Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 309/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:10

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z.
o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.

Cieľom návrhu je presun dvoch konkrétnych kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na Pôdohospodársku platobnú agentúru (ďalej len „agentúra“), ktoré súvisia s administráciou dielov pôdnych blokov: prideľovanie identifikačného čísla dielom pôdnych blokov a vedenie ich evidencie a zároveň zabezpečovanie cyklickej obnovy dielov pôdnych blokov a systému identifikácie poľnohospodárskych pozemkov vrátane aktualizácie ich registrov. Uvedené činnosti sú neoddeliteľnou zložkou integrovaného systému (§ 2 ods. 1 zákona č. 280/2017 Z. z. v znení neskorších predpisov), prostredníctvom ktorého sa poskytujú priame podpory a podpory organizácie trhov zo zdrojov Európskej únie, ktoré môže poskytovať iba akreditovaná agentúra, ktorá má nad týmito činnosťami plnú kontrolu. Z dôvodu nadchádzajúceho konania o udelení alebo odňatí akreditácie agentúre je nevyhnutne potrebné, aby agentúra získala čo najskôr zákonnú kompetenciu na výkon uvedených činností. Navrhnutý dátum účinnosti 1. september 2021 je najneskorším termínom, ktorý je nevyhnutný na začatie a riadny priebeh konania o udelení alebo odňatí akreditácie agentúre.

Ak by agentúra nemala kompetenciu na výkon uvedených činností, neboli by zabezpečené funkcie integrovaného systému, v čoho dôsledku by nebolo možné udeliť agentúre akreditáciu a agentúra by nemohla poskytovať priame podpory a podpory organizácie trhov zo zdrojov Európskej únie, čím by žiadateľom o priame podpory a podpory organizácie trhov nebolo možné poskytovať prostriedky zo zdrojov Európskej únie a v dôsledku toho by sektor pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v Slovenskej republike utrpel hospodársku škodu vo výške viac ako 500 mil. eur ročne.

Návrh zákona nebude vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodom 1, 2 a 4

Navrhuje sa presun dvoch konkrétnych kompetencií ministerstva na agentúru. Ide o činnosti súvisiace s administráciou dielov pôdnych blokov: po prvé je to prideľovanie identifikačného čísla dielom pôdnych blokov a vedenie ich evidencie a pod druhé je to zabezpečovanie cyklickej obnovy dielov pôdnych blokov a systému identifikácie poľnohospodárskych pozemkov vrátane aktualizácie ich registrov.

Obe uvedené činnosti sú neoddeliteľnou zložkou integrovaného systému (§ 2 ods. 1 zákona č. 280/2017 Z. z. v znení neskorších predpisov), prostredníctvom ktorého sa poskytujú priame podpory a podpory organizácie trhov zo zdrojov Európskej únie vo výške viac ako 500 mil. eur ročne. Tieto prostriedky môže poskytovať iba akreditovaná právnická osoba, ktorá má nad týmito činnosťami plnú kontrolu. V Slovenskej republike je touto právnickou osobou agentúra podľa § 17 ods. 1 zákona č. 280/2017 Z. z. Uvedené vyplýva z čl. 68 ods. 1 písm. d) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 zo 17. decembra 2013 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 352/78, (ES), č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (Ú. v. EÚ L 347, 20.12.2013) v platnom znení. Podľa čl. 67 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 v platnom znení sa integrovaný administratívny a kontrolný systém uplatňuje na režimy priame platby z EPZF a neprojektové podpory z EPFRV.

Uvedené činnosti patria v súčasnosti do kompetencie ministerstva. Z auditu Európskej komisie (referenčné značky konania AA/2020/014/SK/RLF AA/2019/031/SK/RPRECOL-R) vyplynuli pochybnosti o súlade s prílohou č. 1 delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 907/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013, pokiaľ ide o platobné agentúry a ostatné orgány, finančné hospodárenie, schvaľovanie účtovných závierok, zábezpeky a používanie eura (Ú. v. EÚ L 255, 28.8.2014) v platnom znení vo vzťahu k systému identifikácie poľnohospodárskych pozemkov. Výsledkom je záver, že zodpovednosť za systém identifikácie poľnohospodárskych pozemkov patrí agentúre aj napriek ustanoveniam § 5 ods. 3 zákona č. 280/2017 Z. z..

Uvedené činnosti patria v súčasnosti do kompetencie ministerstva. Avšak vzhľadom na potrebu efektívneho, hospodárneho, nezávislého a transparentného fungovania integrovaného systému ako aj na účely splnenia podmienok na udelenie akreditácie agentúre je potrebné, aby agentúra sama disponovala kompetenciou na výkon uvedených činností. Agentúra, ktorá sama priamo využíva evidenciu dielov pôdnych blokov, bude zároveň sama tento register viesť, vytvárať a zodpovedať zaň bez zbytočnej komplikácie, ktorú dnes predstavuje výkon týchto činností v pôsobnosti inej organizácie, t. j. ministerstva.

V krátkom čase vstúpi agentúra do procesu, ktorého výsledkom bude udelenie alebo odňatie akreditácie [§ 5 ods. 2 písm. d) zákona č. 280/2017 Z. z.], ktorý sa skončí najneskôr 15. októbra 2021. Z dôvodu nadchádzajúceho konania o udelení alebo odňatí akreditácie agentúre je nevyhnutne potrebné, aby agentúra získala čo najskôr zákonnú kompetenciu na výkon uvedených dvoch činností.

V opačnom, prípade, t. j. ak by agentúra nemala kompetenciu na výkon uvedených dvoch činností, neboli by zabezpečené funkcie integrovaného systému. V dôsledku toho by nebolo možné udeliť agentúre akreditáciu. Agentúra bez akreditácie by nemohla poskytovať priame podpory a podpory organizácie trhov zo zdrojov Európskej únie. To znamená, že žiadateľom o priame podpory a podpory organizácie trhov nebude možné poskytovať prostriedky zo zdrojov Európskej únie, v čoho dôsledku utrpí sektor pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v Slovenskej republike hospodársku škodu vo výške viac ako 500 mil. eur. Uvedené bude mať negatívny následok aj na ďalší rok, resp. roky, na ktoré bude Európska únia poskytovať prostriedky pre Slovenskú republiku na účely poskytovania priame podpory a podpory organizácie trhov priamych podpôr a podpôr organizácie trhov, keďže výška týchto prostriedkov bude určovaná podľa výšky čerpania z predchádzajúceho roku. Výpadok čerpania v predchádzajúcom roku teda bude znamenať adekvátne zníženie prostriedkov zo zdrojov Európskej únie aj v nasledujúcom roku, čím sektor pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v Slovenskej republike utrpí hospodársku škodu i v nasledujúcom roku, resp. rokoch.

K bodom 3, 5 a 6

Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov vyvolaná úpravami v ostatných novelizačných bodoch.

K čl. II

Dátum nadobudnutia účinnosti zákona je navrhnutý na 1. septembra 2021. Ide o dátum, na ktorý je termínovaný proces organizačného presunu uvedených kompetencií na agentúru, ktorý je už pripravený v rámci činnosti ministerstva ako riadiaceho orgánu. Ide o najneskorší termín, ktorý je nevyhnutný na začatie a riadny priebeh konania o udelení alebo odňatí akreditácie agentúre.

 

Bratislava, 14. júla 2021

 

 

 

 

Eduard Heger v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Samuel Vlčan v. r.

minister pôdohospodárstva

a rozvoja vidieka Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 233
PoUtStŠtPiSoNe
: