Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť

Vyhľadávanie judikovaných neprijateľných podmienok

4.5. 2014, 08:14 |  najpravo.sk

Ministerstvo spravodlivosti SR v rámci zlepšenia vymožiteľnosti spotrebiteľského práva a zefektívnenia a uľahčenia rozhodovania spotrebiteľských sporov vytvorilo na webovom sídle ministerstva v časti „Súdy a rozhodnutia - vyhľadávanie súdneho rozhodnutia" nové vyhľadávacie kritérium oblasti právnej úpravy, a to „Spotrebiteľské zmluvy - neplatná podmienka vo výroku".

Pri prednastavení uvedeného kritéria vo formulári vyhľadávania súdneho rozhodnutia systém vyhľadá všetky právoplatné zverejnené súdne rozhodnutia, v ktorých súdy podľa § 153 ods. 4 Občianskeho súdneho poriadku v spojení s § 53a ods. 1 Občianskeho zákonníka určili priamo vo výroku súdneho rozhodnutia zmluvnú podmienku v spotrebiteľskej zmluve alebo v obchodných, prípadne poistných podmienkach za neplatnú z dôvodu jej neprijateľnosti (§ 53 ods. 5 Občianskeho zákonníka).

Selekcia rozhodnutí, v ktorých jednotlivé súdy vo výroku súdneho rozhodnutia určili zmluvnú podmienku ako neprijateľnú, má zásadný právny význam nielen pre postupné budovanie registra neprijateľných zmluvných podmienok, ale implikuje aj vážny hmotnoprávny a procesný dosah, keďže právoplatnosťou takéhoto rozhodnutia vzniká hmotnoprávna povinnosť zdržať sa používania alebo akéhokoľvek uplatňovania neprijateľnej zmluvnej podmienky v zmluvách a právnych vzťahoch dodávateľa, ktorý zmluvnú podmienku používal. Z hľadiska procesného dosahu poznanie spomínaných rozhodnutí uľahčuje nielen povinnosť súdu vysporiadať sa s relevantnou judikatúrou súdov Slovenskej republiky, ale navyše uľahčuje aj konkrétne rozhodovanie, keďže v prípade, ak o neprijateľnosti zmluvnej podmienky rozhodol niektorý iný súd, postačí konajúcemu súdu pri rozhodovaní o konkrétnych nárokoch zo zmluvnej podmienky poukázať na ustanovenie § 53a ods. 1 OZ, ktorého následkom je nemožnosť prisúdenia plnenia zo zmluvnej podmienky, ktorú súd voči konkrétnemu dodávateľovi tovaru alebo služieb už v inom konaní označil ako neprijateľnú. Vytvorenie nového vyhľadávacieho kritéria má tak značný potenciál uľahčiť aj konkrétnu prácu súdov v rámci spotrebiteľských sporov.

„Z aplikačnej praxe som zmonitorovala, že práve v spotrebiteľských sporoch dodávateľlia opakovane používajú neprijateľné zmluvné podmienky, z ktorých nároky následne uplatňujú na súdoch, a to aj po tom, ako niektoré súdy tieto zmluvné podmienky určili za neprijateľné vo výroku súdneho rozhodnutia. Ide napríklad o prípady mobilných operátorov alebo nebankových spoločností, ktoré sa spoliehajú na skutočnosť, že súdy a sudcovia nie sú navzájom o vydaných rozhodnutiach informovaní, a preto títo a ďalší žalobcovia doslova skúšajú, či im ten-ktorý súd plnenia prizná. V mnohých prípadoch nemožno takéto konanie nazvať inak ako zlomyseľné. Nejde však len o rozmer rohto konania, ale ide práve o značný nápad vecí na súdy, ktorý je takýmto konaním vyvolaný." uviedla v liste adresovanom všeobecným súdom štátna tajomníčka Ministerstva spravodlivosti SR Monika Jankovská.

Ilustračné foto: najprávo.sk 


Najprávo.sk - právny informačný systém pre odborníkov a širokú verejnosť