Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 269/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:12

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.

            Hlavným cieľom návrhu zákona je upraviť jednu z podmienok nároku na jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti,  a to, že v čase zverenia  do náhradnej starostlivosti na základe neodkladného opatrenia alebo zverenia do predosvojiteľskej starostlivosti by dieťa malo byť mladšie ako šesť mesiacov, čo sa v aplikačnej praxi vzhľadom na dobu trvania súdnych konaní javí ako nesplniteľná podmienka. Ak táto podmienka nie je splnená, oprávnená osoba nárok na príspevok  nemá. Z toho dôvodu je pre mnoho oprávnených osôb objektívne nemožné podmienku splniť, a preto pri zverení do predosvojiteľskej starostlivosti strácajú nárok na jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti a pri zverení na základe neodkladného opatrenia si ho môžu uplatniť až po rozhodnutí súdu vo veci samej, čo považujú navrhovatelia za nespravodlivé. Slovenská republika deklaruje a preferuje osobnú starostlivosť o dieťa pred ústavnou starostlivosťou, preto je dôležité, aby i žiadatelia o náhradnú starostlivosť mali reálne umožnený prístup k príspevku, ktorý zlepšuje materiálne zabezpečenie dieťaťa pri prijatí dieťaťa do rodiny.

            Z toho dôvodu sa návrhom zákona upravuje daná podmienka, a to tak, aby dieťa bolo mladšie ako šesť mesiacov v čase podania návrhu na zverenie do náhradnej starostlivosti podľa § 1 ods. 2 písm. d) až f) zákona č. 627/2005 Z. z.

Zároveň sa zvyšuje suma jednorazového príspevku pri zverení do náhradnej starostlivosti. Jeho výška bude zodpovedať výške príspevku pri narodení dieťaťa narodeného z prvého pôrodu až tretieho pôrodu a ktoré sa dožilo 28 dní podľa zákona č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (829,86 eur).

Cieľom navrhovateľov je zrovnoprávniť výšku príspevkov, keďže pri oboch príspevkoch je ich účelom podporiť zabezpečenie základného vybavenia dieťaťa, ktoré príde do rodiny a odstrániť prekážku, ktorá bráni nároku na príspevok v podobe dlhotrvajúcich súdnych konaní o zverenie do náhradnej starostlivosti, v dôsledku čoho uplynie šesť mesačná lehota od narodenia dieťaťa a na ktoré nemajú dieťa ani náhradný rodičia vplyv.

Predkladaný návrh zákona má negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, avšak vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie,  na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

 

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodu 1

            Jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti patrí dieťaťu, ktoré je zverené do náhradnej starostlivosti za predpokladu splnenia zákonných podmienok. Podľa  § 3 ods. 2 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) má dieťa nárok na príspevok, ak ide o náhradnú starostlivosť podľa § 1 ods. 2 písm. a) až c) zákona, do ktorej bolo dieťa zverené na základe rozhodnutia súdu, náhradný rodič sa o dieťa začal osobne starať a ku dňu zverenia do náhradnej starostlivosti je dieťa v ústavnej starostlivosti alebo v ochrannej výchove.

            Zákonom č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 383/2013 Z. z.“) sa priznal nárok na jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti aj dieťaťu, ktoré je zverené do náhradnej starostlivosti podľa § 1 ods. 2 písm. d) až f) zákona a pri zverení do náhradnej starostlivosti je mladšie ako šesť mesiacov, náhradný rodič sa začal o neho osobne starať a na ktoré nebol poskytnutý príspevok pri narodení dieťaťa (§ 3 ods. 3 zákona). Ide o zverenie dieťaťa do predosvojiteľskej starostlivosti alebo zverenie na základe rozhodnutia súdu o nariadení neodkladného opatrenia o zverení do osobnej starostlivosti inej fyzickej osoby než rodiča, pestúnskej starostlivosti alebo do predosvojiteľskej starostlivosti.

            Do prijatia vyššie uvedeného zákona č. 383/2013 Z. z. bolo možné poskytnúť príspevok pri narodení dieťaťa, ak nebol poskytnutý inej oprávnenej osobe, aj osobe, ktorá prevzala dieťa do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe právoplatného rozhodnutia súdu alebo príslušného orgánu (zrušený zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov). Podľa zákona č. 383/2013 Z. z. zostali oprávnenou osobou len rodičia dieťaťa.

            V dôvodovej správe k zákonu č. 383/2013 Z. z. sa uvádza, že „jednorazový príspevok pri zverení dieťaťa do náhradnej starostlivosti sa navrhuje poskytnúť aj pre deti, ktoré pri zverení boli mladšie ako šesť mesiacov a ktorým tento príspevok nebolo možné poskytnúť, nakoľko v starostlivosti náhradného rodiča boli len na základe predbežného opatrenia a návrh na samotné zverenie už bol podaný. Takýmto deťom doteraz bolo možné podľa zákona č. 235/1998 Z. z. poskytnúť príspevok pri narodení dieťaťa.“ V aplikačnej praxi je však v mnohých prípadoch zverenia na základe neodkladného opatrenia alebo zverenia do predosvojiteľskej starostlivosti nemožné stihnúť šesť mesačnú lehotu od narodenia dieťaťa, v rámci ktorej má byť dieťa zverené. Tým pádom dieťa buď stráca nárok na jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti alebo si ho môže uplatniť až keď súd rozhodne vo veci samej. Mnohé súdy totiž termíny pojednávaní vytyčujú s odkladom niekoľkých mesiacov po podaní návrhu na zverenie do starostlivosti, preto nie je objektívne možné naplniť túto podmienku. Ide skôr o ideálny prípad.

            Vzhľadom na vyššie uvedené sa navrhuje zachovať jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti aj pre prípady zverenia do predosvojiteľskej starostlivosti alebo na základe neodkladného opatrenia o zverení do starostlivosti fyzickej osoby, ale s prihliadnutím na účel príspevku a jeho analógiu s príspevkom pri narodení dieťaťa sa navrhuje, aby vek dieťaťa (mladšie ako šesť mesiacov) bol  viazaný na podanie návrhu na zverenie do náhradnej starostlivosti podľa § 1 ods. 2 písm. d) až f) zákona. Nárok oprávnenej osoby na príspevok tak nebude viazaný na trvanie súdneho konania, ale na splnenie zákonných podmienok, ktoré je oprávnená osoba schopná reálne splniť. Vznik nároku po splnení všetkých podmienok stanovených zákonom, uplatnenie nároku na príspevok a nárok na výplatu príspevku zostávajú zachované podľa doterajšej právnej úpravy.

K bodu 2

Zákonom č. 61/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa zmenilo vyjadrenie sumy na výpočet jednorazového príspevku pri zverení do náhradnej starostlivosti z relatívne pevnej sumy 503,50 eur na koeficient vo výške 5,53-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, teda 542,38 eur. Zámer predkladateľov tohto návrhu zákona je naviazať výšku jednorazového príspevku pri zverení do náhradnej starostlivosti priamo na príspevok pri narodení dieťaťa narodeného z prvého pôrodu až tretieho pôrodu a ktoré sa dožilo 28 dní (829,86 eur), pričom v prípade, že príspevok pri narodení dieťaťa bude valorizovaný nariadením vlády v súlade s § 15 zákona č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov, automaticky sa zvalorizuje aj suma jednorazového príspevku pri zverení do náhradnej starostlivosti. Dôvodom je zvýšené finančné zaťaženie pre všetkých náhradných rodičov, ak do ich rodiny dieťa príde, tak ako je tomu pri narodení dieťaťa. Cieľom zvýšenia príspevku je aj finančná pomoc pre osobu, ktorá sa rozhodla starať o maloleté dieťa napríklad vo forme pestúnstva a pod.

 

K Čl. II

Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. augusta 2021.

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 271
PoUtStŠtPiSoNe
: