TlačPoštaZväčšiZmenši

184/2011 Z. z.

28.6. 2011, 16:52 |  Edmund Horváth

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Základný legislatívny rámec v tepelnej energetike je v súčasnosti daný zákonom č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov. Okrem neho sú právne vzťahy medzi účastníkmi trhu s teplom upravené vykonávacími predpismi vydanými na základe zákona č. 657/2004 Z. z.

Vzhľadom na to, že z dôvodu implementácie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/8/ES zo dňa 11. februára 2004 o podpore kogenerácie založenej na dopyte po využiteľnom teple na vnútornom trhu s energiou a ktorou sa mení a dopĺňa smernica 92/42/EHS bol prijatý zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov bolo potrebné vykonať úpravu doteraz účinného zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike.

Návrh zákona reaguje aj na potreby aplikačnej praxe, z ktorej vyplynula nevyhnutnosť spresniť niektoré ustanovenia platného zákona.

V zákone sa jednoznačne špecifikuje predmet podnikania v tepelnej energetike. Definícia kombinovanej výroby elektriny a tepla sa nahrádza odkazom na definíciu uvedenú v zákone č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Vzhľadom na potreby praxe sa zavádza definícia centralizovaného zásobovania teplom. Predlžujú sa lehoty potrebné na vykonanie prípadných zmien v súvislosti s povolením na podnikanie v tepelnej energetike.

Podľa navrhovaného znenia môže pre zariadenia s výkonom viac ako 10 MW o vydanie osvedčenia o súlade pripravovanej výstavby sústavy tepelných zariadení alebo jej časti s dlhodobou koncepciou Energetickej politiky Slovenskej republiky požiadať aj subjekt, ktorý nie je podnikateľom.

V súvislosti s udeľovaním pokút boli zosúladené výšky pokuty za podobné správne delikty, pôvodné hodnoty pokút boli prepočítané na eurá a zaokrúhlené smerom nadol.

Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Predložený návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na verejné rozpočty, nebude mať dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, ani na životné prostredie, zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.

Osobitná časť

Čl. I

K bodu 1

V súvislosti so stanovením podmienok podnikania sa zrušil pôvodný odkaz na obchodný zákonník. Bližšie vymedzenie predmetu podnikania je uvedené v § 1 ods. 2 a 3.

K bodu 2

Slová „pre odberateľa alebo konečného spotrebiteľa" sa odstraňujú z dôvodu nadbytočnosti vzhľadom na definíciu rozvodu tepla v § 2 písm. k).

K bodu 3

Predmetom podnikania podľa tohto zákona nie je výroba a rozvod tepla pre vlastné využitie a taktiež výroba a rozvod tepla vykonávané rozpočtovými, príspevkovými a neziskovými organizáciami. Výhoda týchto subjektov v porovnaní s ostatnými spočíva v skutočnosti, že na výrobu a rozvod tepla nepotrebujú povolenie, čím sú ušetrené verejné výdavky, ale podliehajú oznamovacej povinnosti podľa §11.

K bodu 4

Pôvodná definícia kombinovanej výroby elektriny a tepla uvedená v § 2 písm. r) sa v celom zákone nahrádza odkazom na definíciu kombinovanej výroby elektriny a tepla uvedenú v zákone č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby, ktorým sa preberá smernica 2004/8/ES o podpore kogenerácie založenej na dopyte po využiteľnom teple na vnútornom trhu s energiou.

K bodu 5

Predlžuje sa termín na ustanovenie nového zodpovedného zástupcu na 30 dní od skončenia výkonu funkcie pôvodného zodpovedného zástupcu. Dôvodom je nedostatok odborne spôsobilých osôb a ich nerovnomerná lokalizácia.

K bodu 6

V § 5 ods. 7 sa upravujú pôvodne nesprávne uvedené odseky v súvislosti s dokladmi, ktoré je potrebné priložiť k žiadosti o vydanie povolenia. Ďalej sa z dôvodu praktickej aplikácie dopĺňa možnosť k žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike u pripravovaných zariadení namiesto dokladu o vlastníckom vzťahu alebo inom obdobnom právnom vzťahu k sústave tepelných zariadení predložiť osvedčenie o súlade pripravovanej výstavby sústavy tepelných zariadení alebo jej časti. Táto úprava umožňuje vydať povolenie ešte pred ukončením výstavby sústavy tepelných zariadení.

K bodu 7

Predlžuje sa termín pre povinnosť podať návrh na zápis do obchodného registra alebo do iného príslušného registra z pôvodných 30 dní od právoplatnosti povolenia na podnikanie v tepelnej energetike na 90 dní z dôvodu praktickej aplikácie zákona.

K bodu 8

Predlžuje sa lehota pre povinnosť požiadania o vykonanie zmeny v povolení na podnikanie v tepelnej energetike z pôvodných 15 dní na 30 dní. Táto zmena je zavedená z dôvodu praktickej aplikácie zákona.

K bodu 9

Podľa pôvodného znenia povolenie na podnikanie v tepelnej energetike zaniklo, ak držiteľ povolenia nepodal návrh na zápis predmetu podnikania uvedeného v povolení do obchodného registra alebo do iného príslušného registra do 30 dní od právoplatnosti povolenia. Z dôvodu praktickej aplikácie je táto lehota predĺžená na 90 dní.

K bodu 10

Ustanovenie rozširuje dôvody, ktoré sú pre úrad dôvodom na rozhodnutie o zrušení povolenia.

K bodu 11

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s vymedzením právnických osôb, ktoré nie sú podnikateľmi podľa tohto zákona, ale podliehajú oznamovacej povinnosti.

K bodu 12

Z § 11 sa vypúšťa sa odsek 2, nakoľko celý § 11 sa vzťahuje na právnické osoby. Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zosúladenie s novým odsekom 1. Nasledujúce odseky sa prečíslujú.

K bodu 13

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s vymedzením právnických osôb, ktoré nie sú podnikateľmi podľa tohto zákona, ale podliehajú oznamovacej povinnosti.

K bodu 14

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodom 1.

K bodom 15 a 16

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu z dôvodu zavedenia definície kombinovanej výroby elektriny a tepla v zákone č. 309/2009 Z. z., ktorým sa preberá smernica 2004/8/ES.

K bodu 17

Pre hodnotenie žiadosti o vydanie osvedčenia o súlade pripravovanej výstavby sústavy tepelných zariadení alebo jej časti s dlhodobou koncepciou Energetickej politiky Slovenskej republiky sa, vzhľadom na nutnosť napĺňania kritérií energetickej efektívnosti, pri výstavbe sústavy tepelných dopĺňa aj povinnosť posúdenia využitia vysoko účinnej kombinovanej výroby elektriny a tepla alebo obnoviteľných zdrojov energie v systémoch centralizovaného zásobovania teplom.

K bodu 18

Z dôvodu zosúladenia všeobecne záväzných právnych predpisov sa mesačné bilancie pre kombinovanú výrobu elektriny a tepla budú vykonávať pre všetky povinné subjekty jednotne a síce podľa pripravovanej vyhlášky MH SR, ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu množstva elektriny vyrobenej kombinovanou výrobou, úspor primárnej energie a spôsob vykonávania mesačnej bilancie pre zariadenia na kombinovanú výrobu, a ktorá je vykonávacím predpisom k zákonu č. 309/2009 Z. z.

K bodu 19

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu. Pôvodné znenie bolo v praxi nesprávne vysvetľované tak, že sa musí uplatniť maximálna schválená cena alebo maximálna určená cena a nie je možné prípadne použiť cenu nižšiu.

K bodu 20

Jedná sa o bližšiu špecifikáciu dodržiavania hospodárnosti pri dodávke teplej úžitkovej vody.

K bodu 21

Dopĺňa sa povinnosť pre dodávateľa znášať zvýšené náklady na ním spôsobenú nehospodárnu dodávku teplej úžitkovej vody.

K bodu 22

Jedná sa o zosúladenie s existujúcimi všeobecne záväznými právnymi predpismi pre kombinovanú výrobu elektriny a tepla.

K bodu 23

Z dôvodu praktickej aplikácie uplatnenia regulovanej ceny zemného plynu, ktorý sa použije na dodávku tepla pre domácnosti je pri objednanom množstve tepla potrebné vyčleniť podiel tepla určený pre domácnosti.

K bodu 24

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu nakoľko odstúpenie od zmluvy je jednostranný právny úkon.

K bodu 25

V § 25 odsek 3 sa navrhuje sa zrušiť písmeno b) vzhľadom na skutočnosť, že Vykonať technickú prehliadku tepelných zariadení za odberným miestom na účel zistenia prevádzkyschopnosti a funkčnosti týchto zariadení je možné len počas prevádzky týchto zariadení.

K bodu 26

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu textu.

K bodu 27

Jedná sa o legislatívno-technickú úpravu textu v súvislosti s názvom dokumentu „koncepcia rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky".

K bodu 28

V súvislosti s udeľovaním pokút boli v § 35 odseku 1 zosúladené výšky pokuty za podobné správne delikty, pôvodné hodnoty pokút boli prepočítané na eurá a zaokrúhlené smerom nadol.

K bodu 29

V § 35 sa odsek 2 vypúšťa z dôvodu, že nie sú stanovené ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla a normatívne ukazovatele spotreby tepla pre všetky kategórie odberateľov.

K Čl. II

Navrhovaná účinnosť je od 1. júla 2011. 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 964
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Odporovanie uzneseniu o schválení súdneho zmieru

Dohode o vyporiadaní BSM medzi manželmi alebo medzi bývalými manželmi je možné úspešne odporovať za splnenia podmienok uvedených v § 42a ...

Rozsudok Súdneho dvora EÚ z 19. 12. 2019 co veci C‑290/19, RN proti Home Credit Slovakia a.s.

Článok 10 ods. 2 písm. g) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/48/ES z 23. apríla 2008 o zmluvách o spotrebiteľskom úvere a o zrušení ...

CSP: Úprava styku rodiča s maloletým dieťaťom ako otázka právna

Riešenie problematiky úpravy styku otca s maloletou nemôže byť v žiadnom prípade posudzované ako právna otázka, na ktorej by záviselo ...

CSP: Predpoklady pre rozhodnutie rozsudkom pre zmeškanie žalovaného podľa § 273 CSP

Predpoklady pre rozhodnutie rozsudkom pre zmeškanie žalovaného podľa § 273 C. s. p., ktorými sú: riadne doručenie žaloby (o splnenie ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

ÚS zohľadnil stanovisko ombudsmanky ohľadom o 50-dňového moratóriahttps://www.teraz.sk/slovensko/us-zohladnil-stanovisko-ombudsmanky-pr/441480-clanok.html

Z rozhodnutia Ústavného súdu podľa Patakyovej vyplýva, že zohľadnili možné ohrozenie ...

Danko: Generálny prokurátor nemôže v kancelárii využívať skrytú kameruhttps://www.webnoviny.sk/danko-generalny-prokurator-nemoze-v-kancelarii-vyuzivat-skrytu-kameru/

Generálny prokurátor nemôže mať v kancelárii skrytú kameru na nahrávky.

Pri označovaní strelných a signálnych zbraní platia nové pravidláhttps://www.teraz.sk/slovensko/pri-oznacovani-strelnych-a-signalnyc/441148-clanok.html

Ide o zosúladenia právnej úpravy na Slovensku s právom Európskej únie v oblasti označovania ...

Ústavnému sudcovi Mamojkovi hrozí disciplinárne stíhanie, Fiačan chce tvrdenia Tótha preveriťhttps://www.webnoviny.sk/ustavnemu-sudcovi-mamojkovi-hrozi-disciplinarne-stihanie-fiacan-chce-tvrdenia-totha-preverit/

Pri disciplinárnom stíhaní ústavného sudcu platia iné pravidlá ako pri všeobecných.

Členové rady Válkovou podpořili. Vládní zmocněnkyní pro lidská práva zůstanehttps://www.denik.cz/z_domova/valkova-ksc-lidska-prava-zmocnenkyne-20200116.html

Podpořila ji dnes většina členů rady vlády pro lidská práva.

Voliči by si mali skontrolovať platnosť občianskeho preukazuhttps://www.teraz.sk/slovensko/volici-by-si-mali-skontrolovat-platnos/441017-clanok.html

Hlasovať s cestovným pasom nie je možné ani v prípade, ak si volič zabudne priniesť ...

Nové časopisy

Justičná revue 12/2019

Justičná revue 12/2019

Časopis pre právnu prax.

Zo súdnej praxe 6/2019

Zo súdnej praxe 6/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Bulletin slovenskej advokácie 12/2019

Bulletin slovenskej advokácie 12/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 11/2019

Justičná revue 11/2019

Časopis pre právnu prax.

Právny obzor 6/2019

Právny obzor 6/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Súkromné právo 5/2019

Súkromné právo 5/2019

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

PoUtStŠtPiSoNe
: