Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Sťažnosť na orgán verejnej správy

Monika Kiklicová • 5.10. 2011, 19:48

Postup pri podávaní ako i pri prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti alebo prekontrolovania sťažnosti upravuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach.

Ak si myslíte alebo ste presvedčení o tom, že ten ktorý orgán verejnej správy konal nesprávne a protiprávne, máte zákonnú možnosť a právo podať naň sťažnosť.

Vaša sťažnosť však musí spĺňať zákonom stanovené náležitosti, inak sa Vám môže stať, že predmetná sťažnosť nebude riadne prešetrená a vybavená. To znamená, že i pri podávaní sťažnosti máte určité povinnosti, na druhej strane i svoje práva a takisto to platí i v prípade orgánu verejnej správy.

Kto je v zmysle zákona orgánom verejnej správy

Orgánom verejnej správy je :

a) Orgán štátnej správy a ním zriadené organizácie

b) Orgán územnej samosprávy a ním zriadené organizácie

c) Osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb.

Čo je v zmysle zákona sťažnosťou

Sťažnosťou je každé podanie fyzickej alebo právnickej osoby, ktorým sa domáha ochrany svojich práva alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené konaním alebo nekonaním (opomenutím), činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a zároveň ňou poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.

Sťažnosťou v zmysle zákona nie je podanie, dopyt, vyjadrenie názoru, podnetu, návrhu, v ktorom nie je uvedené a jednoznačne vyjadrené, ochrany akých svojich práv alebo právom chránených záujmov sa domáhate, poukazujete na nedostatky, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom. Sťažnosťou v zmysle zákona č. 9/2010 Z. z. nie je sťažnosť podľa osobitného predpisu (napr. sťažnosti na daňové orgány, na orgány PZ SR, exekútorov a pod.), podanie, ktoré smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy, vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu (napr. správny poriadok, zákon o správe majetku štátu ), podanie orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňujete na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy ani podanie osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.

Ak orgán verejnej správy zistí, že mu bolo doručené podanie označené ako sťažnosť, ktoré nie je sťažnosťou v zmysle zákona, takéto podanie vráti tomu, kto ho podal, bezodkladne po tom, čo túto skutočnosť zistí, najneskôr do 30 pracovných dní od jeho doručenia s uvedením dôvodu. Ak orgán verejnej správy zistí, že na vybavenie sťažnosti nie je príslušný, takéto podanie postúpi v lehote 10 pracovných dní príslušnému orgánu na vybavenie a o tejto skutočnosti upovedomí písomne toho, kto predmetnú sťažnosť podal.

Ako možno podať sťažnosť

Sťažnosť možno podať:

a) Písomne

b) Ústne do zápisnice ( pri ústnom podávaní vyhotoví orgán verejnej správy zápisnicu, písomný záznam o ústnej sťažnosti, uvedie v ňom všetky náležitosti, ktoré musí obsahovať sťažnosť, dátum a hodinu jej vyhotovenia, názov a adresu orgánu verejnej správy, mená a priezviská zamestnanca, ktorý písomný záznam vyhotovil a poprípade i mená a priezviská zamestnancov, ktorí boli pri ústnom podaní ako i pri spísaní prítomní )

c) Telefaxom (je potrebné do 5 pracovných dní ju písomne potvrdiť podpisom)

d) Elektronickou poštou (je potrebné do 5 pracovných dní ju písomne potvrdiť podpisom).

Čo musí sťažnosť obsahovať

Sťažnosť musí obsahovať:

a) Meno a priezvisko sťažovateľa, u právnickej osoby názov
b) Trvalé alebo prechodné bydlisko sťažovateľa, u právnickej osoby sídlo
c) U právnickej osoby i meno a priezvisko osoby, ktorá je oprávnená za ňu konať
d) Musí byť z nej jednoznačné proti komu smeruje
e) Musí byť z nej jednoznačné na aké nedostatky upozorňuje, poukazuje
f) Musí byť z nej jednoznačné, čoho sa sťažovateľ domáha
g) Musí byť podpísaná sťažovateľom
h) Musí byť čitateľná a zrozumiteľná.

Ak sťažnosť nemá všetky zákonom požadované náležitosti, orgán verejnej správy písomne vyzve sťažovateľa, aby predmetné doplnil v lehote 10 pracovných dní od doručenia, pričom ho súčasne poučí, že ak tak neučiní, sťažnosť odloží. Zároveň sťažovateľovi oznámi ako a v čom má predmetnú sťažnosť doplniť, poprípade upresniť.

Kam sťažnosť podávať (kto je príslušný na vybavenie sťažností)

Sťažnosť sa podáva na ten orgán verejnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí činnosť, o ktorej sa domnievate, že ňou boli porušené Vaše práva alebo právom chránené záujmy. Ak podávate sťažnosť na činnosť vedúceho tohto orgánu, sťažnosť je potrebné podať na najbližší nadriadený orgán verejnej správy. Ak napr. podávate sťažnosť na bežného zamestnanca toho ktorého úradu, organizácie a pod., sťažnosť sa podáva tomuto úradu, orgánu, organizácií. Ak však podávate sťažnosť na činnosť vedúceho, riaditeľa úradu, organizácie, orgánu, sťažnosť musíte adresovať na najbližší nadriadený orgán (napr. ministerstvo).

Sťažnosť nesmie byť pridelená na prešetrenie a vybavenie tomu, proti komu smeruje, teda na koho činnosť sa sťažujete, ani jemu najbližšiemu nadriadenému (vedúcemu). Z prešetrovania a vybavenia sťažnosti sú vylúčení aj tí zamestnanci, ktorí sa zúčastnili na činnosti, na ktorú sa sťažujete, alebo tí zamestnanci, o ktorých sa domnievate, že sú predpojatí, resp. zaujatí vo veci. Môžu byť napr. v určitom vzťahu s osobou, na ktorú sa sťažujete alebo vo vzťahu k činnosti, na ktorú sa sťažujete.

Ak ako sťažovateľ požiadate, orgán verejnej správy je povinný Vašu totožnosť utajiť.

Vaše podanie sťažnosti nesmie byť dôvodom a podnetom na vyvodzovanie dôsledkov, ktoré by Vám spôsobili akúkoľvek ujmu.

Orgán verejnej správy podanú sťažnosť odloží, ak zistí nasledovné skutočnosti:

a) Sťažnosť neobsahuje zákonom stanovené náležitosti ani po výzve o ich doplnenie
b) Je zrejmé, že vo veci, ktorá je sťažnosťou, koná súd, prokuratúra, alebo iný orgán činný v trestnom konaní
c) Ak je sťažnosť podaná inou osobou, než tou, ktorej sa sťažnosť týka a nie je priložené ani splnomocnenie
d) Uplynulo od udalosti, ktorá je predmetom sťažnosti viac než 5 rokov
e) Jedná sa o ďalšiu opakovanú sťažnosť
f) Jedná sa o sťažnosť proti vybaveniu sťažnosti
g) Ide o sťažnosť zaslanú iba na vedomie
h) Ak sťažovateľ neposkytol orgánu verejnej správy spoluprácu v zmysle zákona a v lehotách v zmysle zákona.

Lehota na vybavenie sťažnosti

Sťažnosť je orgán verejnej správy povinný vybaviť v lehote 60 pracovných dní. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, je možné túto lehotu predĺžiť o ďalších 30 pracovných dní.

Lehota sa začína počítať prvým dňom nasledujúcim po dni jej doručenia orgánu verejnej správy príslušnému na jej vybavenie.

Postup orgánu verejnej správy. Prešetrovanie sťažnosti

Orgán verejnej správy prešetrením sťažnosti zistí skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s vnútornými predpismi, príčiny vzniku zistených nedostatkov a ich následky.

Sťažnosť je v zmysle zákona prešetrená prerokovaním zápisnice o prešetrení sťažnosti. Táto zápisnica musí obsahovať nasledujúce náležitosti:

a) Označenie orgánu, ktorý je príslušný na vybavenie sťažnosti
b) Predmet sťažnosti
c) Označenie toho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala
d) Obdobie prešetrovania
e) Preukázané zistenia
f) Dátum vyhotovenia zápisnice
g) Mená, priezviská a podpisy zamestnancov, ktorí sťažnosť prešetrovali
h) Meno, priezvisko a podpis vedúceho orgánu verejnej správy
i) Povinnosť vedúceho orgánu, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, v prípade zistenia nedostatkov, v lehote určenej orgánom verejnej správy, ktorý sťažnosť prešetroval
j) Určiť zodpovednú osobu za nedostatky
k) Prijať opatrenie na odstránenie nedostatkov a ich príčin
l) Predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť
m) Predložiť správu o splnení opatrení a vyvodení právnej zodpovednosti
n) Oznámiť prijaté opatrenia sťažovateľovi
o) Potvrdenie o prijatí a odovzdaní dokladov.

Po prešetrení sťažnosti sa písomne oznámi výsledok jej prešetrenia sťažovateľovi. V oznámení sa uvedie, či je sťažnosť opodstatnená alebo neopodstatnená. Musí obsahovať odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti, ktoré vychádza zo zápisnice. Ak je sťažnosť opodstatnená, orgán verejnej správy uvedie aké povinnosti boli uložené orgánu verejnej správy. Ak má sťažnosť viacero častí, musí písomné oznámenie o prešetrení sťažnosti obsahovať výsledok prešetrenia každej jednotlivej časti.

Ak nesúhlasíte s vybavení svojej sťažnosti, môžete podať sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti. Takáto sťažnosť sa považuje za novú sťažnosť proti postupu orgánu verejnej správy a na jej vybavenie je príslušný vedúci orgánu verejnej správy. Ak sťažnosť vybavoval vedúci orgánu verejnej správy, na sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti je príslušný najbližší nadriadený orgán (napr. ministerstvo). Ak takýto orgán nie je, je príslušný ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažnosti (úrad vlády SR). 

Ilustračné foto: www.sxc.hu 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2516

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: