Utorok, 23. apríl 2024 | meniny má Vojtech , zajtra Juraj
Svetový deň kníh a autorských práv
Predplatné
Utorok, 23. apríl 2024 | meniny má Vojtech , zajtra Juraj
Svetový deň kníh a autorských práv
TlačPoštaZväčšiZmenši

345/2015 Z. z.

najpravo.sk • 16.1. 2016, 16:20

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

 

Účelom predkladaného návrhu novely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov je:

 

I.  zabezpečiť odklad účinnosti vybraných ustanovení tohto zákona upravujúcich:

 

1.            povinnosť poskytovateľov sociálnych služieb vo vybraných druhov zariadení sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať túto sociálnu službu v inom právnom prostredí, dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov, z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016,

 

2.            povinnosť poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať sociálnu službu v inom právnom prostredí, splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa osobitného predpisu, z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016,

 

3.            nehodnotenie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR,  z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016.

 

Predkladaný návrh novely novo ustanovuje odklad povinnosti dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov a povinnosti splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa osobitného predpisu aj pre právne vzťahy súvisiace s transformáciou domovov sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, kde poskytovateľ tejto sociálnej služby, ktorý poskytoval túto sociálnu službu k 31. decembru 2013, postupoval podľa § 110w. Ide tiež o právne vzťahy vzniknuté v inom právnom prostredí, kde pri súvisiacej registrácii nových druhov sociálnych služieb - zariadenia pre seniorov a špecializovaného zariadenia v tom istom objekte tým istým poskytovateľom je odôvodnené ustanoviť odklad plnenia týchto povinností na rovnakom základe, ako u iných poskytovateľov, ktorí začali poskytovať sociálnu službu tiež v inom právnom prostredí.

 

Ročný odklad plnenia povinností poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí začali poskytovať sociálne služby ešte v inom právnom prostredí, ktoré neupravovalo minimálne personálne štandardy ani debarierizáciu prevádzkovaných objektov na účely sociálnych služieb podľa platných predpisov z oblasti stavebného práva, je odôvodnený nevyhnutnosťou zabezpečenia zdrojových predpokladov pre napĺňanie tejto povinnosti, a to tak u verejných poskytovateľov, ako aj u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb. Manipulačný priestor na vytvorenie zdrojových predpokladov vytvára oživenie ekonomiky a konsolidácia verejných financií spojená aj s vytvorením predpokladov na zabezpečenie finančnej podpory neverejných poskytovateľov sociálnych služieb vo verejnom záujme z verejných prostriedkov, a to náležitým napĺňaním zákonom o sociálnych službách ustanovených pôsobností príslušných orgánov verejnej správy. Nevyhnutnosť prijatia navrhovanej právnej úpravy vyplýva  najmä z potreby ochrany prijímateľov sociálnych služieb, poskytovaných dotknutými poskytovateľmi sociálnych služieb, nakoľko neplnenie zákonom o sociálnych službách ustanovených povinností v oblasti dodržiavania personálnych štandardov a podmienky bezbariérovosti má za následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej služby jeho výmazom z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Nároky na plnenie personálnych štandardov spojené so zvýšením mzdových a ostatných osobných nákladov sa premietnu i do ekonomicky oprávnených nákladov poskytovateľa na poskytovanie sociálnej služby, a ak nebudú pokryté z verejných prostriedkov hrozí u neverejných poskytovateľov sociálnej služby riziko ich premietnutia do zvýšenej úhrady za poskytovanú sociálnu službu požadovanej od prijímateľov sociálnej služby.

 

Ročný odklad pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v oblasti hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e)  zákona o sociálnych službách je opodstatnený nevyhnutnosťou prípravy poskytovateľov sociálnych služieb na toto hodnotenie, a to dôslednou znalosťou metodiky tohto hodnotenia, ktorá bude pri výkone tohto hodnotenia jednotne uplatňovaná v aplikačnej praxi Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Neodstránenie nedostatkov plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby v lehote určenej ministerstvom má totiž za právny následok stratu oprávnenosti poskytovania sociálnej služby výmazom z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Navrhovaný ročný odklad pôsobnosti vytvára časový priestor na komunikáciu metodiky zavedenia podmienok kvality poskytovaných sociálnych služieb a metodiky hodnotenia podmienok kvality medzi zainteresovanými stranami.

 

II. vykonať zmeny v oblasti hmotnoprávnej úpravy hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby obsiahnutej v § 104 zákona o sociálnych službách, a to v záujme zabezpečenia vykonateľnosti tohto hodnotenia pre druhy sociálnych služieb:

 

1.            u ktorých nie je ustanovená v zákone o sociálnych službách povinnosť plánovať a hodnotiť  poskytovanie sociálnej služby podľa individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby a

 

2.            u ktorých nie je ustanovená v zákone o sociálnych službách povinnosť vypracovať a uskutočňovať program supervízie.

 

III. vykonať zmeny v prílohe č. 2 k zákonu o sociálnych službách, a to

 

1.            v oblasti dodržiavania základných ľudských práv a slobôd - zmenené vecné znenie indikátora - nepremietnutie písomne vypracovaných postupov, pravidiel a podmienok dodržiavania základných ľudských práv a slobôd do realizačnej praxe považovať za nesplnenie indikátora s bodovým ohodnotením - 0,

 

2.            v oblasti personálnych podmienok sa nahrádza doterajšie znenie štandardu a indikátorov  v rámci kritéria 3.4 - systém supervízie u poskytovateľa sociálnej služby, v záujme finančnej udržateľnosti spôsobu realizácie povinnosti ustanovenej § 9 ods. 10 zákona o sociálnych službách - vypracovať a uskutočňovať program supervízie na účel zvýšenia odbornej úrovne a kvality poskytovanej sociálnej služby, pre poskytovateľa sociálnej služby, avšak pri rešpektovaní naplnenia povahy a účelu supervízie.

 

                Predkladaný návrh zákona má vplyv na zníženie predpokladaných výdavkov rozpočtov obcí a vyšších územných celkov a priaznivý sociálny vplyv, nemá  vplyv na podnikateľské prostredie a nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

 

B. Osobitná časť

 

K Čl. I

 

K bodu 1

 

K §104 ods. 3

 

Príloha č. 2 k zákonu o sociálnych službách určuje podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby, hodnotiacu škálu plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby a vyhodnotenie plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby jednotne pre všetky druhy sociálnych služieb. Navrhovanou právnou úpravou sa zabezpečuje vykonateľnosť hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby, u druhov sociálnej služby neuvedených v § 33 až 40 a § 57 zákona o sociálnych službách. Dôvodom navrhovanej právnej úpravy je právna skutočnosť, že v súlade s § 9 ods. 1 zákona o sociálnych službách len poskytovateľ sociálnej služby uvedenej v § 33 až 40 a § 57 je povinný plánovať poskytovanie sociálnej služby podľa individuálnych potrieb, schopností a cieľov prijímateľa sociálnej služby, viesť písomné individuálne záznamy o priebehu poskytovania sociálnej služby a hodnotiť priebeh poskytovania sociálnej služby za účasti prijímateľa sociálnej služby (individuálny plán). Táto povinnosť je viazaná len na tieto vymedzené druhy sociálnych služieb vzhľadom na ich povahu a charakter, ako i ich cieľovú skupinu. U ďalších druhov sociálnych služieb, kde zákon o sociálnych službách povinnosť viesť individuálny plán neustanovuje nie je možné hodnotiť kritérium pod bodom  2.5 podľa prílohy č. 2 písm. A časti II - ktorým je „určenie postupov a pravidiel na vypracovanie, realizovanie a hodnotenie individuálneho plánu prijímateľa sociálnej služby“. Z uvedeného dôvodu na účely hodnotenia plnenia podmienok kvality týchto druhov poskytovaných sociálnych služieb sa indikátor u tohto kritéria  považuje  za úplne splnený - bodové hodnotenie indikátora - 3, čo pri váhe kritéria 4 - predstavuje fikciu splnenia maximálneho počtu bodov 12 v záujme toho, aby nesplnenie indikátora nemalo ničím neodôvodnené negatívne dôsledky na celkové hodnotenie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby.

 

K § 104 ods. 4        

 

Navrhovanou právnou úpravou sa zabezpečuje vykonateľnosť hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby, u druhov sociálnej služby uvedených v § 42 až 47, § 56 a § 58 až 60 zákona o sociálnych službách. Dôvodom navrhovanej právnej úpravy je právna skutočnosť, že v súlade s § 9 ods. 10 zákona o sociálnych službách povinnosť poskytovateľa sociálnej služby na účel zvýšenia odbornej úrovne a kvality poskytovanej sociálnej služby vypracovať a uskutočňovať program supervízie sa nevzťahuje na sociálne služby uvedené v § 42 až 47, § 56 a § 58 až 60, a to vzhľadom na ich povahu a charakter. U týchto druhov sociálnych služieb, kde zákon o sociálnych službách povinnosť vypracovať a uskutočňovať program supervízie neustanovuje nie je možné hodnotiť kritérium pod bodom 3.4 podľa prílohy č. 2 písm. A časti III - ktorým je „systém supervízie u poskytovateľa sociálnej služby“. Z uvedeného dôvodu na účely hodnotenia plnenia podmienok kvality týchto druhov poskytovaných sociálnych služieb sa indikátor tohto kritéria  považuje za úplne splnený - bodové hodnotenie indikátora - 3, čo pri váhe kritéria 4 - predstavuje fikciu splnenia maximálneho počtu bodov 12 v záujme toho, aby  nesplnenie indikátora nemalo ničím neodôvodnené negatívne dôsledky na celkové hodnotenie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby. 

 

K bodu 2

 

Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zmeny navrhované v bode 1 (zmena označenia odsekov).

 

K bodom 3 a 4

 

Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov nadobudol účinnosť 1. januára 2009 s výnimkou vybraných ustanovení a novo upravil právne vzťahy pri poskytovaní sociálnych služieb, financovanie sociálnych služieb a dohľad nad poskytovaním sociálnych služieb (nadobudnutím účinnosti zákona o sociálnych službách sa zrušil  zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov, ktorý do nadobudnutia účinnosti zákona o sociálnych službách obsahoval právnu úpravu sociálnych služieb). 

 

V súlade s § 9 ods. 3 a 4 zákona o sociálnych službách bola novo ustanovená povinnosť poskytovateľa sociálnej služby v útulku (§ 26), domove na polceste (§ 27), zariadení núdzového bývania (§ 29), zariadení dočasnej starostlivosti o deti (§ 32), zariadení podporovaného bývania (§ 34), zariadení pre seniorov (§ 35), zariadení opatrovateľskej služby (§ 36), rehabilitačnom stredisku (§ 37), domove sociálnych služieb (§ 38) a špecializovanom zariadení (§ 39) dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov podľa prílohy č. 1 k tomuto zákonu (ďalej len „personálny štandard“). S účinnosťou od 1. januára 2009 sa plnenie povinnosti personálneho štandardu vyžadovalo u osôb, ktoré boli zapísané do registra poskytovateľov sociálnych služieb, ktorý vedie vyšší územný celok, po 31. decembri 2008. Prechodným ustanovením § 107 ods. 1 zákona o sociálnych službách bol ustanovený odklad účinnosti povinnosti dodržiavať personálny štandard pre poskytovateľov sociálnej služby, ktorí ju už poskytovali podľa zákona účinného do 31. decembra 2008, a to do 31. decembra 2012. Novelou zákona o sociálnych službách vykonanou  s účinnosťou od 1. marca 2012 zákonom č. 50/2012 Z. z. sa novelizáciou prechodného ustanovenia  opakovane zabezpečil odklad   účinnosti povinnosti dodržiavať personálny štandard pre poskytovateľov sociálnej služby, ktorí ju už poskytovali podľa zákona účinného do 31. decembra 2008, a to do 31. decembra 2015. Novelizáciou prechodných ustanovení § 110a ods. 2 a § 110t je navrhovaný odklad povinnosti dodržiavať personálny štandard pre poskytovateľov sociálnej služby, ktorí ju už poskytovali podľa zákona účinného do 31. decembra 2008, z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016.

 

V návrhu sa upravuje odklad povinnosti dodržiavať personálny štandard pre poskytovateľov sociálnej služby v domove sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou uvedených v § 110l ods. 3 a 4, ktorí poskytovali sociálnu službu podľa zákona účinného do 31. decembra 2008 z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016. Zároveň sa v § 110x novo upravuje odklad povinnosti dodržiavať personálny štandard pre právne vzťahy súvisiace s transformáciou domovov sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, kde poskytovateľ tejto sociálnej služby, ktorý poskytoval túto sociálnu službu k 31. decembru 2013, postupoval podľa § 110w.                      

 

                V súlade s § 9 ods. 4 zákona o sociálnych službách bola novo ustanovená povinnosť poskytovateľa sociálnej služby splniť všeobecné technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na stavby užívané fyzickými osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie podľa § 143 ods. 1 písm. d) zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) (ďalej len „priestorový štandard - debarierizácia“). Prechodným ustanovením § 107 ods. 2 zákona o sociálnych službách bol ustanovený odklad povinnosti splnenia priestorového štandardu - debarierizácie pre poskytovateľov sociálnej služby najneskôr do 31. decembra 2013. Novelou zákona o sociálnych službách vykonanou  s účinnosťou od 1. marca 2012 zákonom č. 50/2012 Z. z. sa prechodným ustanovením § 110a ods. 3 opakovane zabezpečil odklad  účinnosti povinnosti dodržiavať personálny štandard najneskôr do 31. decembra 2015. Novelou zákona o sociálnych službách vykonanou s účinnosťou od 1. januára 2014 zákonom č. 485/2013 Z. z. sa prechodným ustanovením § 110k ustanovilo neuplatňovanie odkladu povinnosti splnenia priestorového štandardu - debarierizácie pre poskytovateľov sociálnej služby, ktorí podali žiadosť o zápis do registra po 31. decembri 2013 podľa zákona účinného od 1. januára 2014.

 

V súlade s §  68 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnych službách vyšší územný celok rozhodne o výmaze z registra poskytovateľov sociálnych služieb, ak poskytovateľ sociálnej služby prestal spĺňať podmienky na zápis do registra (vrátane personálnych podmienok a priestorových podmienok). Navrhuje sa  odklad povinnosti dodržiavať priestorový štandard - debarierizáciu pre poskytovateľov sociálnej služby z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016, a to novelou prechodného ustanovenia § 110a ods. 3. Zároveň sa novo upravuje odklad povinnosti dodržiavať personálny štandard pre právne vzťahy súvisiace s transformáciou domovov sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, kde poskytovateľ tejto sociálnej služby, ktorý poskytoval túto sociálnu službu k 31. decembru 2013, postupoval podľa § 110w, a to v § 110x ods. 2.                      

 

                V súlade s § 9 ods. 6 a 8 zákona o sociálnych službách účinného od 1. januára 2009 bola novo ustanovená povinnosť poskytovateľa sociálnej služby plniť podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby podľa prílohy č. 2 písm. A k tomuto zákonu, a to s účinnosťou od 1. januára 2009. Poskytovateľ sociálnej služby je povinný umožniť vykonanie hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby a poskytnúť súčinnosť pri tomto hodnotení. Podľa § 79 ods. 1 písm. e) zákona o sociálnych službách podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby hodnotí MPSVR SR. Táto pôsobnosť MPSVR SR mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2011. V súlade s § 68 ods. 1 písm. d) zákona o sociálnych službách vyšší územný celok rozhodne o výmaze z registra poskytovateľov sociálnych služieb, ak poskytovateľ sociálnej služby v lehote určenej ministerstvom neodstránil nedostatky plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby v súlade s prílohou č. 2.

 

Novelou zákona o sociálnych službách vykonanou s účinnosťou od 1. marca 2012 zákonom č. 50/2012 Z. z. sa prechodným ustanovením § 110d ustanovilo nehodnotenie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) v období od 1. marca 2012 do 31. decembra 2015. Novelou zákona o sociálnych službách vykonanou s účinnosťou od 1. januára 2014 zákonom č. 485/2013 Z. z. sa vykonali zmeny a doplnky v právnej úprave podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby (nová oblasť- dodržiavanie základných ľudských práv a slobôd) a v hodnotení podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby (§ 104) a bola ustanovená nová príloha č. 2 upravujúca podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby s uvedením kritérií, štandardu a indikátorov pre jednotlivé kritériá, hodnotiacu škálu plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby a vyhodnotenie plnenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby. Uplatnenie tejto novej právnej úpravy v aplikačnej praxi si vyžaduje zjednotenie a komunikáciu súvisiacej metodiky hodnotenia podmienok kvality medzi zainteresovanými stranami. 

 

Návrh obsahuje  odklad hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa § 79 ods. 1 písm. e) Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR,  z doterajšej lehoty do 31. decembra 2015 na lehotu do 31. decembra 2016  a to novelou prechodného  ustanovenia § 110d.   

 

V § 110x ods. 3 sa ustanovuje úprava konania vo veci zápisu do registra poskytovateľov sociálnych služieb začatého pred 15. decembrom 2015 podľa zákona účinného do 14. decembra 2015, ktoré nebolo skončené do 14. decembra 2015 tak, že sa dokončí podľa navrhovanej právnej úpravy- ide v zásade o konania vo veci zápisu do registra súvisiace s transformáciou domovov sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, kde poskytovateľ tejto sociálnej služby, ktorý poskytoval túto sociálnu službu k 31. decembru 2013, postupoval podľa § 110w (doterajšia právna úprava pre takto transformáciou vzniknuté právne vzťahy odklad povinnosti dodržiavania personálnych štandardov a priestorových podmienok- debarierizácie neupravovala).

 

K bodu 5

 

V rámci hodnotenia podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby podľa prílohy č. 2 k zákonu o sociálnych službách v oblasti dodržiavania základných ľudských práv a slobôd (I. Oblasť) sa predkladaným návrhom zabraňuje hodnotiť nezabezpečovanie dodržiavania písomne vypracovaných postupov, pravidiel a podmienok dodržiavania základných ľudských práv a slobôd v súlade s prirodzenou ľudskou dôstojnosťou a princípmi nediskriminácie v prostredí, ktoré si prijímateľ sociálnej služby vybral, počtom bodov - 2, ktorý predstavuje hodnotenie indikátora za čiastočne splnené. Nepremietnutie písomne vypracovaných postupov, pravidiel a podmienok dodržiavania základných ľudských práv a slobôd v súlade s prirodzenou ľudskou dôstojnosťou a princípmi nediskriminácie v prostredí, ktoré si prijímateľ sociálnej služby vybral, do realizačnej praxe nemožno tolerovať a túto skutočnosť je potrebné považovať jednoznačne za nesplnenie indikátora (bodové hodnotenie - 0), a preto bolo potrebné predkladaným návrhom zmeniť znenie indikátora s bodovým hodnotením 2.

 

K bodu 6

 

Navrhovanou právnou úpravou sa novo formuluje štandard a indikátory v rámci prílohy č. 2 k zákonu o sociálnych službách v časti A. Podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby v III. Oblasti: Personálne podmienky, a to v rámci kritéria 3.4 „Systém supervízie u poskytovateľa sociálnej služby“. Dôvodom úpravy je vytvorenie priaznivejších podmienok na finančnú udržateľnosť spôsobu  realizácie povinnosti poskytovateľa sociálnej služby podľa § 9 ods. 10 zákona o sociálnych službách „vypracovať a uskutočňovať program supervízie na účel zvýšenia odbornej úrovne a kvality poskytovanej sociálnej služby“. Supervízia je totiž platenou službou - cena za hodinu poskytnutej supervízie je rôzna a závisí od dohody supervidovaného so supervízorom - na trhu sa cena supervíznej hodiny pre jednotlivca pohybuje okolo 35 eur, cena supervíznej hodiny pre skupinu sa pohybuje okolo 45 eur. Novo navrhované indikátory ustanovujú na účely  bodového hodnotenia vyžadované formy a metódy supervízie - riadiaca, interná, externá a jej vykonávanie - skupinovo alebo individuálne, ako aj frekvenciu jej vykonávania, pri rešpektovaní supervízie ako metódy nepretržitého zvyšovania profesionálnej kompetencie zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby- sociálnych poradcov, sociálnych pracovníkov a iných pracovníkov, zabránenia vzniku syndrómu vyhorenia, a tým ochrany prijímateľov sociálnej služby pred nekompetentnými zásahmi a v konečnom dôsledku hľadania a nachádzania možností a spôsobov ako pracovať s prijímateľom sociálnej služby v jeho najlepšom záujme.

 

K Čl. II

 

Nadobudnutie účinnosti predkladanej novely sa navrhuje 15. decembra 2015.                      

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 938

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: