Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
Predplatné
Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 259/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:13

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) na základe bodu B.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 4/2020 z 15. januára 2020 k návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam Európskej únie a rozhodnutiam Európskej únie a bodov B.7 a B.12 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 335/2019 z 3. júla 2019 k implementácii nariadenia EP a Rady č. 2018/1724 o zriadení jednotnej digitálnej brány v podmienkach SR.

Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 56/2018 Z. z.“) je rámcovým zákonom pre sprístupňovanie určených výrobkov na trhu, obsahom ktorého sú základné princípy Nového legislatívneho rámca Európskej únie v podmienkach Slovenskej republiky a prostredníctvom ktorého dochádza k zosúladeniu všetkých spoločných požiadaviek, zavedeniu terminológie pre oblasť posudzovania zhody, autorizácie a notifikácie, pravidiel pre sprístupňovanie určených výrobkov na trhu a postupu orgánov dohľadu pri dohľade nad určenými výrobkami. Komplexne upravuje sprístupňovanie určených výrobkov na trhu, povinnosti jednotlivých hospodárskych subjektov v oblasti posudzovania zhody určených výrobkov, procesné ustanovenia týkajúce sa autorizácie orgánov posudzovania zhody a procesné ustanovenia upravujúce notifikáciu autorizovaných osôb voči Európskej komisii a členským štátom Európskej únie a upravuje postupy orgánov dohľadu pri vykonávaní dohľadu nad určenými výrobkami.

Návrhom zákona sa zabezpečí čiastočná implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20. júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES a nariadení (ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/1020“) v časti dohľadu nad trhom nad určenými výrobkami. Nariadenie (EÚ) 2019/1020 čiastočne nahrádza pôvodné nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 (ďalej len „nariadenie (ES) č. 765/2008“), konkrétne časť nariadenia (ES) č. 765/2008 upravujúcu dohľad nad trhom. Predmetné ustanovenia upravujúce dohľad nad trhom nad určenými výrobkami podľa nariadenia (ES) č. 765/2008 sú v súčasnosti implementované najmä zákonom č. 56/2018 Z. z.

Na základe nových priamo účinných nariadení - nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1009 z 5. júna 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá sprístupňovania EÚ produktov na hnojenie na trhu, menia nariadenia (ES) č. 1069/2009 a (ES) č. 1107/2009 a ruší nariadenie (ES) č. 2003/2003 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/1009“) a delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2019/945 z 12. marca 2019 o bezpilotných leteckých systémoch a o prevádzkovateľoch bezpilotných leteckých systémov z tretích krajín (ďalej len „nariadenie Komisie (EÚ) 2019/945“), sa ustanovujú aj orgány dohľadu nad určenými výrobkami – hnojivá a bezpilotné letecké systémy a ustanovuje sa, že úrad je notifikujúcim orgánom pre nariadenia (EÚ) 2019/1009 a nariadenia Komisie (EÚ) 2019/945.

Predmetom návrhu zákona bude aj úprava niektorých ustanovení zákona č. 56/2018 Z. z., ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe, najmä úprava procesných ustanovení týkajúcich sa autorizácie, ktorá by mala podnikateľským subjektom (autorizovaným a notifikovaným osobám) uľahčiť prehľad o ich rozsahu autorizácie, ako aj jednoduchšie preukazovanie svojho oprávnenia v rámci iných správnych konaní. Ďalej sa spresňuje postup udeľovania tzv. výnimiek úradom podľa § 4 ods. 5 zákona č. 56/2018 Z. z. Zároveň sa dopĺňa oprávnenie úradu vykonávať kontrolu nad certifikátmi pre zdravotnícke pomôcky vydané notifikovanými osobami podľa smernice Rady č. 93/42/EHS zo 14. júna 1993 o zdravotníckych pomôckach a smernice 98/79/ES Európskeho parlamentu a Rady z 27. októbra 1998 o diagnostických zdravotných pomôckach in vitro, ktorá vyplýva z čl. 120 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2017/745 a čl. 110 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2017/746.

V zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladateľ precizuje vymedzenie jednotlivých správnych poplatkov v rámci konania o udelení autorizácie a notifikácie, ktorých výška voči súčasnej právnej úprave ostáva nezmenená.

Predmetom návrhu zákona je aj zmena zákona č. 529/2010 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne) v znení zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 78/2012 Z. z. o bezpečnosti hračiek a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 140/2013 Z. z. a zákona č. 391/2015 Z. z., zákona č. 51/2017 Z. z. a zákona č. 56/2018 Z. z. a zákona č. 346/2013 Z. z. o obmedzení používania určitých nebezpečných látok v elektrických zariadeniach a elektronických zariadeniach a ktorým sa mení zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 145/2019 Z. z. a zákona č. 314/2016 Z. z., ktoré je potrebné zosúladiť s nariadením (EÚ) 2019/1020 z dôvodu ustanovenia povinnosti podľa článku 4 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020, ktoré majú plniť hospodárske subjekty vymedzené v článku 4 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2019/1020.Návrhom zákona sa mení aj zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z dôvodu úpravy terminológie, procesov posudzovania zhody výbušnín, výbušných predmetov a munície na účely obrany a výstupných dokumentov posudzovania zhody so všeobecnou právnou úpravou v oblasti posudzovania zhody uvedenou v zákone č. 56/2018 Z. z. a dôvodu terminologického spresnenia niektorých ustanovení novelizovaného zákona č. 58/2014 Z. z. Zároveň v nadväznosti na upravené znenie zákona č. 58/2014 Z. z. sa mení aj znenie splnomocňovacieho ustanovenia § 87 ods. 2 písm. a) zákona č. 58/2014 Z. z. tak, aby bolo zosúladené s terminológiou a požiadavkami vyplývajúcimi zo zákona č. 56/2018 Z. z. V tejto súvislosti je pripravený návrh nového vykonávacieho právneho predpisu, ktorý by zodpovedal novej všeobecnej zákonnej právnej úprave a ktorý bude predmetom samostatného legislatívneho procesu.Predmetom návrhu zákona bude zároveň zmena zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „zákon č. 55/2018 Z. z.“), ktorý je potrebné zosúladiť so znením nariadenia (EÚ) 2019/1020, ktoré od 16. júla 2021 rozširuje pôsobnosť tzv. kontaktného miesta pre výrobky podľa § 9 zákona č. 55/2018 Z. z. o povinnosť poskytovať informácie hospodárskym subjektom aj o harmonizačných právnych predpisoch Európskej únie. Dopĺňajú sa povinnosti úradu v zmysle čl. 24 ods. 1 a 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/1724“), ktoré vyplývajú úradu v postavení kontaktného miesta pre výrobky, ako aj povinnosť zabezpečiť v rámci jednotnej digitálnej brány prístup najmä hospodárskym subjektom k informáciám o získaní označenia CE, o pravidlách a požiadavkách týkajúcich sa výrobkov a vzájomnom uznávaní výrobkov, na ktoré sa nevzťahujú špecifikácie Európskej únie v rozsahu podľa prílohy I časť M bodov 1, 2 a 4 nariadenia (EÚ) 2018/1724.

Návrhom zákona sa ďalej dopĺňa do zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení zákona č. 215/2019 Z. z. povinnosť zabezpečiť v rámci jednotnej digitálnej brány prístup najmä hospodárskym subjektom k informáciám v rozsahu podľa prílohy I časť M bod 3 nariadenia (EÚ) 2018/1724, ktorým sa majú zabezpečiť verejne prístupné informácie o technických normách, ktoré sa vzťahujú na výrobky či už v harmonizovanej alebo neharmonizovanej oblasti.

Návrh zákona má negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie, a ani na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

 

K Čl. I

K bodu 1

Pojem orgán dohľadu sa dopĺňa slovami „nad určenými výrobkami“ z dôvodu potreby jeho precizovania pre účely rámcového zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 56/2018 Z. z.“), keďže zákon č. 56/2018 Z. z. ustanovuje orgány dohľadu, ktoré vykonávajú dohľad len nad určenými výrobkami. Určený výrobok je výrobok, ktorý predstavuje zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu, na ktorého zmiernenie alebo odstránenie sú ustanovené základné požiadavky a posudzovanie zhody podľa § 21.

K bodu 2

V § 3 ods. 1 písm. g) sa vymedzujú kompetencie Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad alebo ÚNMS SR“), ktoré vyplývajú zo súčasného § 4 ods. 5 zákona č. 56/2018 Z. z., ktoré sa týmto návrhom zákona nemenia len sa v § 3 uvádzajú medzi všetky ostatné kompetencie úradu za účelom ich jasného vymedzenia. Na základe aplikačnej praxe udeľovania tzv. výnimiek (rozhodnutí o uvedení určeného výrobku na trh bez posudzovania zhody podľa § 22), ktorá úradu vyplynula najmä z prebiehajúcej mimoriadnej situácie v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, predkladateľ dopĺňa v § 3 právo úradu metodicky usmerňovať postup udeľovania tzv. výnimiek v zmysle § 4 ods. 5 od podania žiadosti až po vydanie samotného rozhodnutia úradom, čím sa zabezpečí transparentnejší, jednoduchší a jednotný postup zo strany úradu ako aj zo strany žiadateľov u udelenie tzv. výnimky. 

Zároveň sa na základe čl. 120 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2017/745 a čl. 110 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2017/746 dopĺňa v § 3 ods. 1 písm. h) nové oprávnenie úradu vykonávať v rámci dohľadu u výrobcov kontrolu certifikátov, ktoré vydala autorizovaná a notifikovaná osoba podľa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 166/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody zdravotníckych pomôcok a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 569/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody diagnostických zdravotníckych pomôcok in vitro, ktoré je úrad ako notifikujúci orgán podľa § 3 ods. 2 zákona č. 56/2018 Z. z. povinný vykonávať nad zdravotníckymi pomôckami a diagnostickými zdravotníckymi pomôckami in vitro.

K bodu 3

Dopĺňa sa povinnosť úradu zverejňovať na webovom sídle úradu aj metodický postup podľa § 4 ods. 5 v zmysle doplnenia podľa novelizačného bodu 2 (§ 3 ods. 1 písm. g).

K bodu 4

Ustanovuje sa povinnosť úradu zverejňovať na webovom sídle úradu súhrnnú správu o činnosti autorizovaných a notifikovaných osôb, ktorá sa vytvára ako sumár výročných správ autorizovaných a notifikovaných osôb.

 

 

K bodu 5

Upravujú sa poznámky pod čiarou k odkazom 12, 15 a 16 z dôvodu prijatia nových právnych predpisov.

K bodu 6

Spresňuje sa postup upravujúci rozhodovanie úradu o tzv. výnimkách podľa § 4 ods. 5 zákona č. 56/2018 Z. z., ktorým úrad môže rozhodnúť o uvedení určeného výrobku na trh bez posudzovania zhody podľa § 22. Musí ísť o prípad mimoriadnej situácie a  posúdením všetkých potrebných dokumentov a dokladov k určenému výrobku, ako aj nutnej potreby takéhoto určeného výrobku na trhu Slovenskej republiky sa musí preukázať dostatočná záruka, že určený výrobok, ktorému sa rozhodnutím úradu udelí výnimka, neohrozí život a zdravie jeho používateľov aj napriek tomu, že určený výrobok nebol úplne posúdený v zmysle príslušných postupov posudzovania zhody v zmysle § 22 zákona č. 56/2018 a príslušného technického predpisu z oblasti posudzovania zhody. Žiadosť o udelenie tzv. výnimky podľa tohto ustanovenia môže podať ministerstvo, ostatný ústredný orgán štátnej správy, v  pôsobnosti ktorého je technický predpis z oblasti posudzovania zhody, ktorý upravuje určený výrobok, ktorý je predmetom žiadosti, ako aj hospodársky subjekt, ktorý má k dispozícii určený výrobok, ktorý je potrebný počas mimoriadnej situácie, a je zodpovedný za uvedenie určeného výrobku na trh a za jeho bezpečnosť. V každom prípade je hospodársky subjekt, ktorý uvádza takýto určený výrobok na trh, ak to mimoriadna situácia dovoľuje, povinný predložiť úradu všetky potrebné doklady, protokoly o skúškach a technickú dokumentáciu, ktorá preukazuje, že bolo začaté posudzovanie zhody podľa príslušných postupov posudzovania zhody, a je povinný po vydaní tzv. výnimky úradom zabezpečiť, aby bolo posudzovanie zhody určeného výrobku ukončené podľa príslušného postupu posudzovania zhody ustanoveného príslušným technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody. Zároveň sa nad slovo hospodársky subjekt presúva odkaz na novú definíciu pojmu „hospodársky subjekt“, ktorá vyplýva z nariadenia (EÚ) 2019/1020 a ktorá rozširuje pôvodnú definíciu hospodárskeho subjektu podľa nariadenia (ES) č. 765/2008 o poskytovateľa logistických služieb, ale aj o akúkoľvek inú fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá podlieha povinnostiam súvisiacim s výrobou výrobkov, s ich sprístupňovaním na trhu alebo uvádzaním do prevádzky v súlade s príslušnými technickými predpismi z oblasti posudzovania zhody (harmonizačnými právnymi predpismi Únie).

K bodu 7

Vypúšťa sa poznámka pod čiarou. Legislatívno-technická úprava.

K bodu 8

Dopĺňa sa znenie § 6 ods. 4 z dôvodu implementácie čl. 5 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2019/1020, ktorým sa stanovuje nová povinnosť splnomocneného zástupcu.

K bodu 9

Vkladá sa nový § 9a, ktorý prepája povinnosti podľa článku 4 ods. 1, 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020, ktoré majú plniť hospodárske subjekty vymedzené v článku 4 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2019/1020 (výrobca usadený v Únii, dovozca, ak výrobca nie je usadený v Únii, splnomocnený zástupca výrobcu s písomným splnomocnením od výrobcu, v ktorom splnomocneného zástupcu poveruje plnením úloh stanovených v článku 4 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v mene výrobcu, poskytovateľ logistických služieb usadený v Únii, pokiaľ ide o výrobky, s ktorými nakladá, keď v Únii nie je usadený iný hospodársky subjekt). Tieto povinnosti platia pre vymedzené hospodárske subjekty len pre určené výrobky upravené nasledujúcimi právnymi predpismi podľa článku 4 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2019/1020: nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/425 (35) a (EÚ) 2016/426 (36) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/14/ES (37), 2006/42/ES (38), 2009/48/ES (39), 2009/125/ES (40), 2013/29/EÚ (42), 2013/53/EÚ (43), 2014/29/EÚ (44), 2014/30/EÚ (45), 2014/31/EÚ (46), 2014/32/EÚ (47), 2014/34/EÚ (48), 2014/35/EÚ (49), 2014/53/EÚ (50) a 2014/68/EÚ (51).

Zákon č. 56/2018 Z. z. je rámcovým zákonom k technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody. Všetky uvedené predpisy sú technické predpisy z oblasti posudzovania zhody a zákonom č. 56/2018 Z. z. je zabezpečovaná ich implementácia alebo transpozícia. Nie všetky predpisy uvedené v čl. 4 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2019/1020 sú priamo účinné v členskom štáte, lebo sú tam uvedené okrem nariadení aj smernice, a z toho dôvodu považujeme za potrebné, aby bolo ustanovené, ktorých slovenských právnych predpisov sa týka ustanovenie čl. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.

Zákon č. 529/2010 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne) v znení zákona č. 56/2018 Z. z., zákon č. 78/2012 Z. z. o bezpečnosti hračiek a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon č. 346/2013 Z. z. o obmedzení používania určitých nebezpečných látok v elektrických zariadeniach a elektronických zariadeniach a ktorým sa mení zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov nie sú uvedené v poznámke pod čiarou, lebo sú priamo upravené v čl. III až V návrhu zákona.

V článku 4 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2019/1020 je uvedený aj predpis Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z  9. marca 2011, ktorým sa ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje smernica Rady 89/106/EHS Text s významom pre EHP, na ktorý sa však podľa § 30 ustanovenia zákona č. 56/2018 Z. z. nevzťahujú.

Vymožiteľnosť ustanovenia § 9a je zabezpečené prostredníctvom § 28 ods. 3. Vo vzťahu k iným technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ktoré ustanovujú sankcie za porušenie povinnosti hospodárskych subjektov, sú v čl. III až V navrhované znenia zákona č. 529/2010 Z. z., zákona č. 78/2012 Z. z. a zákona č. 346/2013 Z. z.

K bodom 10 a 11

V § 11 ods. 2 sa v písmenách c) a d) vypúšťa povinnosť pripojiť podpis v žiadosti o autorizáciu a notifikáciu pre všetkých členov štatutárneho orgánu a pre osoby oprávnené konať v mene autorizovanej osoby, v písmene h) sa však ponecháva povinnosť pripojiť na konci žiadosti podpis štatutárneho orgánu, ktorý je oprávnený podpisovať v mene žiadateľa. Touto zmenou sa odbremení podnikateľské prostredie (autorizované a notifikované osoby) od nadbytočnej administratívnej záťaže, ktorú uvedená požiadavka predstavuje, a ktorá prispeje k jednoduchšiemu podávaniu žiadostí zo strany podnikateľských subjektov.

 

 

K bodu 12

V poznámke pod čiarou k odkazu 26) sa dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z dôvodu, že smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/797 z 11. mája 2016 o interoperabilite železničného systému v Európskej únii, ktorá je týmto zákonom transponovaná zakladá ako jednu z podmienok aj plnenie požiadaviek príručky Technical Document Requirements for NoBos. Tá sa uplatňuje pri posudzovaní žiadateľov o autorizáciu podľa zákona č. 513/2009 Z. z. a smernice 2016/797/EU. Splnenie tejto podmienky sa deklaruje aj pri vykonaní notifikácie v databáze NANDO.

K bodu 13

V poznámke pod čiarou k odkazu 27) sa dopĺňajú dva nové technické predpisy z oblasti posudzovania zhody, ktoré povinne požadujú ako prílohu k žiadosti o autorizáciu/notifikáciu osvedčenie o akreditácii vydané vnútroštátnym akreditačným orgánom.

K bodu 14

Precizuje sa autorizačná požiadavka podľa § 12 ods. 1 písm. i), kde sa presnejšie vymedzuje pojem „prostriedky“, ktorými sa v rámci európskej legislatívy majú na mysli nielen technické, ale aj finančné prostriedky, teda celkové zabezpečenie chodu subjektu – orgánu posudzovania zhody a autorizovanej osoby, ktorá chce získať autorizáciu – oprávnenie a notifikáciu na vykonávanie posudzovania zhody príslušného určeného výrobku. Predmetná požiadavka predstavuje dôležitý predpoklad a ubezpečenie výrobcov príslušných určených výrobkov, ako aj notifikujúceho orgánu, iných členských štátov a Komisie, že predmetný subjekt má dostatočné finančné a technické prostriedky, ktorými dokáže pokryť činnosti posudzovania zhody učených výrobkov, na výkon ktorých získa autorizáciu a notifikáciu, a ktorými sa zabezpečí jeho stabilita na trhu Únie. Uvedené je zároveň podkladom a podmienkou toho, aby bol v rámci Európskej únie dostatočný počet autorizovaných a notifikovaných osôb pre dané určené výrobky, čo je dôležité pre funkčnosť a zdravie trhu s výrobkami v rámci celej Európskej únie, ako aj fungovania a činnosti hospodárskych subjektov.

K bodu 15

V náležitostiach rozhodnutia o autorizácii podľa § 14 sa dopĺňa slovo „najmä“ z dôvodu potreby aplikačnej praxe, kedy je v rámci rozhodnutia o autorizácii potrebné prepojiť rozsah postupov posudzovania zhody a určených výrobkov s potvrdením spôsobilosti autorizovanej osoby odkazom na rozsah akreditácie.

K bodu 16

V § 14 sa dopĺňa nový odsek, ktorým úrad vyhovel požiadavke autorizovaných osôb vydávať potvrdenia o autorizácii a notifikácii, ktoré budú vydávané len na žiadosť autorizovanej osoby alebo orgánu posudzovania zhody a ktoré budú vydávané listinne na papier s ochranou vodotlačou a podpisom štatutárneho orgánu úradu. Uvedeným ustanovením sa vyjadruje ústretovosť k podnikateľským subjektom, ktoré považujú za potrebné mať k dispozícii rozhodnutie o autorizácii aj v reprezentačnom formáte.

 

 

K bodu 17

Ak autorizovaná osoba nahlási úradu zmenu obchodného mena alebo názvu, sídla a právnej formy, mena, priezviska, funkcie a bydliska osoby alebo osôb, ktoré sú oprávnené konať v jej mene, resp. ich odobratie alebo doplnenie alebo požiada o rozšírenie autorizácie na ďalší technický predpis z oblasti posudzovania zhody alebo jeho časť a spĺňa príslušné požiadavky podľa § 12, úrad vydá nové rozhodnutie, ktorým sa skôr vydané rozhodnutie ruší a je týmto rozhodnutím podľa § 15 nahradené v plnom rozsahu. Zároveň platí, že pôvodný rozsah autorizácie udelený rozhodnutím o autorizácii podľa § 14 ostáva nezmenený a považuje sa za posúdený a úrad preverí  splnenie autorizačných požiadaviek len v rozsahu podanej žiadosti o zmenu autorizácie.

§ 15 sa v odseku 2 dopĺňa spresnenie platnosti autorizácie autorizovaných osôb, kde platí, že v prípade, ak autorizovaná osoba požiada o zmenu autorizácie podľa pôvodného rozhodnutia o autorizácii vydaného podľa § 14 zákona č. 56/2018 Z. z., platnosť autorizácie, ktorá bola určená v pôvodnom rozhodnutí o autorizácii podľa § 14 ostáva nezmenená, čo však neplatí len v prípade, ak by autorizovaná osoba požiadala úrad v rámci jednej žiadosti o zmenu autorizácie podľa § 15 (rozšírenie autorizácie napr. o pridanie nového technického predpisu z oblasti posudzovania zhody), a zároveň o predĺženie autorizácie podľa § 16. V takom prípade dôjde aj k predĺženiu platnosti pôvodnej autorizácie a to maximálne o 5 rokov, ak technický predpis z oblasti posudzovacia zhody neustanovuje inak.

Rovnako v rámci konania o predĺžení autorizácie bude vydávané nové rozhodnutie o autorizácii, ktorým zruší rozhodnutie o autorizácii podľa § 14, predĺži autorizáciu, ak autorizovaná osoba preukáže splnenie autorizačných požiadaviek a nahradí tak pôvodné rozhodnutie o autorizácii.

Cieľom uvedenej právnej úpravy je, aby sa autorizovaná osoba preukazovala vždy len jedným platným rozhodnutím o autorizácii, čo prispeje k zjednodušeniu preukazovania sa uvedeným oprávnením v rámci iných správnych konaní, v rámci ktorých je rozhodnutie o autorizácii potrebné doložiť.

K bodu 18

V § 26 sa upravuje oprávnenie orgánov dohľadu nad určenými výrobkami vykonávať dohľad nad určenými výrobkami nie len offline, ale aj online s cieľom zabezpečiť ochranu zdravia, bezpečnosti, majetku osôb, životného prostredia, verejného poriadku, verejného záujmu alebo spotrebiteľa.

K bodu 19

Upravuje sa znenie poznámky pod čiarou k odkazu 45) tak, že sa dopĺňa čl. 2 ods. 1 písm. a) pre časti 1 až 5, 16 a 17 prílohy, čl. 2 ods. 1 písm. b) a c) delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2019/945 z 12. marca 2019 o bezpilotných leteckých systémoch a o prevádzkovateľoch bezpilotných leteckých systémov z tretích krajín (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/945“), čiže Slovenská obchodná inšpekcia je orgánom dohľadu pre bezpilotné letecké systémy podľa uvedených ustanovení nariadenia (EÚ) 2019/945. Druhým orgánom dohľadu pre bezpilotných leteckých systémoch podľa iných ustanovení nariadenie (EÚ) 2019/945 je Dopravný úrad. Z dôvodu nových právnych predpisov, ktoré nahradili predpisy uvedené v poznámke pod čiarou sa novelizuje celé znenie poznámky pod čiarou k odkazu 45.

 

 

K bodu 20

Ustanovuje sa znenie poznámky pod čiarou k odkazu 46 pre rozsah činností pre Slovenskú obchodnú inšpekciu ako orgánu dohľadu nad bezpilotnými leteckými systémami.

K bodu 21

Medzi osobitné predpisy sa Inšpektorátom práce dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2016 Z. z. o sprístupňovaní rádiových zariadení na trhu v znení nariadenia vlády SR č. 332/2019 Z. z.

K bodu 22

Upravuje sa znenie poznámky pod čiarou k odkazu 51 z dôvodu, že Dopravný úrad je druhým orgánom dohľadu pre bezpilotných leteckých systémoch podľa ustanovenia čl. 40 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2019/945.

K bodu 23

Ustanovuje sa znenie poznámky pod čiarou k odkazu 52 pre rozsah činností Dopravného úradu ako orgánu dohľadu nad bezpilotnými leteckými systémami.

K bodu 24

Upravuje sa znenie poznámky pod čiarou k odkazu 54 z dôvodu prijatia nových právnych predpisov, ktoré nahradili pôvodné nariadenia vlády Slovenskej republiky uvedené v tejto poznámke pod čiarou.

K bodu 25

Upravuje sa znenie § 26 písm. g) z dôvodu legislatívno-technickej úpravy.

K bodu 26

Dopĺňa sa nový orgán dohľadu Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave pre hnojivá podľa nariadenia (EÚ) 2019/1009.

K bodu 27

V § 27 sú transponované ustanovenia týkajúce sa dohľadu nad určenými výrobkami zo smerníc Európskeho parlamentu a Rady uvedených v prílohe k zákonu. Upravuje sa znenie § 27 návrhu zákona s cieľom jeho zosúladenia a zabezpečenia implementácie nariadenia (EÚ) 2019/1020, konkrétne s jeho ustanoveniami upravujúcimi výkon dohľadu nad trhom vrátane jednotlivých oprávnení, právomocí a opatrení ukladaných orgánmi dohľadu nad určenými výrobkami, t. j. dohľadu nad približne tridsiatimi technickými predpismi z oblasti posudzovania zhody uvedenými v prílohe k nariadeniu (EÚ) 2019/1020 a ktoré pokrýva rámcový zákon č. 56/2018 Z. z. Ostatné predpisy uvedené v prílohe k nariadeniu (EÚ) 2019/1020 nie sú pokryté zákonom č. 56/2018 Z. z.

Z dôvodu právnej istoty sa v § 27 ods. 1 písm. m) jasne ustanovuje, že popri opatreniach sú orgány dohľadu oprávnené udeliť pokutu, lebo v minulosti sa vyskytli v aplikačnej praxi problémy s interpretáciou ukladania opatrení a pokút.

K bodom 28 a 29

§ 28 sa dopĺňa o novú skutkovú podstatu, ktorej sa môže dopustiť fyzická osoba, fyzická osoba podnikateľ alebo právnická osoba a ktorá spočíva v potrebe doplnenia sankcie za porušenia zákazu uvedeného v § 24 ods. 4, t.j. za to, že výrobca alebo akýkoľvek iný hospodársky subjekt uvedie na výrobku, ktorý nie je určeným výrobkom, označenie CE alebo inú značku podľa § 24 neoprávnene, teda na výrobok, pri ktorom nie je oprávnený takéto označenie umiestniť a ktoré legislatíva pre uvedené výrobky neustanovuje. Označenie CE alebo inú značku podľa § 24 je možné umiestniť len na určené výrobky, pre ktoré to ustanovujú explicitne technické predpisy z oblasti posudzovania zhody.

Ďalej sa dopĺňa nová skutková podstata, ktorej sa môže dopustiť fyzická osoba, fyzická osoba podnikateľ alebo právnická osoba a ktorá spočíva v potrebe doplnenia sankcie v prípade, že hospodársky subjekt sprístupni na trh určený výrobok, u ktorého nevie preukázať posudzovanie zhody určeného výrobku. Dôvodom doplnenia tejto skutkovej podstaty je aplikačná prax, ktorá ukázala, že najmä hospodárske subjekty v postavení distribútora nevedia relevantným spôsobom preukázať, či bola alebo nebola zhoda výrobku posúdená. Cieľom týchto ustanovení je efektívne vymáhanie povinností ustanovených týmto zákonom, čím sa docieli bezpečnosť určených výrobkov sprístupňovaných na území Slovenskej republiky, ale aj v celej Európskej únii.

K bodu 30

Upravujú sa vnútorné odkazy z dôvodu úpravy § 27.

K bodu 31

§ 28 sa dopĺňa o novú skutkovú podstatu, ktorej sa môže dopustiť hospodársky vymedzený v článku 4 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2019/1020. Tieto povinnosti platia pre vymedzené hospodárske subjekty len pre určené výrobky upravené nasledujúcimi právnymi predpismi podľa článku 4 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2019/1020: nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/425 (35) a (EÚ) 2016/426 (36) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/14/ES (37), 2006/42/ES (38), 2009/48/ES (39), 2009/125/ES (40), 2013/29/EÚ (42), 2013/53/EÚ (43), 2014/29/EÚ (44), 2014/30/EÚ (45), 2014/31/EÚ (46), 2014/32/EÚ (47), 2014/34/EÚ (48), 2014/35/EÚ (49), 2014/53/EÚ (50) a 2014/68/EÚ (51). Doplnením tejto skutkovej podstaty sa zakladá vymožiteľnosť § 9a. 

K bodu 32 až 35

Upravujú sa vnútorné odkazy – legislatívno-technická úprava.

K bodu 36

Ustanovujú sa kompetencie úradu vo vzťahu k orgánom dohľadu nad určenými výrobkami. Ďalej sa ustanovujú informačné povinnosti medzi jednotlivými zodpovednými subjektmi tak, aby v rámci svojich kompetencií mohli zdieľať informácie o nebezpečných výrobkoch a efektívne zasahovať priamo na trhu vo všetkých členských štátoch Európskej únie. Ustanovenie je rámcové a berie do úvahy rôznosť databáz a informačných systémov Európskej komisie na zdieľanie údajov o nebezpečnosti určených výrobkov, ktoré bolo potrebné upraviť a zosúladiť s ustanoveniami nariadenia (EÚ) 2019/1020.

K bodu 37

Upravuje sa, že správny poriadok sa nevzťahuje na konanie podľa celého § 27.

K bodu 38

Upravuje sa znenie prechodných a záverečných ustanovení z dôvodu potreby predĺženia lehoty platnosti autorizácie doterajšej autorizovanej osoby vykonávajúcej preskúšanie výbušnín, výbušných predmetov a munície. Pre vydanie novej autorizácie je nevyhnutné prijatie technického predpisu z oblasti posudzovania zhody pre tieto výrobky tak, aby autorizovaná osoba mohla plynule posudzovať daný nebezpečný materiál až do vydania technického predpisu na základe prijatej novely zákona č. 58/2014 Z. z. a aby bol vytvorený dostatočný časový priestor aj pre následné vydanie novej autorizácie. Zabezpečenie riadneho technického stavu tohto nebezpečného a citlivého materiálu je základným predpokladom na zabránenie havárií a iných neželaných udalostí, ako aj na plnenie úloh rezortu ministerstva obrany.

K bodu 39

Dopĺňa sa nový § 31a, ktorý ustanovuje prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 16. júla 2021.

K Čl. II

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa mení v položke 237, avšak upravujú sa len znenia jednotlivých položiek sadzobníka tak, aby boli zrozumiteľnejšie pre platcov pri ich výbere v rámci jednotlivých správnych konaní, ktoré sú úradom v rámci udelenia autorizácie a notifikácie vedené a aby nevytvárali žiadne problémy pri ich výbere. Výška hodnoty správnych poplatkov voči súčasnej právnej úprave ostáva nezmenená.

K Čl. III, IV, V

Zákon č. 529/2010 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne) v znení zákona č. 56/2018 Z. z., zákon č. 78/2012 Z. z. o bezpečnosti hračiek a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 140/2013 Z. z., zákona č. 391/2015 Z. z., zákona č. 51/2017 Z. z. a zákona č. 56/2018 Z. z. a zákona č. 346/2013 Z. z. o obmedzení používania určitých nebezpečných látok v elektrických zariadeniach a elektronických zariadeniach a ktorým sa mení zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 145/2019 Z. z. a zákona č. 314/2016 Z. z. sa menia a dopĺňajú z dôvodu zabezpečenia vymožiteľnosti ustanovenia § 9a vo vzťahu technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ktorými sú uvedené zákony, ktoré ustanovujú sankcie za porušenie povinnosti hospodárskych subjektov.

 

 

K Čl. VI

Zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 331/2015 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z. a zákona č. 220/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa z dôvodu, že podľa platného znenia § 31 ods. 2 zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov zaniká 31. decembra 2021 platnosť autorizácie autorizovanej osoby vykonávajúcej preskúšanie výbušnín, výbušných predmetov a munície v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky. V nadväznosti na danú právnu úpravu je nevyhnutné pre vydanie novej autorizácie prijatie technického predpisu z oblasti posudzovania zhody pre tieto výrobky. Takýto technický predpis možno vypracovať len na základe splnomocňovacieho ustanovenia príslušného zákona č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Cieľom právnej úpravy je zabezpečiť riadny technický stav výbušnín, výbušných predmetov a munície v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky a posudzovanie ich zhody tak, aby príslušníci ozbrojených síl Slovenskej republiky vždy pracovali iba s výbušninami, výbušnými predmetmi a muníciou, ktoré spĺňajú predpísané parametre, a aby tieto určené výrobky boli spoľahlivé a bezpečné pre manipuláciu, skladovanie, prepravu a použitie. Výbušniny, výbušné predmety a munícia počas ich životného cyklu podliehajú fyzikálnym a chemickým zmenám a je potrebné neustále sledovať ich kvalitu vo všetkých fázach ich životného cyklu. Predloženou právnou úpravou zákona č. 58/2014 Z. z. sa zladí a upresní terminológia, procesy posudzovania zhody výbušnín, výbušných predmetov a munície na účely obrany a výstupné dokumenty z posudzovania zhody so všeobecnou právnou úpravou v oblasti posudzovania zhody uvedenou v zákone č. 56/2018 Z. z.

Zároveň v nadväznosti na upravené znenie § 57 zákona č. 58/2014 Z. z. sa mení aj znenie splnomocňovacieho ustanovenia § 87 ods. 2 písm. a) zákona č. 58/2014 Z. z. tak, aby bolo zladené s terminológiou a požiadavkami vyplývajúcimi zo zákona č. 56/2018 Z. z. V tejto súvislosti je pripravený návrh nového vykonávacieho právneho predpisu, ktorý by zodpovedal novej všeobecnej zákonnej právnej úprave, a ktorý bude predmetom samostatného legislatívneho procesu.

V rámci novely zákona č. 58/2014 Z. z. sa dopĺňa aj prechodné ustanovenie, ktoré umožní autorizovanej osobe vykonávať preskúšanie určených výrobkov, vydávanie rozhodnutí o zhode a ostatné činnosti podľa § 57 a § 87 ods. 2 písm. a) doterajšej právnej úpravy tohto zákona vrátane právnej úpravy vykonávacieho právneho predpisu vydaného na jej základe bez prerušenia aj počas prechodného obdobia, ustanoveného na splnenie podmienok na autorizáciu, na predloženie žiadosti a rozhodnutie o autorizácii podľa právnej úpravy zákona č. 56/2018 Z. z., pričom pôvodnému rozhodnutiu o autorizácii vydanému podľa zákona č. 56/2018 Z. z. sa podľa čl. I bod 38 predlžuje platnosť do 31. decembra 2022.

K Čl. VII

Zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru v znení zákona č. 260/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa z dôvodu prijatia nariadenia (EÚ) 2019/1020, ktorým sa po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona zabezpečí riadne plnenie nových povinnosti Kontaktného miesta pre výrobky, ktorým bude poskytovanie informácii hospodárskym subjektom nie len o neharmonizovanej legislatíve týkajúcej sa výrobkov v Slovenskej republike, ale od 16. 7. 2021 aj o harmonizačných právnych predpisoch Európskej únie týkajúcich sa výrobkov a zároveň povinnosť zhromažďovať spätnú väzbu od používateľov v spojení s čl. 24 ods. 1 a 2 a čl. 25 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/1724“). Zároveň sa implementuje časť nariadenia (EÚ) 2018/1724, v súlade s ktorým majú členské štáty povinnosť zaviesť postupy na bezplatné poskytovanie informácií podľa nariadenia (EÚ) 2019/515 hospodárskym subjektom na základe ich žiadosti, ktorými sú malé a stredné podniky, a uľahčiť im prístup k informáciám, ktoré sa týkajú výrobkov v harmonizovanej a neharmonizovanej oblasti alebo technických noriem. Tieto činnosti sa majú vykonávať v súlade s nariadením (EÚ) 2018/1724. ÚNMS SR má poskytovať informácie o všetkých právnych predpisoch a požiadavkách týkajúcich sa výrobkov, ktoré sú aj v gescii iných rezortov a vytvoriť a udržiavať aktuálnu databázu obsahujúcu tieto informácie vo forme webovej aplikácie, ktorá prostredníctvom portálu slovensko.sk, bude prepojená s portálom Vaša Európa a tým sprístupnená občanom a podnikateľom v celej EÚ. Podľa nariadenia (EÚ) 2018/1724, ktorá je novou prioritou na európskej úrovni, ÚNMS SR zodpovedá za digitalizáciu podľa prílohy I nariadenia (EÚ) 2018/1724 časť M - Tovar body 1, 2  a 4, čo zahŕňa označenie CE, pravidlá a požiadavky týkajúce sa výrobkov a vzájomné uznávanie výrobkov a podľa prílohy III nariadenia (EÚ) 2018/1724 - Asistenčné služby v rámci Kontaktného miesta pre výrobky podľa nariadenia (EÚ) 2019/515.

K Čl. VIII

Zákon č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení zákona č. 215/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa o povinnosť podľa prílohy I nariadenia (EÚ) 2018/1724 časť M – Tovar bod 3 nariadenia (EÚ) 2018/1724, ktorú predstavujú technické normy z dôvodu, že úrad je okrem povinností podľa prílohy I nariadenia (EÚ) 2018/1724 časť M - Tovar body 1, 2 a 4 nariadenia (EÚ) 2018/1724 zodpovedný aj za technické normy.

K Čl. IX

Ustanovuje sa dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona.

V Bratislave 14. apríla 2021

Eduard Heger, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

Katarína Surmíková Tatranská, v. r.

predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctva Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 278

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: