A. Všeobecná časť
Oblasť presadzovania práva duševného vlastníctva colnými orgánmi je v súčasnosti na národnej úrovni upravená v zákone č. 486/2013 Z. z. o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi v znení zákona č. 312/2020 Z. z. (ďalej len ako „zákon č. 486/2013 Z. z.“). Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 486/2013 Z. z.
Dôvodom predloženia uvedeného návrhu zákona do legislatívneho procesu je Európskou komisiou plánované spustenie osobitného elektronického systému na účely prijímania a spracúvania žiadostí o prijatie opatrenia colnými orgánmi. Právnym základom pre podávanie žiadostí len v elektronickej podobe bude čl. 5 ods. 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 608/2013 o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi, podľa ktorého „ak sú na účely prijímania a spracúvania žiadostí k dispozícii počítačové systémy, žiadosti a prílohy sa podávajú prostredníctvom techník elektronického spracúvania údajov“.
V návrhu zákona sa z tohto dôvodu realizuje zmena týkajúca sa podávania žiadosti o prijatie opatrenia pri tovare pod colným dohľadom, žiadosti o predĺženie platnosti rozhodnutia o schválení žiadosti o prijatie opatrenia pri tovare pod colným dohľadom a žiadosti o zmenu rozhodnutia o schválení žiadosti o prijatie opatrenia pri tovare pod colným dohľadom v elektronickej podobe.
Návrhom zákona sa tiež upravia niektoré ustanovenia zákona č. 486/2013 Z. z. na základe poznatkov získaných v aplikačnej praxi. Navrhuje sa, aby sa aj na vymáhanie peňažných povinností podľa tohto zákona používal daňový poriadok a ustanovuje sa lehota na oznámenie výšky nákladov, ktoré je držiteľ rozhodnutia povinný uhradiť v súvislosti s presadzovaním jeho práva duševného vlastníctva colnými orgánmi.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy a ani vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona bol v súlade s bodom 9 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetom záverečného posúdenia vybraných vplyvov. Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky na posudzovanie vybraných vplyvov s materiálom predloženým na záverečné posúdenie vyjadrila 18. mája 2022 súhlasné stanovisko.
Návrh zákona bol predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania, ktorého vyhodnotenie je súčasťou predloženého návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2023 okrem čl. I štvrtého bodu, ktorý nadobúda účinnosť dňom začatia uplatňovania ustanovení vykonávacieho nariadenia Komisie o technických dojednaniach pre vývoj, správu a využívanie elektronických systémov na výmenu a uchovávanie informácií podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorými sa ustanovia podmienky pre vývoj, správu a využívanie Informačného systému proti falšovaniu a pirátstvu (COPIS).
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Aktualizuje sa znenie poznámky pod čiarou z dôvodu nahradenia zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve zákonom č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe.
K bodu 2
Navrhovaná úprava reaguje na zmenu v bode 12.
K bodom 3, 5, 7 a 9
Aktualizujú sa znenia poznámok pod čiarou z dôvodu, že nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný kódex spoločenstva bolo nahradené nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013 z 9. októbra 2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (prepracované znenie) v platnom znení.
K bodu 4
Po spustení prevádzky osobitného elektronického systému na účely prijímania a spracúvania žiadostí o prijatie opatrenia colnými orgánmi sa predmetné žiadosti budú podávať výhradne cez tento systém len v elektronickej podobe, ktorý bude súčasne zabezpečovať autorizáciu jednotlivých elektronických žiadostí a v dôsledku toho nebude potrebné podávať žiadosť v písomnej podobe.
K bodu 6
Ide o precizovanie znenia § 15 ods. 2 zákona v nadväznosti na čl. 17 ods. 3 prvý pododsek a čl. 26 ods. 3 nariadenia EP a Rady (EÚ) č. 608/2013, ako aj na § 15 ods. 1 a 3 zákona.
K bodom 8, 10, 11 a 15
Text predmetných ustanovení sa modifikuje tak, aby korešpondoval s tým ako aktuálne platné colné predpisy upravujú colné režimy a inštitút spätného vývozu vrátane súvisiacej procesnoprávnej úpravy.
K bodu 12
Navrhuje sa vypustenie ustanovenia § 35 ods. 1 písm. b) zákona z dôvodu, že doteraz nedošlo k jeho uplatneniu v praxi.
K bodu 13
Vzhľadom na fakt, že doteraz nebola ustanovená žiadna lehota na oznámenie výšky nákladov a v záujme zabezpečenia právnej istoty držiteľa rozhodnutia sa dopĺňa lehota na oznámenie výšky nákladov, ktoré je držiteľ rozhodnutia povinný uhradiť v súvislosti s presadzovaním jeho práva duševného vlastníctva colnými orgánmi. V rozhodnutí o určení výšky nákladov sa môžu oznámiť držiteľovi rozhodnutia súhrnné náklady vo vzťahu k viacerým prípadom zaistenia tovaru, pri ktorých nastali právne skutočnosti relevantné pre takéto oznámenie v priebehu jedného mesiaca, štvrťroka, polroka alebo roka. Na základe toho sa navrhuje primeraná dvojročná lehota, v rámci ktorej je a priori skonzumovaný príslušný časový úsek uvedený v predchádzajúcej vete (začína totiž plynúť od rovnakého momentu), a ktorej zostávajúca časť musí byť súčasne dostatočne dlhá na to, aby mohlo byť rozhodnutie o určení výšky nákladov nielen vydané, ale aj doručené a prípadne aj rozhodnuté o riadnom opravnom prostriedku.
K bodu 14
Aktualizuje sa znenie poznámky pod čiarou.
K bodu 16
Vzhľadom na fakt, že aplikácia ustanovení daňového poriadku upravujúcich daňové exekučné konanie na vymáhanie platieb vymeraných alebo uložených podľa colných predpisov sa ukázala ako efektívnejšia než uplatňovanie ustanovení o výkone rozhodnutia podľa Správneho poriadku, sa navrhuje, aby sa aj na vymáhanie peňažných povinností podľa tohto zákona používal daňový poriadok.
K čl. II
Navrhuje sa delená účinnosť zákona. Pre väčšinu novelizačných bodov sa navrhuje účinnosť od 1. 1. 2023. Jedinou výnimkou je bod 4, pri ktorom sa účinnosť navrhuje previazať s uplatňovaním súvisiacich ustanovení príslušného právne záväzného aktu EÚ.