V motocyklistickej verejnosti sa stále objavujú názory, že vodič motocyklu nemusí mať počas jazdy na motorke na hlave ochrannú prilbu. Takéto konanie je v súčasnosti v rozpore so zákonom a motorkár zaň môže byť sankcionovaný pokutou vo výške 50,- EUR. Informácia, že motorkár nemusí počas jazdy mať na hlave prilbu nie je absolútne nepravdivá, ale povedzme, že v súčasnosti už neaktuálna.
5 ods. 2 zák. č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách stanovil povinnosť nosenia ochrannej prilby nasledovne:
Vodič motocykla a jeho spolujazdec sú povinní počas jazdy používať riadne upevnenú schválenú ochrannú prilbu. Počas jazdy nesmie vodič motocykla ani jeho spolujazdec jesť, piť ani fajčiť.
Problém zákona č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách je zrejmý na prvý pohľad – zákon stanovil povinnosť motocyklistovi počas jazdy používať riadne upevnenú schválenú ochrannú prilbu, avšak zákon už nešpecifikoval, KDE má mať motocyklista túto prilbu upevnenú. Z tohto dôvodu sa podarilo nejednému motocyklistovi bez prilby na hlave sa po zastavení políciou z pokuty „vykrútiť“. Pravdou však je, že logická konštrukcia takejto obhajoby pokrivkáva, nakoľko je ťažko predstaviť si iné možné použitie ochrannej prilby ako jej použitie nosením na hlave. No na uznanie viny osoby podozrivej zo spáchania priestupku treba mať situáciu skutkovo za preukázanú a následne konanie podozrivého podriadiť pod príslušnú právnou normu, pričom v pochybnostiach sa treba rozhodovať v prospech podozrivého a nejednoznačnosť zákona bezpochybne takouto okolnosťou je.
Na takúto právne nejednoznačnú situáciu musel reagovať aj zákonodarca a preto v novom zákone o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. je aj povinnosť motocyklistov definovaná presnejšie, aby nedochádzalo k žiadnym výkladovým problémom. 5 ods. 1 zák. č. . 8/2009 Z.z. o cestnej premávke už povinnosť motocyklistu definuje presne:
…vodič motorového vozidla kategórie L a jeho spolujazdec sú tiež povinní počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov; to neplatí pre vodiča vozidla vybaveného bezpečnostnou kabínou alebo ochranným bezpečnostným rámom, ktoré je vybavené bezpečnostnými pásmi, a jeho spolujazdca.
Z uvedeného je zrejmé, že v súčasnosti povinné nosenie ochrannej prilby na hlave motocyklistom vyplýva priamo zo zákona a porušenie tohto príkazu je sankcionovateľné.
Zaujímavé však je, že sa táto zmena v novom zákone o cestnej premávke nepremietala aj do Nariadenia ministra vnútra Slovenskej republiky z 2. februára 2009 o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru, kde sa opäť v § 5 ods. 1. 2 stanovuje, že za vedenie motorového vozidla bez riadne upevnenej ochrannej prilby, ak takej povinnosti vodič a jeho spolujazdec podlieha, je postihované pokutou vo výške 50,- eur, pričom opäť sa neuvádza, že prilba má byť riadne upevnená na hlave. Naopak, v § 55 ods. 9 uvedeného nariadenia je výslovne stanovené, že jazda na bicykli mimo obce bez riadne upevnenej ochrannej prilby na hlave sa postihuje pokutou 10,- eur.
Autor: JUDr. Adam Puškár
advokát
Karpatská 5
811 05 Bratislava I
http://www.apadvokat.sk
Foto: JUDr. Adam Puškár