Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Súd potvrdil pokutu za nepravdivé údaje o počte najazdených kilometrov

najpravo.sk • 30.1. 2017, 17:30

Pokutu 100 tisíc korún (cca 3700 eur) uložila Česká obchodná inšpekcia spoločnosti AAA AUTO (ďalej v texte ako „sťažovateľka“) za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa. Správneho deliktu sa mala táto spoločnosť dopustiť tým, že dvakrát uviedla nepravdivé údaje o vlastnostiach ňou predávaného vozidla NISSAN Quashqai.

V prvom prípade išlo o uvedenie stavu tachometra 86 289 km v spojení s informáciou „Skutočný počet najazdených kilometrov súhlasí so stavom tachometra.“ na protokole o skúšobnej jazde a odovzdaní vozidla. Prvý kupujúci si údaj overil diagnostikou riadiacej jednotky a dotazom na výrobcu vozidla a po zistení, že vozidlo najazdilo minimálne 173 393 km, vozidlo reklamoval. V druhom prípade bolo naplnenie skutkovej podstaty deliktu videné v tom, že po tomto vrátení vozidla, a teda znalosti rozporu medzi stavom tachometra a skutočne najazdenými kilometrami uvádzala sťažovateľka v inzeráte na svojich internetových stránkach „Počet km: 92 tisíc km“ v spojení s informáciou: „V AAA AUTO si môžete byť istí, že stav tachometra zodpovedá reálne najazdeným kilometrom.“

V posudzovanej veci nebolo sťažovateľke kladené za vinu to, že nezistila správny stav najazdených kilometrov, ale to, že spotrebiteľa v obidvoch prípadoch informovala o tom, že skutočne najazdené kilometre zodpovedajú stavu tachometra.

„To nemožno vyložiť inak, než že im tvrdila, že si je správnosťou stavu tachometra istá. To je samé o sebe výrazná pridaná hodnota, ktorá ovplyvňuje rozhodnutie spotrebiteľa takéto vozidlo kúpiť, nakoľko práve s ohľadom na podvody súvisiace so stáčaním kilometrov môže mať u nijako negarantovanej informácie o stave tachometra obavu, že skutočnému stavu nezodpovedá. Informácia o tom, že skutočný stav zodpovedá stavu tachometra, sa však v prvom prípade neskôr ukázala ako nepravdivá a v druhom prípade o nepravdivosti uvádzanej informácie dokonca sťažovateľka už vedela“, uviedol sudca Najvyššieho správneho súdu ČR Petr Mikeš.


Zákon o ochrane spotrebiteľa ustanovuje, že sa zakazuje používanie nekalých obchodných praktík, okrem iného pri ponúkaní alebo predaji výrobkov. Nekalé sú najmä klamlivé a agresívne obchodné praktiky a obchodná praktika je klamlivá, ak je pri nej použitý nepravdivý údaj (pozn. redakcie najprávo.sk: V Slovenskej republike nachádzame túto právnu úpravu v ustanoveniach § 4 ods. 2 písm. c), § 7 ods. 2 písm. b) a § 8 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa).

Spoločnosť AAA AUTO sa proti uloženiu pokuty bránila najmä tým, že pred prvou ponukou a predajom vykonala kontrolu vozidla v databáze súkromnej spoločnosti, ktorá bola v tej dobe najlepšou dostupnou na trhu. Podľa uvedeného zákona však právnická osoba za správny delikt nezodpovedá len vtedy, keď preukáže, že vynaložila všetko úsilie, ktoré bolo možné požadovať, aby porušeniu právnej povinnosti zabránila. Najvyšší správny súd ČR preto túto obranu odmietol, pretože bolo zrejmé, že aj spoločnosť AAA AUTO si bola vedomá, že údaje v databáze môžu byť neúplné či nepresné a nepreukázala, že by vyvinula akúkoľvek ďalšiu snahu na overenie správnosti stavu tachometra. Samotná kontrola v takejto databáze preto požiadavke vynaloženia všetkého úsilia nezodpovedá.

Zdroj: Informácia k rozsudku zo dňa 19. januára 2017, sp.zn. 9 As 93/2016 na webe Najvyššieho správneho súdu ČR
Autor: Sylva Dostálová, tlačová hovorkyňa Najvyššieho súdu ČR
Ilustračné foto a preklad: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1823

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: