jeho prednesení aj jeho písomné vyhotovenie.
K bodu 5 (§ 26 ods. 1)
V prípade, že sú navrhovateľmi viacerí poslanci, ustanovuje sa, aby v mene týchto navrhovateľov mohol pri prerokúvaní veci zaradenej do programu schôdze národnej rady vystúpiť najviac jeden poverený poslanec.
K bodu 6 (§ 27 ods. 1)
Vzhľadom na úpravu prihlasovania sa poslancov do rozpravy sa výslovne ustanovuje, že poslanec môže k prerokúvanej veci na schôdzi národnej rady vystúpiť len raz, a to na základe písomnej prihlášky do zoznamu rečníkov, alebo na základe ústnej prihlášky. Výnimkou z tohto pravidla je napríklad úprava umožňujúca udeliť slovo v rozprave kedykoľvek (§ 27 ods. 8 a § 28). Počet vystúpení v rozprave k jednému bodu programu majú upravené aj iné parlamenty v členských štátoch Európskej únie (napr. Rakúsko a Belgicko).
K bodu 7 (§ 27 ods. 2)
Navrhovaná zmena pri prihlasovaní sa poslancov do rozpravy umožňuje poslancovi zvážiť svoje vystúpenie, a to buď prihlásením sa písomne do zoznamu rečníkov alebo ústnym prihlásením sa po vystúpení písomne prihlásených rečníkov do rozpravy. Na zachovanie práva poslanca podľa § 27 ods. 1 sa ustanovuje, že poslancovi, ktorý bol písomne prihlásený do rozpravy a stratil poradie, sa umožňuje prihlásiť sa do rozpravy aj ústne.
K bodu 8 (§ 27 ods. 7)
Ustanovenie týkajúce sa prejavu rečníka pri jeho vystúpení v rozprave sa upravuje vo vzťahu k pomôckam, ktoré môže pri svojom prednese použiť. Na podporu svojho ústneho prednesu je rečník oprávnený tak, ako aj doteraz, použiť poznámky či už v papierovej podobe alebo v elektronickej podobe. Zároveň sa navrhuje vylúčiť pri ústnom prejave poslanca možnosť použitia akejkoľvek obrazovej, zvukovej a obrazovo-zvukovej prezentácie.
K bodu 9 (§ 27 ods. 8 a 9, § 28 ods. 1 a ods. 2 prvá veta)
S ohľadom na navrhovanú zmenu určenia dĺžky rečníckeho času jej zákonným limitovaním sa v ustanovení týkajúcom sa spravodajcu a navrhovateľa, vzhľadom na ich postavenie v rámci legislatívneho procesu navrhuje, aby sa zákonná limitácia na ich vystúpenie nevzťahovala.
Zákonná limitácia sa nebude vzťahovať ani na vystúpenie predsedu národnej rady, podpredsedu národnej rady, prezidenta republiky a člena vlády, kedykoľvek o to požiadajú a ani na vystúpenie predsedu ústavného súdu, predsedu najvyššieho súdu, predsedu najvyššieho kontrolného úradu, generálneho prokurátora a guvernéra Národnej banky Slovenska, ktorým možno so súhlasom národnej rady udeliť slovo, ak o to požiadajú.
K bodu 10 (§ 29 ods. 1)
Navrhuje sa precizovanie ustanovenia upravujúceho podanie pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu poslancom v rozprave. Podľa platného právneho stavu (§ 82 ods. 2 rokovacieho poriadku) sa už aj v súčasnosti podané pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy zverejňujú na webovom sídle národnej rady. Predmetné ustanovenie sa však precizuje tak, aby bolo zrejmé, že pozmeňujúci alebo doplňujúci návrh podaný v rozprave musí byť odovzdaný na zverejnenie na webovom sídle najneskôr bezprostredne pred jeho prednesom v rozprave.
Vzhľadom na to, že sa do rečníckeho času nebude započítavať čas prednesu pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu (§ 30), poslanec je z tohto dôvodu povinný oznámiť predsedajúcemu začatie prednesu a skončenie prednesu písomne vyhotoveného pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu.
K bodu 11 (§ 30 )
Novú úpravu v rokovacom poriadku predstavuje zákonom ustanovená dĺžka rečníckeho času v rozprave. Účelom navrhovanej zmeny je zabezpečiť efektívnosť rokovaní národnej rady za súčasného rešpektovania ústavou garantovaných práv poslanca. Dĺžka rečníckeho času v rozprave sa navrhuje ustanoviť na 20 minút a v prípade, že ide o člena povereného poslaneckým klubom, 30 minút. Úprava rešpektuje a garantuje právo poslanca podávať pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy k prerokúvanej veci, kedy sa do rečníckeho času nebude započítavať čas prednesu znenia písomne vyhotoveného pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu, pričom z tohto dôvodu je poslanec povinný oznámiť predsedajúcemu začatie prednesu a skončenie prednesu písomne vyhotoveného pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu (§ 29 ods. 1).
Navrhované obmedzenie sa nebude vzťahovať na navrhovateľa a spravodajcu, vzhľadom na ich postavenie v rámci legislatívneho procesu a ani na osoby podľa § 28. Vzhľadom na už v platnej právnej úprave existujúci inštitút obmedzenia dĺžky času na rozpravu (§29a), sa v prípade jeho použitia, nebude navrhované ustanovenie ohľadne dĺžky rečníckeho času aplikovať. Národná rada sa môže uzniesť na predĺžení rečníckeho času bez rozpravy. Obmedzenie dĺžky rečníckeho času je bežnou praxou aj v iných európskych demokraciách a je považované za štandardný nástroj parlamentnej rozpravy (napr. Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia).
K bodu 12 (§ 32 ods. 2)
Vzhľadom na absenciu úpravy situácie, kedy poslanec svojím konaním narúša priebeh rokovania, navrhuje sa doplniť ustanovenie týkajúce sa zabezpečenia poriadku v rokovacej sále tak, aby predsedajúci mal oprávnenie, po výzve na zachovávanie poriadku, ak táto nevedie k náprave, vykázať poslanca, ktorému odobral slovo, alebo ktorý svojimi prejavmi alebo činmi v rokovacej sále prekročil hranice slušnosti, alebo ktorý svojím konaním narúša priebeh rokovania, z rokovacej sály. Poslanec bude povinný v tomto prípade rokovaciu sálu opustiť, avšak ak tak neurobí, a to ani po opätovnej výzve predsedajúceho, preruší predsedajúci rokovanie schôdze na nevyhnutne potrebný čas na obnovu poriadku v rokovacej sále a bude mať oprávnenie rozhodnúť, že poslanci prítomní v rokovacej sále opustia jej priestor. Zároveň predseda národnej rady zvolá bezodkladne poslanecké grémium.
Vykázaný poslanec nebude mať právo zúčastniť sa rokovania v dni, v ktorom bol vykázaný. Zachováva sa však jeho právo hlasovať o každom návrhu okrem hlasovania o procedurálnych návrhoch.
Nedodržanie pravidiel správania sa a priebehu rokovania (napr. výtržnosti, provokácie, inzultácie či iné ohrozenia alebo použitie násilia voči ostatným poslancom, zneužitie rokovania alebo zámerná obštrukcia) s možným následným disciplinárnym postihom daného (jednotlivého) poslanca, majú bežne upravené aj iné parlamenty (napr. Francúzsko, Európsky parlament).
K bodu 13 (§ 32 ods. 3)
Precizuje sa ustanovenie týkajúce sa činností zakázaných v rokovacej sále tak, aby bol zabezpečený plynulý a nerušený priebeh rokovania národnej rady. Zakazuje sa používať mobilné telefóny, ako aj iné technické zariadenia umožňujúce komunikáciu, na telefonovanie alebo vyhotovovanie záznamov alebo prenosov (napríklad tablet a iné obdobné technické zariadenia), ktorých používanie v sále nie je opodstatnené a ruší rokovanie.
Zákaz vyhotovovania fotografií, zvukových záznamov a audiovizuálnych záznamov alebo audiovizuálnych prenosov sa nebude vzťahovať na ich vyhotovovanie kanceláriou národnej rady. Z uvedeného zákazu sú vyňaté technické zariadenia kancelárie a sú vyňatí aj zástupcovia hromadných informačných prostriedkov, pričom režimové opatrenia ich vstupu do rokovacej sály na účely fotografovania, filmovania a vyhotovovania audiovizuálnych záznamov upravuje aj v súčasnosti vnútroorganizačný predpis kancelárie.
Ak výzva na zachovanie poriadku nevedie u poslanca k náprave, môže predsedajúci vykázať poslanca z rokovacej sály až do skončenia rokovania v tom istom dni. Ak predsedajúci vykáže poslanca z rokovacej sály, poslanec je povinný opustiť rokovaciu sálu. Vykázaný poslanec má právo v dni, v ktorom bol vykázaný, zúčastniť sa na hlasovaní o každom návrhu okrem hlasovania o procedurálnych návrhoch.
K bodu 14 (§ 32 ods. 4 a 5)
Ustanovenie upravujúce zákaz vnášania ustanovených predmetov do rokovacej sály sa rozširuje aj o zákaz vnášania transparentov, plagátov, letákov alebo iných obdobných vizuálnych zobrazení a zákaz nosiť materiály propagujúce politickú stranu alebo politické hnutie a reklamu. Predmetné ustanovenie má zabezpečiť vážnosť a dôstojnosť rokovania národnej rady.
Osobu, ktorá poruší niektorý z týchto zákazov, vyzve predsedajúci zachovávať poriadok. Ak výzva na zachovanie poriadku nevedie u poslanca k náprave, môže predsedajúci vykázať poslanca z rokovacej sály až do skončenia rokovania v tom istom dni. Ak predsedajúci vykáže poslanca z rokovacej sály, poslanec je povinný opustiť rokovaciu sálu. Vykázaný poslanec má právo v dni, v ktorom bol vykázaný, zúčastniť sa len na hlasovaní o každom návrhu okrem hlasovania o procedurálnych návrhoch.
V rokovacom poriadku sa výslovne upravuje, z dôvodu zavedenia opatrení smerujúcich k zachovaniu poriadku počas schôdze, ďalší nástroj, ktorým je kompetencia predsedu národnej rady podať mandátovému a imunitnému výboru návrh na začatie disciplinárneho konania proti poslancovi, ktorý opakovane (najmenej dvakrát) nerešpektuje pravidlá správania sa na schôdzi národnej rady (§ 32 ods. 1 až 4).
K bodu 15 (§ 32 ods. 6)
Za neospravedlnenú neúčasť poslanca na rokovacom dni schôdze národnej rady sa považuje aj vykázanie poslanca z rokovacej sály podľa novo navrhovaných ustanovení § 32 ods. 2 až 4.
K bodu 16 (§ 32 ods. 7)
Poslancovi sa ponecháva právo podať námietku proti opatreniam predsedajúceho podľa § 32 ods. 1 až 4. Vzhľadom na to, že rozhodnutiu o prerušení schôdze národnej rady a rozhodnutiu o opustení priestoru rokovacej sály poslancami predchádza výzva predsedajúceho zachovávať poriadok, proti ktorej môže poslanec podať námietku, nie sú námietky proti týmto dvom rozhodnutiam predsedajúceho odôvodnené.
K bodu 17 (§ 34 ods. 2)
Vo vzťahu k procedurálnemu návrhu sa ustanovuje povinnosť poslanca, ktorý takýto návrh podal, odovzdať predsedajúcemu bezprostredne po jeho prednesení aj jeho písomné vyhotovenie.
K bodu 18 [§ 43 ods. 2 písm. k) a l)]
Pôsobnosť predsedu národnej rady sa dopĺňa o oprávnenie prerušiť schôdzu národnej rady napríklad v priebehu dňa z dôvodu obedňajšej prestávky, pri ukončení rokovacieho dňa alebo ak ide situáciu vyžadujúcu zabezpečenie poriadku v rokovacej sále.
Súčasne sa v súvislosti so zavedením nového typu disciplinárneho konania voči poslancovi, ktorý narúša poriadok na schôdzi národnej rady, ustanovuje kompetencia predsedovi národnej rady podať mandátovému a imunitnému výboru návrh na začatie disciplinárneho konania proti takémuto poslancovi.
K bodu 19 (§ 63)
Navrhuje sa precizovanie ustanovenia § 63, vypustením odseku 10 vo väzbe na § 63 ods. 2, podľa ktorého sa na každý rokovací deň schôdze alebo jej výboru vyhotoví jedna prezenčná listina, do ktorej sú povinní sa zapísať všetci prítomní poslanci.
K bodu 20 (§ 66 ods. 4)
Ustanovuje sa povinnosť predsedu národnej rady zvolať poslanecké grémium v prípade, ak predsedajúci preruší schôdzu národnej rady z dôvodu situácie počas schôdze národnej rady, ktorá vyžaduje zabezpečenie poriadku v rokovacej sále (§ 146 ods. 2) alebo z dôvodu uvedeného v § 32 ods. 2.
K bodu 21 (§ 90 ods. 1)
Ustanovenie týkajúce sa právomoci prezidenta Slovenskej republiky vrátiť zákon schválený národnou radou sa precizuje tak, aby bolo jednoznačné, že národná rada môže zmeniť ustanovenie o účinnosti ako aj ďalšie ustanovenia s tým súvisiace vtedy, ak z termínu prerokovania zákona vráteného prezidentom vyplýva, že účinnosť zákona by nastala pred jeho vyhlásením, čo by spôsobilo jeho retroaktivitu a nesúlad s ústavou.
K bodu 22 (§ 94 ods. 5)
V nadväznosti na navrhovanú zákonnú limitáciu rečníckeho času sa v spoločných ustanoveniach k desiatej časti rokovacieho poriadku, týkajúcej sa rokovania o návrhoch zákonov ustanovuje, že uvedené časové obmedzenie sa vzťahuje na každé čítanie samostatne.
K bodu 23 [§ 135 písm. e)]
Navrhuje sa doplnenie novej skutkovej podstaty disciplinárneho deliktu poslanca v prípade narušenia poriadku na schôdzi národnej rady podľa § 32 rokovacieho poriadku.
K bodu 24 [§ 136 ods. 2 písm. d)]
V súvislosti s doplnením novej disciplinárnej právomoci voči poslancovi za narušenie poriadku na schôdzi národnej rady [§135 písm. e)] sa ustanovuje, že oprávneným podať návrh na začatie disciplinárneho konania v tejto veci je predseda národnej rady.
K bodu 25 (§ 139 ods. 5)
Navrhuje sa precizovať ustanovenie týkajúce sa disciplinárneho konania v mandátovom a imunitnom výbore, ak sa zistí narušenie poriadku poslancom na schôdzi národnej rady. V takom prípade mandátový a imunitný výbor odporučí národnej rade, aby poslancovi uložila pokutu až do výšky 2000 eur.
Ak poslanec opakovane naruší poriadok na schôdzi národnej rady v čase do jedného roka od uloženia pokuty za narušenie poriadku na schôdzi národnej rady, mandátový a imunitný výbor odporučí národnej rade, aby mu národná rada uložila pokutu až do výšky 4000 eur, čo predstavuje dvojnásobok hornej hranice pokuty ustanovenej za narušenie poriadku na schôdzi národnej rady.
K bodu 26 (§139 ods. 6)
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vložením nového odseku 5 do § 139.
K bodu 27 (§146 ods. 2)
Vzhľadom na aplikačné problémy pri rokovaní národnej rady v situáciách, kedy je potrebné zabezpečiť poriadok v rokovacej sále, avšak rokovací poriadok výslovne neupravuje riešenie takejto procesnej situácie sa navrhuje, aby v uvedených prípadoch predsedajúci mohol prerušiť schôdzu národnej rady, pričom predseda národnej rady bude povinný bezodkladne zvolať poslanecké grémium.
K bodu 28 (§148 ods. 1)
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vložením nového odseku 5 do § 139.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.