Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 377/2022 Z. z.

najpravo.sk • 24.3. 2023, 08:03

A.Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec NR SR Jaroslav Karahuta.  

Podľa čl. 20 ods. 1 ústavy má každý právo vlastniť majetok. Vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu. V zmysle čl. 20 ods. 4  ústavy vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva je možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu.

Cieľom navrhovaného zákona je vytvoriť priaznivejšie podmienky pre vlastníkov pozemkov a stavieb pri užívaní a obhospodarovaní ich vlastníctva. Súčasná právna úprava vytvára prekážky v riadnej starostlivosti o pozemky a stavby nachádzajúce sa najmä v zastavanom území obce, a to často z dôvodu znemožnenia prístupu na pozemok a k stavbe vlastníka z dôvodu ochrany susedných pozemkov a potrebného súhlasu orgánu ochrany prírody. V prípade, ak sa vlastník o svoju nehnuteľnosť nestará, aj napriek svojej snahe a nechá ju chátrať je tak vystavený následnej sankcií za nedostatočnú starostlivosť. 

Rovnako tak právo vlastníka disponovať s nehnuteľnosťou je obmedzené z dôvodu predkupného práva štátu k pozemkom nachádzajúcich sa v treťom, štvrtom alebo piatom stupni ochrany. Vlastník pozemku tak nemôže previesť pozemok za svojho života na svoje deti alebo rodinných príslušníkov, ale musia počkať až do jeho smrti a dedičského konania. Súčasná právna úprava tak obmedzuje výkon vlastníckeho práva určitej skupiny osôb bez primeranej náhrady. Navrhovaná právna úprava preto vytvára priestor pre uprednostnenie blízkej osoby vlastníka pozemkov pred štátom, pričom predkupné právo ostáva zachované, ak by išlo o predaj pozemkov inej ako blízkej osobe.

 

Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy. Predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie a ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právnymi aktmi Európskej únie.

B.Osobitná časť

Čl. I

K bodu 1

Odstraňuje sa ustanovenie zákona o zákaze pohybovania sa mimo vyznačeného turistického chodníka na základe požiadavky širokej verejnosti. Takéto ustanovenie viedlo k tomu, že určité  osoby na základe súhlasu ochrany prírody sprostredkovali turistom pohyb mimo vyznačeného chodníka za poplatok.

K bodu 2

Každý vlastník by mal byť riadne a osobne informovaný o zámere smerujúcom k obmedzeniu jeho vlastníckych oprávnení, aby mal možnosť uplatniť všetky svoje právne možnosti zúčastniť sa procesu vyhlasovania chráneného územia a jeho zóny. Komunikácia s dotknutým vlastníkom by sa mala realizovať adresne a individuálne, a nie iba prostredníctvom fikcie doručenia verejnou vyhláškou. Preto sa navrhuje, aby sa možnosť oznamovať zámer verejnou vyhláškou zúžila iba na doručovanie tzv. nezistenému vlastníkovi. Pri takom vlastníkovi je odôvodnené doručovať zámer iba prostredníctvom fikcie doručenia, keďže možnosť správneho orgánu doručiť mu oznámenie zámeru individuálne je značne obmedzená. Pri ostatných vlastníkoch, ktorých totožnosť aj pobyt je správnemu orgánu známy, nie je dôvod na to, aby im doručoval oznámenie len verejnou vyhláškou, zvlášť ak ide o obmedzenie vlastníckeho práva.

K bodu 3

Upravuje sa povinnosť pre orgán ochrany prírody a krajiny získať písomný súhlas známeho vlastníka so zámer vyhlásiť chránené územie, zóny chráneného územia alebo chránený strom.

K bodu 4

Dokumentácia ochrany prírody a krajiny sa dopĺňa o podrobnejšiu špecifikáciu ochrany v danej lokalite.

K bodu 5

Úprava ustanovenia si vyžiadala aplikačná prax, ktorá v súčasnom znení znamená pre vlastníkov pozemkov a stavieb, a to i zastavanom území obce, že priľahlé pozemky, ktoré sú v určitom stupni ochrany im vytvára prekážku v riadnom využívaní vlastných objektov, a to z hľadiska celkového prístupu na pozemok alebo na vytvorenie podmienok na riadne užívanie a obhospodarovanie vlastného pozemku a stavby, ktorá sa na ňom nachádza. Prevodom týchto pozemkov sa dosiahne vyššia kultúra obhospodarovania a užívania stavieb a pozemkov v zastavanom území obce a nevytvára sa umelá prekážka, ktorá je pre vlastníkov týchto pozemkov a stavieb aj napriek ich snahe neriešiteľná.

K bodu 6

Legislatívno-technická úprava textu.

K bodu 7

Upravuje sa predkupné právo majiteľa pozemku, ktorý je v súčasnej dobe nútený najprv osloviť štát aj napriek tomu, že vo svojom bezprostrednom okolí má osoby blízke, ktoré by najďalej užívali vlastníctvo tohto pozemku tak, ako ho doposiaľ užíval samotný vlastník. Ak nie je v súčasnej dobe na prekážku vlastníctvo touto osobou, nemalo by sa prejudikovať, že by budúci vlastník z okruhu osôb blízkych pôvodnému majiteľovi bol problém.

Čl. II

Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. decembra 2022.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 104
PoUtStŠtPiSoNe
: