242/2011 Z. z.
8.8. 2011, 06:23 | Edmund HorváthDôvodová správa
A. Všeobecná časť
Cieľom predloženého vládneho návrhu zákona je upraviť poskytovanie vianočného príspevku v závislosti od konkrétnej sumy dôchodku, čím sa odstránia pásmové rozpätia a predíde sa situáciám, pri ktorých dôchodok z dôvodu malého prekročenia prechádzal do iného pásma, v ktorom sa vianočný príspevok poskytol v nižšej sume.
Vládny návrh zákona nemení okruh oprávnených osôb na nárok na vianočný príspevok, ten ostáva zachovaný.
Suma vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku sa určuje podľa vzorca navrhovaného v prílohe predloženého návrhu zákona. Podstatou nového vzorca na výpočet vianočného príspevku je previazanie výšky vianočného príspevku s výškou životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Výška vianočného príspevku bude pre nízke dôchodky, resp. úhrny súm dôchodkov, konštantná a potom sa bude so stúpajúcou výškou dôchodku, resp. úhrnu súm dôchodkov, lineárne znižovať. Horná hranica pre poskytnutie vianočného príspevku bude určená ako 60 % z priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky vykázanej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa vyplatí vianočný príspevok.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv vládneho návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa vymedzenie hornej hranice nároku na vianočný príspevok v zákone, ktorá predstavuje 60 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky vykázanej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom sa vypláca vianočný príspevok.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technické zmeny v nadväznosti na navrhovanú zmenu v bode 1.
K bodu 3
Navrhuje sa jednoduchý spôsob výpočtu výšky vianočného príspevku, ktorý má zabezpečiť k dôchodkovému príjmu prevyšujúcemu životné minimum lineárne klesajúcu výšku vianočného príspevku v závislosti od rastúcej výšky dôchodkového príjmu, pričom naďalej ostáva zachovaná horná hranica pre nárok. Z uvedených požiadaviek ako aj z prirodzenej požiadavky spojitosti funkcie vianočného príspevku vyplýva, že vzorec pre výpočet vianočného príspevku musí mať tvar VP = 66,39 – α * (D – ŽM) s kladným parametrom α. Pre predmetný parameter α bola vybraná konkrétna hodnota 0,10 z dôvodu, aby výdavky na vianočný príspevok v roku 2011 boli približne na úrovni výdavkov roka 2010.
Navrhuje sa zaokrúhľovanie vianočného príspevku na eurocenty nahor.
K bodu 4
Navrhuje sa, aby sa ustanovenie sumy zodpovedajúcej 60 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky vykázanej Štatistickým úradom Slovenskej republiky po kalendárnom roku 2011 vyhlásilo opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a uverejnilo v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 30. septembra príslušného kalendárneho roka.
K bodu 5
Vyhlasuje sa suma zodpovedajúca 60 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky na rok 2011.
K bodu 6
Na výpočet vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku sa v prílohe návrhu zákona navrhuje vzorec, ktorého základom je previazanie výšky vianočného príspevku s výškou životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. augusta 2011.
Bratislava 28. apríla 2011
Iveta Radičová, v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Jozef Mihál, v. r.
podpredseda vlády a
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky