Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

MS SR: Nový zákon má skrátiť proces preskúmavania verejného obstarávania

najpravo.sk • 15.12. 2020, 18:35

​Ministerstvo spravodlivosti predložilo do medzirezortného pripomienkovania nový zákon o súdnej ochrane vo verejnom obstarávaní. Cieľom je vytvoriť rýchlejší a efektívnejší prostriedok preskúmania a nápravy pochybení v procese verejného obstarávania. S ohľadom na nadchádzajúce vianočné a s tým spojené aj dovolenkové obdobie bude lehota pripomienkového konania predĺžená na dvojnásobok oproti štandardu, teda až 30 dní. Materiál je tak možné pripomienkovať do konca januára 2021 a jeho celé znenie je dostupné tu​

Zdĺhavý postup verejného obstarávania sa výrazne skráti

Jedným z dôvodov, ktoré prispievajú k zdĺhavosti postupov verejného obstarávania, je pomerne komplikovaná úprava tzv. revíznych postupov, teda pravidiel, za ktorých sa uchádzači a záujemcovia môžu domáhať ochrany svojich práv v procese verejného obstarávania. Celková dĺžka konania (od podania žiadosti uchádzača až po konečné rozhodnutie súdu) môže dnes ľahko presiahnuť aj 2 roky, uvádza ministerstvo. Nový zákon si dal za cieľ to zmeniť. Podstatou navrhovaného riešenia je najmä zásadné zníženie počtu fáz (inštancií), v ktorých prebieha preskúmavanie procesu verejného obstarávania. Zároveň, pripravený zákon navrhuje zveriť konania v súvislosti s verejným obstarávaním správnym súdom. Právomoc ukladať pokuty za porušenia zákona bude mať naďalej Úrad pre verejné obstarávanie a proti rozhodnutiam o ich uložení bude možné podať správnu žalobu, o ktorej budú takisto rozhodovať správne súdy. Tým sa podľa ministerstva docieli sústredenie súdneho rozhodovania vo veciach verejného obstarávania na správnych súdoch. 

Typy konaní vo veciach verejného obstarávania

Prieskumné konanie 

Prieskumné konanie bude v zásade zodpovedať dnešnému konaniu o námietkach proti úkonom kontrolovaného. Účelom tohto konania bude preskúmať úkony obstarávateľa a rozhodnúť o ich zrušení pre nezákonnosť. Týmto spôsobom sa zabezpečí, aby samotný postup v prebiehajúcom verejnom obstarávaní, vedúci k uzavretiu zmluvy, prebiehal v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a zmluva bola uzavretá po takomto zákonnom postupe. Samotný postup vo verejnom obstarávaní bude rozdelený na viaceré fázy a uzavretím určitej fázy sa vytvorí možnosť ju napadnúť. Pokiaľ ju žiadna z oprávnených osôb nenapadne, bude táto fáza z ďalšieho prieskumného konania vylúčená, a nebude možné ju ďalej preskúmavať. Takéto štruktúrovanie postupu verejného obstarávania a nadväzujúcej právnej ochrany posilní aj právnu istotu v tomto procese. 

Prieskumné konanie sa bude začínať prieskumnou žalobou, ktorú bude môcť podať hospodársky subjekt, ktorého záujmy sú v danom verejnom obstarávaní dotknuté. Návrh ukladá správnemu súdu rozhodnúť o prieskumnej žalobe v lehote do dvoch mesiacov. 

Určovacie konanie 

Navrhované určovacie konanie bude približne zodpovedať dnešnému konaniu o neplatnosť zmluvy. Jeho účelom bude získať rozsudok, ktorý bude deklarovať, že vo verejnom obstarávaní došlo k určitým porušeniam právnych predpisov. Nadväzne na to bude možné za určitých podmienok zrušiť celú zmluvu od počiatku, prípadne zrušiť ju od určitého času alebo v určitom rozsahu. 

Osobitné riešenie sa navrhuje v prípadoch, kedy príde k voľbe nesprávneho druhu žaloby (uchádzač nevie, že zmluva už bola uzavretá, a podá prieskumnú žalobu) alebo naopak, počas prieskumného konania dôjde k uzavretiu zmluvy. V týchto prípadoch sa z prieskumného konania bude môcť stať určovacie. Nebude teda potrebné jednu žalobu brať späť a podávať inú  znova s rizikom zmeškania druhej lehoty, ale bude stačiť ju opraviť počas konania. 

Predbežné opatrenia

Význam predbežného opatrenia je kľúčový práve preto, že prieskumná žaloba nebude mať odkladný účinok na postup vo verejnom obstarávaní. To znamená, že aj keď uchádzač podá prieskumnú žalobu, verejné obstarávanie pokračuje a môžu v ňom byť urobené ďalšie úkony, ktoré môžu podstatne meniť jeho stav, a tým aj situáciu žalobcu. Osobitným prípadom je situácia, že napriek prieskumnému konaniu bude uzavretá zmluva na zadávanú zákazku, čo samo osebe urobilo prieskumné konanie zbytočným a uchádzačovi by zostal len následný nárok na určenie porušenia a prípadné zrušenie zmluvy. Práve predbežným opatrením je možné zabrániť vytvoreniu takéhoto stavu tým, že sa verejnému obstarávateľovi/obstarávateľovi dočasne zakážu robiť určité úkony. 

Žaloba proti nečinnosti

Uvedený systém súdnej ochrany dopĺňa osobitný, tretí typ žaloby – žaloba proti nečinnosti verejného obstarávateľa/obstarávateľa. Jej účelom je brániť tomu, aby verejný obstarávateľ/obstarávateľ otáľal s konečným rozhodnutím o výbere víťaza alebo zrušení verejného obstarávania. Tak výber úspešného uchádzača, ako aj zámer zrušiť verejné obstarávanie, sú napadnuteľné prieskumnou žalobou, ale len za predpokladu, že tieto úkony boli reálne urobené. Ak neboli urobené, nie je čo napadnúť; uchádzač však má oprávnený záujem na tom, aby tieto úkony boli urobené včas, keďže to môže mať podstatný vplyv na jeho podnikanie (môže použiť svoje zdroje inde, zaujímať sa o iné verejné obstarávanie alebo iné zákazky všeobecne a pod.). Bezdôvodnou nečinnosťou verejného obstarávateľa/obstarávateľa mu teda môže vznikať škoda, resp. unikať zisk. Preto sa mu navrhuje dať možnosť docieliť deklarovanie tejto nečinnosti rozhodnutím súdu. 

Zdroj: Tlačová správa MS SR
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1037
PoUtStŠtPiSoNe
: