Všeobecný súd Európskej únie potvrdil existenciu pravdepodobnosti zámeny medzi obrazovým a slovným označením SKYPE a slovnou ochrannou známkou SKY.
V rokoch 2004 a 2005 podala spoločnosť Skype na Úrad pre harmonizáciu vnútorného trhu (ÚHVT) prihlášku obrazovej a slovnej ochrannej známky Spoločenstva SKYPE pre výrobky v oblasti audio a video zariadení, v oblasti telefonovania a fotografovania, ako aj pre počítačové služby súvisiace so softvérmi alebo s vytváraním internetových stránok a webhostingom.
V rokoch 2005 a 2006 britská spoločnosť Sky Broadcasting Group, v súčasnosti Sky a Sky IP International, podala proti tejto prihláške námietku, v ktorej poukázala na existenciu pravdepodobnosti zámeny so slovnou ochrannou známkou Spoločenstva SKY, ktorá bola zapísaná v roku 2003 pre zhodné výrobky a služby.
Prihlasované obrazové/slovné označenie
SKYPE
Namietaná slovná ochranná známka
SKY
Rozhodnutiami prijatými v rokoch 2012 a 2013 ÚHVT vyhovel tejto námietke, pričom v zásade usúdil, že pravdepodobnosť zámeny medzi kolidujúcimi označeniami existovala najmä vzhľadom na priemerný stupeň ich vizuálnej, fonetickej a koncepčnej podobnosti, a že podmienky umožňujúce konštatovať zníženie tejto pravdepodobnosti neboli splnené. Skype navrhla, aby Všeobecný súd Európskej únie tieto rozhodnutia zrušil.
Rozsudkami z 5. mája 2015 dňa Všeobecný súd zamietol žaloby spoločnosti Skype, a teda potvrdil existenciu pravdepodobnosti zámeny medzi obrazovými a slovnými označeniami SKYPE a slovnou ochrannou známkou SKY.
Pokiaľ ide o vizuálnu, fonetickú a koncepčnú podobnosť kolidujúcich označení, Všeobecný súd potvrdil, že výslovnosť samohlásky „y“ v pojme „skype“ nie je kratšia ako v pojme „sky“. Okrem toho pojem „sky“, ktorý je súčasťou základnej slovnej zásoby anglického jazyka, je v pojme „skype“ jasne identifikovateľný napriek tomu, že pojem „skype“ je tvorený jedným slovom. Napokon prvok „sky“ môže byť v pojme „skype“ príslušnou skupinou verejnosti jednoznačne identifikovaný aj napriek tomu, že zostávajúca skupina hlások „pe“ nemá samostatný význam.
Okrem toho skutočnosť, že slovný prvok „skype“ v prihlasovanom obrazovom označení je ovinutý lemovaním v tvare mráčiku alebo bubliny, nemôže spochybniť priemerný stupeň vizuálnej, fonetickej a koncepčnej podobnosti. Z vizuálneho hľadiska totiž obrazový prvok iba zdôrazňuje slovný prvok, a teda je vnímaný len ako obyčajný rám. Z fonetického hľadiska obrazový prvok v podobe rámu nemôže vyvolať fonetické dojmy, ktoré môžu byť vyvolané výlučne slovným prvkom. Napokon, pokiaľ ide o koncepčné hľadisko, obrazový prvok nesprostredkováva – s výnimkou prípadného mráčika – žiaden pojem, ktorý by mohol ešte zvýšiť pravdepodobnosť identifikácie prvku „sky“ v slovnom prvku „skype“, keďže mráčiky sa nachádzajú „na oblohe“ a možno ich tak ľahko asociovať s pojmom „sky“.
Pokiaľ ide o argument súvisiaci s údajnou vysokou rozlišovacou spôsobilosťou označení „skype“ z dôvodu, že ich verejnosť pozná, Všeobecný súd konštatoval, že aj keby pojem „skype“ nadobudol vlastný význam pre identifikáciu telekomunikačných služieb poskytovaných spoločnosťou Skype, ide o všeobecný a preto o opisný pojem pre tento druh služieb.
Napokon Všeobecný súd potvrdil, že nie je možné prihliadať na pokojnú koexistenciu uvedených kolidujúcich označení v Spojenom kráľovstve ako na dôvod pre zníženie pravdepodobnosti zámeny, keďže podmienky v tomto smere nie sú splnené. Pokojná koexistencia týchto označení v Spojenom kráľovstve sa totiž týka iba ojedinelej a veľmi špecifickej služby (a to služby pripojenia bod-bod) a nemôže teda znížiť pravdepodobnosť zámeny v súvislosti s množstvom iných využívaných výrobkov a služieb. Okrem toho táto koexistencia netrvala dostatočne dlho na to, aby sa dalo predpokladať, že spočívala na neexistencii pravdepodobnosti zámeny vnímanej príslušnou skupinou verejnosti.
Zdroj: SDEÚ
Ilustračné foto: najprávo.sk
Súvisiace články
- Styk s dieťaťom cez mail, skype či mobil?
- Fúzia Skype a Microsoftu neobmedzuje hospodársku súťaž
- Rozhodovanie o striedavej osobnej starostlivosti s pobytom dieťaťa na inom kontinente
- Lacnejší ako "O2", voňavejší ako "L'Oréal", lepší ako "Ryanair"
- Komentár k zákonu o ochranných známkach
- Zneužitie dominantného postavenia, generálna klauzula
- Registrácia domény obsahujúcej registrovanú medzinárodnú známku
- Základné formy počítačovej kriminality
- Právo duševného vlastníctva a móda