Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

150/2013 Z. z.

najpravo.sk • 30.8. 2013, 22:10

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Koncepcia štátnej bytovej politiky do roku 2015 schválená uznesením vlády SR č. 96 zo dňa 3. 2. 2010, ako východiskový dokument pre oblasť bývania do roku 2015 stanovila základné pôsobnosti štátu v oblasti rozvoja bývania. V rámci týchto pôsobností patrí k základným úlohám štátu úloha vo vytváraní systému ekonomických nástrojov na rozvoj bývania.

V nadväznosti na uvedené je cieľom podpory rozvoj sociálneho nájomného bývania (štartovacie byty pre mladých, bývanie pre starších ľudí a marginalizované skupiny) a revitalizácia obytného prostredia s preferovaním integrovaných stratégií.

V Koncepcii štátnej bytovej politiky do roku 2015 bola ďalej prijatá úloha „pripraviť návrh právneho rámca pre uplatnenie nových ekonomických nástrojov štátu pre stimuláciu investorov pri rozvoji súkromného nájomného sektoru". Zámerom je aj zacielenie podpory na prioritné oblasti s integrovaním nových nástrojov finančného inžinierstva (napr. JESSICA) s cieľom dosiahnuť ich vzájomným pôsobením čo najširší rozvoj v oblasti bývania a obytného prostredia.

Zákon o Štátnom fonde rozvoja bývania v zmysle predloženého znenia môžu byť významným zdrojom pozitívnych skúseností pre podporu infraštruktúry bývania a využívanie inovatívnych foriem financovania na Slovensku v ďalšom programovom období 2014-2020.

V liste DG REGIO/F3/CT/io je uvedené, že na to, aby bolo možné priame zadanie grantu Štátnemu fondu rozvoja bývania (ďalej len „fond"), musia byť splnené tri podmienky:

1) legislatíva určí fond ako finančnú inštitúciu

2) legislatíva predstaví ciele verejného záujmu, ktoré odôvodňujú priame zadanie grantu fond

3) legislatíva doloží existenciu odborných znalostí potrebných pre úspešné plnenie úloh fondu v rámci tejto finančnej inštitúcie.

Predloženým návrhom zákona sa zabezpečuje splnenie uvedených podmienok.

V štátnom rozpočte sa každoročne vyčleňujú finančné prostriedky určené na rozvoj bývania. V období rokov 1996 až 2011 fond uzavrel 44 276 zmlúv a poskytol podporu v celkovej výške 1 784,24 mil. eur, pričom zo štátneho rozpočtu bolo na tento systém podpory vyčlenených 1 442,02 mil. eur. Okrem podporných finančných nástrojov zo strany štátu je možné na rozvoj bývania využiť aj ďalšie finančné systémy, ktorými sú stavebné sporenie alebo hypotekárne úverovanie. Možno konštatovať, že tieto dva finančné systémy sa stali dostupnými pre takmer celé obyvateľstvo (s výnimkou nízkopríjmových občanov). Dôkazom toho je aj vývoj poskytovaných podpôr na jednotlivé účely. Kým v rokoch 2000 až 2005 smerovalo až cca 50-90 % poskytnutých podpôr na obstaranie bytov do vlastníctva fyzických osôb, od roku 2006 smeruje na tento účel len cca 25 %. Väčšia časť poskytnutých podpôr smeruje do výstavby nájomných bytov a obnovy existujúceho bytového fondu.

Z uvedeného dôvodu, je možné zo strany štátu pristúpiť k smerovaniu podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania najmä do oblasti obstarávania nájomných bytov, či už vo verejnom alebo súkromnom sektore a obnovy bytového fondu.

V súlade s Programovým vyhlásením vlády SR sa navrhuje zacielenie podpory pre fyzické osoby, mladých manželov (vek oboch manželov nepresiahne v deň podania žiadosti 35 rokov). Ide o mladé rodiny, resp. rodiny starajúce sa o maloleté deti, ktoré si v prevažnej miere zabezpečujú svoje prvé bývanie. Ďalšími žiadateľmi by mali byť domácnosti, ktorých členom je osoba s ťažkým zdravotným postihnutím a odchovanci detských domovov (domovov sociálnych služieb pre deti, fyzické osoby, ktorým sa skončila pestúnska starostlivosť) vo veku do 35 rokov.

V rámci modernizácie alebo rekonštrukcie spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu sa navrhuje zacieliť podporu na tie časti bytových domov, ktoré smerujú k zvýšeniu bezpečnosti niektorých zariadení, resp. spoločných častí stavieb. V kontexte uvedeného sa dôraz kladie na výmenu alebo modernizáciu výťahu, výmenu spoločných rozvodov plynu alebo elektriny, vybudovanie bezbariérového prístupu do bytov pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a ostatné rekonštrukčné práce väčšieho rozsahu (vyžadujúce stavebné povolenie, resp. ohlásenie stavby). V oblasti obnovy bytového fondu je ďalej možné podporiť odstránenie systémovej poruchy bytového domu a zateplenie bytovej budovy.

V súčasnosti je poskytovanie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania upravené zákonom č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na rozsah zmien a doplnení bolo vypracované nové znenie zákona.

Predloženým návrhom nevzniknú nové požiadavky na štátny rozpočet, nakoľko ide o finančné prostriedky rozpočtované v rámci existujúceho programu rozvoja bývania.

Predložený návrh zákona nevyžaduje nové nároky na pracovné sily.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a s právom Európskej únie.

Osobitná časť

K § 1:

Fond je právnickou osobou, ktorá bola zriadená na financovanie priorít štátnej bytovej politiky pri rozširovaní bytového fondu, ktorým je nová bytová výstavba realizovaná v bytových alebo rodinných domoch a zveľaďovaní bytového fondu, ktorým je obnova bytového fondu realizovaná modernizáciou alebo rekonštrukciou spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu, odstránením systémovej poruchy bytového domu a zateplením bytovej budovy.

Pre potreby implementácie nástrojov finančného inžinierstva a zároveň v zmysle pravidiel legislatívneho rámca EÚ je navrhovaná zmena znenia ustanovenia odseku 1 a je doplnený odsek 3, ktorý upravuje postavenie fondu ako finančnej inštitúcie.

Fond ako finančná inštitúcia na implementáciu nástrojov finančného inžinierstva, ktorá bude o.i. implementovať finančné zdroje z európskej únie v zmysle schválených princípov a priorít štátnej bytovej politiky schválených vládou SR naposledy v Koncepcii štátnej bytovej politiky do roku 2015.

Cieľom štátnej bytovej politiky, pri realizácii ktorých zohráva fond jednu z kľúčových úloh, je postupné zvyšovanie celkovej úrovne bývania tak, aby bolo bývanie pre obyvateľstvo dostupné a aby si každá domácnosť mohla zabezpečiť primerané bývanie. V tomto duchu je potrebné vytvárať rámec pre zapojenie všetkých subjektov procesu rozvoja bývania pri riešení čiastkových úloh, vytvárať priestor pre participáciu všetkých úrovní rozhodovania a posilňovať partnerstvo medzi verejným, súkromným a mimovládnym sektorom na horizontálnej i vertikálnej úrovni, a to pri rešpektovaní princípov trvalo udržateľného rozvoja, energetickej a ekonomickej efektívnosti a sociálnej solidarity. V oblasti kvality bývania je prvoradou úlohou zlepšiť technický stav jestvujúceho bytového fondu a s použitím vhodných nástrojov obnovy prispieť k predĺženiu jeho životnosti a zníženiu energetickej náročnosti aj využitím prostriedkov EÚ prostredníctvom nástrojov finančného inžinierstva. Podpora bývania zo štrukturálnych fondov EÚ by mala vytvoriť spolu s existujúcimi nástrojmi štátnej bytovej politiky vzťah logickej komplementarity, nie konkurencie. Aj táto skutočnosť bude najlepšie zabezpečená prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania ako inštitúciou, ktorá je integrálnou súčasťou celého systému štátnej bytovej politiky SR.

Fond ako verejná inštitúcia správajúca sa striktne v medziach ustanovujúcej národnej legislatívy má s poskytovaním úverových zdrojov v oblasti bývania dlhoročné skúsenosti. Existujúce účely podpory sú osvedčené a z hľadiska najbližších rokov vyžadujú veľký objem finančných prostriedkov. Z tohto dôvodu na účel „zateplenie bytovej budovy" bude vhodné aj využitie finančných prostriedkov EÚ, ako nástroja na zlepšenie energetickej efektívnosti bytových budov. Fond je najvhodnejšia inštitúcia aj vzhľadom na minimalizáciu finančných, administratívnych a časových nákladov na prípravu a implementáciu pilotného prístupu, s potenciálom jeho rozsiahlejšieho využitia v ďalšom programovom období 2014-2020. Vzhľadom na existenciu Štátneho fondu rozvoja bývania nie je potrebné vytvárať novú inštitúciu, resp. nástroj, ktorý bude implementovať finančné prostriedky z EÚ.

Fond pôsobí na Slovensku už 15 rokov a poskytuje úvery na viaceré účely podpory (výstavba nájomných bytov, výstavba a obnova bytov pre fyzické osoby, obnova bytovej budovy). Medzi inými sú to aj účel obnova bytovej budovy a od roku 2009 aj vládny program zatepľovania, na ktorý v roku 2009 boli poskytnuté fondom úvery 347 žiadateľom v objeme finančných prostriedkov cca 71 mil. eur. Na obnovu je to od roku 2000 takmer 2 300 žiadostí v objeme finančných prostriedkov 231 mil. eur. Všetky uvedené informácie je možné podložiť údajmi uvedenými vo Výročných správach fondu, ktoré je povinný vypracovávať v zmysle článku 5 ods. 1 písm. d) Štatútu fondu.

K § 2:

Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov upravuje, že Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (ďalej len „MDVRR SR") je ústredným orgánom štátnej správy pre tvorbu a uskutočňovanie bytovej politiky. V súvislosti s tým vykonáva správu Štátneho fondu rozvoja bývania. V nadväznosti na uvedené, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR vymenúva a odvoláva generálneho riaditeľa tohto fondu, ktorý je štatutárnym zástupcom Štátneho fondu rozvoja bývania.

Minister si môže zriadiť Radu Štátneho fondu rozvoja bývania, ktorá plní funkciu poradného orgánu. Rada fondu prerokúva najmä zásadné materiály predkladané ministrovi na schválenie a navrhuje opatrenia na zlepšenie činnosti fondu. Rada fondu v súlade so štatútom schváleným vládou podľa doterajšieho znenia zákona má jedenásť členov. Z tohto počtu šiestich členov vymenúva minister na základe vlastného výberu a ostatných členov na návrh ministra financií SR, ministra práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ministra vnútra SR, predsedu Združenia miest a obcí Slovenska a prezidenta Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR. Činnosť tejto menovanej Rady fondu, ako aj podrobnosti o organizácii a činnosti fondu upravuje štatút fondu.

K § 3:

Fond je koncipovaný na báze revolvingu. Znamená to, že prostriedky, ktorými disponuje, sú používané na poskytovanie podpory vo forme úverov. Splátky a úroky z týchto úverov postupne vytvárajú jeden z rozhodujúcich zdrojov príjmov fondu, čím sa zabezpečuje jeho návratnosť. Z toho dôvodu patria vlastné zdroje fondu, resp. výnosy z nich, k zdrojom fondu. Ide tu o splátky istiny úverov poskytnutých z fondu, splátky úrokov z úverov poskytnutých z fondu, sankcie vymáhané fondom za porušenie finančnej disciplíny a o výnosy z prostriedkov fondu uložených v banke, výnosy z účtov v banke pre realizáciu finančných operácií (splátky úverov vedených na účtoch v banke) s výnimkou výnosov z prostriedkov poskytnutých fondu zo štátneho rozpočtu, príjmy z výťažku pri výkone exekúcie a dobrovoľnej dražby.

K vlastným zdrojom fondu možno priradiť zostatky nevyčerpanej podpory vrátenej žiadateľom okrem zostatkov podpory, ktorá bola poskytnutá z prostriedkov štátneho rozpočtu v predchádzajúcich rokoch a dary.

V zmysle § 3 písm. k) sú príjmami fondu finančné prostriedky Európskej únie. Tieto prostriedky budú využité iba na poskytovanie podpory na „zatepľovanie bytovej budovy". Z financovania správy fondu sú tieto prostriedky vylúčené (viď § 4 ods. 4 „Prostriedky použité na správu fondu okrem nákladov za vedenie účtov a iné bankové činnosti nesmú ročne presiahnuť 3 % z ročných príjmov fondu uvedených v § 3 písm. a) až e). Na odmeňovanie zamestnancov fondu sa vzťahuje osobitný predpis."). Preto dohoda o financovaní, ktorá bude uzatvorená medzi MPRV SR a ŠFRB nebude zákazkou na poskytnutie služby v zmysle zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov a MPRV SR môže poskytnúť ŠFRB grant v zmysle druhej časti písmena b) článku 44 nariadenia Rady 1083/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1260/1999 (Ú. v. EÚ L 210, 31. 7. 2006).

Dotácie zo štátneho rozpočtu boli v začiatočnom období fungovania fondu jeho hlavným zdrojom. Pomocou nich si fond vytvoril kapitál, ktorý v rozpočte na rok 2011 reprezentovali vlastné zdroje vo výške 87,67 mil. eur, čo predstavuje 61,49 % z celkových príjmov fondu.

K § 4:

Prostriedky fondu sú v rozhodujúcej miere používané na poskytovanie podpory. V súlade s ďalším ustanovením je možné prostriedky fondu použiť na správu fondu, avšak len v zákonom limitovanom rozsahu (3 % z ročných zdrojov fondu okrem finančných prostriedkov získaných zo štátneho rozpočtu).

Fond ku koncu roku 2011 spravoval cca 44 000 úverov, ktorých lehota splatnosti je prevažne 30 rokov.

Použitie prostriedkov fondu sa riadi rozpočtom, ktorého návrh vypracúva fond a prostredníctvom ministerstva ho predkladá vláde Slovenskej republiky na schválenie každoročne do 15. augusta. Vláda Slovenskej republiky rozhoduje aj o zmenách rozpočtu fondu, ktoré majú vplyv na prebytok alebo schodok rozpočtu verejnej správy v jednotnej metodike platnej pre EÚ.

O ostatných zmenách (napr. presuny finančných prostriedkov medzi jednotlivými účelmi) rozhoduje minister na základe odporúčania Rady fondu.

Odmeňovanie zamestnancov fondu sa uskutočňuje v súlade s predpismi, ktoré platia všeobecne na odmeňovanie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.

K § 5:

Fond v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok zostavuje rozpočet. Rozpočet fondu na príslušný rok je súčasťou rozpočtu MDVRR SR.

Vzhľadom na to, že fond je svojimi finančnými vzťahmi napojený na rozpočet ministerstva, je povinný v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy ku koncu roka zúčtovať so štátnym rozpočtom finančné prostriedky, ktoré od neho obdržal.

V súlade s podmienkami pre hospodárenie s finančnými prostriedkami poskytnutými zo štátneho rozpočtu sú prostriedky fondu vedené v Štátnej pokladnici. Za hospodárenie s prostriedkami fondu je zodpovedný štatutárny zástupca fondu, t.j. generálny riaditeľ fondu.

NARIADENIE KOMISIE (ES) č. 1828/2006 z 8. decembra 2006, ktorým sa stanovujú vykonávacie pravidlá nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde v článku 43 bod 3 upravuje: „Keď sa nástroj finančného inžinierstva vytvorí v rámci finančnej inštitúcie, ustanoví sa ako osobitný finančný blok, podliehajúci špecifickým vykonávacím pravidlám v rámci finančnej inštitúcie, ktorými sa ustanovuje najmä to, že sa vedú osobitné účty na odlíšenie nových zdrojov investovaných do nástroja finančného inžinierstva, vrátane zdrojov z príspevku operačného programu, od zdrojov, ktoré mala inštitúcia pôvodne k dispozícii."

V súvislosti s poskytovaním podpory, ktorá je poskytovaná vo forme úveru, je potrebné vykonávať finančné operácie jednak s uvoľňovaním priznaného úveru, ale predovšetkým s jeho splácaním. V prípade, že si fond nevybuduje systém na sledovanie finančných operácií, navrhuje sa, aby tieto služby vykonávala banka. Keďže ide úvery poskytované štátnou inštitúciou, navrhuje sa, aby prípadné finančné operácie vykonávala banka so 100 % majetkovou účasťou štátu, ktorú určí ministerstvo po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.

Na príkaz fondu podľa podpísanej zmluvy o poskytnutí podpory Štátna pokladnica prevedie sumu prostriedkov zodpovedajúcu priznanej podpore do vybranej banky, ktorá otvorí žiadateľovi účet vo svojej pobočke alebo expozitúre umiestnenej najbližšie k miestu uskutočňovania stavby žiadateľa.

O žiadosti o poskytnutie úveru na obstaranie nájomného bytu, na financovanie ktorého súčasne žiadateľ žiada poskytnutie dotácie z MDVRR SR, fond rozhodne až po oznámení ministerstva o možnosti poskytnutia dotácie na daný predmet. Na tento účel je možné v rozpočte fondu vyčleniť osobitne finančné prostriedky. V rozpočte fondu je možné osobitne vyčleniť finančné prostriedky aj na stavby spolufinancované zo zdrojov EÚ (výstavba nájomných bytov) a na zateplenie bytovej budovy, ktorý bude financovaný z prostriedkov EÚ. Na zateplenie bytovej budovy budú osobitne vyčlenené finančné prostriedky ďalej rozdelené podľa samosprávnych krajov.

K § 6:

Podpora sa pri zriadení fondu orientovala predovšetkým na novú bytovú výstavbu a to tak v etape výstavby ako aj kúpy. Vzhľadom na to, že podľa pravidiel poskytovania štátnej podpory v krajinách EÚ nie je možné podporu poskytnúť na projekt, ktorého realizácia bola začatá pred podaním žiadosti o poskytnutie podpory je snahou priblížiť sa podmienkami poskytovania podpory týmto pravidlám a neposkytovať podporu na dokončovanie niekoľko rokov rozostavaných objektov. Podpora výstavby znamená, že žiadateľ môže o poskytnutie podpory požiadať počas výstavby bytu, t.j. počas lehoty uvedenej v stavebnom povolení na dokončenie stavby.

Z uvedenej tabuľky možno vidieť vývoj v poskytovaní podpory na jednotlivé účely v rokoch 2000 až 2011. Z podpory smerujúcej do obstarávania bývania do vlastníctva fyzických osôb sa postupne ťažiskovým stala podpora obstarávania nájomných bytov a taktiež sa zvyšovala podpora obnovy bytového fondu.

V nadväznosti na uvedené a zámer viac zacieliť podporu z fondu sa navrhuje pristúpiť k zmene smerovania podpory predovšetkým na obstarávanie nájomných bytov a obnovu existujúceho bytového fondu.

Ustanovenie definuje účely podpory, ktorými sú obstaranie bytu (výstavbou bytu vrátane bytu získaného nadstavbou, vstavbou, prístavbou, prípadne prestavbou nebytového priestoru v bytovom dome, rodinnom dome, polyfunkčnom dome alebo v nebytovej budove, kúpou bytu v bytovom dome alebo polyfunkčnom dome), obstarávanie nájomných bytov (výstavbou nájomného bytu vrátane bytu získaného nadstavbou, vstavbou, prístavbou, prípadne prestavbou nebytového priestoru v bytovom dome, rodinnom dome, polyfunkčnom dome alebo v nebytovej budove, kúpou nájomného bytu v bytovom dome, rodinnom dome alebo polyfunkčnom dome), obnova bytovej budovy (modernizácia alebo rekonštrukciu spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu, odstránenie systémovej poruchy bytového domu a zateplenie bytovej budovy), výstavba zariadenia sociálnych služieb, obnova zariadenia sociálnych služieb.

So zreteľom na podporu rozvoja bytovej výstavby je záujmom štátu podporovať rozvoj novej bytovej výstavby a nadväzne na to podporovať aj kúpu novopostavených bytov. Kúpa bytu, má podporiť systém obstarávania si už hotového bytu, v rámci ktorého budúci vlastník rieši okamžite bytovú situáciu a súčasne predmetnou nehnuteľnosťou môže ručiť za záväzok vyplývajúci z poskytnutého úveru.

Zavedenie možnosti kúpy staršieho bytu je zacielené na vybranú skupinu občanov, ktorá dosiahnutím veku stanoveného zákonom o sociálnej pomoci je povinná opustiť domov sociálnych služieb pre deti, resp. detský domov (osoba, ktorej skončila poskytovanie sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb s celoročnou pobytovou formou, alebo ktorej sa skončila pestúnska starostlivosť, náhradná osobná starostlivosť alebo osobná starostlivosť poručníka) bez možnosti riešenia ďalšieho bývania. Navrhované riešenie bývania odchovancov detských domovov vyplýva z toho, že týmto občanom trvá ústavná starostlivosť len do dosiahnutia plnoletosti a ďalej až do osamostatnenia, najdlhšie do 25 rokov veku. Okrem tejto skupiny občanov sa možnosť kúpy staršieho bytu vzťahuje aj pre zabezpečovanie bývania domácnosti, členom ktorej je osoba s ťažkým zdravotným postihnutím. Riešenie problému bývania tejto skupiny občanov je niekoľkoročným problémom, ktorý neriešila ani možnosť kúpy novostavby bytu, z dôvodu vyššej ceny nových bytov k finančným možnostiam odchovancov detských domovov. Vzhľadom na nutnosť riešenia tohto problému sa navrhuje, aby sa týmto občanom umožnilo s podporou štátu si obstarať aj starší byt, ktorého cena môže byť dostupnejšia.

Podľa odborných odhadov podiel nájomných bytov na Slovensku klesol na hodnotu cca 4 % z celkového počtu bytov. Vo vyspelých európskych krajinách je podiel nájomného sektoru v rozsahu 20-60% z celkového bytového fondu. Na trhu s bytmi je vplyv dostupnosti nájomných bytov výrazným indikátorom dostupnosti bývania. Významné miesto predstavujú nájomné byty vo verejnom nájomnom sektore, ktoré plnia sociálnu funkciu (bývanie pre občanov v hmotnej núdzi, bývanie pre sociálne slabšie skupiny občanov, bývanie podmieňujúce rozvoj regiónu apod.). Súčasne z úlohy B.8 uznesenia vlády SR č. 96/2010, ktorým bola schválená Koncepcia štátnej bytovej politiky do roku 2015 vyplýva, že je potrebné „pripraviť návrh právneho rámca pre uplatnenie nových ekonomických nástrojov štátu pre stimuláciu investorov pri rozvoji súkromného nájomného sektoru". Pre vytvorenie vhodných podmienok rozvoja súkromného nájomného sektoru, sa navrhuje poskytovať výhodné úvery na obstarávanie bytov určených na nájom aj iným právnickým osobám, ako sú obce.

Slovenská republika má v porovnaní s európskymi krajinami mladý bytový fond, ktorý sa však vyznačuje zanedbanou údržbou, nevyhovujúcimi tepelnotechnickými vlastnosťami a existenciou konštrukčných alebo realizačných nedostatkov. Vzhľadom na uvedené je záujmom štátu formou výhodných úverov podporovať aj túto oblasť rozvoja bývania. V prvom rade je záujmom štátu podporovať zateplenie bytových domov a rodinných domov z dôvodu znižovania nárokov na spotrebu energií. Ďalšou oblasťou je podpora modernizácie a rekonštrukcie spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu. Dôraz sa navrhuje zamerať na podporu tých častí, ktoré môžu znížiť bezpečnosť stavieb (spoločné rozvody elektrickej energie a plynu) a dosiahnuť súčasne technické parametre (výmena, resp. modernizácia osobných výťahov). Zároveň zo smerníc EÚ vyplýva povinnosť zabezpečovať bezbariérový prístup do budov. V časti obnovy bytových budov je zavedená nová možnosť podpory – odstránenie systémovej poruchy bytového domu. Ide predovšetkým o tie systémové poruchy, odstránením ktorých sa súčasne zlepšujú technické vlastnosti stavebných konštrukcií. Predmetom podpory z fondu môžu byť aj systémové poruchy, ktorých neodstránenie môže viesť k ohrozeniu bezpečnosti užívania bytového domu.

Ďalším účelom pre poskytovanie štátnej podpory je výstavba alebo dostavba zariadenia sociálnych služieb, ktoré poskytuje sociálnu službu celoročnou pobytovou formou alebo prestavba nebytového priestoru na zariadenie sociálnych služieb a obnova zariadenia sociálnych služieb vrátane jeho zateplenia. Ide o tieto druhy zariadení sociálnych služieb - zariadenie podporovaného bývania, zariadenie pre seniorov, domov sociálnych služieb a špecializované zariadenie. V týchto zariadeniach sociálnych služieb sa poskytujú celoročnou pobytovou formou sociálne služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku a nahrádzajú klientom prirodzené rodinné prostredie vrátane celoročného ubytovania (plnia teda tiež funkciu ich celoročného bývania).

V súlade s vymedzením sociálneho bývania v § 21 ods. 1 zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní, sociálne bývanie je aj bývanie alebo ubytovanie financované s použitím verejných prostriedkov a poskytované v rámci starostlivosti podľa osobitných predpisov. Ide napr. o vybrané druhy zariadení sociálnych služieb podľa zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, v ktorých sa poskytuje v rámci obslužných činností aj ubytovanie. V rámci zariadení sociálnych služieb pre fyzické osoby odkázané na pomoc inej fyzickej osoby a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek, sú to zariadenia podporovaného bývania, zariadenia pre seniorov, zariadenia opatrovateľskej služby, rehabilitačné strediská, domovy sociálnych služieb a špecializované zariadenia. V rámci sociálnych služieb na podporu rodiny s deťmi, ide o zariadenia dočasnej starostlivosti o deti. V rámci zariadení sociálnych služieb na zabezpečenie nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb, ide o nocľahárne, útulky, domovy na pol ceste a zariadenia núdzového bývania.

Zákon neupravuje možnosť podpory výstavby súvisiacej technickej vybavenosti podmieňujúcej bytovú výstavbu.

Súčasne sú v tomto ustanovení na účely tohto zákona definované niektoré pojmy, napr. polyfunkčný dom, kúpa bytu, obnova bytového domu, príslušenstvo obytnej miestnosti zariadenia sociálnych služieb a spoločné priestory zariadenia sociálnych služieb.

Polyfunkčný dom je budova pozostávajúca najmenej zo štyroch bytov a najmenej tretina podlahovej plochy je určená na bývanie. Takýto typ polyfunkčných domov vzniká najmä prestavbou, resp. nadstavbou existujúcich budov. Zámerom je efektívne využívanie stavieb a zainvestovaných pozemkov.

Kúpou bytu sa rozumie kúpa novostavby bytu, t.j. od stavebníka uvedeného v kolaudačnom rozhodnutí a od nadobudnutia právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia neuplynulo viac ako 3 roky.

Pod modernizáciou a rekonštrukciou bytového domu sa rozumie výmena alebo modernizácia výťahu, výmena spoločných rozvodov plynu, elektriny kanalizácie, vody a tepla, stavebná úprava spoločných častí alebo spoločných zariadení bytového domu, ktorou sa zabezpečí bezbariérový prístup do bytov v bytovom dome. Iná modernizácia je iná, než tá, ktorá bola uvedená v predchádzajúcom texte a tiež nejde o odstraňovanie systémovej poruchy bytového domu alebo jeho zatepľovanie.

K § 7:

Ustanovenie vymedzuje jednotlivých žiadateľov. V súlade s pôvodným zákonom žiadateľom zostáva žiadateľom fyzická osoba – občan Slovenskej republiky, občan členského štátu EÚ, štátu, ktorý je zmluvnou stranou dohody o Európskom hospodárskom priestore a Švajčiarskej konfederácie s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, ktorá dovŕšila 18 rokov a má vlastný príjem zo závislej činnosti alebo podnikania. Neprihliada sa na to, či ide o zamestnanca, živnostníka, podnikateľa, dôchodcu atď. S prihliadnutím na ustanovenie § 15 ods. 1 zákona, podľa ktorého fond o poskytnutí podpory uzavrie so žiadateľom zmluvu, musí žiadateľ byť osobou spôsobilou na právne úkony. Žiadateľom nemôže byť neplnoletá osoba, a to ani v zastúpení poručníkom, nakoľko podľa § 9 ods. 1 zákona musí žiadateľ preukázať, okrem iného, aj to, že je schopný platiť splátky a úroky z úveru v dohodnutej výške a v lehotách. Žiadateľom môže byť plnoletá fyzická osoba a musí mať aj vlastný pravidelný príjem.

Z dôvodu presnejšieho a jednoznačnejšieho zacielenia podpory došlo k podrobnejšiemu špecifikovaniu žiadateľov – právnických osôb. Žiadateľom o podporu môže byť právnická osoba bez ohľadu na to, či je zapísaná v Obchodnom registri alebo inom registri (napr. spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov). Žiadateľom môže byť podnikateľský subjekt, správcovská organizácia, bytové družstvo, obec, VÚC a pod. Podmienkou pri tejto skupine žiadateľov je, že musí mať sídlo na území Slovenskej republiky a musí svojim hospodárskym výsledkom preukázať schopnosť splácať poskytnutý úver. Obec a VÚC preukazuje schopnosť splácať poskytnutý úver rozpočtom obce. Iné právnické osoby musia preukázať, že podnikali počas piatich rokov pred podaním žiadosti.

Žiadateľom o poskytnutie úveru na obstaranie bytu môže byť aj fyzická osoba; pričom v § 10 sa určuje podmienky, ktorá fyzická osoba môže byť žiadateľom o poskytnutie úveru na obstaranie bytu. Právnická osoba môže byť žiadateľom o poskytnutie úveru na obstaranie nájomných bytov.

Oproti pôvodnému zákonu sa na účel obstarania nájomných bytov umožňuje poskytnúť úver okrem obce a VÚC aj právnickej osobe. Ide o snahu štátu motivovať a stimulovať investovať finančné prostriedky do oblasti súkromného nájomného sektora.

O poskytnutie úveru na modernizáciu bytového domu a zateplenia bytovej budovy môžu požiadať všetci žiadatelia uvedení v odseku 1.

Žiadateľom o poskytnutie úveru na odstránenie systémovej poruchy bytového domu môže byť žiadateľ podľa odseku 1 zákona okrem fyzickej osoby.

Podporu na výstavbu a obnovu zariadenia sociálnych služieb bude možné poskytnúť žiadateľovi, ktorým je obec alebo samosprávny kraj.

K § 8:

Podporu z fondu podľa pôvodného zákona bolo možné poskytnúť vo forme úveru a vo forme nenávratného príspevku. Podporu vo forme nenávratného príspevku bolo možné poskytnúť len na obstaranie bytu (výstavba, resp. kúpa bytu) žiadateľovi, ak on alebo člen jeho domácnosti je osobou s ťažkým zdravotným postihnutím. Z vypracovaných ekonomických analýz vyplýva, že výstavba bezbariérového bytu výrazne nezvyšuje obstarávaciu cenu bytu. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje túto formu podpory zrušiť.

Podpora z fondu sa navrhuje poskytovať iba vo forme úveru. Táto forma podpory sa navrhuje poskytovať do výšky 80 % obstarávacej ceny a s lehotou splatnosti do 40 rokov. Vzhľadom na ekonomický a hospodársky vývoj sa navrhuje, aby výška ročnej úrokovej sadzby bola upravená vo všeobecne záväznom právnom predpise vydanom ministerstvom, ktorým sa dá pružnejšie reagovať na vyvolané zmeny. V prípade odchovancov, resp. člena domácnosti, ktorého členom domácnosti je ťažko zdravotne postihnutá osoba je možné podiel podpory zvýšiť až na 100 %.

Okrem limitu podpory stanoveného podielom z obstarávacích nákladov zákon upravuje aj absolútnu výšku podpory, a to

na obstaranie bytu sa navrhuje poskytovať úver do výšky 65 000 eur na byt,na modernizáciu bytového domu alebo odstránenie systémovej poruchy bytového domu možno žiadateľovi poskytnúť úver vo výške minimálne 30 eur a najviac 500 eur na 1 m2 podlahovej plochy bytu,na zateplenie rodinného domu je možno poskytnúť úver do výšky 60 eur na 1 m2 zatepľovanej plochy a 100 eur na 1 m2 zatepľovanej plochy pri bytovom dome. Zatepľovaná plocha je vymedzená všetkými plochami, kde dochádza k úniku tepla - obvodový plášť, strešný plášť, otvorové konštrukcie. V rámci obvodového plášťa ide aj o zatepľovanie konštrukcií, ktoré sa nachádzajú ako súčasť plášťa (balkóny, lodžie), ktoré je nevyhnutné zatepliť z dôvodu vzniku tepelných mostov, na výstavbu zariadenia sociálnych služieb sa navrhuje poskytovať úver najviac 760 eur na 1 m2 podlahovej plochy obytnej miestnosti, príslušenstva obytných miestnosti a spoločných priestorov zariadenia sociálnych služieb, na zateplenie zariadenia sociálnych služieb je navrhnutý úver najviac 100 eur na 1 m2 zatepľovanej plochy, na modernizáciu zariadenia sociálnych služieb sa navrhuje poskytovať úver vo výške minimálne 30 eur a najviac 500 eur na 1 m2 podlahovej plochy obytnej miestnosti, príslušenstva obytných miestnosti a spoločných priestorov zariadenia sociálnych služieb.

V rámci tohto ustanovenia je vymedzenie obstarávacej ceny na jednotlivé účely. Obstarávacou cenou je spravidla cena za zhotovenie stavby, ktorej súčasťou môže byť aj cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie a cena za vyhotovenie tepelno-technického posudku alebo odborného posudku preukazujúceho existenciu systémovej poruchy (ak ju žiadateľ uvedie v žiadosti o poskytnutie podpory - túto časť ceny nie je žiadateľ v žiadosti povinný uvádzať). Pri obstaraní bytu kúpou je obstarávacou cenou kúpna cena uvedená v kúpnej zmluve. Súčasťou obstarávacej ceny je aj daň z pridanej hodnoty.

K § 9:

Poskytnutie štátnej podpory podľa tohto zákona je viazané na splnenie stanovených podmienok, ktoré majú vytvoriť predpoklady pre efektívne vynaloženie verejných prostriedkov. Ide najmä o preukázanie schopnosti platiť istinu úveru a úroky z úveru v dohodnutej výške a termínoch a schopnosti zabezpečiť požadovaný úver.

Podporu nie je možné poskytnúť, ak si žiadateľ neplní povinnosti vo vzťahu k štátu, štátnym inštitúciám, štátnym fondom alebo iným veriteľom. Ďalšími podmienkami pre poskytnutie podpory teda sú neporušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s prostriedkami fondu, žiadateľ nemôže byť v likvidácii, reštrukturalizácii, konkurze ani nemôže byť voči nemu vedené konkurzné konanie, nemá nedoplatky poistného na zdravotné, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, nemá daňové nedoplatky, má vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom a plní si záväzky voči všetkým veriteľom, ktorí mu poskytli úver, resp. pôžičku.

Čerpanie podpory sa realizuje bezhotovostným spôsobom z účtu v banke otvoreného pre žiadateľa. Podporu z účtu je možné previesť na účet dodávateľa na základe overeného účtovného dokladu pracovníkom mestského úradu, resp. obvodného úradu v sídle kraja, ktorý posudzuje aj žiadosti o poskytnutie podpory z fondu.

Podporu z fondu, ktorá má charakter štátnej pomoci, možno poskytovať iba v súlade s legislatívnymi predpismi týkajúcimi sa oblastí štátnej pomoci.

Ustanovenie určuje termín na dokončenie stavby (okrem kúpy bytu), na ktorú sa poskytuje podpora. Je to najviac 24 mesiacov odo dňa otvorenia účtu, na ktorý bola žiadateľovi poskytnutá podpora. Cieľom je, aby podporená stavba bola ukončená a užívaná v čo najkratšom termíne. V prípadoch osobitného zreteľa môže byť lehota na výstavbu predĺžená, ide napríklad o mimoriadne životné udalosti (vážne zdravotné problémy, úmrtie, rozvod, živelná udalosť, apod.) alebo stratu príjmu dlžníka.

K § 10:

Pre obstaranie bytu/nájomného bytu je základnou podmienkou veľkosť podporovanej stavby na bývanie. V predloženom návrhu sa plocha bytu v bytovom dome navrhuje 80 m2, čo umožňuje zabezpečiť primerané bývanie aj viacpočetných rodinám.

Pri plochách bytu v rodinnom dome sa definuje celková plocha bytových a nebytových priestorov, a to rozsahom 120 m2 s tým, že viac ako polovica z tejto podlahovej plochy je určená na bývanie. Do bytových priestorov sa započítava plocha obytných miestností a príslušenstva, ktorým je priestor pre varenie, komunikáciu (chodba), pre osobnú hygienu a uskladnenie potravín. Do iných priestorov sa započítava predovšetkým plocha povalového priestoru, pivnice, garáže nad 25 m2, práčovne, kotolne, skladu paliva, sušiarne apod. Záujmom je, aby podpora štátu do výstavby bytov v rodinných domov smerovala do efektívneho, ekonomického a primeraného bývania pre štátom definovanú skupinu občanov. Snahou je taktiež zamedziť vytváraniu rôznych priestorov v rámci rodinného domu, účelovosť ktorých bola rôznorodá a nesleduje prvoradý záujem riešenia bývania.

Byt obstarávaný pre občana s ťažkým zdravotným postihnutím (uvedeným v prílohe zákona) si vyžaduje iné architektonické riešenie v súvislosti s bezbariérovým usporiadaním priestorov. Ustanovenie o limite podlahovej plochy sa v tomto prípade upravuje, a to tak, že podlahovú plochu možno zvýšiť maximálne o 10 % oproti stanovenej.

V záujme zvyšovať efektívnosť vynakladania verejných prostriedkov, podpora z fondu by mala byť smerovaná na energeticky menej náročné stavby. Z uvedeného dôvodu sú v zákone navrhnuté limity potreby tepla na vykurovanie v rodinnom dome a bytovom, resp. polyfunkčnom dome.

Ako už bolo uvedené v komentári k § 6 smerovanie podpory fondu sa pôsobením iných ekonomických nástrojov na financovanie rozvoja bývania zmenilo. V nadväznosti na tento vývoj sa navrhuje zacielenie poskytovania podpory z fondu iba na určitú skupinu fyzických osôb. V zákone sa táto skupina občanov definuje ako mladá rodina – obaja manželia majú do 35 rokov, alebo manželia s maloletým dieťaťom vo veku najviac 3 roky alebo 5 rokov, ak ide o osvojené dieťa, domácnosť, členom ktorej je fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím a odchovanec, ktorý v deň podania nepresiahne vek 35 rokov, alebo odchovanca s maloletým dieťaťom vo veku najviac 3 roky alebo 5 rokov, ak ide o osvojené dieťa (ak ide o manželov – odchovancami musia byť obaja a súčasne musia spĺňať aj podmienku veku do 35 rokov). Podporu možno poskytnúť aj rodinnému príslušníkovi žiadateľa – fyzickej osoby. ktorý nie je príslušníkom členského štátu EÚ. Tento rodinný príslušník, však musí mať na území Slovenskej republiky trvalý pobyt. Naďalej zostáva zachovaná podmienka príjmu domácnosti, ktorý nesmie domácnosť prekročiť - štvornásobok životného minima pripadajúceho na domácnosť. Príjem sa bude posudzovať za rok prechádzajúci roku podania žiadosti o podporu. Priemerný mesačný príjem žiadateľa a osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne (príjmy fyzických osôb, ktoré sú predmetom dane, príjmy oslobodené od dane z príjmov, vreckové pri zahraničných pracovných cestách, atď.) sa vypočíta ako podiel tohto dosiahnutého príjmu za rok (resp. časť roka, počas ktorého sa príjem poberal) a príslušného počtu mesiacov, počas ktorých sa tento príjem poberal.

V snahe podporiť najmä mladé začínajúce rodiny zákonom sa navrhuje zaviesť možnosť odpustenia časti úveru v prípade, že sa žiadateľovi počas platnosti zmluvy narodí dieťa a s ním žije v spoločnej domácnosti a dožije sa minimálne jedného roku veku, alebo ktorý si osvojí dieťa, ktoré s ním žije v domácnosti minimálne jeden rok. Podmienkou je, že žiadateľ o odpustenie časti úveru písomne požiada fond najneskôr jeden rok po vzniku nároku na odpustenie časti úveru, dodržiava podmienky dohodnuté v zmluve o poskytnutí úveru a má splnené záväzky voči fondu ku dňu podania tejto žiadosti. Toto ustanovenie sa bude vzťahovať až na zmluvy uzavreté po 1. januári 2014, t.j. po nadobudnutí účinnosti tohto zákona.

V prípade, že žiadateľ, ktorému bol poskytnutý úver na obstaranie bytu, sa rozhodne zmeniť predmet podpory, t.j. byt, aj zmenený predmet musí spĺňať podmienky, ktoré sú definované zákonom (veľkosť podlahovej plochy, potreba tepla na vykurovanie). Zmenu predmetu podpory je možné vykonať počas lehoty splatnosti úveru.

Podporu na obstaranie bytu je možné žiadateľovi poskytnúť iba raz a to aj vtedy, ak bola podpora poskytnutá jednému z manželov pred uzavretím manželstva.

V prípade podpory výstavby obecných nájomných bytov je možné podporu poskytnúť, ak je táto realizovaná obcou, VÚC alebo právnickou osobou. Vzhľadom na to, že výška nájomného sa v týchto bytoch odvodzuje od obstarávacích nákladov a cieľovú skupinu predstavujú občania s nižšími príjmami, je záujmom štátu podporovať výstavbu nájomných bytov, pri ktorých nebudú neúmerne vysoké obstarávacie náklady. Z uvedeného dôvodu sa v zákone navrhuje na obstaranie nájomných bytov poskytnúť podporu iba vtedy, ak priemerná podlahová plocha obstarávaných bytov nepresiahne 60 m2 a obstarávací náklad nepresiahne hodnotu stanovenú zákonom č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní. Súčasne sa musí žiadateľ v zmluve o poskytnutí podpory zaviazať, že nájomný charakter bytov bude zachovaný počas celej lehoty splatnosti úveru, minimálne však 30 rokov, zriadi záložné právo na podporená nájomné byty v prospech fondu a pri prenájme dodrží podmienky ustanovené v § 22 zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (poskytnutie bývania iba oprávnenej osobe). V zákone č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní je ustanovené, že sociálne bývanie je bývanie obstarané s použitím verejných prostriedkov určené na primerané a ľudsky dôstojné bývanie fyzických osôb, ktoré si nemôžu obstarať bývanie vlastným pričinením a spĺňajú podmienky podľa tohto zákona. Sociálne bývanie je aj bývanie alebo ubytovanie financované s použitím verejných prostriedkov, pričom za verejné zdroje sa považujú aj zvýhodnené úvery z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania. Vzhľadom na uvedené je potrebné aj do tohto zákona doplniť podmienku na dodržanie ustanovení v § 22 zákona č. 443/2010 Z. z.

Vzhľadom na to, že podporou obstarávania nájomných bytov v súkromnom nájomnom sektore sa má podporiť predovšetkým mobilita pracovnej sily je v návrhu stanovená podmienka, že právnické osoby môžu žiadať o poskytnutie podpory na obstaranie nájomných bytov v prípade, že sa tieto byty budú nachádzať v meste alebo v priľahlých s mestom priamo susediacich obciach, resp. v obciach kde sa realizuje výstavba priemyselných parkov.

Súčasne je stanovená podmienka, ak už bol raz nájomný byt financovaný prostredníctvom podpory z fondu, nie je možné naň opätovne poskytnúť podporu z fondu.

K § 11:

Ustanovenie upravuje podrobnejšie požiadavky pri realizácii modernizácie bytového domu. Pri výmene alebo modernizácii výťahu musí ísť o také zariadenie, ktoré má doklad preukazujúci zhodu výrobkov, nakoľko musí byť zabezpečená kvalita a bezpečnosť tohto výrobku.

Pre zabezpečenie bezbariérového prístupu do bytov v bytovom dome, je možné podporu poskytnúť iba na také práce, ktorými sa zabezpečí voľný pohyb občanov s obmedzenou schopnosťou pohybu. Ide napr. o vybudovanie nájazdu pre vozičkárov pre vstup do bytového domu, vybudovanie výťahu, atď.

Pri realizácii modernizácie a rekonštrukcie spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu ide o realizáciu takých prác, ktoré zabezpečia fungovanie a podstatu bytového domu, napr. výmena zvislých rozvodov teplej a studenej vody, rozvodov kanalizácie, odstránenie statických nedostatkov bytového domu, atď. Pod realizáciou modernizácie a rekonštrukcie spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu sa však nechápe vybudovanie novej kotolne.

V kontexte komplexného riešenia problematiky nájomných vzťahov v podmienkach reštituovaných bytových domov sa s odkazom na vecnú pôsobnosť zákona č. 260/2011 Z. z. o ukončení a spôsobe usporiadania niektorých nájomných vzťahov k bytom, navrhuje vytvoriť priestor pre systémovú modernizáciu reštituovaného bytového fondu. Oprávneným žiadateľom o podporu zo Štátneho fondu rozvoja bývania bude aj vlastník bytového domu vydaného v rámci režimu majetkových reštitúcii, pričom vecným zameraním a rozsahom bude limitovaný § 6 ods. 5 navrhovaného zákona. Zakotvením predmetného mechanizmu podpory modernizácie bude zabezpečená aj ochrana práv vlastníkov dotknutých bytových domov v zmysle proporcionálneho vyváženia majetkových práv a povinností v kontexte režimu zavedeného zákonom č. 260/2011 Z. z.

K § 12:

Bytový fond na Slovensku aj napriek nízkemu veku vykazuje zlý technický stav, ktorý je z časti dôsledkom nesprávneho navrhnutia materiálov alebo detailov, nesprávneho použitia technológie výstavby alebo nedodržania navrhnutého postupu realizácie stavby. Nakoľko tieto poruchy nie sú a neboli zapríčinené majiteľmi, resp. užívateľmi týchto bytov, ani zanedbaním ich údržby a opráv navrhuje sa na ich odstraňovanie poskytnutie úveru. Rozsah definovaných systémových porúch vychádza z výskumných prác realizovaných v uvedenej oblasti.

Účelnosť a efektívnosť vynakladania štátnych prostriedkov je nevyhnutné preukázať aj v prípade odstraňovania systémových porúch bytových domov. To znamená, že je potrebné preukázať nielen jej existenciu, ale aj navrhnúť účinný systém jej odstránenia, ktorý zamedzí možnosť jej ďalšieho výskytu.

V prípade, že sa systémová porucha odstraňuje zateplením obvodového plášťa alebo štítovej steny, musí sa stavba realizovať tepelnoizolačným systémom, na ktorý vydal vyhlásenie zhody výrobca systému, stavbu realizuje zhotoviteľ, ktorý má na tento systém vydané osvedčenie akreditovanou osobou a na stavbe bude vykonávaný odborný technický dozor.

Úver na odstránenie systémovej poruchy je možné poskytnúť na každý jeden druh systémovej poruchy daného domu alebo jeho časti len raz.

K § 13:

V snahe zabezpečiť čo najefektívnejšie využitie štátom vynakladaných finančných prostriedkov, podporu na zateplenie bytovej budovy je možné poskytnúť iba vtedy, ak dôjde k úspore potreby tepla na vykurovanie minimálne 35 %.

Pri zatepľovaní sa musí stavba realizovať tepelnoizolačným systémom, na ktorý vydal vyhlásenie zhody výrobca systému. Stavbu realizuje zhotoviteľ, ktorý má na tento systém vydané osvedčenie akreditovanou osobou a na stavbe bude vykonávaný odborný technický dozor. Súčasťou prác pri zatepľovaní musia byť aj opravy vystupujúcich častí stavby – lodžia, balkón, prekrytie vstupu, strojovňa výťahu, oprava alebo výmena otvorových výplní bytov v rozsahu minimálne 85 % z celkového počtu bytov, úprava vstupov a schodiskových priestorov.

V prípade, že na bytovej budove sú preukázané systémové poruchy, žiadateľ musí preukázať, že tieto boli pred zateplením odstránené, alebo ich odstránenie sa navrhuje realizovať v rámci projektového riešenia predkladaného k žiadosti.

Oblasť stanovovania požiadaviek na tepelno-technické vlastnosti stavebných konštrukcií prešla výraznými zmenami. Navrhuje sa preto, aby boli zvýhodnenými úvermi podporované bytové budovy dané do užívania pred rokom 2002, kde je možné očakávať vyššie úspory v spotrebe tepla na vykurovanie.

Na kontrolu dodržania zákonom stanovenej úspory potreby tepla musí žiadateľ predložiť fondu údaje o skutočnej spotrebe tepla na vykurovanie za 2 vyúčtovacie obdobia predchádzajúce podaniu žiadosti a 3 vyúčtovacie obdobia nasledujúce po dokončení zateplenia. Ak bude stavba financovaná z prostriedkov Európskej únie, musí žiadateľ predložiť údaje o skutočnej spotrebe tepla na vykurovanie za 5 vyúčtovacích období nasledujúcich po dokončení zateplenia.

Nakoľko sú na zatepľovanie poskytované aj iné formy podpory navrhuje sa, aby na jednej budove nedochádzalo k ich kumulácii.

Počas životnosti bytovej budovy je možné poskytnúť podporu z fondu na zateplenie tejto budovy iba raz.

Podpora na zateplenie bytovej budovy financovaná z finančných prostriedkov EÚ (implementácia nástrojov finančného inžinierstva) bude môcť byť poskytnutá žiadateľovi (obci, samosprávnemu kraju, spoločenstvu vlastníkov bytov a nebytových priestorov a vlastníkom bytov a nebytových priestorov v bytovom dome) a len v prípade, že stavba sa nachádza na území mesta.

K § 14:

Podporu na výstavbu, obnovu alebo zateplenie zariadenia sociálnych služieb bude možné poskytnúť žiadateľovi iba v prípade, že pôjde o zariadenie podporovaného bývania, zariadenie pre seniorov, domov sociálnych služieb alebo špecializované zariadenie a budú splnené všetky podmienky, ktoré sú stanovené pre tieto zariadenia zákonom č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona. č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.

Žiadateľ sa súčasne v zmluve o poskytnutí úveru musí zaviazať, že v zariadení sociálnych služieb, na ktoré bude poskytnutá podpora z fondu, bude poskytovať sociálne služby počas lehoty splatnosti, minimálne po dobu 30 rokov od uzavretia zmluvy a zriadi záložné právo na podporenú nehnuteľnosť v prospech fondu.

Pri zateplení zariadenia sociálnych služieb je potrebné dodržať primerane podmienky, ktoré sa vzťahujú aj na bytové a rodinné domy. Ide o úsporu potreby tepla na vykurovanie minimálne 35 %. Stavba musí byť realizovaná tepelnoizolačným systémom, na ktorý vydal vyhlásenie zhody výrobca systému. Stavbu realizuje zhotoviteľ, ktorý má na tento systém vydané osvedčenie akreditovanou osobou a na stavbe bude vykonávaný odborný technický dozor. Súčasťou projektového riešenia zateplenia zariadenia sociálnych služieb musí byť aj vyregulovanie vykurovacej sústavy.

Podporu možno poskytnúť na zateplenie zariadenia sociálnych služieb iba v prípade, že bolo dané do užívania pred rokom 2002.

Na zateplenie zariadenia sociálnych služieb je možné poskytnúť podporu z fondu počas jeho životnosti iba raz.

K § 15:

Žiadateľ predkladá žiadosť fondu prostredníctvom obce, ktorá je sídlom okresu v prípade miest Bratislava a Košice prostredníctvom ich mestských častí. V prípade obstarávania nájomného bytu, či už výstavbou alebo kúpou a výstavby a obnovy zariadenia sociálnych služieb žiadateľ predkladá žiadosť fondu prostredníctvom obvodného úradu v sídle kraja.

V rámci tohto ustanovenia sa určuje aj termín podávania žiadostí tak, aby nevznikla enormná záťaž pracovníkov posudzujúcich žiadosti počas prvých mesiacov roka. Žiadosti budú takto posudzovať rovnomernejšie počas celého roka tak, aby sa mohli vyčerpať všetky finančné prostriedky určené v rozpočte fondu na jednotlivé účely podpory. Termín podávania žiadostí sa nebude vzťahovať na žiadosti, ktorými sa bude riešiť odstraňovanie následkov živelnej udalosti.

Náležitosťami žiadosti o poskytnutie podpory sú najmä identifikačné údaje žiadateľa, účel a požadovaná výška podpory, údaje o stavbe, preukázanie schopnosti platenia splátok a úrokov z požadovaného úveru a návrh na zabezpečenie záväzkov.

K základným náležitostiam žiadosti patria identifikačné údaje žiadateľa. Tieto sú rozlíšené podľa toho, či žiadateľom o poskytnutie podpory je fyzická osoba alebo niektorá z právnických osôb určených zákonom.

Identifikačným údajom žiadateľa – fyzickej osoby je meno, priezvisko, rodné priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo. Ďalšie údaje, ktoré sa uvádzajú v tlačive žiadosti o poskytnutie podpory sú adresa trvalého pobytu, štátna príslušnosť, rodné priezvisko a rodinný stav. Tieto údaje žiadateľ preukazuje občianskym preukazom, resp. identifikačnou kartou a rodným listom. V prípade, že je žiadateľ ženatý, resp. žiadateľka vydatá je nevyhnutné k žiadosti doložiť overenú kópiu sobášneho listu. Ak žiadateľ v žiadosti uvedie, že je rozvedený, je potrebné túto skutočnosť doložiť kópiou právoplatného rozhodnutia súdu o rozvode.

Identifikačnými údajmi žiadateľa – právnickej osoby sú názov a sídlo, ktoré sa preukazujú výpisom z obchodného registra. V prípade, že žiadateľom je obec alebo samosprávny kraj, identifikačnými údajmi sú názov obce alebo samosprávneho kraja, adresa obecného úradu alebo samosprávneho kraja. Súčasťou identifikačných údajov je aj identifikačné číslo organizácie.

Vzhľadom na to, že podpora sa poskytuje vo forme úveru, je potrebné tento záväzok zabezpečiť. Záväzok možno zabezpečiť predovšetkým označením nehnuteľného majetku, ktorý bude predmetom záložného práva. Označením nehnuteľného majetku sa rozumie jeho názov, umiestnenie (katastrálne územie, ulica, obec) a číslo listu vlastníctva z katastra nehnuteľností v celom rozsahu. Dokladom o tomto spôsobe zabezpečenia záväzkov je list vlastníctva nehnuteľnosti a ocenenie tejto nehnuteľnosti súdnym znalcom. Pre zabezpečenie návratnosti poskytnutých finančných prostriedkov je nevyhnutné, aby nehnuteľný majetok – stavby boli poistené pre prípad následkov živelných udalostí.

V prípade, ak žiadateľ nedisponuje žiadnou nehnuteľnosťou môže využiť ďalší spôsob ručenia, a to je „banková záruka". Bankovú záruku vystaví banka žiadateľovi na základe zmluvy o poskytnutí bankovej záruky (resp. mandátnej zmluvy) na výšku požadovaného úveru z fondu. Ak nastane situácia, že dlžník nebude fondu splácať poskytnutý úver, príslušnú splátku úveru uhradí fondu príslušná banka.

Ďalšou možnosťou zabezpečenia záväzku žiadateľa je zriadenie záložného práva na pohľadávku žiadateľa. Táto forma zabezpečenia je určená pre obnovu bytovej budovy. Predmetná forma zabezpečenia úveru sa pri podaní žiadosti preukazuje zmluvou s bankou o zriadení účtu, na ktorom je vedený fond prevádzky, údržby a opráv v bytovom dome, výpisom z tohto účtu a čestným vyhlásením žiadateľa o nezriadení záložného práva na tento účet.

Obec posúdi žiadosť do 10 pracovných dní odo dňa jej podania a v prípade splnenia úplnosti náležitosti vyznačí overenie odtlačkom pečiatky a podpisom zamestnanca, ktorý toto overenie vykonal. Overenie úplnosti žiadosti neznamená len mechanické skontrolovanie náležitostí žiadosti a požadovaných príloh, ale je potrebné zistiť či žiadateľ spĺňa podmienky stanovené týmto zákonom. Zhodu originálu dokladu priloženého k žiadosti s jeho kópiou, ktorá je súčasťou žiadosti, môže vyznačiť zamestnanec obce. Žiadosti sa posudzujú v poradí podľa ich doručenia.

V prípade podávania žiadostí o obstaranie nájomných bytov sa navrhuje, aby sa tieto podávali na obvodnom úrade v sídle kraja. Predmetným návrhom sa sleduje zámer zjednotenia miesta podávania žiadostí o podporu na obstaranie nájomných bytov (dotácie poskytovanej MDVRR SR a úverom poskytovaným ŠFRB). Súčasne je potrebné uviesť, že obvodné úrady v sídle kraja už v súčasnosti realizujú proces, ktorý v tomto účele nastáva po uzatvorení zmluvy medzi žiadateľom o poskytnutie podpory na obstaranie nájomných bytov (mesto, obec) a fondom. Znamená to, že obvodné úrady v sídle kraja kontrolujú čerpanie úveru a odsúhlasujú doklady pred ich predložením financujúcej banke.

Obce a obvodné úrady v sídle kraja po overení zašlú žiadosť fondu, súčasne však vyplnia formulár elektronickej žiadosti uverejnený na webovom sídle fondu, na základe čoho bude žiadosti pridelené poradové číslo. Uvedené ustanovenie sa navrhuje doplniť do zákona z dôvodu, aby sa eliminoval časový faktor v doručovaní žiadosti.

V návrhu zákona je ďalej doplnený mechanizmus postupu pre prípady, ak žiadateľ nebude súhlasiť s postupom obce, obvodného úradu sídle kraja alebo fondu. Žiadateľ má možnosť podať prostredníctvom obce, resp. obvodného úradu v sídle kraja alebo fondu podnet na preskúmanie postupu obce, obvodného úradu v sídle kraja alebo fondu. V prípade ich pochybenia bude žiadosť zaradená späť do poradia žiadostí so zachovaním poradia podľa doručenia žiadosti. Ak obec, obvodný úrad v sídle kraja, resp. fond nepochybili pri posudzovaní žiadosti, podnet bude zamietnutý a žiadosť bude vrátená späť žiadateľovi.

Fond vedie evidenciu žiadostí podľa prideleného poradového čísla. Fond žiadosť posúdi a oznámi žiadateľovi možnosť poskytnutia podpory v lehote do 90 dní odo dňa doručenia písomného vyhotovenia žiadosti. Rozhodovanie fondu o poskytnutí podpory sa jednoznačne riadi splnením podmienok, poradím stanoveným podľa dátumu doručenia žiadosti na fond a finančnými prostriedkami vyčlenenými v rozpočte na daný účel. O žiadostiach musí fond rozhodnúť do 31. decembra príslušného roka. Za rozhodnutie fondu o poskytnutí podpory sa považuje vypracovanie návrhu zmluvy o poskytnutí podpory z fondu.

V prípade, že žiadosť nespĺňa zákonom stanovené podmienky, fond rozhodne o neposkytnutí podpory a bezprostredne po posúdení žiadosti to oznámi žiadateľovi.

Výnimku z poradia žiadostí môže udeliť iba minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, a to iba v prípade, že žiadosťou sa rieši odstránenie následkov živelnej udalosti. Pričom zákon taxatívne vymedzuje, čo sa rozumie živelnou udalosťou. Fond po rozhodnutí o poskytnutí podpory do 30 pracovných dní zašle žiadateľovi návrh zmluvy, ktorá obsahuje podmienky pre jej poskytnutie. Na poskytnutie podpory nie je právny nárok a na rozhodovanie o jej poskytnutí sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní. Neposkytnutie podpory v prípade splnenia zákonom stanovených podmienok môže byť len z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v rozpočte fondu.

K § 16:

V návrhu zákona sú upravené základné náležitosti zmluvy o poskytnutí podpory. Identifikačné údaje o zmluvných stranách (žiadateľ a fond), účel a výška poskytovanej podpory sú základnými náležitosťami každého zmluvného vzťahu.

Vzhľadom na to, že formou podpory je úver, je nevyhnutné, aby zmluva obsahovala spôsob plnenia záväzkov zmluvných strán. Fond určuje kde a v ktorej banke otvorí účet v prospech dlžníka a určí dátum, do ktorého bude môcť žiadateľ čerpať z tohto účtu prostriedky podpory na úhradu faktúr.

Zabezpečenie záväzkov bude vychádzať z návrhu žiadateľa obsiahnutého v jeho žiadosti. Fond musí zabezpečovacími prostriedkami vytvoriť podmienky pre vrátenie poskytnutej podpory.

Podpora poskytnutá z prostriedkov fondu je určená výhradne len na úhradu faktúr a iných platobných dokladov a nemôže byť žiadateľovi poskytnutá v hotovosti. Bezhotovostný spôsob úhrady podpory bude vždy tvoriť nevyhnutnú súčasť zmluvy.

Technické podmienky v zmluve sa určujú z dôvodu zabezpečenia súladu s projektovým riešením a stavebným povolením a pre účelné a efektívne vynakladanie verejných prostriedkov. Nakoľko podpora sa zo strany štátu poskytuje na rozvoj bývania, je záujmom štátu, aby sa práce vykonali v primeranom čase a nedochádzalo k neprimeranému predlžovaniu doby výstavby. Na prekročenie dĺžky času uskutočnenia stavby sa v zmluve upraví sankcia (napr. sankčný úrok). V zmluve sa tiež dohodnú sankcie za oneskorené splácanie (nedodržanie splátkového kalendára), za neoprávnené použitie poskytnutej podpory, za neumožnenie kontroly na stavbe, resp. za iné porušenie zmluvných podmienok.

Zo zákona vyplýva povinnosť dohodnúť v zmluve aj minimálnu dobu, počas ktorej bude stavbu vlastniť a aj užívať žiadateľ alebo jeho rodinní príslušníci, ak je žiadateľom fyzická osoba (občan). V prípade podpory poskytnutej na obstaranie nájomných bytov musí zmluva obsahovať aj minimálnu dobu, po ktorú bude žiadateľ vlastniť a prenajímať byty a minimálny čas, v ktorom bude žiadateľ v zariadení sociálnych služieb poskytovať sociálne služby. V prípade, že by došlo k predaju predmetnej nehnuteľnosti pred uplynutím stanovenej lehoty, budú v zmluve upravené sankcie za nedodržanie zmluvne dohodnutých podmienok.

Súčasne sa v zmluve určí trvanie zmluvného vzťahu a podmienky jeho ukončenia. Zmluva musí byť podpísaná oboma zmluvnými stranami, t.j. žiadateľom a štatutárnym zástupcom fondu.

K § 17:

MDVRR SR je povinné vykonávať kontrolu dodržiavania podmienok poskytovania podpory upravených týmto zákonom. Kontrolu vykonáva v súlade s ustanoveniami osobitných predpisov pre oblasť kontroly.

Fond vykonáva kontrolu dodržiavania postupu pri posudzovaní a overovaní žiadostí obcou a obvodným úradom v sídle kraja. Fond vykonáva aj kontrolu, či podpora bola použitá na taký účel podpory, na ktorý bola v súlade so zákonom poskytnutá a súčasne aj kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok (napr. splácanie úveru, predloženie právoplatného kolaudačného rozhodnutia stavby, zabezpečenie úveru, atď.)

Kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok a čerpania podpory pred jej úhradou bankou vykonávajú obvodné úrady v sídle kraja (v prípade obstarávania nájomných bytov) a obce v sídle okresu (ostatné účely).

Okrem MDVRR SR, ktoré je povinné ako správca fondu vykonávať kontrolu hospodárenia s finančnými prostriedkami, kontrolu v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách vykonáva aj Ministerstvo financií SR. Kontrolu hospodárenia s finančnými prostriedkami poskytnutými zo zdrojov EÚ vykonáva ich poskytovateľ – Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a kontrolné orgány Európskej Komisie a Európsky dvor audítorov.

K § 18:

Žiadateľ je povinný použiť prostriedky poskytnutej podpory v súlade s určenými alebo dohodnutými podmienkami. Za porušenie takýchto podmienok sa považuje najmä financovanie iného účelu, ako je uvedený v zmluve o poskytnutí podpory, alebo financovanie stavby po jej skolaudovaní (v prípade účelu výstavba bytu) alebo nákup nadbytočného stavebného materiálu z prostriedkov fondu, ktorý neskôr žiadateľ odpredá, čím získa finančné prostriedky v hotovosti a pod. Za poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov v rozpore s určeným účelom sa ukladá odvod vo výške porušenia finančnej disciplíny, v ktorej nebola istina do dňa skončenia kontroly alebo vládneho auditu splatená.

V § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov upravuje, že porušenie pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté je porušením finančnej disciplíny. Za takéto porušenie finančnej disciplíny zákon č. 523/2004 Z. z. neukladá sankcie. Vzhľadom na uvedené v predloženom návrhu zákona sú upravené sankcie v prípade takýchto porušení (nedodržanie podmienky zachovania nájomného charakteru bytov, nedodržanie minimálneho času na poskytovanie sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb, neposkytnutie údajov o skutočnej spotrebe tepla na vykurovanie, nezriadenie záložného práva k nehnuteľnosti).

Ak sa žiadateľ rozhodne predčasne splatiť úver, musí požiadať o túto možnosť fond a následne sa s ním dohodnúť na podmienkach mimoriadnej splátky. Ak žiadateľ chce splatiť celý zostatok úveru, fond mu to umožní bez poplatku.

Sankcie za porušenie finančnej disciplíny a podmienok poskytnutie podpory ukladá a vymáha fond. Finančné prostriedky získané z poplatkov, pokút a penálov sú zdrojom fondu.

Ak žiadateľ nemôže riadne a včas uhradiť dlh (odvod, vrátenie nesplatenej časti úveru, penále, pokutu), fond s ním môže uzatvoriť dohodu o splátkach. Dohoda o splátkach musí mať písomnú fondu a nemôže byť dohodnutá na dobu dlhšiu ako 1 rok odo dňa nasledujúceho po uplynutí lehoty určenej na úhradu dlhu.

Dohodu o splátkach môže fond so žiadateľom uzavrieť, ak žiadateľ svoj dlh písomne uznal, zaplatením celého dlhu by sa zhoršili jeho ekonomické alebo sociálne pomery. Dlh sa stane okamžite splatným, ak žiadateľ nezaplatí niektorú splátku vyplývajúce z dohody o splátkach riadne a včas.

K § 19:

Vytvorenie informačného systému o poskytnutej podpore je nevyhnutnou súčasťou realizácie štátnej podpory. Súčasne je to nevyhnutnou súčasťou pre realizovanie kontroly plnenia zákonných, ako aj zmluvne dohodnutých podmienok.

Pri spracúvaní koncepčných materiálov v oblasti bytovej politiky plní tento informačný systém nezastupiteľné miesto pri sledovaní účelovosti a efektívnosti tohto systému. Fond je povinný vytvoriť opatrenia na zamedzenie zneužitia osobných údajov o žiadateľoch. Pri spracúvaní osobných údajov sa postupuje podľa zákona o ochrane osobných údajov.

K § 20:

Podrobnosti o organizácii a činnosti fondu upraví štatút fondu, ktorý schvaľuje minister.

Poskytnutú podporu musí žiadateľ čerpať v súlade s podmienkami zákona a zmluvne dohodnutými podmienkami. Jednou z týchto podmienok je termín čerpania podpory, ktorý je zhodný s termínom ukončenia stavby. V prípade, že v dohodnutom termíne nie sú vyčerpané všetky poskytnuté prostriedky, ďalšie čerpanie sa zastavuje a prostriedky sú vrátené fondu. Podpora musí byť vrátená fondu aj v prípade, že žiadateľ neoprávnene čerpal podporu.

Nevyčerpaná časť podpory zostáva na účte, ktorý vedie banka obhospodarujúca prostriedky fondu. Zákon ukladá banke bezodkladne uskutočniť prevod týchto prostriedkov na účet fondu v Štátnej pokladnici.

K § 21:

Zákon upravuje rámce pre určenie výšky podpory pre jednotlivé druhy. Na určenie podrobností o výškach poskytovaných podpôr zákon splnomocňuje MDVRR SR. Vychádza sa z toho, že výšky podpôr musia pružne reagovať na meniace sa ekonomické a spoločenské podmienky.

Zákon upravuje základné náležitosti žiadosti. Pre posúdenie žiadosti a následné poskytnutie podpory je nevyhnutné overiť údaje uvádzané v žiadosti a tieto údaje doplniť o doklady preukazujúce zákonom stanovené podmienky. MDVRR SR sa splnomocňuje upraviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti a forme jej predkladania.

K § 22:

V ustanovení je upravené, že fond zriadený podľa zákona č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov je fondom uvádzaným v rámci tohto návrhu zákona.

V nadväznosti na vyššie uvedené zákon upravuje prechod pohľadávok, záväzkov, pracovnoprávnych vzťahov, právnych vzťahov a iných vzťahov fondu, ktoré vznikli pred 1. januárom 2014.

K § 23:

Prechodné ustanovenia upravujú postup pri predkladaní a posudzovaní žiadostí do účinnosti zákona a následne po jej nadobudnutí. Zároveň sa určuje, že ustanovenie o možnosti odpustenia časti úveru žiadateľovi - fyzickej osobe sa bude vzťahovať až na zmluvy o poskytnutí úveru uzavreté podľa tohto zákona.

K § 24:

Zrušuje sa zákon č. 607/2003 Z. z., ktorý stráca opodstatnenosť prijatím navrhovanej právnej úpravy.

Súčasne sa zrušuje aj nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 432/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 547/2008 Z. z. a vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 582/2007 Z. z. o podrobnostiach o obsahu žiadosti, o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby, na ktorú sa poskytuje štátna podpora v znení vyhlášky Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 535/2009 Z. z., nakoľko s účinnosťou navrhovanej právnej úpravy je nevyhnutné vydať nové nariadenie vlády a vyhlášku ministerstva.

K § 25:

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2014.

Bratislava 9. januára 2013

Robert Fico, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

Ján Počiatek, v. r.

minister dopravy, výstavby

a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky

S p o l o č n á s p r á v a

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania (tlač 381) v druhom čítaní

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania (tlač 381) (ďalej len „gestorský výbor") podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok") spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.

I.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 13. marca 2013 č. 493 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:

Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.

II.

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).

III.

Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:

• Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením zo 7. mája 2013 č. 210.

• Výbor NR SR pre financie a rozpočet uznesením z 9. mája 2013 č. 150.

• Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti uznesením zo 7. mája 2013 č. 138.

• Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením zo 7. mája

2013 č. 81.

IV.

Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

1. K poznámkam pod čiarou

V poznámkach pod čiarou k odkazom 5 a 29 sa na konci pripájajú slová „v znení zákona č. .../2013 Z. z.".

Pripomienka v poznámkach pod čiarou dopĺňa znenie ostatnej novely zákona č. 443/2010 Z. z. (parlamentná tlač 382), ktorá mení znenie citovaného ustanovení.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

2. V § 3 písm. h) znie:

„h) výnosy z účtov zriadených fondom pre žiadateľov v banke podľa § 5 ods. 5 pre realizáciu finančných operácií okrem výnosov z prostriedkov poskytnutých fondu zo štátneho rozpočtu,".

Legislatívno-technická zmena z dôvodu zrozumiteľnosti ustanovenia.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

3. V § 4 ods. 3 druhej vete sa na konci vypúšťajú slová „na základe odporúčania rady fondu".

Legislatívno-technická zmena z dôvodu nadbytočnosti.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

4. V § 5 ods. 7 písm. b) sa slovo „Ministerstva" nahrádza slovami „,ktorého riadiacim orgánom je Ministerstvo".

Legislatívno-technická zmena z dôvodu spresnenia. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka je riadiacim orgánom pre Regionálny operačný program.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

5. V § 5 ods. 7 písmeno c) znie:

„c) obnovu bytovej budovy podľa § 6 ods. 1 písm. c), ktorou sa dosiahne zlepšenie jej energetickej hospodárnosti, financovanú z príjmov podľa § 3 písm. k) v členení podľa samosprávnych krajov.".

Vytvárajú sa podmienky, aby prostriedky EÚ bolo možné použiť na všetky aktivity súvisiace so zvyšovaním energetickej hospodárnosti.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

6. V § 7 ods. 3 sa slová „štátnym príslušníkom" nahrádzajú slovom „občanom".

Pripomienka pojmovo zosúlaďuje predmetné ustanovenie s termínom použitým v § 7 ods. 1 písm. a).

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

7. V § 8 ods. 7, 8 a 9 sa slová „projektovú dokumentáciu" nahrádzajú slovami „vypracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie".

Pripomienka zjednocuje uvedené ustanovenia s termínom použitým v § 8 ods. 5.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

8. V § 9 ods. 1 sa v predvetí za slovo „ktorý" vkladajú slová „splní podmienky ustanovené týmto zákonom a ktorý".

Pripomienka zohľadňuje skutočnosť, že v § 9 sú uvedené len všeobecné podmienky poskytnutia podpory.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

9. § 9 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:

„(6) Podporu na obnovu bytovej budovy podľa § 6 ods. 1 písm. c) z príjmov podľa § 3 písm. k) možno poskytnúť iba žiadateľovi podľa § 7 ods. 1 písm. b) až e) len vtedy, ak sa stavba realizuje v meste.".

Vytvárajú sa podmienky, aby prostriedky EÚ bolo možné použiť na všetky aktivity súvisiace so zvyšovaním energetickej hospodárnosti. Podmienkou pre ich využitie nadväzne na návrh nariadení o Európskych štrukturálnych a investičných fondoch však je, že podporu možno poskytnúť iba na obnovu bytových domov, ktoré sa nachádzajú v meste.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

10. K poznámke pod čiarou

V poznámke pod čiarou k odkazu 16 sa za slová „Európskej únie" vkladajú slová „(Ú. v. EÚ C 326, 26. 10. 2012)".

Legislatívno-technickú úprava súvisiaca s doplnením informácie o publikácii v úradnom vestníku.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

11. V § 10 ods. 1 písm. d) sa slová „v rodinnom dome" nahrádzajú slovami „rodinného domu".

Gramaticko-štylistická pripomienka.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

12. K poznámke pod čiarou

V poznámke pod čiarou k odkazu 26 sa slová „Štvrtá časť" nahrádzajú slovami „§ 56 až 64".

Pripomienka legislatívno-technicky upravuje citovanú poznámku pod čiarou.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

13. V § 10 sa za odsek 10 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:

„(11) Žiadateľ podľa § 7 ods. 1 písm. f), ktorému bola poskytnutá podpora na obstaranie nájomného bytu podľa § 6 ods. 1 písm. b) môže prenajať nájomný byt aj fyzickej osobe žijúcej v domácnosti s mesačným príjmom domácnosti najviac vo výške štvornásobku životného minima.".

Doterajšie odseky 11 až 14 sa označujú ako odseky 12 až 15

Navrhuje sa podmienka na podporu nájomného bývania. V prípade, že obstaráva nájomné byty právnická osoba, navrhuje sa, aby bol upravený maximálny príjem domácnosti na 4 násobok životného minima. Navrhovaná právna úprava reaguje na potrebu zvýšenia mobility pracovnej sily.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

14. V § 13 sa vypúšťa odsek 4.

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 5.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

15. V § 14 ods. 1 písm. b) sa slovo „podporeného" nahrádza slovom „podporené".

Gramatická pripomienka.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

16. V § 15 ods. 4 písm. d) sa za slovo „splátok" vkladá slovo „istiny požadovaného úveru".

Pripomienka zjednocuje uvedené ustanovenie s termínom použitým v § 9 ods. 1 písm. a).

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

17. V § 15 ods. 6 písm. c) sa slová „na pohľadávku" nahrádzajú týmto slovom „u".

Legislatívno-technická zmena z dôvodu spresnenia terminológie finančného účtovníctva.

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Gestorský výbor odporúča schváliť

18. V § 15 ods. 11 sa za slová „overí úplnosť náležitostí žiadosti" vkladajú slová „v poradí podľa doručenia žiadosti".

Pripomienka zabezpečuje jednotný postup s postupom podľa § 15 ods. 7.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

19. V § 15 ods. 12 sa za slovo „overenie" vkladajú slová „úplnosti náležitostí žiadosti".

Štylistická pripomienka majúca za cieľ jednotnosť ustanovenia s § 15 ods. 11.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

20. V § 15 ods. 17 sa za slová „podľa účelu" vkladá slovo „podpory".

Pripomienka terminologicky spresňuje predmetné ustanovenie.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

21. V § 15 ods. 18 sa za slová „v lehote" vkladá slovo „do".

Pripomienka zjednocuje použitú terminológiu s ustanoveniami § 15 ods. 11, 21 a ods. 22.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

22. V § 18 ods. 4 sa za slová „podľa § 10 ods. 10 písm. c)" vkladajú slová „prvého bodu" a za slová „podľa § 14 ods. 1 " sa vkladajú slová „písm. a)" a vypúšťa sa slovo „uloženého".

Pripomienka dopĺňa nepresné vnútorné odkazy.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

Gestorský výbor odporúča schváliť

Gestorský výbor odporúča o bodoch 1 až 22 hlasovať spoločne s odporúčaním schváliť.

V.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona

odporúča Národnej rade Slovenskej republiky

vládny návrh zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania

s c h v á l i ť.

Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením z 14. mája 2013 č. 159.

Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.

Bratislava 14. mája 2013

Ján H u d a c k ý, v.r.

predseda Výboru NR SR pre

hospodárske záležitosti 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1305
PoUtStŠtPiSoNe
: