Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

306/2012 Z. z.

najpravo.sk • 29.1. 2013, 16:52

Dôvodová správa + Spoločná správa výborov

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov predkladá Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako iniciatívny materiál.

Účelom návrhu zákona v oblasti vody určenej na kúpanie, prírodných kúpalísk a umelých kúpalísk je jeho zosúladenie s právnymi predpismi Európskej únie na základe pripomienok Európskej komisie v liste č. ENV A.1/TS/ts zo dňa 15. apríla 2011 k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/7/ES z 15. februára 2006 o riadení kvality vody určenej na kúpanie, ktorou sa zrušuje smernica 76/160/EHS (ďalej len „smernica"). Návrh zákona obsahuje doplnenie pojmov, spresnenie prebratia ustanovení smernice, ktoré sú v súčasnosti prebrané len čiastočne alebo nie sú vôbec transponované. Vymedzuje pojmy voda určená na kúpanie, prírodné kúpalisko a umelé kúpalisko. Obsahuje aj požiadavky na vodu určenú na kúpanie a povinnosti orgánov štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva pri zabezpečení ich monitorovania, klasifikácie a hodnotenia kvality pre Európsku komisiu. Návrhom zákona sa ukladajú povinnosti prevádzkovateľov prírodných kúpalísk a umelých kúpalísk pri zabezpečovaní ich prevádzky. Orgánom verejného zdravotníctva, prevádzkovateľom kúpalísk a obciam sa ukladajú povinnosti aj v oblasti informovania verejnosti o vode určenej na kúpanie, o vode využívanej na kúpanie v prírodnom kúpalisku a v umelom kúpalisku počas kúpacej sezóny.

Pre úplnú transpozíciu smernice do právneho poriadku sa vydá v zmysle pripomienok Európskej komisie aj nové nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie, ktorým sa nahradí doteraz platné nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 87/2008 Z. z. o požiadavkách na prírodné kúpaliská. Nové nariadenie vlády sa bude upravovať len problematikou vôd určených na kúpanie, ktoré sú vyhlásené podľa zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov.

V súvislosti s návrhom zákona a novým nariadením vlády bude vydaný aj nový všeobecne záväzný právny predpis pre prírodné kúpaliská a umelé kúpaliská, ktorý nahradí platnú vyhlášku Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 72/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na kvalitu vody kúpalísk, vody na kúpanie a jej kontrolu a na kúpaliská. Vyhláška doteraz upravovala len umelé kúpaliská, do návrhu nového všeobecne záväzného právneho predpisu budú doplnené aj požiadavky na prírodné kúpaliská.

Návrhom zákona sa v čl. II dopĺňa v zmysle pripomienok Európskej komisie v liste č. ENV A.1/TS/ts zo dňa 15. apríla 2011 k transpozícii smernice aj zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, ktorý s uvedenou problematikou vecne súvisí.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, ani vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Možno predpokladať pozitívny vplyv a mierne zvýšené nároky na podnikateľské prostredie, ktoré môžu byť pokryté zo zvýšených úhrad za využívanie prírodných kúpalísk.

Návrh zákona bude mať aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a rozvoj obcí, pretože sa predpokladá vytvorenie vhodnejších podmienok v lokalitách využívaných na kúpanie z hľadiska ďalšieho rozvoja na rekreačné účely.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi ako aj s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a v súlade s právom Európskej únie.

Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

V celom texte zákona sa zosúlaďuje terminológia súvisiaca s uverejňovaním informácií na webovom sídle.

K bodu 2

Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky sa ustanovuje povinnosť, ktorá vyplýva zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/7/ES z 15. februára 2006 o riadení kvality vody určenej na kúpanie, ktorou sa zrušuje smernica 76/160/EHS (ďalej len „smernica") o informovaní verejnosti o kvalite vody, klasifikácií a znečistení vôd určených na kúpanie počas kúpacej sezóny a o kvalite vôd v prírodných kúpaliskách a v umelých kúpaliskách. Požiadavky na vodu určenú na kúpanie budú ustanovené novým nariadením vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vody určené na kúpanie, ktoré nahradí doteraz platné nariadenie vlády SR č. 87/2008 Z. z. o požiadavkách na prírodné kúpaliská a ustanoví požiadavky na kvalitu vody určenej na kúpanie v súlade so smernicou.

K bodu 3

Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky sa dáva

- právomoc povoľovať použitie iných metód a pravidiel, ak sa preukáže ich rovnocennosť s referenčnými metódami pri analýze kvality pitnej vody a pri odbere vzorky vody určenej na kúpanie a pri analýze kvality vody vo vode určenej na kúpanie na analýzu mikrobiologických ukazovateľov podľa osobitného predpisu, ktorý vyplýva z implementácie smernice,

- povinnosť zverejňovať každoročne zoznam vôd určených na kúpanie, verejnosť má možnosť informovať sa, podávať svoje návrhy, pripomienky a sťažnosti pri zavádzaní, revidovaní a aktualizácii zoznamu vôd určených na kúpanie a dĺžky kúpacej sezóny a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky musí tieto návrhy, pripomienky a sťažnosti primerane zohľadniť,

- povinnosť vykonávať hodnotenie kvality vody určenej na nakúpanie a jej klasifikáciu a rozhodovať o každej zmene vo vykonávaní hodnotenia kvality vody určenej na kúpanie podľa osobitného predpisu, ktorý vyplýva z implementácie smernice,

- povinnosť zabezpečiť v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky vytvoriť profil, revíziu, aktualizáciu a zachovanie profilu vody určenej na kúpanie, ktorá vyplýva z implementácie smernice a povinnosť prijímať opatrenia riadenia v oblasti vody určenej na kúpanie a povinnosť informovať verejnosť na svojom webovom sídle o vode určenej na kúpanie, ktorá vyplýva z implementácie smernice.

K bodu 4

Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky sa ustanovuje povinnosť vypracovať pre Európsku komisiu hodnotiace správy o kvalite vôd určených na kúpanie s klasifikáciou vody určenej na kúpanie, ktorá obsahuje aj informácie o každom prerušení programu monitorovania a o dôvodoch prerušenia a výsledky monitorovania a hodnotenia kvality vôd určených na kúpanie pre každú vodu určenú na kúpanie spolu s opisom dôležitých opatrení podniknutých na jej riadenie. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá správy a všetky tieto informácie prostredníctvom Ministerstva životného prostredia každoročne do 31. decembra za predchádzajúcu kúpaciu sezónu.

Úrad vereného zdravotníctva Slovenskej republiky informuje Európsku komisiu každoročne pred začatím kúpacej sezóny o všetkých vodách určených na kúpanie vrátane odôvodnenia každej zmeny oproti predchádzajúcemu roku.

K bodu 5

Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky sa ustanovuje povinnosť informovať Európsku komisiu o použití iných metód a pravidiel ako referenčných metód a o ich rovnocennosti s referenčnými metódami pri analýze kvality pitnej vody a kvality vody vo vode určenej na kúpanie a vopred informuje Európsku komisiu o každej zmene vo vykonávaní hodnotenia kvality vody vo vode určenej na kúpanie, ktorá vyplýva z implementácie smernice.

K bodu 6

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje povinnosť sprístupňovať počas kúpacej sezóny informácie o kvalite vody vo vodách určených na kúpanie, ktorá vyplýva z implementácie smernice a o kvalite vody v prírodných kúpaliskách a v umelých kúpaliskách na svojom webovom sídle.

K bodu 7

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje povinnosť vytvoriť pred začiatkom každej kúpacej sezóny pre každú vodu určenú na kúpanie program monitorovania a zároveň vymedziť dĺžku kúpacej sezóny, zabezpečiť monitorovanie pre každú vodu určenú na kúpanie počas kúpacej sezóny a preskúmavať znečistenie vody určenej na kúpanie, ktoré vyplýva z implementácie smernice.

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ďalej ustanovuje povinnosť prijímať opatrenia riadenia v oblasti vody určenej na kúpanie a právomoc vydávať trvalý zákaz kúpania alebo trvalé odporúčanie nekúpať sa vo vode určenej na kúpanie a prijímať opatrenia riadenia v oblasti vody určenej na kúpanie pri výnimočných okolnostiach, ktoré vyplývajú z implementácie smernice.

K bodu 8

Legislatívno - technická úprava v súvislosti so zmenou § 12.

K bodu 9

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje povinnosť monitorovať kvalitu pitnej vody u spotrebiteľa a kvalitu vody vo vodách určených na kúpanie počas kúpacej sezóny.

K bodu 10

Legislatívno - technická úprava. Slová „vody na kúpanie" sa nahrádzajú slovami „vzoriek vody z vody určenej na kúpanie, z vody prírodného kúpaliska a z vody umelého kúpaliska". Úprava súvisí s novým znením § 19, v ktorom sa definujú pojmy voda určená na kúpanie, prírodné kúpalisko a umelé kúpalisko.

K bodu 11

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje právomoc vydávať zákaz kúpania vo vode určenej na kúpanie, ak nespĺňa požiadavky na jej kvalitu, ktorá vyplýva z implementácie smernice.

K bodu 12

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje právomoc vydávať zákaz kúpania vo vode, ktorá nespĺňa požiadavky na kvalitu vody v prírodnom kúpalisku a na kvalitu vody v umelom kúpalisku podľa všeobecne záväzného právneho predpisu, vydaného podľa § 62 písm. e) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

K bodu 13

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje právomoc vydávať zákaz kúpania vo vode určenej na kúpanie, ak nespĺňa požiadavky na jej kvalitu, ktorá vyplýva z implementácie smernice.

K bodu 14

Regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa ustanovuje právomoc vydávať zákaz kúpania vo vode, ktorá nespĺňa požiadavky na kvalitu vody v prírodnom kúpalisku a na kvalitu vody v umelom kúpalisku podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného podľa § 62 písm. e) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

K bodu 15

Ustanovenie upravuje pojem "voda určená na kúpanie", ktorý sa vzťahuje len na povrchové vody vyhlásené krajskými úradmi životného prostredia za vody určené na kúpanie v zmysle vodného zákona, a na ktoré sa vzťahujú požiadavky smernice. Ide o typ vodného útvaru, ktorým je vymedzená významná časť povrchovej vody určenej na kúpanie napríklad jazero, nádrž, potok, rieka. Ďalej sa upravuje pojem „veľký počet" v zmysle smernice. Veľký počet kúpajúcich sa posudzuje s ohľadom najmä na vývoj z minulosti, vybudovanú infraštruktúru alebo zariadenia a opatrenia prijaté na podporu kúpania v minulosti.

Ustanovenie ďalej vymedzuje vody, na ktoré sa nevzťahujú požiadavky smernice. V podmienkach Slovenskej republiky sa ustanovenie v čl. 1 ods. 3 smernice nevzťahuje na

umelé kúpaliská a kúpeľné bazény, ktoré sú využívané na rekreačné kúpanie širokou verejnosťou, uzavreté vodné plochy využívané na ošetrovateľské účely alebo liečebné účely v prírodných liečebných kúpeľoch a kúpeľných liečebniach (podľa zákona č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), v ktorých sa poskytuje zdravotná starostlivosť a na umelo vytvorené uzavreté vodné plochy na kúpanie, ktoré sú oddelené od povrchových vôd a podzemných vôd, ako sú napríklad biokúpaliská so systémom prírodného spôsobu čistenia.

Ustanovenie upravuje pojem prírodné kúpalisko ako prírodnú vodnú plochu a s ňou súvisiace prevádzkové plochy a zariadenia, ktoré má prevádzkovateľa. Na prírodnom kúpalisku sa verejnosti ponúka rekreačné kúpanie v prírode za úhradu. Prírodné kúpalisko je možné chápať ako zariadenie na prírodných vodných plochách, v ktorých sa verejnosti poskytujú služby (ako aj v prípade umelého kúpaliska). Prírodným kúpaliskom môže byť aj voda, ktorá nie je vodou určenou na kúpanie.

Prírodným kúpaliskom sa môže stať aj voda určená na kúpanie v prípade, ak táto voda má prevádzkovateľa (napríklad Zlaté Piesky – je voda určená na kúpanie a má prevádzkovateľa). Časť vôd určených na kúpanie však nemá dlhodobo prevádzkovateľa a nie je teda prírodným kúpaliskom (napríklad Vajnorské jazero – je voda určená na kúpanie, ale nemá prevádzkovateľa).

Upravuje sa pojem umelé kúpalisko ako zariadenie na kúpanie, v ktorom prevádzkovateľ verejnosti ponúka možnosti kúpania a rekreácie v rôznych typoch umelých bazénov. Zdrojom vody bazénov sú najčastejšie verejné vodovody alebo termálna voda.

Požiadavky na vodu určenú na kúpanie ustanoví nové nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vody určené na kúpanie, ktoré nahradí doteraz platné nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 87/2008 Z. z. o požiadavkách na prírodné kúpaliská a stanoví požiadavky na kvalitu vody určenej na kúpanie v súlade so smernicou. Ustanovenie určuje aj postup spolupráce medzi členskými štátmi, ak kvalita vody určenej na kúpanie je ovplyvnená povrchovými vodami prechádzajúcimi hranice. V takýchto prípadoch plnenie požiadaviek na vodu určenú na kúpanie zabezpečuje Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky.

Ustanovením sa ďalej umožňuje rozšíriť rozsah ukazovateľov kvality vody vo vode určenej na kúpanie, kvality vody v prírodnom kúpalisku a kvality vody v umelom kúpalisku, ktoré nie sú zahrnuté v platných právnych predpisoch. V prírodnom kúpalisku, ktoré nie je vodou určenou na kúpanie a v umelom kúpalisku sa môže zúžiť rozsah a početnosť kontroly ukazovateľov kvality vody, pri preukázateľne stálych a vyhovujúcich hodnotách ukazovateľov kvality vody doložených štatisticky reprezentatívnym počtom údajov.

V ustanovení sa ďalej dávajú povinnosti prevádzkovateľovi prírodného kúpaliska.

Ustanovuje sa povinnosť prevádzkovateľovi prírodného kúpaliska, ktoré je aj vodou určenou na kúpanie informovať verejnosť počas kúpacej sezóny o profile vody určenej na kúpanie, o jej klasifikácii, krátkodobom znečistení vody určenej na kúpanie, charaktere mimoriadnej situácie s jej predpokladaným trvaním a informácie o zákaze kúpania alebo odporúčaní nekúpať sa s uvedením dôvodov.

Rovnako sa dávajú povinnosti prevádzkovateľovi umelého kúpaliska. Povinnosti sa dávajú aj osobám, ktoré v blízkosti vodných plôch, ktoré nie sú vodou určenou na kúpanie alebo prírodným kúpaliskom, prevádzkujú telovýchovno-športové zariadenia, ubytovacie zariadenia alebo zariadenia spoločného stravovania a v rámci propagácie týchto zariadení uvádzajú možnosť kúpania. Touto povinnosťou je poskytnúť verejnosti aktuálnu informáciu o kvalite vody.

K bodu 16

Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s vymedzením pojmu umelé kúpalisko v § 19 zákona.

K bodu 17

Ustanovením sa vydáva zákaz kúpania vo vode, ktorá nespĺňa požiadavky na kvalitu vody v prírodnom kúpalisku a na kvalitu vody v umelom kúpalisku.

K bodu 18

Upravujú sa správne delikty na úseku verejného zdravotníctva, ktorých sa dopustí fyzická osoba-podnikateľ alebo právnická osoba, ktoré prevádzkujú prírodné kúpalisko, umelé kúpalisko alebo prevádzkujú telovýchovno-športové zariadenia, ubytovacie zariadenia a zariadenia spoločného stravovania a nesplní povinnosti podľa § 19 zákona.

K bodu 19

Dopĺňa sa splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu, ktorý podrobne upraví požiadavky na prírodné kúpaliská a umelé kúpaliská.

K čl. II

K bodu 1

Úprava ustanovenia je z dôvodu zosúladenia s novým znením § 8 pojem „voda určená na kúpanie".

K bodu 2

Ide o transpozíciu smernice.

Ustanovenie upravuje ochranu vodných útvarov alebo ich častí určených na kúpanie. Ich identifikáciu bude vykonávať Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky v spolupráci s Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Vyhlasovať vodné útvary určené na kúpanie je príslušný krajský úrad životného prostredia všeobecne záväznou vyhláškou. Ak vodné útvary určené na kúpanie nespĺňajú požiadavky na kvalitu vody ustanovené osobitným predpisom, príslušný orgán štátnej vodnej správy vydá v spolupráci s príslušným regionálnym úradom verejného zdravotníctva opatrenia na ich dosiahnutie.

Zároveň je potrebné zistiť a hodnotiť zdroje znečistenia, ktoré majú vplyv na kvalitu vôd určených na kúpanie, uložiť opatrenia, ktoré vedú k zníženiu nebezpečenstva znečistenia takýchto vôd a ak je potrebné vykonávať primerané a konkrétne opatrenia na zabezpečenie zvýšenia počtu vôd určených na kúpanie, ktoré sú klasifikované ako výborné alebo dobré.

Ustanovuje sa pôsobnosť Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v spolupráci s Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky vytvárať profily vôd určených na kúpanie, revidovať a aktualizovať ich.

K bodu 3

Úprava ustanovenia je z dôvodu jeho zosúladenia s novým znením § 8. Pojem „vody vhodné na kúpanie" sa nahrádza pojmom „voda určená na kúpanie".

K bodu 4

Ide o legislatívno-technickú úpravu nesprávneho vnútorného odkazu.

K bodu 5

Ide o legislatívno-technickú úpravu nesprávneho vnútorného odkazu.

K bodu 6

V § 59 ide o transpozíciu smernice. Medzi úlohy, ktoré vyplývajú pre Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky patria aj úlohy súvisiace z gestorstva nad úlohami v oblasti vôd vo vzťahu k Európskej únii.

K bodu 7

V § 73 ods. 19 ide o úpravu poznámky pod čiarou k odkazu 66c z dôvodu prijatia zákona č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Orgán štátnej vodnej správy je dotknutým orgánom a vydáva stanoviská v konaniach aj podľa tohto zákona. Dochádza k prepojeniu vodného zákona so zákonom č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

K bodu 8

Úprava ustanovenia je z dôvodu zosúladenia s novým znením § 8, podľa ktorého je potrebné upraviť ustanovenie o kompetencii krajského úradu životného prostredia vo veci vyhlasovania vôd určených na kúpanie a uloženia opatrení na nápravu.

K bodu 9

Navrhuje sa vloženie § 83a, ktorým sa zrušuje vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 224/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vymedzení oblasti povodí, environmentálnych cieľoch a o vodnom plánovaní, ktorú nahradil Výnos zo 16. septembra 2010 č. 2/2010, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o vymedzení správneho územia povodia, environmentálnych cieľoch, ekonomickej analýze a o vodnom plánovaní (oznámenie č. 396/2010 Z. z .)

K čl. III

Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona 1. októbra 2012.

V Bratislave 6. júla 2012

Zuzana Zvolenská, v. r.

ministerka zdravotníctva

Slovenskej republiky

Robert Fico, v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

Spoločná správa

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní Vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky

___________________________________________________________________

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor pri rokovaní o Vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) (ďalej len gestorský výbor) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona:

I.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 121 z 25. júla 2012 po prerokovaní Vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a prideľuje návrh podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie

Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.

II.

Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený (§ 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. ).

III.

Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:

Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) dňa 4. septembra 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť so zmenami a doplnkami (uznesenie č. 80 zo 4. septembra 2012).

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstva a životné prostredie prerokoval Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) dňa 4. septembra 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi (uznesenie č. 30 zo 4. septembra 2012).

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) dňa 11. septembra 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi (uznesenie č. 16 z 11. septembra 2012).

IV.

Z uznesení výborov uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

1. V čl. I v bode 2 sa v § 5 ods. 4 písmeno x) vypúšťajú slová „podľa osobitného predpisu9a)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 9a.

Vypustenie súvisí s rozhodnutím Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nevydať nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie ako aproximačné nariadenie podľa zákona č. 19/2002 Z. z,. ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ale ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

2. V čl. I, 3. bode sa v § 5 ods. 4 písm. z) v časti vety pred bodkočiarkou za slovo „kúpanie" vkladajú slová „a dĺžku kúpacej sezóny".

Doplnenie ustanovenia v súlade s čl. 3 ods. 1 smernice 2006/7/ES, podľa ktorého členské štáty stanovia každý rok všetky vody, ktoré sú určené na kúpanie a vymedzia dĺžku kúpacej sezóny.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

3. V čl. I, 3. bode sa v § 5 ods. 4 za písmeno aa) vkladá nové písmeno ab), ktoré znie:

„ab) každoročne vykonáva v spolupráci s orgánom štátnej vodnej správy9c) identifikáciu vôd určených na kúpanie,".

Poznámka pod čiarou k odkazu 9c znie:

„9c) § 8 ods. 1 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení zákona č..../2012 Z. z.".

Doterajšie písmená ab) až ad) sa označujú ako písmená ac) až ae), odkaz 9c) a poznámka pod čiarou k odkazu 9c sa označí ako odkaz 9d) a poznámka pod čiarou k odkazu 9d. Následne sa vykonajú aj ďalšie súvisiace legislatívne úpravy (prečíslovanie písmen v ďalších bodoch návrhu zákona).

Doplnenie v nadväznosti na pôsobnosť uvedenú v čl. II, 2. bode (§ 8 ods. 1).

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

4. V čl. I v bode 3 sa v § 5 ods. 4 písmenách y), aa), ab) a ad) vypúšťajú slová „podľa osobitného predpisu9a)" odkazy a poznámky pod čiarou k odkazom 9b a 9c sa označujú ako 9a a 9b.

Vypustenie súvisí s rozhodnutím Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nevydať nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie ako aproximačné nariadenie podľa zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ale ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

5. V čl. I v bode 5 sa v § 5 ods. 4 písm. ag) bode 10, v bode 6 v § 6 ods. 3 písmene m), v bode 7 v § 6 ods. 3 písm. r) a t), v bode 11 v § 12 ods. 2 písm. j) a v bode 13 v § 12 ods. 3 písm. g) sa vypúšťajú slová „podľa osobitného predpisu9a)" .

Vypustenie súvisí s rozhodnutím Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nevydať nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie ako aproximačné nariadenie podľa zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ale ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

6. V čl. I, 10. bode v § 12 ods. 2 písm. c) sa za slová „vzoriek vody" vkladajú slová „z vody".

Spresnenie ustanovenia.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

7. V čl. I v bode 11 v § 12 ods. 2 písm. j) a v bode 13 v § 12 ods. 3 písm. g) sa za slová „na kvalitu vody" vkladajú slová „vo vode".

Doplnenie súvisí s predchádzajúcimi bodmi. Ide o legislatívno-technickú úpravu.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

8. V čl. I v bode 15 sa v § 19 ods. 5 vypúšťa prvá veta vrátane odkazu a v odseku 8 sa za slovo „sprístupniť" vkladá slovo „informácie" a vypúšťajú sa slová „ informácie podľa osobitného predpisu.9a)" .

Vypustenie súvisí s rozhodnutím Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nevydať nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie ako aproximačné nariadenie podľa zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ale ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

9. V čl. I, 15. bode sa v § 19 ods. 6 sa v časti vety pred bodkočiarkou za slová „kvality vody" vkladajú slová „vo vode".

Spresnenie ustanovenia.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

10. V čl. I v bode 15 § 19 sa „ odsek 11" označuje ako „odsek 10".

Ide o legislatívno-technickú úpravu.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

11. V čl. I sa za 16. bod vkladá nový 17. bod, ktorý znie:

„17. V § 52 ods. 1 písm. a) sa slová „až m)" nahrádzajú slovami „až n)".".

Ďalšie body sa primerane prečíslujú.

Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na doplnenie nového písmená do § 12 ods. 2 v čl. I, 12. bod.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

12. V čl. I sa za 18. bod vkladá nový 19. a 20. bod, ktoré znejú:

„19. V § 57 sa vypúšťa odsek 6.

Doterajšie odseky 7 až 52 sa označujú ako odseky 6 až 51.

20. V § 57 odsek 46 znie:

„(46) Príslušný orgán verejného zdravotníctva uloží pokutu

a) od 165 eur do 16 596 eur za správne delikty podľa odsekov 1 až 21, 34 až 36 a 38 až 44,

b) od 165 eur do 1 659 eur za správny delikt podľa odseku 23,

c) od 1 659 eur do 33 193 eur za správne delikty podľa odsekov 22, 24 až 29,

d) od 1 659 eur do 99 581 eur za správne delikty podľa odsekov 30 až 33 a 37.".".

Ďalšie body sa primerane prečíslujú.

Legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na nové znenie § 19 (čl. I, 15. bod); z dôvodu zmeny znenia § 19 bolo potrebné vypustiť správny delikt uvedený v § 57 ods. 6 a následne vykonať úpravu vnútorných odkazov v § 57 ods. 46.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

13. V čl. I sa za bod 19 vkladajú nové body 20 a 21, ktoré znejú:

„20. § 62 sa dopĺňa písmenom z), ktoré znie:

„z) požiadavky na vodu určenú na kúpanie.".

21. § 65 sa dopĺňa bodom 24, ktorý znie:

„24. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 87/2008 Z. z. o požiadavkách na prírodné kúpaliská.".

Ďalšie body sa primerane prečíslujú.

Doplnenie súvisí s predchádzajúcimi bodmi.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

14. V čl. II v bode 2 § 8 ods. 3 sa vypúšťajú slová „podľa osobitného predpisu19a)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 19a a odkaz a poznámka pod čiarou k odkazu 19b sa označuje ako 19a.

Vypustenie súvisí s rozhodnutím Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nevydať nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie ako aproximačné nariadenie podľa zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ale ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

15. V čl. II v bode 2 § 8 ods. 5 sa dvakrát vypúšťa odkaz „19a)".

Vypustenie súvisí s predchádzajúcim bodom.

Ide o legislatívno-technickú úpravu.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

16. V čl. II v bode 2 sa v § 8 ods. 6 vypúšťa odkaz „19a)" a za slovo „kúpanie" sa vkladá bodka a vypúšťajú sa slová „ak sú splnené podmienky podľa osobitného predpisu.19c)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 19c.

Vypustenie súvisí s rozhodnutím Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nevydať nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie ako aproximačné nariadenie podľa zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ale ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

17. V čl. II, 8. bode sa v § 60 ods. 6 písm. a) slová „§ 8 ods. 2 až 6" nahrádzajú slovami „§ 8 ods. 3 až 6".

Oprava chybného vnútorného odkazu.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

18. V čl. II, v 9. bode sa slová „1. októbra" nahrádzajú slovami „15. októbra".

Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu. Z tohto dôvodu je potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané požiadavky a lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 až 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o)].

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

19. V čl. III sa slová „1. októbra" nahrádzajú slovami „15. októbra".

Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu. Z tohto dôvodu je potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané požiadavky a lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 až 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o)].

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie

Výbor NR SR pre zdravotníctvo

gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť

V.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k Vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom IV. tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) s c h v á l i ť s odporúčanými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.

1. Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 – 19 uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru s c h v á l i ť.

2. Poveril spoločného spravodajcu výborov Ladislava A n d r e á n s k e h o predniesť v súlade s § 80 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a návrhy v zmysle § 83 ods. 4 a § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z.

Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní Vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 142) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo (gestorský výbor) č. 19 z 11. septembra 2012.

Bratislava 11. septembra 2012

Richard R a š i

predseda

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky

pre zdravotníctvo 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1116
PoUtStŠtPiSoNe
: