Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
Predplatné
Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
TlačPoštaZväčšiZmenši

356/2012 Z. z.

Admin 3 • 29.1. 2013, 18:29

Dôvodová správa + Spoločná správa výborov NR SR

A. Všeobecná časť

Od 1.jan.2013 musia podla zákona č. 725/2004 Z. z. požiadať o vydanie osvedčenia o evidencii časť II podľa § 23a aj vozidlá kategórie L1e, ktoré majú vydané technické osvedčenie .

Touto úpravou sa vylúči z povinnosti evidovať motocykle (kategória L1e) vyrobené pred januárom 2000, technické osvedčenia vozidiel zostávajú v platnosti do konca roku 2022, tak aby ich majitelia nemali povinnosť označiť vozidlá tabuľkou s evidenčným číslom, ak táto povinnosť nebola pre nich doteraz ustanovená. Takáto povinnosť by sa vzťahovala len na vozidlá kategórie L1e , ktoré sú novo homologizované, resp. jednotlivo dovezené do SR.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

Pre malé motocykle kategórie L1e sa navrhuje vypustiť povinnosť absolvovať kontrolu originality vozidla z dôvodu, že ide najmä o staršie malé motocykle (BABETTA, KORADO a podobne) malej hodnoty a povinným vykonávaním kontroly originality pre prevádzkovateľov týchto vozidiel by sa proces povinného zaevidovania vozidiel predražil.

K bodu 2

U starších malých motocyklov kategórie L1e (BABETTA, KORADO a podobne) sa navrhuje, že tieto vozidlá nemusia byť vybavené osvetlením zadnej tabuľky s evidenčným číslom.

K bodu 3

Pre malé motocykle kategórie L1e sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie v súvislosti s povinnou výmenou technického osvedčenia vozidla za osvedčenie o evidencii časť II.

K bodu 4

Pre malé motocykle kategórie L1e sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie v súvislosti s povinnou výmenou technického osvedčenia vozidla za osvedčenie o evidencii časť II.

K čl. II

Ustanovuje sa účinnosť zákona k 1. januáru 2013.

S p o l o č n á s p r á v a

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Bašku a Borisa Suska na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 134) v druhom čítaní

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Bašku a Borisa Suska na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 134) (ďalej len „gestorský výbor") podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok") spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.

I.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 21. septembra 2012 č. 217 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:

Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú obranu a bezpečnosť.

Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.

II.

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).

III.

Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:

• Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 9. októbra 2012 č. 85.

• Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením z 9. októbra 2012 č. 77.

• Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením z 2. októbra 2012 č. 39.

IV.

Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

1. V názve zákona sa za slovo „mení" vkladajú slová „a dopĺňa".

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na doplnenie nových novelizačných bodov.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

2. V čl. I sa vkladajú nový 1. 2 a 3. bod, ktoré znejú:

„1. V § 18 ods. 4 písmeno d) znie:

„d) súhlasné stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu typu vozidla k hromadnej prestavbe podľa § 17 ods. 1 písm. a) až g), i) a j), ak žiadateľom nie je výrobca alebo zástupca výrobcu vozidla pred prestavbou.

2. V § 18 ods. 17 písm. c) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „protokol o technickej kontrole vozidla nie je potrebný, ak ide o prestavbu podľa § 17 ods. 1 písm. h).

3. V § 18 ods. 17 písm. d) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „protokol o emisnej kontrole motorového vozidla nie je potrebný, ak ide o prestavbu podľa § 17 ods. 1 písm. h).".

Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.

K § 18 ods. 4 písm. d): podobne ako pri prestavbe jednotlivého vozidla aj pri hromadnej prestavbe typu vozidla montážou plynového zariadenia sa navrhuje, že nebude potrebné predložiť súhlasné stanovisko výrobcu resp. zástupcu výrobcu vozidla.

K § 18 ods. 17 písm. c): po vykonaní hromadnej prestavby typu vozidla montážou plynového zariadenia nebude potrebné predkladať protokol o technickej kontrole vozidla, pretože v tomto prípade sa vždy predkladá protokol o montáži plynového zariadenia.

K § 18 ods. 17 písm. d): po vykonaní hromadnej prestavby typu vozidla montážou plynového zariadenia nebude potrebné predkladať protokol o emisnej kontrole vozidla, pretože v tomto prípade sa vždy predkladá protokol o montáži plynového zariadenia.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

3. V čl. I 2. bod znie:

„2. V § 23a ods. 7 sa na konci pripája táto veta: „Vozidlá kategórie L1e vyrobené pred 1. januárom 2000, nemusia spĺňať technické požiadavky na osvetlenie miesta zadnej tabuľky s evidenčným číslom, ak v čase výroby tieto vozidlá neboli vybavené takýmto osvetlením.".

Legislatívno-technická úprava bez vecnej zmeny.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

4. V čl. I sa za 2. bod vkladajú nový 3. a 4. bod, ktoré znejú:

„3. V § 43 ods. 5 písm. g), § 61 ods. 5 písm. f), § 78 ods. 5 písm. f) a § 91 ods. 5 písm. f) sa na konci pripájajú tieto slová: „nie staršiu ako šesť mesiacov.

4. V § 107 ods. 16 sa na konci pripája táto veta: „Pokuty podľa odseku 2 písm. f) a odseku 4 možno uložiť aj fyzickej osobe, ak k porušeniu povinností došlo v čase, keď táto osoba bola kontrolným technikom, technikom emisnej kontroly, technikom kontroly originality alebo technikom montáže plynových zariadení, a ktorej následne bolo osvedčenie zrušené alebo zaniklo podľa § 44, 62, 79 alebo § 92.".

Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.

K § 43 ods. 5 písm. g), § 61 ods. 5 písm. f), § 78 ods. 5 písm. f) a § 91 ods. 5 písm. f): pri vydávaní osvedčení kontrolným technikom, technikom emisnej kontroly, technikom kontroly originality alebo technikom montáže plynových zariadení sa zavádza obmedzenie, že skúška z odbornej spôsobilosti platí šesť mesiacov.

K § 107 ods. 16: zavádza sa možnosť uložiť pokutu fyzickej osobe za porušenie povinnosti, ktorej sa dopustila v čase, keď bola kontrolným technikom, technikom emisnej kontroly, technikom kontroly originality alebo technikom montáže plynových zariadení.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

5. V čl. I 3. bod znie:

„3. V § 112b ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Technické osvedčenia vozidiel vydané vozidlám kategórie L1e, vyrobeným pred 1. januárom 2000, zostávajú v platnosti do konca roku 2022 a technické osvedčenia vozidiel vydané vozidlám kategórie S, kategórie PS používaným v poľnohospodárstve, kategórie PN a pre výmenné nadstavby zostávajú v platnosti do konca roku 2016.".

Pre malé motocykle kategórie L1e, vozidlá kategórií S, PS používané v poľnohospodárstve a PN ako aj pre výmenné nadstavby sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie v súvislosti s povinnou výmenou technického osvedčenia vozidla za osvedčenie o evidencii časť II. Pre poľnohospodárske vozidlá ide o podporné opatrenie na zmiernenie nepriaznivej situácie v poľnohospodárstve prijaté uznesením vlády SR č. 413/2012 zo dňa 22.8.2012 v bode B.5.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

6. V čl. I 4. bod znie:

„4. V § 112b ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Pre vozidlá kategórie L1e vyrobené pred 1. januárom 2000 sa ustanovenie prvej vety uplatňuje od 1. januára 2023 a pre vozidlá kategórie PS používané v poľnohospodárstve sa ustanovenie prvej vety uplatňuje od 1. januára 2017.".".

Pre malé motocykle kategórie L1e ako aj pre poľnohospodárske vozidlá kategórie PS sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie v súvislosti s povinnou výmenou technického osvedčenia vozidla za osvedčenie o evidencii časť II. Pre poľnohospodárske vozidlá ide o podporné opatrenie na zmiernenie nepriaznivej situácie v poľnohospodárstve prijaté uznesením vlády SR č. 413/2012 zo dňa 22.8.2012 v bode B.5.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

7. Čl. I sa za 4. bod vkladá nový 5 bod, ktorý znie:

„5. V § 112b ods. 3 sa slová „po 1. januári 2013" nahrádzajú slovami „po 1. januári 2017".".

Pre vozidlá kategórií S a PN sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie v súvislosti s povinnou výmenou technického osvedčenia vozidla za nové tlačivá technické osvedčenia vozidla. Ide o podporné opatrenie na zmiernenie nepriaznivej situácie v poľnohospodárstve prijaté uznesením vlády SR č. 413/2012 zo dňa 22.8.2012 v bode B.5.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

8. V Čl. II sa slová „1. januára 2013" nahrádzajú slovami „1. decembra 2012".

Skoršia účinnosť zákona (od 1. decembra 2012) sa navrhuje z dôvodu, že sa novelizujú ustanovenia § 112b ods. 2 a 3, ktorých účinnosť končí 31. decembra 2012.

Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť

Gestorský výbor odporúča schváliť

Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:

o bodoch 1 až 8 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.

V.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona

odporúča Národnej rade Slovenskej republiky

návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Bašku a Borisa Suska na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

s c h v á l i ť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.

Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením z 15. októbra 2012 č. 84.

Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.

Bratislava 15. októbra 2012

Ján H u d a c k ý, v.r.

predseda Výboru NR SR pre

hospodárske záležitosti 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1287
PoUtStŠtPiSoNe
: